Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Så som jag levde innan jag köpte min häst, det fungerar inte för mig. Det förstår både försäkringskassan och LSS som tur är. Jag har varit inom slutenvård och allt det där sålänge jag kan minnas, det var först när dom tog en risk och köpte hästen som jag tvingades att göra saker och det räddade mitt liv helt och hållet. Sen från det här så om det går som planerat så så småningom kan man klara av ett arbeta också.

QUOTE]]
Skojar du med mig?
Har försäkringskassan betalt din häst?

Nu börjar jag bli upprörd!

/B

Håller helt med dig, är det såhär det fungerar så brister det allvarligt någonstans, speciellt med tanke på att det finns folk som blir utförsäkrade och inte kan få sina grundläggande behov tillgodosedda.

Detta borde man verkligen ta tag i och kolla upp och blåsa upp big time.

Att äga en häst är ingen nödvändighet för att få umgås med hästar, ett lämpligt sätt om man är sjuk och har svårt att komma ut i arbetslivet är att få någon praktik eller halvtidsjobb i ett stall.

Jag har stor förståelse för att människor kan ha det svårt och inte jobba av olika anledningar. Jag hjälper gärna till och skattar för att de ska kunna få en dräglig tillvaro. Hit hör det basala som boende och mat och vård m.m. Lyxartiklar anser jag inte ingår här. Det finns många människor som hade fått ett mycket bättre liv om de haft råd med häst, men de som inte har råd får stilla sitt hästberoende på annat sätt. Sjuka eller inte.

Jag hade skämts över att sitta på nätet och basunera ut att fk gör såna här generalfel, men det är ju bra att vissa gör det så att folk kan få upp ögonen för det.

Jag undrar om det du beskriver är sant? Det låter helt befängt att man skall kunna ställa krav att "Om inte jag får en häst så kommer jag aldrig att må bra!" samt som ett risktagande för hästen att någon gick med på att köpa en sådan till någon som av beskrivningen att döma mådde så dåligt att ingen vård fungerade....Hur gick det till? Hur kom de på att det var en häst du behövde och en egen sådan för medryttarhäst och ridskola har du ju beskrivit att inte fungerar på dig för det är inte samma sak? Vad hade hänt med hästen om du tagit ut dina psykiska problem på den eller om det inte fungerat? Vad händer den dag hästen inte finns med eller om hästen blir sjuk och dålig eller måste skickas till en tränare? Får du en ny häst då? För skattepengar?

Jag skulle vilja att du beskrev här hur det exakt gick till att de kom på att det var en häst du behövde och när du mådde så där dåligt så kunde du ändå tala om det och kände du det liksom inom dig att bara du fick en häst så blev allt bra och alla kunde lita på det?

Nä, jag tycker det låter vanvettigt och osannolikt men å andra sidan inte förvånande då jag vet att där jag bor så tycker soc att alla narkomaner skall "ha rätt" att ha hund för att det är ju så synd om dem glömska av att det blir nog mer synd om hundarna och att man istället kunde ha det som motkrav att "Om man skall ha hand om ett djur så måste man vara drogfri!".

Sorry. Läste inte tråden ordentligt. Det är alltså bara dina resor till och från hästen som de betalar? Men berätta ändå gärna hur det hela kom sig då det hela låter ändå "speciellt" och vad ställs det för motkrav på dig?

KL

Det är INTE en rättighet att ha häst oavsett hur dåligt man mår. Eller någon annan anledning. Mår man så dåligt så måste det finnas sätt innom sjukvården att ta hand om problemet. Att ge någon en häst så att den ska må bra låter som en djäkla genväg istället för att ta itu med de faktiska problemen. Det finns mycket man behöver här i livet. Mat, tak över huvudet, kläder på kroppen, mediciner och ett basutbud av vissa saker. Det är något man har en rättighet till...

Jag har knappt det grundläggande och detta för att jag är en sjukskriven, ensamstående småbarnsmamma. Men likt förbaskat så trotsar jag mina smärtor och kämpar mig igenom en halvtidstjänst för att kunna ge min som en dräglig tillvaro. Hästen har jag fått sätta ut på annons. Inga rättigheter här inte!

Blir vansinnig när jag ser att vissa sponsrar försäkringskassan hjälp till en häst och andra får inte ens pengar till mat :eek:

Jag håller med dig till fullo.
Samt så undrar jag lite sarkastiskt hur man orkar ta hand om en häst om man inte orkar jobba?

Så som jag levde innan jag köpte min häst, det fungerar inte för mig. Det förstår både försäkringskassan och LSS som tur är. Jag har varit inom slutenvård och allt det där sålänge jag kan minnas, det var först när dom tog en risk och köpte hästen som jag tvingades att göra saker och det räddade mitt liv helt och hållet. Sen från det här så om det går som planerat så så småningom kan man klara av ett arbeta också.

Jag har en fråga: låt oss leka med tanken att hästar inte fanns, vad skulle du göra då?

"Så som jag levde innan jag köpte min häst, det fungerar inte för mig. Det förstår både försäkringskassan och LSS som tur är. Jag har varit inom slutenvård och allt det där sålänge jag kan minnas, det var först när dom tog en risk och köpte hästen som jag tvingades att göra saker och det räddade mitt liv helt och hållet. Sen från det här så om det går som planerat så så småningom kan man klara av ett arbeta också."

Vilka var det som köpte hästen?

Skojar du med mig?
Har försäkringskassan betalt din häst?

Nu börjar jag bli upprörd!

/B

Precis, fk köpte hästen och jag fick välja vilken dyra häst jag ville och nu betalar dom alltihop för mig och jag lever som i ett paradis.

Suck, när jag skriver dom så nej, jag menar inte fk.

Senast ändrad av en moderator:

-----------

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en fråga: låt oss leka med tanken att hästar inte fanns, vad skulle du göra då?

Jag skulle övht inte levt då, vilket hade varit bättre om man ser på folks reaktioner när man inte har möjlighet att ha ett jobb.

Inte konstigt jag inte vågar berätta för folk vart jag får pengar ifrån eller övht vad jag gör i mitt liv. Det är för tragiskt att man inte ska våga berätta hur man har det för folk. Men men, det visar ju sig att jag har rätt i det.

Jag undrar om det du beskriver är sant? Det låter helt befängt att man skall kunna ställa krav att "Om inte jag får en häst så kommer jag aldrig att må bra!" samt som ett risktagande för hästen att någon gick med på att köpa en sådan till någon som av beskrivningen att döma mådde så dåligt att ingen vård fungerade....Hur gick det till?
Jag har inte ställt ett enda krav på någon , det var mina föräldrar som tröttnade på hur jag var och tröttnade på att ingenting fungerade och eftersom jag alltid älskat hästar så tog dom risken och köpte en till mig. En sista utväg helt enkelt.

Så enkelt är det, inget komplicerat och inget konstigt.

Men likt förbaskat så trotsar jag mina smärtor och kämpar mig igenom en halvtidstjänst för att kunna ge min som en dräglig tillvaro.

Blir vansinnig när jag ser att vissa sponsrar försäkringskassan hjälp till en häst och andra får inte ens pengar till mat :eek:

För att störa lite extra sådär bara så är jag dessutom fullt frisk fysiskt. Ändå får jag bidrag för att kunna ha hästen. Det är för jävligt att folk får hjälp.

Mitt fel!
Men jag tolkade det verkligen som om FK köpt din häst.
Ber om ursäkt för att jag misstolkade dig.

/B

Jag skulle övht inte levt då, vilket hade varit bättre om man ser på folks reaktioner när man inte har möjlighet att ha ett jobb.

Jag har väldigt svårt att tro på detta. Varför? jo, frö det finns många som har mått psykiskt/fysiskt dåligt och blivit friska utan häst, utan att ens aldrig ha varit hästintresserade! Jag tvekar inte EN SEKUND på att din häst betyder mycket och att den hjälper dig att må bättre men jag tror inte att det är enda sättet. Dock är det mycket möjligt att en häst är det billigaste eller enklaste sättet.

Jag har väldigt svårt att tro på detta. Varför? jo, frö det finns många som har mått psykiskt/fysiskt dåligt och blivit friska utan häst, utan att ens aldrig ha varit hästintresserade!

Men så bra då, att jag vet att det jag kände och känner inte stämmer. Att jag egentligen inte är så som jag är och att det som hände innan hästen inte hände.

Folk har väl olika saker i livet som gör livet lättare, bara för att jag gillar hästar betyder inte det att alla andra måste. Vissa lever på golk eller hundar eller va som helst. Det gäller väl för alla att hitta det som driver livet vidare.

Jag mår också helt klart sämre när jag är utan hästar. Inget snack om saken. Men jag anser inte att det är någon annan som ska finansiera mitt intresse, det är något jag själv måste ta ansvar för. Även om jag mår sämre utan än med.

KL: jag kanske,i dne här infekterade tråden,skall passa på att tacka er alla för att era skattepengar hjälper mig till ett drägligt liv,med häst.
Jag kostar er över en miljon om året bara i personlig assistans(som skall ge mig ett GOTT liv,dvs som medelsvensson,och inte ett SKÄLIGT liv som enligt SOL).
jag har en anpassad bil som kostat er 500.000.
Jag har varit uppe i förvaltningsrätten för att slåss för mitt liv ett antal gånger,och fått prövningstillstpnd i KR 4 ggr,vann tre av dessa i djurfrågor(servicehund,vilket(rättegångarna) ni också indirekt betalat gm era skattepengar)
Jag bor ganska så trevligt i ett litet radhus som delvis finansieras av er.
Jag lånar en liten gård som visserligen ni inte är ett dugg inblandade i,men som ger mig illusionen,ännu en liten tid,av att ha ett normalt liv,av att vara duglig,av att ha en trygghet.
Mina djur skänker mig oändlig glädje,en dle bekymmer,men ännu en tid kan jagnjuta av dem och med deras hjälp kanske kämpa mig tillbaka till en funktionsnivå so egentligen försvunnit för många år sedan.jag vet inte än.

Jag kan kör amin bil,men inte bortsa mitt eget hår.jag kan,med rätt häst och rätt utrustning,så småningom rida igen,men just nu kan jag bara sitta en minut ch sedan gå av.men den minuten hjälper mig igenom all ade svåra minuter när jag bara ligger och endast kan titta ut ,orkar int eprata,har svårt att vända mig,har svårt att andas.

Som människa sett med era ögon,en del av er,är jag ganska värdelös.jag kostar er en massa pengar,jag framhåller min rätt till ett värdigt liv,ett liv så som jag valt att leva det,i likhet med en massa andra .

Jag försöker att gottgöra samhället för det jag kostar varje år.
Jag hjälper andra ideellt,jag förbättrar liv,jag ändrar liv,jag stöttar och sätter gränser.
Jag inbillar mig att någonstans kanske det jag gjorde ändrade något till dte bättre.
Nästan varje vecka får jag bekräftelse via mail och samtal att jag utgjorde en förändiring fö rnågon.

Det är mit sätta tt betala tillbaka.
När min illusion slutligen når sitt slut,när jag inte längre orkar ha kvar hästarna,det kan bli nästa år,det kan bli om 5 år,men dte är snart,så kommer mitt liv ändras till något annat,som jag redan nu vet inte är en förbättring.Det blir kanske lättare för er som tycker att jag kostar för mycket att acceptera det,men fö rmig innebär det att ge upp,en nedförsbacke mot döden,en väg jag redan börjat gå.

Det finns alltid andra sidor av sanningen.

Det handlar inte om att någon är värdelös. Alla ska ha rätt till ett drägligt liv, även ett gott liv. Men det är massor med människor som inte har råd att ha häst fast de jobbar. De har kanske inte ett fullgott liv utan en häst men det är ingen som hjälper dem att finansiera ett hästägande.

Häst är en lyx som man kan unna sig om man har råd. Har man inte råd att äga en egen häst finns det andra möjligheter att umgås med häst.

Jag tycker inte att det är rätt att få bidrag till häst, varför får inte människor som jobbar heltid bidrag till häst, är det mer OK att de mår dåligt? Att gå till ett jobb och vara frisk behöver inte innebära att man är lycklig eller ens mår bra.

Att ägandet av en häst skulle vara det enda som håller en uppe anser jag är bullshit, det går att umgås med hästar hur mycket som helst utan att äga en. Är man i behov av jättesnälla hästar finns ridskolor med handikappridning.

När det finns så många människor i Sverige som faktiskt har det svårt att få livet att gå ihop tycker jag det är skam att ta emot bidrag för en lyxvara. Att äga en häst är ingen hobby, det är en lyx som få kan unna sig. Att rida och umgås med hästar är en hobby, det kan man som jag nämnt innan göra utan att äga en häst.

Jag anser att det som får en att må bra ska man sträva efter i den mån det är möjligt.
Alla mår dåligt och mår bra av olika saker och man kan aldrig jämföra sin egen eller någon annans situation med någon annan,eller hur andra människor tänker och känner.

Om du mår bättre nu tack vare hästen så tycker jag det är värt det.
Och varför skulle du tackat nej till hästen? Bara för att det inte är "ok" i en PK värld? Om hästen är det enda du förmår dig att engagera dig i och får dig upp på morgonen så tycker jag inte att det är så mkt att tvista om.

Allt som kan hjälpa en människa till ett bättre liv är väl värt ett försök? Och sålänge inte djuret far illa ser jag faktiskt inget konstigt i det hela.

Skattepengarna går till så mkt annat skit så jag har inget emot om de hellre skulle gå till att hjälpa en människa att klara dagen tack vare en häst.

Såvitt jag förstår så står ju soc för alla a-lagares hundar? Är dom i behov av dessa mer?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 305
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31