Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

Sv: Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

Jane_Done skrev:
Bra fråga! Jag har också funderat kring de tre trådarna som kommit av olika användare på en kort tid.

Kan det vara så att ägarna är otåliga? Man bara förväntar sig att hästen ska fungera istället för att ge det mer tid?

/Jane

Man förväntar sig att hästen ska bete sig som man vill att den ska bete sig, istället för att hästen beter sig som man själv beter sig.

Så kanske man skulle kunne säga det ja!! Det är ju inte hästens fel att den aldrig fått lära sig vad som är rätt eller fel...

Fast även om folk tjänar bättre nu än förr så är det ju faktiskt många som köper "första bästa" häst, dvs i stället för att vänta tills man har pengar nog till en "bra" häst så köper man den billiga som kommer i ens väg först.

Centaur skrev:
Så kanske man skulle kunne säga det ja!! Det är ju inte hästens fel att den aldrig fått lära sig vad som är rätt eller fel...

Det är inte hästens fel att dess ägare inte lärt sig vad som är rätt eller fel :angel: Jag känner många hästar som beter sig exemplariskt med folk som kan bete sig på ett schysst sätt, men som blir som monster med folk som förväntar sig att hästen ska bete sig bra oavsett hur de själva beter sig.

Nu för tiden är ju ridningen mer tävlingsinriktad än vad den kanske var för 20-30 år sedan. Många vill ju ha framgångar på tävlingsbanan SNABBT!

Även de som inte tävlar mycket har ju blivit mer prestationsinriktade, numera rider ju många för A och B-tränare fastän dom inte ens har tävlingsambitioner. Så var det ju inte riktigt "förr" (det låter som om jag är lastgammal).

Precis som om jag hade skrivit det :bow: :D

Man kan säkert läsa till sig mycket, men ibland är det överkurs på alla filosofier som finns, man glömmer att SE sin häst och teorierna leder ditt handlande...

Jag är inte alltid konsekvent mot mina hästar, men jag är nog väldigt lättläst av hästarna så dom vet ändå vad som får göras o inte.....

Det här var det bästa jag har har läst i den här tråden.

Ibland verkar det finnas lika många teorier om hästhantering som det finns hästägare.

Det verkar som dagens hästar väldigt mycket blir avlade på utseende och prestation. Man får inte glömma lynnet som är viktigt.

Man lär sig inte mycket om hästen på ridskolor, det gjorde inte jag ialla fall.

Sen får man kanske inse sina egna begränsningar. Kanske köpa en trygg äldre häst, om man inte gillar "tittiga" hästar. Det ska vara roligt att hålla på med hästar.

En annan sak jag har tänkt på, hästen måste få vara ute mera även på vintern. Vissa tar in sina hästar vid 15.00 och sen får de gå ut vid 09.00. Inte konstigt att de har spring i benen då.

Men det här var mina funderingar.

Hihi...idag när det stod 7 pers på gården, en skylift och jag skulle släppa ut märrarna, då tar jag 2 åt gången( när latheten tar över :D) den ena märren började få ett spel och böjade ställa sig och skutta runt....HE!!! sa jag bara och tittade på henne :rofl: så var det över :rofl: Det var som inte läge att spöka sig då :rofl:

Tack, tar det som ett högt betyg när det kommer från dig. :bow: ;)

Mina har inte mer spring i benen för att dom kommer in vid mörkrets inbrott...jag kan inte hålla på o ta in hästar när det är becksvart ute...iallafall inte 14 st....
..och mina är inte alls odrägliga eller svårhanterliga...tror inte att det har med ute eller nnegång att göra, utan VEM som har hand om hästen/hästarna....

Det "värsta" jag har varit med om när jag var sen ....kolsvart ute och en häst hittade jag inte....jag smög neröver i hagen och hörde nåt ljud då o då.....tillslut hittade jag hästen......han var BLOCKHALT...i mörkret kunde jag inte avvgöra vad som hänt men jag var ju tvungen att få in hästen...i 300 meter fick jag försöka DRA in honom...han hade fått en enkronas stor benbit avsparkad ur ett bakknä + 7 mindre flisor...Det var INTE kul att tvinga honom att gå när man inte ens såg om benet var AV eller inte.

Visst så kan det vara .Det är det jag menar med slit och släng tror jag :confused: :angel:

Gunther skrev:
:o :bow: :o Tack!
Otroligt storsint av dig att beröma efter att jag har grälat på dig FLERA gånger i din andra tråd. ;)
Jag kan nog vara klantig, illmarig och verka totalt enrak..
Men långsint har jag aldrig varit..
Gunther skrev:
:
Jo, jag tror också att folk har blivit mer medvetna om sina brister och problem i hanteringen och att man faktiskt kan göra något åt saken.
Jag tror att folk led mer i det tysta förut och anpassade sig, helt enkelt.

Jag tror också, precis som du, att det finns en häst för varje människa och tvärtom. Man ska ha ett djur som passar ens egen personlighet och förmåga.
Helt klart måste det vara så.. Och då funkar det ju inte..
Gunther skrev:
:
Problemen uppstår ju när man har orealistiska förväntningar på sig själv eller på hästen.
Eller när man blivit lurad att köpa ett ök. ;) :D
Jaha.. syftar på nån särskild.. :devil:
Nädå, han är inget ök. Han är en jättetrevlig pålle, men han passar inte mig..;)
Gunther skrev:
:
Kanske vi ska starta en tråd och berätta det vi faktiskt lyckas med och hur vi gör.
Jag tror att mitt största problem är att jag inte ens tänker på hur jag gör utan det är bara självklart att det funkar.
Alltså det som funkar - allt gör ju inte det. ;)
Hmm... Har du inte lärt dig Bukes 14 budord?
Hur DU än gör, så är det fel... :angel: :D

jag hålller med din teori men det kan ju också vara så att det alltid varit många som haft problem med sina hästar, bara att det inte vågat säga något .. det är ju ett ganska stort på problem att så många inte kan hantera sina hästar ch det måste ju liggga fel i både hät och ägare :smirk:

martha skrev:
Det "värsta" jag har varit med om när jag var sen ....kolsvart ute och en häst hittade jag inte....jag smög neröver i hagen och hörde nåt ljud då o då.....tillslut hittade jag hästen......han var BLOCKHALT...i mörkret kunde jag inte avvgöra vad som hänt men jag var ju tvungen att få in hästen...i 300 meter fick jag försöka DRA in honom...han hade fått en enkronas stor benbit avsparkad ur ett bakknä + 7 mindre flisor...Det var INTE kul att tvinga honom att gå när man inte ens såg om benet var AV eller inte.

Måste bara börja med en hästhistoria appropå hästar och mörker. Det värsta jag varit med om då ;) fast jag var inte med. Det var min mor som var på väg hem i höstmörkret på den VÄLDIGT smala landsvägen där de bor. Hursomhelst körde hon bil i sakta mak med tanke på älgar och annat vilt och vid ett backkrön uppenbarade sig plötsligt en stor svart hingst (vet inte namnet) som sprang emot henne i helljusets sken. Morsan tvärstannade och tur var nog det för efter kom tio femton hästar till galloperandes i vägens riktning rakt emot henne och förbi. De hade rivit hästhållarens stängsel, vi kallar btw gården för ryssgården ser ut som en förfallen gård på den ryska taigan eller nåt i den stilen.

Hursomhelst. Jag tror såväl hästar som ägare bär skuld. För det första finns det så oerhört många hästar nu och allt från sommarhus och små torp till villor säljs av mäklare under parollen hästgård. Finns det en hektar tomt och ett garage eller annan stall-liknande byggnad så verkar det vara grönt ljus.
Många föräldrar (kan jag tänka mig) som haft sina barn i ridskola köper nog i all välmening både "hästgård" och häst till sina barn och då kanske det i vissa fall kan problem om man får hem en häst som inte varit en skolhäst?

Sedan till hästarna då. Liksom det finns hästgårdar i snart sagt varje bygarage så föds det upp hästar vilka senare rids in av mindre vana ryttare. Så kanske även hästarna är sämre utbildade än förr? Jag vet inte! Bara en teori.
Själv har jag ridit i 22 år och är fortfarande osäker på om jag borde eller ska rida in en häst fast jag är bra sugen. Vad händer om man "misslyckas"?

