Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag gör en paus i tråden, för jag måste tänka.

Jag tycker att det är en stor skillnad mellan din situation och att anse att hästägande är en rättighet.
För dina hästar, din bil och dina hundar vill jag gärna betala för... måste fundera på skillnaden.

Fast hundarna är väl servicehundar?
Det är självklart att sådana ska sponsras av skattepengar!

knapplån

Det jag är emot är sponsring till ägandet av en häst, det utesluter inte att man ska kunna få anpassad rehabilitering m.m.

Men det kvittar hur många gånger jag skriver det för det dras ändå upp massa dravel om att man inte kan sätta sig in i den andres situation. Vem är ni att avgöra min empatiska förmåga?

Suck:crazy:

Oxå kom politikerföraktet in i bilden:grin:

Det märks tydligt att du inte har en aning om vad en politiker tjänar, hur många timmar de lägger på vårt land (tid som tas från deras familjer). Hur det känns att vara föraktad av folk m.m. Jag skulle kunna fortsätta i oändlighet.

Det är helt OK att tycka, men det är bra om man vet ett hum om saker man slänger ur sig.

Men det är en helt annan diskussion.

Jag står fast vid det jag tycker!

Att vara frisk men vara låst i en ekonomisk ohållbar tillvaro är i mångt och mycket att jämföra med att vara sjuk.

Detta var nog det mest korkade uttalande i denna tråden.
Det är hemskt att säga för jag önskar ingen att vara sjuk, men i vissa fall skulle man nästan önska att en del drabbades av någon psykisk sjukdom som de kanske aldrig skulle bli friska ifrån. Kanske de skulle kunna känna lite empati med människor som kämpar 24 timmar om dygnet med att se en mening med livet trots sin sjukdom. Om då ett litet bidrag till resor till hästen skulle göra skillnaden mellan ett drägligt liv eller inte så förstår jag inte det förfärliga i det.
Hela denna tråden andas djupt förakt för människor som på något sätt inte klarar av att arbeta pga sjukdom. Att moderaterna tog makten i Sverige förvånar mig inte ett dugg när man läser hur vissa tänker om sina medmänniskor som inte är fullt arbetsföra och det märks att jakten på sjuka och arbetslösa som regeringen håller på med, egentligen är fullt accepterad av de flesta här i tråden även om de inte vill erkänna det rakt ut men det lyser igenom i svaren ändå. Hästar och andra djur är levande varelser som kan göra underverk med psykiskt sjuka människor, varför inte ta till vara dessa saker istället för att gnälla om att friska människor skulle må bättre av en segelbåt eller fritidshus. Är ju löjligt att jämföra döda ting som kostar enorma summor med någon tusenlapp i månaden som det ju pratas om här.
Skattesmitningen i svenska företag och bonusar till giriga direktörer borde uppröra folk mer än att sjuka har rätt till att må så bra de kan trots helvetet som en sjukdom kan orsaka.
Vad tror ni en plats på sluten vårdavdelning kostar i månaden? Hästen är nog en väldigt billig vårdinsats i den jämförelsen.

Varför inte höja blicken lite?

Om man istället för att sponsra den enskildes hästhållning satsar på detta som affärsidé tjänar både samhälle, enskild och företagare på tilltaget.

Att sitta och ge bidrag till den enskilde för dennes hobby tycker jag känns väldigt kortsiktigt. Varför inte lägga samma pengar och låta fler behövande få tillgång till detta fantastiska?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men kanske inte realistiskt att det skulle finnas ett sådant företag i närheten av alla psykiskt sjuka som ser hästen som meningen med livet. Men helt klart skulle massor av psykiskt sjuka må bra av att umgås med djur i någon form. De är inte lika dömande som människor kan vara.

För att fler ska kunna få tillgång till det välgörande medel som djur innebär, måste det ju till en bättre form än sponsring av enskild egendom.

Eller ligger vikten i att äga och ha själv?

Att äga hästen är väl inte det viktigaste men kan ju som i Worthless fall vara enda anledningen att hon bryr sig, att ingen annan än hon själv har ansvaret.
Då kanske det är viktigt för just henne. Sedan kan det ju vara svårt för vissa att vistas bland människor de inte känner eller är trygga med, då kanske ett stall med en ständig ström av nya människor skrämmer mer än hjälper och det blir för jobbigt att ta sig dit.
Vet en som försökte starta ett sådant ställe för utbrända människor men fick ingen hjälp av fk så det rann ut i sanden.

KL: jag kanske,i dne här infekterade tråden,skall passa på att tacka er alla för att era skattepengar hjälper mig till ett drägligt liv,med häst.
Jag kostar er över en miljon om året bara i personlig assistans(som skall ge mig ett GOTT liv,dvs som medelsvensson,och inte ett SKÄLIGT liv som enligt SOL).
jag har en anpassad bil som kostat er 500.000.
Jag har varit uppe i förvaltningsrätten för att slåss för mitt liv ett antal gånger,och fått prövningstillstpnd i KR 4 ggr,vann tre av dessa i djurfrågor(servicehund,vilket(rättegångarna) ni också indirekt betalat gm era skattepengar)
Jag bor ganska så trevligt i ett litet radhus som delvis finansieras av er.
Jag lånar en liten gård som visserligen ni inte är ett dugg inblandade i,men som ger mig illusionen,ännu en liten tid,av att ha ett normalt liv,av att vara duglig,av att ha en trygghet.
Mina djur skänker mig oändlig glädje,en dle bekymmer,men ännu en tid kan jagnjuta av dem och med deras hjälp kanske kämpa mig tillbaka till en funktionsnivå so egentligen försvunnit för många år sedan.jag vet inte än.

Jag kan kör amin bil,men inte bortsa mitt eget hår.jag kan,med rätt häst och rätt utrustning,så småningom rida igen,men just nu kan jag bara sitta en minut ch sedan gå av.men den minuten hjälper mig igenom all ade svåra minuter när jag bara ligger och endast kan titta ut ,orkar int eprata,har svårt att vända mig,har svårt att andas.

Som människa sett med era ögon,en del av er,är jag ganska värdelös.jag kostar er en massa pengar,jag framhåller min rätt till ett värdigt liv,ett liv så som jag valt att leva det,i likhet med en massa andra .

Jag försöker att gottgöra samhället för det jag kostar varje år.
Jag hjälper andra ideellt,jag förbättrar liv,jag ändrar liv,jag stöttar och sätter gränser.
Jag inbillar mig att någonstans kanske det jag gjorde ändrade något till dte bättre.
Nästan varje vecka får jag bekräftelse via mail och samtal att jag utgjorde en förändiring fö rnågon.

Det är mit sätta tt betala tillbaka.
När min illusion slutligen når sitt slut,när jag inte längre orkar ha kvar hästarna,det kan bli nästa år,det kan bli om 5 år,men dte är snart,så kommer mitt liv ändras till något annat,som jag redan nu vet inte är en förbättring.Det blir kanske lättare för er som tycker att jag kostar för mycket att acceptera det,men fö rmig innebär det att ge upp,en nedförsbacke mot döden,en väg jag redan börjat gå.

Det finns alltid andra sidor av sanningen.

Tack Thina, du satte ord på det jag suttit och försökt formulera.

Jag har halvt lönebidrag, jag har bostadstillägg för pensionärer och handikappersättning. Jag har en otroligt lyxig saab 900 1997, för att kunna ta mig till och från jobbet och stanna på vägen för att titta till min otroligt lyxiga 27-åriga hästtant ett par dagar i veckan. Hon är den, som än så länge ändå ger mig viljan och orken att härja med myndigheter och annat, även om jag har fått ge upp en del.

Läkarteam och sjukgymnaster tycker att jag är en kämpe och ville först INTE att jag skulle köpa mig häst (då hon var 17 år) Men ända sedan jag började kuta runt utan rollator och i övrigt komma tillbaka till jobbet, då jag i ett par år var helt sjukpensionär, har de sagt "Sälj henne aldrig" och än så länge försöker jag hålla det löftet.

Mvh

IngelaH, som blir så less på att allt är svart eller vitt. Och som just nu, med min nyopererade andra höft är förbaskat kinkig, grinig och gnällig och längtar efter min fluffiga vita. :(

*kl*
Att få tillgång till häst är ett otroligt bra sätt att bedriva sjukgymnastik och rehabilitering för såväl fysiskt som psykiskt sjuka.
Om det råder ingen tvivel.

Jag skulle tycka det vore fantastiskt bra om man skjuta till medel för Handikappridning. Tänk om varje kommun i Sverige hade ett Ridcenter med sjukgymnaster, psykologer och hästutbildad personal.

Väldigt mycket rehabilitering eller arbetsträning skulle kunna vara att göra sedvanliga stallsysslor i egen takt.

Fortfarande ser jag inte att det skall vara en rättighet att ha häst. Eller ännu värre, en rättighet som bara förbehålls de som är sjuka.

