är det dyrt?

Sv: är det dyrt?

förut kostade dom lika mycket som en "vanlig" hund. min kompis gav 8000 för sin hane och han är reggad i skk från en kennel och meiterade föräldrar.

det blir nog ingen chihuahua för mig, har tyvärr inte råd med dessa fantasipriset, får vänta några år och se om dom sänks :cry:
 
Sv: är det dyrt?

spara spara spara.... finns uppfödare som går emot de dyra priserna, kolla med de som funnits ett tag, inte de nya som tillkommit efter hysterin, över hälften av alla uppfödare har tillkommit på 2000-talet... själv köpte jag av en av dom äldre som funnits med, tycker även min vavva är mer kraftig och regäl än dagens spinkiga nervösa typer....
 
Sv: är det dyrt?

ramonarunds skrev:
Vad ar det du snackar om?? Chihuahua cirkeln har ju till och med gatt ut och sagt att de inte har nagot rekommenderat pris pa vavvorna eftersom det ar olaglig kartell-bildning!!

Arligt talat sa tycker jag att 18.000:- var helt overkomligt. Jag kanner till uppfodare som tar 25.000:- for sina han-valpar och 30.000:- for tikarna.

Lycka till!!

Chihuahua cirkeln har rekommenderat valppris på 12000 - 15000 kr. Detta gäller från 25/2 och återinfördes på det senaste årsmötet.
 
Sv: är det dyrt?

Mallju skrev:
har kontakt med en chihuahua uppfödare och hon tar 18 000 för sina valpar. rekomenderat pris från chihahua cirkeln är 12-15 000. men dock så har hon ganska ovanliga färger, som choklad and tan, blue merle m.m. men tycker ni inte det är överpris?

Låt inte en kul färg (är skeptisk till blue merle:crazy: ) överskugga kvaliteten i övrigt på hunden.

Om priset...njae..hittar jag en seriös uppfödare som jag får förtroende för så spelar det inte någon roll med en tusen lapp extra hit eller dit. Men jag ställer stora krav på mina uppfödare och väljer med största noggranhet. Det är inte jag som ska vara tacksam att jag får en köpa en liten Chihuahua utan tvärtom;)
 
Sv: är det dyrt?

Mallju skrev:
förut kostade dom lika mycket som en "vanlig" hund. min kompis gav 8000 för sin hane och han är reggad i skk från en kennel och meiterade föräldrar.

det blir nog ingen chihuahua för mig, har tyvärr inte råd med dessa fantasipriset, får vänta några år och se om dom sänks :cry:

Vilket dom förmodligen gör avsevärt när efterfrågan inte är lika stor. Trender sitter oftast inte i så länge :smirk:
 
Sv: är det dyrt?

18 000;- tkr jag är normalt, det är vad vi fick betala. Det är jättesvårt att få tag på dom över huvud taget :) Det är verkligen söta små hundar som är trevliga!
 
Sv: är det dyrt?

SaraMio skrev:
18 000;- tkr jag är normalt, det är vad vi fick betala. Det är jättesvårt att få tag på dom över huvud taget :) Det är verkligen söta små hundar som är trevliga!

Usch, dom ger mig rysningar! Det finns bra mycket trevligare hundar!
 
Sv: är det dyrt?

Yeah skrev:
Vad är det med Chihuahua som ger dig rysningar?

Tycker bara illa om dem! Små töntiga saker som folk tar upp i famnen så fort det kommer en lite större hund!
 
Sv: är det dyrt?

Manzana skrev:
Tycker bara illa om dem! Små töntiga saker som folk tar upp i famnen så fort det kommer en lite större hund!

Tkr då snarare att det är korkade ägare som köpt hunden ifråga som accessoar och inbillar sig att den inte har egna ben att gå med som är töntiga.. Tråkigt när en viss typ av människor ska ge specifika raser de dras till dåligt rykte. :crazy:
 
Sv: är det dyrt?

Axelle skrev:
Tkr då snarare att det är korkade ägare som köpt hunden ifråga som accessoar och inbillar sig att den inte har egna ben att gå med som är töntiga.. Tråkigt när en viss typ av människor ska ge specifika raser de dras till dåligt rykte. :crazy:

Jag tycker inte om rasen i sig men du har rätt till att det är ägarna som förlöjligar rasen. En hund ska behandlas som en hund och inget annat!
 
Sv: är det dyrt?

18000? Min faster föder upp Chihuahuor (Vet inte hur det stavas) och hon tar 12000. Hon säger att det känns som att hon rånar folk, om hon tar mer. Hon föder inte upp mycket hundar, och hon har långt ifrån en stor kennel. Dock bor hon i norra norrland.. Hon är väldigt noga med vilka hundar hon parar med, och hon har själv 3 chihuahuor. Jag skulle aldrig själv köpa en chihuahua, av alla olika anledningar, och jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en hund för 18000 kr. Lycka till med valpköpet, men kolla upp uppfödaren noga, så du inte köper en smugglad hund.
 
Senast ändrad:
Sv: är det dyrt?

Åh vilket hektopris!!!:eek:
Jag som inte kan förstå meningen med en hund som är mindre än en katt och som knappt kan gå själv utan folk alltid ska bära på dem och klä upp dem i diverse modekläder kan ju inte för mitt liv fatta varför man ska betala så mycket för en??????:confused:
 
Sv: är det dyrt?

MrsScabtree skrev:
Jag tycker att det är bra av uppföderen att ta så mkt för en valp då chihuahuan har blivit en trendhund och att det förmodligen råder chihuahua valp hysteri bland speciellt unga tjejer i landet som ska ha "en fin liten acessoar"´i handväskan. Får dom höra talas om ett pris på 18 papp tänker dom nog om. Normalpris är ju 12-15 ja. Vad du känner för att betala är din ensak.


Jag vet inte om jag tror på det där riktigt.
Jag kanske har dåliga erfarenheter men jag tror att h*n tar så mkt betalt enbart för att h*n vet att h*n kan det.
Jag skulle iofs inte betala 12-15 heller för en hund. Men jag tar, trots det, mkt väl hand om min hund.
 
Sv: är det dyrt?

Tyvärr har det kommit fram ett stort antal uppfödare av chihuahua som lever på att det blivit en väldigt populär ras och tar ut saftiga priser för valparna. Att skylla det höga priset på att valparna har ovanlig färg tycker jag är lite "bullshit". Chihuahuan får ha vilken färg och tecken som helst, bruna och "tan" är inte alls särskilt ovanliga.

Som någon annan redan sagt så kan du hellre vända dig till en gammal "garvad" uppfödare. De har oftast humanare priser samt dessutom ett större kunnande om rasen.

Lycka till med ditt valpköp!
 
Sv: är det dyrt?

cassina skrev:
Chihuahua cirkeln har rekommenderat valppris på 12000 - 15000 kr. Detta gäller från 25/2 och återinfördes på det senaste årsmötet.
Jag laste det nyss pa hemsidan. Men varfor har de aterinfort rekomendations-priserna nar de togs bort pga att de var olaglig kartell-bildning??

Fast jag vet flera KANDA seriosa uppfodare som saljer sina valpar till Norge mm for mycket mer an 15.000:- svenska kronor.
 
Sv: är det dyrt?

Sissan skrev:
kan ju inte för mitt liv fatta varför man ska betala så mycket för en??????
Grejen med chihuahua som ras ar att de normalt inte har sa manga valpar, och att man normalt inte kan ta ut fullt "kull-antal" pa tikarna. En vanlig chihuahua-kull ligger pa mellan 1-3 valpar. Over 3 valpar ar ansett som en stor kull, men det forekommer aven om vissa valpar sa brukar bli mycket sma (sk teacups).

Dessutom ar det ganska vanligt att man far ta kejsarsnitt pa vavvorna, vilket gor att man har en kostnad som andra uppfodare inte har.
Har man som jobb att foda upp vavvor ar det en annan sak, men manga uppfodare jobbar och maste ta ut semester nar tiken ska valpa. Da spelar det ingen roll om tiken har 1 eller 9 valpar, man maste vara hemma i alla fall.

Det ar mycket med vavvorna som gor att de blir dyra. Jag betalade inte sa mycket for min tik, iom att hon ar inkopt pa Irland dar jag bor. Men en vavva ar verkligen en bland de basta hundraser som finns, och man maste lara kanna en vavva innan man dissar dem!
 
Sv: är det dyrt?

Ja att de inte fick speciellt många valpar det visste jag men det är det ju fler raser som inte heller får.
Att det var vanligt med kejsarsnitt bland dem hade jag ingen aning om..
Men är inte alla uppfödare hemma när deras tik ska valpa oavsett ras??

Jag personligen skulle aldrig oavsett hur trevliga och bra hundar de än må vara betala så mycket för en så liten hund. Och det tycker jag inte är att dissa rasen som så!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 208
Senast: Lyan
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 697
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 458
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp