Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

Sv: Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

Jag tror det beror på en hel del orsaker varav många redan tagits upp.

Hos människan är nu hästen mest en rekreation och därmed använder vi våra fyrfota vänner på ett annat sätt. Vi har mindre tid och kanske mera pengar, och många köper häst direkt efter RIDskolan, där du kanske lär dig rida men inte sköta eller hantera. Just samvaron/ ridningen prioriteras och jag har hört fall där det är ok att treåringen är svårlastad - men nog fasen skall den hopptränas ...

Hästen är samtidigt inte längre en arbetskompis som måste fungera i olika situationer, utan en prestationsavlad individ och inte minst en värdefull ekonomisk transaktion.

Men nog är hästaägaren ofta "boven i dramat" ... Vi stallar hästarna efter våra behov, vi fodrar utifrån våra kunskaper och plånböcker, oavsett om det passar eller inte. Vi vårdar inte bara efter dokumenterad vetenskap, utan efter våra drömmar och förhoppningar och betalar andra för att tala med våra djur eftersom vi själva inte lyssnar eller ser. Eller har kunskapen för detta.

Och vi ursäktar ofta våra ögonstenar med att förmänskliga deras sätt eller handlingar. Lättast att förändra borde ju vara vi själva -men samtidigt är vi också oerhört lättstötta och känsliga för kritik ...

Har hästägarna blivit "snällare"? Har den gamla "hästkarlskunskapen" försvunnit? Tittar vi hästägare för mycket på olika teorier om hur vi ska bete oss med våra hästar?
Svaret på det är ju enkelt, JA!

För vore det INTE så, så skulle ju alla dessa problem inte uppstå.

Nu för tiden så anses viss utrustning vara djurplågeri, och annan utrustning används helt fel.
Tex så har jag ju fler ggr än jag kan räkna förstått här på forumet att om man använder sig av spö i arbetet med hästen, då är det underförstått att man ALLTID piskar den randig.
Annan användning av spö (logerpisk, hoppspö, dressyrspö osv) verkar många användare inte tro existerar.

Dessutom anses ju en hästägare ofta vara snäll om hästen får göra som den vill.
Att då de hästarna som får "fri uppfostran" både är farliga att hantera och mår psykiskt skitdåligt, det uppfattar dessa ägare/skötare inte alls!

De hästar som vet att människan är ledare, det är ju de hästarna som är lugna och harmoniska.
Och det har de blivit utan hugg och slag, men de kan ha fått både en och två rejäla tillsägelser genom åren.

:bow: Kan bara instämma!

Jag tror det är många olika faktorer som spelar in. 1) Idag bor 90 % av alla människor i stan utan någon som helst kontakt med djur. 2) Det finns ett ideal att man ska vara mjuk och demokratisk och kunna lösa konflikter utan våld. Detta kanske fungerar på människor men hästen är ett djur som tänker väldigt hierarkiskt, antingen är du över eller under den i rang. Detta gör att man måste tillrättavisa hästen ibland. Man ska inte använda mer våld än nöden kräver, men det finns också situationer när man måste sätta hårt mot hårt. Är hästen stor och stark och drar iväg med matte som en vante i grimskaftet så kanske det kan vara ide att sätta på ett träns eller en hingstkedja tex. 3) Ridport är har blivit en tjejsport och tjejer är för mesiga med sina hästar överlag, på samma sätt kan män ibland vara för hårda.

Förrutom alla kloka svar som redan finns, så tror jag att det oxå beror på att förr levde man mer med sin häst.
Dom flesta hade hästen hemma på gården, man var hos sin häst 4-5 gånger per dag och i och med det skapades en annan relation mellan häst och människa.
I dag är det vanligare att man hyr in sin häst och kommer till stallet en gång om dagen för att rida och mocka, kanske är man även tidspressade när man är i stallet.........
Man blir inte riktigt den där ledaren som kommer med mat, släpper ut, grejar runt hagen och finns i närheten.
Man blir någon som kommer för att "enbart" rida.
Jag tror att den dagliga kontakten som man får när man gör allt med sin häst skapar en ovärderlig kontakt mellan dig och din häst.

kopparberg skrev:
Nu för tiden så anses viss utrustning vara djurplågeri, och annan utrustning används helt fel.
Tex så har jag ju fler ggr än jag kan räkna förstått här på forumet att om man använder sig av spö i arbetet med hästen, då är det underförstått att man ALLTID piskar den randig.
Annan användning av spö (logerpisk, hoppspö, dressyrspö osv) verkar många användare inte tro existerar.

Det är bara att konstatera att jag är en hemsk människa, jag äger allt det du räknade upp :eek: ;)

Många riktigt bra svar...tycker jag oxå, som många andra.

Min åsikt är som en del andra påpekat...vi har för bråttom!!
Förr köpte man en häst, man levde med en hästen, man byggde upp ett förtroende, man skulle ha den hästen en lång tid.
Idag köper man en häst, man ger den ett par månader (ok, man ska inte generallisera men många gånger är det så...dock inte alla) funkar det inte då, ja, då säljer man den hästen å köper en ny. Svårare är det inte! Jag tror att om man gav hästen mer tid, både till att bygga upp ett förtroende och att lära känna hästen skulle många, inte alla, men många av dessa problem försvinna. Har själv ett sto jga haft i 9 år. Jag känner henne utan och innan men hon var 12 år när jag tog hem henne och vissa saker (sparka i boxväggar när man vill ha mat) går inte att få ur henne. Hon är hopplös. På andra plan går det inte att jämföra henne med hur hon var när vi tog hem henne, kunde ju inte leda henne i grimma.... Den andra jag har har jag haft i 6 månader nu ungefär...det går framåt men vi känner inte varandra fullt ut, har dessutom stått i samma stall som det stoet i 7 år innan vi köpte henne. En kompis till mig frågade i helgen om jag inte skulle börja tävla snart... Det finns ju ingen anledning om man inte känner att man känner hästen fullt ut. Hon har förtroende för mig men jag vill att hon ska lita på mig i alla väder och jag ska veta hur hon reagerar på det mesta innan jga tar ut henne på en bana...varför skynda?!
Många ser till sin/a häst/ar ett par timmar om dagen nu mera...

Oj, belv längre aän det var tänkt...

Du kan trösta dig med att jag i så fall är lika hemsk.
Iofs så äger jag ingen longerpisk eftersom jag inte longerar så mkt.
Men å andra sidan äger jag ju en graman! Som jag tom ANVÄNT ibland! :devil:

Jag tror det är jätteviktigt att vara lugn och konsekvent och att hästen också känner att du är det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?