Men sedan finns ju alltid parollen vilken det ligger mkt sanning i då det kommer till såväl hästar som hundar;

"Det finns inga problem hästar/hundar, bara problem förare/ryttare."
Inte sagt för det att man är någon "problem" ryttare för att man har en bångstyrig häst! Men man kanske helt enkelt inte passar ihop med sin häst och bör välja (om det nu vore så enkelt) en "lugnare", "timidare", "lydigare" häst eller vad man nu vill kalla det.
För vad som är riktigt trist är ju om man inte längre har kul med sin häst utan ständigt har något att klaga på när man talar om den. Då kommer ju både ryttaren och hästen känna av det och då går det sämre. Åandra sidan så måste det vara en otroligt skön känsla att komma över "problemen" och få glädje av sin häst och verkligen känna vilken framgång man rönt tillsammans genom det.

Mvh
Björn - som aldrig haft oturen att "få" en problemhäst.

Mvh
Björn

ika77 skrev:
Jaha.. syftar på nån särskild.. :devil:

Inte alls, hur kan du tro det? :angel:

ika77 skrev:
Hmm... Har du inte lärt dig Bukes 14 budord?
Hur DU än gör, så är det fel... :angel: :D

Hm, jag får nog läsa igenom dom lite bättre. :angel:
Själv tycker jag att jag är en riktig hejare på hästhantering. :D

...och så finns alla dessa människor (utan tidigare hästerfarenhet)som, efter två terminer på ridskola och med pengar i plånboken, köper en välhanterad häst.
Det dröjer inte länge innan hästen börjar "ta pennor" med ägaren, som då ofta tar till våld för att "hästen är dum". (Den var ju väluppfostrad när de köpte den)

Själv är jag lyckligt lottad, efter 35 år med andras hästar köpte jag min första egna. Hon var färdiguppfostrad, men jag har aldrig en sekund missat att underhålla hennes uppfostran och påminna henne om att hon t ex kan gå förbi hövagnen utan att dyka ner i den. Oftast räcker det med en diskret hostning... :D

Jag inbillar mig att min häst är ganska lycklig.

Immer

Senast ändrad:

Jag tror inte att vissa manniskor har mer problem med sina hastar numera, utan vi far helt enkelt reda pa problemen som manniskor har.
Daremot tycker jag helt klart att det mesas omkring med bade hastar och ryttare!! En hast maste vara valuppfostrad, men den personen som hanterar hasten maste ocksa veta hur en uppfostrad hast beteer sej, samt sjalv visa respekt for hasten.
De handlar om kunskap fran bada sidor.

Vissa hastar maste man vara tuffare med an andra. Vissa manniskor tycker att jag ar lite val tuff mot mina hastar, men jag brukar saga att man bara behover vara tuff en gang och sa vet hasten vad som galler sedan, istallet for att smabraka for det mesta. Hade jag kunnat ta in mina hastar och satt dem vid koksbordet for att forklara for dem varfor de inte ska stegra sej, eller sparka manniskor, sa hade jag gjort det. Men jag kan inte det!!
Jag drar mej inte for att anvanda spo, men det handlar om att veta nar och hur man ska anvanda.

Jag tror att manga manniskor inte riktigt kanner sin hast, och det ar darfor de har "problem" med hasten. Vissa manniskor ser bara sin hast ett par ganger i veckan, och sedan tror de att de ska vara nagon slags ledare. :smirk: Dessutom hanterar de ingen annan hast.

En bra hastagare kan se problemen innan de blir problem och ta itu med dem medans de ar i gryningen, men jag tycker att manga later problemet bli livsfarligt innan de gor nagonting at det. En hast som har tendenser att stegra, vanda sej om och springa hem kom inte fram till det pa en dag. Det borjade sakerligen med att hasten borjade sakta ner, inte ville ga frammat osv.

Problem kan vem som helst fa, men hur man hanterar situationen handlar om kansla, kunskap och erfarenhet.
Jag tror inte att det var battre forr, daremot var det en annan kultur forr - bade pa gott och ont.

En billig häst behöver inte vara sämre för det.
Beror väl i och för sig vad man ska he den till? :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar