Sv: Är det en skäck?
Varför är du så säker på att fölen inte är sabino? Jag tycker att det ser ut som om de mycket väl kan vara det.
För att reda ut det hela - precis som Shady skriver är sabino just ett genetiskt ANLAG. Det kan sedan visa sig på lite olika sätt. Detta är inget unikt för sabino. En brun häst kan vara mörk eller ljust, men genetiskt är det samma (två) anlag som gör den brun. Jag red en shetlandsponny som var rödskäck när jag var liten. Hon hade bläs, strumpor, en vit strimma över manken och lite vitt i svansen. Men hon var genetiskt lika mycket skäck som om varit helt vit med röda öron.
En sabino kan alltså vara mycket lite tecknad. I sin maximala utbredning gör anlaget att hästen är helt vit och därimellan finns många varianter. En del är vad vi spontant uppfattar som riktiga skäckar, d.v.s. de har vita fält på kroppen. Detta innebär att en renrasig fullblodsarab faktiskt kan bli skäck eftersom sabinoanlaget ibland visar sig som skäck. Sabino finns hos arab. Det är belagt långt bak och fanns bl.a. i vissa av Crabbets egyptiska linjer (ibland omnämns det som "high white").
Även om den mest klassiska sabinon har fyra vita strumpor, bukfläck och bläs behöver inte en sabino ha det. Det finns många varianter. Det är om hästen har anlaget som avgör om den är sabino eller ej, inte hur den ser ut. Och ibland måste man titta på avkomman för att kunna hitta en sabino.
Indy