Är det en skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
G

Galadriel

Lite fundersam efter att ha läst om skäckfärg. Sabino, är det när hästen har en strumpa högre än knät? Kan raser utan skäckanlag ändå vara sabinos?

Är den här arabungen en skäck i så fall? Eller bara en liten fux med mycket vitt? Eller en blivande skimmel med höga strumpor och blös som drar sig upp på kinden? För visst kan väl inte araber bli skäckiga?

fol3.jpg

fol2.jpg

Sv: Är det en skäck?

Vad jag vet är sabino när hästen har stor bläs, höga strumpor och bukfläck.

En sabino har fyra vita ben, vita bukfläckar och ofta vita stickelhår runt fläckarna eller över hela hästen samt stora vita tecken på huvudet.

Anlaget är dominant (dvs minst en av föräldrarna måste bära på det och det syns alltid om hästen har det) och förekommer bland annat hos shire, clydesdale och welshponnyn. Hos arabhästen finns det inte så vitt jag vet.

Jag har fött upp en arab som är sabino, så visst finns det! :)
Brun med stor bläs, fyra höga strumpor, bukfläck & stickelhår... Ska se om jag hittar en bild på henne.

Jag läste i någon tråd att nån skulle kallat Briar skäck, bara han hade vitt ovanför ett knä, men så är det alltså inte? Det krävs en bukfläck?

Förresten så funderar jag på om inte den andra araben som jag är uppfödare till oxå är sabino?
Hon är fux med bläs, höga strumpor bak, bukfläck och även stickelhår.
Båda är efter samme hingst, Elcatero.

Se där - det skulle vara intressant att se en bild av henne.

Briar är inte skäck, han har sabino anlaget. En sabino behöver heller ej ha bukfläck. En häst kan ha minimalt med täcken men ändå vara sabino. En strumpa som rinner uppåt kan vara det ändå som kännertäcknar en sabino. Kolla in halvblods hingsten Magini han är sabino. Inte mkt täcken. Men dock sabino. Hoppas ni kan reda ut vad jag menar i denna röra, när jag försöker förklara.

Vita ben ovanför knäna, är det sabino då??? Måste de inte ha något vitt på övriga kroppen, eller???

Nej, en arab kan inte bära på skäckanlag.Det finns inga skäckar innom arabaveln. Dom kan aldrig bli reg.som araber.

Det kan vara bara en liten vit kota, fast den rinner uppåt för att det skall vara sabino. Vit underläpp är också typiskt för sabino anlaget. Fölet på bilden harr het klart sabino anlaget. = Alltså sabino.

Nja...

Vita strumpor - korta eller långa - kan ju en häst ha utan att ha sabinoanlaget, likaså vit underläpp.

Så det behöver inte "rinna" upp ovanför knät för att det ska vara en sabino?
En häst med raka vita strumpor som slutar under knät är alltså inte sabino?

Tror ni hon är fux eller skimmel då?

shady skrev:
Det kan vara bara en liten vit kota, fast den rinner uppåt för att det skall vara sabino. Vit underläpp är också typiskt för sabino anlaget. Fölet på bilden harr het klart sabino anlaget. = Alltså sabino.

Min valack med Irco Marco/prince fair i blodet, har bred bläs, fyra vita strumpor och vit underläpp... han har mkt stickelhår i kanterna runt det vita... han är väl inte sabino???

Hittade bilder på dem, men de var inte så himla bra! :cool:

catjam.jpg

cj1.jpg

Nej, dessa föl har inte sabinoanlaget. Fölet med bred bläs (möjligen båda) ser däremot ut att bli skimmel. Är någon av föräldrarna skimmel?

Technically, any horse with a chin spot,white above the midleline of the knee or dimishing spear above the hock (with or without a belly patch, no matter how small) is a genetic sabino.

Jag är alldeles för trött för att ge mej in i en diskussion just nu.Men Shady har rätt.Jag citerar ovan från min färgbok...kanske det ger en liten vink och förståelse om HUR det funkar...

Varför är du så säker på att fölen inte är sabino? Jag tycker att det ser ut som om de mycket väl kan vara det.

För att reda ut det hela - precis som Shady skriver är sabino just ett genetiskt ANLAG. Det kan sedan visa sig på lite olika sätt. Detta är inget unikt för sabino. En brun häst kan vara mörk eller ljust, men genetiskt är det samma (två) anlag som gör den brun. Jag red en shetlandsponny som var rödskäck när jag var liten. Hon hade bläs, strumpor, en vit strimma över manken och lite vitt i svansen. Men hon var genetiskt lika mycket skäck som om varit helt vit med röda öron.

En sabino kan alltså vara mycket lite tecknad. I sin maximala utbredning gör anlaget att hästen är helt vit och därimellan finns många varianter. En del är vad vi spontant uppfattar som riktiga skäckar, d.v.s. de har vita fält på kroppen. Detta innebär att en renrasig fullblodsarab faktiskt kan bli skäck eftersom sabinoanlaget ibland visar sig som skäck. Sabino finns hos arab. Det är belagt långt bak och fanns bl.a. i vissa av Crabbets egyptiska linjer (ibland omnämns det som "high white").

Även om den mest klassiska sabinon har fyra vita strumpor, bukfläck och bläs behöver inte en sabino ha det. Det finns många varianter. Det är om hästen har anlaget som avgör om den är sabino eller ej, inte hur den ser ut. Och ibland måste man titta på avkomman för att kunna hitta en sabino.

Indy

Jag saknar den karaktäristiska teckningen i ansiktet - chin spots t ex och bukfläckar.

Sedan har du alldeles rätt i att färganlagen kan framträda på olika vis, t ex när det gäller skäckanlaget hos shetlandsponnyn. Observera dock att det är ett helt annat anlag som ger den skäckfärgen som shetlandsponnyn har.

Titta på den här sidan: http://www.stallherkules.com/clydesdales.htm

Där finns clydesdales med sabinoteckning, även om de på sidan kallas för rödskimmel och blåskimmel (vilket jag anser vara felaktigt). Lägg särskilt märke till de vita teckningarna på hästens kinder och ganascher, bukfläckarna, fläckarna som går upp mot flankvecken och stickelhårigheten.

Om det är så att sabinoanlaget finns hos arabhästen (därom har jag inga kunskaper) så kan det naturligtvis inte vara helt uteslutet att fölungarna på bilden har anlaget, men jag tycker inte det finns något som talar för det.

Då får jag väl kontra Lukas här då, med att säga att jag tror båda har sabino anlaget. Om dom blir skimmlar vågar jag däremot inte ge mig in på.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 886
Senast: Dorinda
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 066
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 454
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka