Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men så bra då, att jag vet att det jag kände och känner inte stämmer. Att jag egentligen inte är så som jag är och att det som hände innan hästen inte hände.

Folk har väl olika saker i livet som gör livet lättare, bara för att jag gillar hästar betyder inte det att alla andra måste. Vissa lever på golk eller hundar eller va som helst. Det gäller väl för alla att hitta det som driver livet vidare.

Vill du inte läsa allt jag skriver och känna dig missförstådd? Om du läste vidare står det att jag är övertygad att din häst är bra för dig men jag tror inte det är det enda sättet. Tänk om du inte varit hästintresserad, då hade du troligtvis inte fått en stor, plötslig längtan efter häst. Jag tror heller inte du har testat precis alla väga för att må bättre eftersom de är så många att det är svårt att hinna med under en livstid.

OM häst får dig att må bra och fungera som människa ska du ha häst, hur mycket av de som samhället ska finansiera låter jag däremot någon annan bestämma.

Tänk om du inte varit hästintresserad, då hade du troligtvis inte fått en stor, plötslig längtan efter häst.

Och tänk om jag var en helt annan person och gillade helt andra saker. Jag vet inte. Jag är den jag är och gillar det jag gillar.

Jag har alltid gillat hästar, har alltid ridit och umgåts med hästar. Så att vadå tänk om det var så och tänk om det var så, liksom nej, nu är det som det är och jag och antagligen alla andra runt omkring mig ser det som att det är en enorm tur att jag gillar hästar, man får otroligt mycket gratis från hästägandet.

Jag tror heller inte du har testat precis alla väga för att må bättre eftersom de är så många att det är svårt att hinna med under en livstid.

Och du som vet så otroligt mycket andra sätt så kan du väl berätta dom då för jag är seriöst intresserad. Eftersom det finns såpass många sätt att man inte hinner gå igenom dom under ett liv.

Senast ändrad av en moderator:

KL: jag leker ju lite djävulens advokat här,för jag vill få er att tänka ett steg längre,och Houdinie gjord ejust det.
När jag postat mitt inlägg suckad ejag lite åt mig själv o försökte ta bort det,men se dte gick inte,så jag får väl stå för dt ejag skrivit:)

Grejen med det hela är tat jag anser inte heller att dte är en rättighet att ha häst,däremot att om man uppfyller vissa akrav,ha rätten till ett gott liv så som det är skrivet i lagen.
Däremot vet jag,eftersom jag känt en ung dam där så var fallet,att det är ytterst ovanligt att staten gm kommun o fk går in o betalar för uppehälle av häst(ej inköp) och i detta fallet var det uppehälle i och med en fosterhemsplacering.jag tror det räddade den unga damens liv,att kunn ata med sig sin häst till fosterhemmet och därigenom ha en trygg punkt.I dte falet lyckades rehabiliteringen och det var väl investerad epengar som jag kan se det.

Min egen åsikt är att man kan vara hur sjuk som helst i kroppen,men sjukdomar som slår mot hjärnan är ändå allra värst.Det kan jag säga efter egen erfarenhet,dock int elika allvarlig som en del andr ahär inne.

det som är intressant är att ni tar fö rgivet att fk har köpt in en häst o står för alla kostander för den verkar det som? jag kan ha missat något?
Men precis som ingela påpekar så finsn dte omständigheter o inte minst ekonomisk ahänsyn tillvarför det kan vara billigare eller bättr emed egen häst.
Jag är en av dem som har valt det,pga ovanstående skäl,och i en KR inlaga gjord ejag ett mycket grundligt arbete för att se just kostnaderna,om medelsvenssons i mitt län kund etänkas ha häst osv(KR klagan gälld engt helt annat men FK blandad ein det o då fick de skylla sig själva)

En sak ni inte tänker på,kanske för tat jag är jag,och Worthless är Worthless(byt nick till något mer passande!du definierar dig och dina möjligheter genom hur du tänker och talar om dig själv) är att det verkar som om jag generellt har större rätt än W att leva osm jag gör?

Vad baseras det på?
För det är samma pengar,båd emina,W:s och Ingelas! Det är bara lite olika kassor,fast i våra fall inte ens det.Indirekt betalar ni fortfarande det vi väljer att lägga pengarna på.
Nu är dte ju så att det är inga excesser direkt,det kanman inte unna sig med den ekonomin,men ändå...

Mig har det tagit 14år av ett rent helvete att ta mig dit jag är idag,och jag har ett värdigt liv tack vare assistenterna,och min förmåga att låtsas som ingenting och gå på och leva det liv jag väljer.

Det hela är inte svart eller vitt,och dte är måga gånger svårt att fundera runt,inte minst för tat man möter sina egna fördomar och logiska kullerbyttor.Och dte är dte som är att vara människa

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?

Svar: nej. Absolut inte. Herre jisses, folk i andra delar av världen har inte ens mat att äta och vi tycker att vi absolut måste ha en egen häst för att kunna överleva? :confused:

Har man möjlighet att behålla hästen inom de pengar man får i bidrag så bryr inte jag mig om hur man väljer att fördela dem, men ett extra bidrag för att man har en dyr hobby har jag svårt att motivera att skattepengarna ska gå till istället för vård, skola och äldreomsorg. Dock tycker jag att man bör få en viss tid på sig att lösa situationen att sälja/lämna bort/vad man nu gör, och då kan få ett extra kostnadstäckningsbidrag under den tiden.

Sedan tycker jag att hästar och ridning bör användas i rehabiliteringsvård i större utsträckning än idag, men det är ju en lite annan sak än att det ska vara en rättighet att ha en egen häst.

Återigen skriver jag under på det Thina har skrivit. Jag ska nämligen försöka undvika att skriva så mkt eget ett tag framöver, pga att jag knaprar massa "painkiller" och en Ragata utan dess like för närvarande.

Det är ingen rättighet att ha häst som sagt. Men det är en rättighet för alla anser jag att ha en fritid, utanför jobb, oavsett det är daglig verksamhet för skitlön från försäkringskassa eller stat på annat vis, eller direktörsjobb med fallskärmslön. Och även om man inte orkar att jobba, ska man ha rätt till en vettig fritid och inte bara sitta hemma inom fyra väggar och slå huvudet i väggen till dö'dagar, vilket jag sett när jag jobbat som vårdbiträde, personlig assistent och ledsagare, trots att jag är född med funktionshinder själv.

Världen är inte platt och den är definitivt inte fyrkantig, även om många tror det, utan den är rund.

Nu är jag ute och svamlar på andra ämnen, men det är för att jag vill få er att tänka ett steg längre än inom den lilla bubbla jag och ni själva lever i.

Senast ändrad:

Men det är väl ingen i tråden som har sagt att det inte ska vara så som du har skrivit????

Jag tror att det är attityden jag ogillar. Att någon ser som sin rättighet att ha något som andra bara kan drömma om och ändå ska betala för. Jag har aldrigt upplevt dig sådan.

Jag trodde själv att jag inte skulle orka leva när jag mådde som sämst och mitt i min mörkaste stund, då varje andetag kändes som en kamp, tvingades lämna bort min drömhäst till en främling... men jag överlevde även det. Jag äger inte de hästar jag älskar, men de ger mig allt jag behöver ändå. De bryr sig inte om vems namn som står i passet, de vet bara att jag är en av deras människor och att mitt namn står i deras hjärtan - det räcker mer än nog för mig. Jag ser det som ett slag i ansiktet när någon talar om för mig att den relationen inte är nog, som om den vore svagare än om jag ägt hästarna.

Jag kämpar varje dag med min eget psyke för att orka leva ännu en dag och jag vet mycket väl hur mycket hästar kan betyda för någons välmående.

Ingen försöker ta ifrån någon en fritid med aktiviteter utanför hemmet, men jag förstår fortfarande inte varför hästägande skulle vara den enda nyckeln. Menar du att jag egentligen är inlåst eftersom jag inte äger "mina" hästar?

Ingen försöker ta ifrån någon en fritid med aktiviteter utanför hemmet, men jag förstår fortfarande inte varför hästägande skulle vara den enda nyckeln. Menar du att jag egentligen är inlåst eftersom jag inte äger "mina" hästar?

Nej, det menar jag inte. :) Utan som jag skrev i mitt sista inlägg, så svamlar jag lite utanför.

/IH

Jag tycker inte att det är någonrättighet att ha häst, det är ett dyrt intresse, som gör att man måste tänka till innan, speciellt innan man löper en egen häst:laugh:

Att känna tacksamhet har knappast skadat någon, det skadar inte dig heller!

Jag känner tacksamhet att jag har subventionerad läkarvård, A-kassa om jag blir arbetslös, polishjälp om jag blir överfallen osv. Jag har mycket att vara tacksam över, jag är fullt medveten om att i många länder så skulle jag hamna på gatan om något hände om det inte fanns ett socialt skyddsnät!

PrecisOch jag tror att många väldigt ofta inte inser hur skyddade vi är här,på ett sätt.Å andra sidan kanske d efortfarand elever kvar i "folkhemsdrömmen" som vi nstan får intutat oss om spädbarn o blir jättearga o besvikna när deras onda led måste läggas längre bak i prioritetslistan för operation. eller inte omedelbart får dne insats de vill ha.

Jag är tacksam,varenda dag,fö det jag fått,och fortsätter få.Det enda jag kan göra för att "betala tillbaka" är att pay it forward.Det har blivit ngt av min livsuppgift,att ge till andra,om kanske inte pengar så hopp,ideér,glädje,information och ibland rent handgriplig hjälp.

Och du som vet så otroligt mycket andra sätt så kan du väl berätta dom då för jag är seriöst intresserad. Eftersom det finns såpass många sätt att man inte hinner gå igenom dom under ett liv.

Tja, allt som man kan ha som hobby (och snälla tvinga mig inte att räkna upp det!), alla olika terapier, alla olika religioner, mm. Det beror väl helt enkelt på hur långt man vill gå men det finns EN HEL del saker som kan ge hjälp, tröst, stöd, eller vad man nu behöver.

Och jag får fortfarande känslan av att du inte har fattat att jag tycker du ska ha häst

Och jag får fortfarande känslan av att du inte har fattat att jag tycker du ska ha häst

Men det går inte ihop, du tycker jag ska ha häst men som sagt hästar är inte gratis. Ska jag ha möjlighet att få annan hjälp också så behöver jag ta emot pengarna som jag får för hästen.

Och ja står nog fast faktiskt vid att jag testat det mesta både innan och efter jag köpte hästen.

Men hur ska vi komma tillrätta med att alla fattiglappar skaffar barn!? Ve & fasa!

Jag blir REJÄLT irriterad på den otroligt trångsynta präktighet som råder i denna tråd. Det finns jäkligt många saker som är viktigare som förälder än ens ekonomi..
Själv hör ju jag till en av de där som borde ha tvångssteriliserats som ung tydligen för mitt första barn planerades under en tid då ingen av oss hade fast arbete..Att vi dessutom köpte villa & bil i samma veva är väl ännu fler tecken på hur HEMSKT oansvariga vi var.
Nästa barn kom 1,5år efter första och bara en av oss hade fast arbete.
TROTS detta har mina barn haft en bra uppväxt där de fått de saker de behövt. Och jag har inte legat samhället till last trots att barnbidraget varit en räddare i nöden ibland..

Det är fullt begripligt, däremot är det mer obegripligt att man vill sätta barn till världen trots att ens egen tillvaro är en ren katastrof för dagen. För det får man väl lov att säga om ekonomin är i botten, det är ju alltid enklare om man har facit i handen.

Men det går inte ihop, du tycker jag ska ha häst men som sagt hästar är inte gratis. Ska jag ha möjlighet att få annan hjälp också så behöver jag ta emot pengarna som jag får för hästen.

Och ja står nog fast faktiskt vid att jag testat det mesta både innan och efter jag köpte hästen.

Jag har skrivit att jag inte tror att du skulle dö utan din häst. Sedan finns det andra som har skrivit att de inte tycker att du ska få pengar för detta, men de är inte jag. Om du ska få pengar för detta kan tänker inte jag spekulera i, utan det överlåter jag till någon som

1. kan fatta det beslutet
2. har mer kompetens än mig inom området
3. känner till hela din situation.

Den personen är inte jag.

Om du nu har hunnit/haft möjlighet att prova allt annat får du väl vara glad att du har hittat något som funkar?

Om vi vänder på steken, tycker du att samhället ska bekosta mina årliga safariresor till Tanzania? Eller min rallybilskörning? Eller min fallskärmshoppning? Om det är det enda som ger mig glädje i tillvaron.

Jag är tacksam,varenda dag,fö det jag fått,och fortsätter få.Det enda jag kan göra för att "betala tillbaka" är att pay it forward.Det har blivit ngt av min livsuppgift,att ge till andra,om kanske inte pengar så hopp,ideér,glädje,information och ibland rent handgriplig hjälp.

Många gånger är det just sådan kontakt och stöd från andra människor som man mår bättre av, snarare än att fortsätta traska i gamla känslohjulspår där mörkret och hopplösheten till slut blir ens trygghet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23