Jag ser inget konstigt i det du säger.

För mig är det en självklarhet att en människa som är så pass handikappad att hon inte kan kamma sig själv har en eller flera personliga assistenter. Det är heller inget konstigt att söka bidrag för att handikappanpassa en bil.
Servicehund är inte heller något som är någon konstighet. Precis som att du måste bo.

Att du lånar en gård som du har dina hästar på är ju inget som har med saken att göra. Det är ju ditt val och vad du gör med dina pengar på din fritid skall vi andra skita i.

Något som däremot får mig och säkert många andra att beundra dig är ditt sätt att dela med dig av dig själv som medmänniska på alla de sätt du faktiskt gör.

mvh Eva

*kl*
Att få tillgång till häst är ett otroligt bra sätt att bedriva sjukgymnastik och rehabilitering för såväl fysiskt som psykiskt sjuka.
Om det råder ingen tvivel.

Jag skulle tycka det vore fantastiskt bra om man skjuta till medel för Handikappridning. Tänk om varje kommun i Sverige hade ett Ridcenter med sjukgymnaster, psykologer och hästutbildad personal.

Väldigt mycket rehabilitering eller arbetsträning skulle kunna vara att göra sedvanliga stallsysslor i egen takt.

Fortfarande ser jag inte att det skall vara en rättighet att ha häst. Eller ännu värre, en rättighet som bara förbehålls de som är sjuka.

Visst, det är säkert jättebra med handikappgrupper och annan verksamhet på ridskolor och stora specialbyggda centran, med specialkompetent personal på konsultbasis. Men då kommer vi till den ekonomiska biten. Jag sitter inte i rullstol och har en hel häststab runt mig, utan jag sköter i stort sett allt runt hästen själv. Det jag inte sköter själv, rycker min far och gulliga kompisar in med. Men ska jag delta i handikappverksamheten, ska jag givetvis betala lika mkt som de andra som behöver två ledsagare, en personlig assistent som fixar hästen, sjukgymnast och vad det nu är. Vilket då i slutändan kostar ungefär 4 ggr mer än att ha en egen häst :). Som det är nu, lastar jag min dam på våran 1975- års Dinotransport, med mastvinsch för att få upp baklämmen och åker till ridhus och deltar i handikappgruppens lektioner och är även med på handikappridlägren med EGEN häst och betalar då samma avgift som övriga ryttare, som rider lånad häst. Våran ridklubb har länge gått i fronten för god handikappverksamhet, med fonder och anslag, som gör att vi kan få "rabatterat", men det kostar ändå.

Jag som funktionshindrad, vill också ha alternativ.

Jag förstår, att det sticker i ögonen på folk. Men som sagt. Jag unnar mig ingenting, förutom min älskade vita.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Men Ingela,

Du betalar ju för din häst själv. Du sitter ju knappast och kräver att du skall ha en häst som apparaten Sverige betalar.

Vad gäller handikappersättning och bostadstillägg så är det ju reglerat så att de som behöver dem skall ha dem. Och bilen behöver du för att ens ta dig till ditt jobb och för att köra den så måste den vara handikapputrustad. Det är ju självklart.

mvh Eva

Men Ingela,

Du betalar ju för din häst själv. Du sitter ju knappast och kräver att du skall ha en häst som apparaten Sverige betalar.

Vad gäller handikappersättning och bostadstillägg så är det ju reglerat så att de som behöver dem skall ha dem. Och bilen behöver du för att ens ta dig till ditt jobb och för att köra den så måste den vara handikapputrustad. Det är ju självklart.

mvh Eva

Hur många i tråden, är det då som krävt bidrag för att kunna köpa och stalla upp häst? Det var liksom det, som gjorde att jag reagerade. Det känns som att folk bara ser en sida. Jag tror inte att det växer folk på träd, som kräver att "apparaten Sverige" betalar.

Då tror jag det är vanligare att de kräver att få kläder, mat och bil, för att sköta sin dagliga verksamhet och ta sig till jobbet..

Fritidsliv och fritidsaktiviteter är ju ingen rättighet, utan det är en lyx, som inte är alla förunnat. :) Oavsett om man är sjuk, eller frisk. Det har vi fått höra förut här på bukefalos.

Orkar man inte jobbar, ska man inte orka ha en fritid heller. Utan då ska man sitta hemma och mögla, för då är man inte till någon nytta för moder Svea.

Det är anledningen till att jag slogs med näbbar och klor och KRÄVDE att få börja jobba halvtid, när försäkringskassan ville helpensionera mig. Jag vill ha möjlighet till ett liv, utanför dörren. Jag vill kunna ta mig ut i skog och mark, vilket min vita ger mig möjlighet till. Jag vill få lov att gå ut och fika eller gå på bio med kompisar. Och jag tänker fortsätta slåss, med näbbar och klor så länge jag orkar.

Jag är än så länge otroligt glad, för varje dag jag kan slå upp ögonen och säga. Å, en underbar dag till, att få göra något fantastiskt roligt med.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Inte alls korkat, bara ett bevis på att du inte förstår just den situationen. Jag känner empati, men inte bara för sjuka människor.

Jag har träffat riktigt fattiga människor, att säga till dom att de ska vara glada att de är friska skulle vara att spotta dem i ansiktet.

Jag ser inget konstigt i det du säger.

För mig är det en självklarhet att en människa som är så pass handikappad att hon inte kan kamma sig själv har en eller flera personliga assistenter. Det är heller inget konstigt att söka bidrag för att handikappanpassa en bil.
Servicehund är inte heller något som är någon konstighet. Precis som att du måste bo.
mvh Eva

Med andra ord ser du skillnad på psykiska problem och fysiska problem? Men det är ju så det brukar vara så det är ju inget som jag blir jätteförvånad över. Det som inte syns det finns inte.

Jag har också haft personliga assistenter, som jag faktiskt inte behöver längre pga arbetet med egen häst som har gjort att jag klarar av och orkar mycket mera själv.

Jag får pengar för att ha möjlighet att ha hästen för att kunna habilitera mig, precis som jag skulle få pengar att åka iväg till vad som helst annat som skulle få ut mig i livet. Enda skillnaden är att det är min egna häst jag åker till.

Är man fattig kan man göra någonting åt sin situation, som sjuk har man oftast inget val, man får gilla läget. Och med dagens ersättningar när man blir sjuk så dröjer det inte särskilt länge förrän du är både sjuk och fattig. Råkar du bli utförsäkrad från sjukförsäkringen står du snart på bar backe eftersom du då inte får någon ersättning alls från någon instans, det blir socialbidrag till slut. Tycker inte alls det är att spotta någon i ansiktet att tycka de ska vara tacksamma för att de är friska däremot är det att spotta sjuka människor i ansiktet att jämföra sjukdom med att ha dålig ekonomi. Förresten kan fattiga gå till socialen och få hjälp med det nödvändigaste.

Man kan ju byta häst också om den man har är för krävande när det gäller uppstallning och sådant. En mer okomplicerad häst klarar ju att stå i de flesta stall.

Jag jämför inte sjukdom rakt över med att vara fattig, inte ha dålig ekonomi, utan FATTIG. Nä det går inte alltid att göra något åt sin situation.

Jag är helt med på att det är det värsta som finns att ha en obotlig sjukdom, psykisk eller fysisk. Jag tycker att det är jättebra att vi hjälper dessa människor att få ett bra liv genom att bidra med skattepengar. Det finns massor av aktiviteter som erbjuds. Men jag tycker INTE det är okej att bidra till att äga en egen häst. Jag har aldrig hört talas om någon sjukdom som underlättas/blir bättre av att ha egen häst. Däremot kan en sjukdom underlättas av att ha kontakt med djur, och det är väl inga större problem att lösa det. Vårt mål måste väl ändå vara att alla i samhället ska få samma möjligheter? Är det ha samma möjligheter att erbjuda någon att äga en häst? För den möjligheten är faktiskt ganska få förunnat.

Jag pratar fortfarande om trådens ursprungsämne som handlar om att det skulle vara en rättighet att äga en häst, inte en rättighet att få möjligheten till ett bra liv. Jag vidhåller att NEJ det är ingen rättighet att äga en häst!

Man kan ju byta häst också om den man har är för krävande när det gäller uppstallning och sådant. En mer okomplicerad häst klarar ju att stå i de flesta stall.

Han kräver en bra flock på ett lösdrift med stor hage och fri tillgång till mat, det är det han kräver för att må bra i ett stall. Inte för stora krav egentligen anser jag, och nu har jag äntligen hittat ett bra lösdrift med folk även jag trivs med, vilket är minst lika viktigt.

Plus att stallet är ett av dom billigaste bra stallen jag hittat som det är rimligt avstånd till. Och jag skulle aldrig någonsin byta ut honom mot någon häst oavsett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 325
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka