Sv: Är det för dyrt? :/
Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst. Aja...
Men min kompis har ett stall ca 6km ifrån mig och där ska vi ha den isåfall. Men jag vet inte riktigt ifall det är för dyrt där, Jag är inte direkt bäst på priser när det gäller stallhyra.
Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad
För det första måste jag hålla med de andra- du verkar ha koll på läget, bra!
Sen ang. stallhyran, jag skulle vara ÖVERLYCKLIG om jag hittade ett stall där allt det ingick för det priset! Vi betalar 3000 kr i kallhyra per häst, har två hästar, och sen tillkommer allt utom in- och utsläpp som vi turas om med och mockar gör vi själva... Tur med snälla och framförallt hästintresserade föräldrar
Det där med foderhäst; det kan vara både bra och dåligt. Vi hade tur och kände båda ägarna så vi hade båda våra på prov/foder innan vi köpte dem. Det viktiga som man måste tänka på är att skriva ett bra kontrakt (finns att köpa färdiga) och gärna att besiktiga hästen INNAN den tas på foder, en skadad häst är inte kul och speciellt inte om det uppstår problem pga av att man inte riktigt visste i vilket skick hästen var från början, det vet jag av egen erfarenhet.
Sen tycker jag, precis som du säger, att ni ska försöka komma överrens om ev. köp efter fodertiden. Ofta fäster man sig ju vid hästen (speciellt sin första) även om man vet att den ska tillbaka någon gång och då är det skönt att åtminstone ha möjlighet att köpa loss den om man vill. Fördelarna med att ha häst på foder är ju att man kan känna efter hur det känns och om hästen passar men att äga en häst är trots allt en helt annan sak. I alla fall jag tycker att det är väldigt mycket skönare att äga själv (eller alltså, mina föräldrar men det är ju liksom vi tillsammans) för dels "får" man göra misstag, misstag kommer man garanterat göra och äger man hästen drabbar det i alla fall inte någon annan människa, dels får man mer frihet. För oss var det så att vi fick allt ansvar som hästar innebär när vi tog dem på foder men inte hela friheten som faktiskt hör ihop med ansvaret och det är något jag verkligen uppskattar nu.
- Hästen
Mycket (eftersom vi har två hästar) men köpesumman är en väldigt liten del av den totala kostnaden för en häst.
- Ev. utrustning
Samma här, mycket. Men det är mest i början, efter ungefär ett år har man nog det mesta som behövs för alla årstider och händelser.
- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Vitaminer, mineraler och andra illskott om det behövs?
- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Kanske 500-600 kr/häst och månad
- Avmaskningar
Inte alltid nödvändigt men man måste iaf ta träckprov.
- Vaccinationer
600kr/häst och år
- Hovslagare
Ena hästen: 800 kr varannan månad
Andra hästen: 800 kr ca var 6:e vecka+ ev. tappskor
- Kurser, träningar, mm. ingårJag har tur och går på en skola som betalar mina träningar, annars hade det blivit ca 1600 kr/mån
- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Vi betalar 80 kr/torvbal. Ena hästen är SKITIG så där går det åt en del. Till den andra kanske en bal i veckan.
- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Köpte transport, kanske 50 000kr, vet inte exakt pris.
- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Vi betalar omkring 800 kr/häst och gång, kör dem då till klinik