är det dyrt?

Sv: är det dyrt?

Hur sunt är det med en ras där det behövs kejsarsnitt för att få ut valparna? Att det kan hända någongång men ofta?
 
Sv: är det dyrt?

ska man bara låta chihuahuorna dö ut eller vad? många kattraser behöver väl snittas också... och andra dvärghundsraser... ska man ge avelsförbud och låta dom dö ut :confused:
 
Sv: är det dyrt?

*knapplån*

Usch tycker att all denna hysteri runt denna lilla ras är så sorglig. Jag hade inte köpt en bara för att jag tycker det är så synd att måna nu har blivit sönderavlade och all denns smuggling! :cry:
 
Sv: är det dyrt?

filiduttan skrev:
ska man bara låta chihuahuorna dö ut eller vad? många kattraser behöver väl snittas också... och andra dvärghundsraser... ska man ge avelsförbud och låta dom dö ut :confused:

Det är väl inte sunt vare sig det är katt, hund eller andra djur!
Det är ju människan som har sett till att det blir så här, se till att få bort problemet också.
 
Sv: är det dyrt?

Men finns det inte ganska många raser som "naturligt" måste snittas, utan att människor har avlat på dem?
 
Sv: är det dyrt?

Nera skrev:
Men finns det inte ganska många raser som "naturligt" måste snittas, utan att människor har avlat på dem?

Det är något fel på rasen när det är så att en stor del av tikarna måste snittas. Det är ju människan som har skapat dessa raser, inte naturen själv.
 
Sv: är det dyrt?

filiduttan skrev:
ska man bara låta chihuahuorna dö ut eller vad? många kattraser behöver väl snittas också... och andra dvärghundsraser... ska man ge avelsförbud och låta dom dö ut :confused:

Ja, är den inte sund nog att valpa på naturlig väg ska man se över aveln, ändra standarden eller helt enkelt ta bort rasen.
 
Sv: är det dyrt?

Jadzia skrev:
Bör man verkligen föda upp en ras där kejsarsnitt är något man får räkna med?

Min erfarenhet är att Chihuahuan är en "självvalpande ras". Förstår inte vart det kommer ifrån att man ska räkna med att det blir kejsarnitt:confused: Ingen av mina vavvor är födda med snitt. Min ena uppfödare har under alla år haft ett fåtal snitt.

En av mina tikar hade fem kullsyskon, alla kom ut plätt lätt;)
 
Sv: är det dyrt?

Sissan skrev:
Jag personligen skulle aldrig oavsett hur trevliga och bra hundar de än må vara betala så mycket för en så liten hund. Och det tycker jag inte är att dissa rasen som så!!

Så du menar att man ska betala efter storlek på hund, ju större desto dyrare :confused: Intressant tanke...
 
Sv: är det dyrt?

cassina skrev:
Min erfarenhet är att Chihuahuan är en "självvalpande ras". Förstår inte vart det kommer ifrån att man ska räkna med att det blir kejsarnitt:confused: Ingen av mina vavvor är födda med snitt. Min ena uppfödare har under alla år haft ett fåtal snitt.

En av mina tikar hade fem kullsyskon, alla kom ut plätt lätt;)

Min egna chihuahua kom ut platt latt hon ocksa! Dessutom handlar ju jag en del med hundar och alla dem har kommit ut platt latt ocksa. Men chihuahuan har en hogre statistisk siffra av snitt an vad manga andra raser har. Men visst, de ar inte ensamna, manga andra raser har ocksa hogre statistik pa snitt, tex bulldogen.

Det ar vanligare att snitta en chihuahua an tex en golden retriver. Det beror pa chihuahuans appel-formade huvud som vi manniskor avlat fram.
Jag kanner en uppfodare pa Irland som har fott upp vavvor i over 25 ar nu och hon har aldrig haft ett enda snitt. Sedan kanner jag en uppfodare i Norge som pa sina 3 tikar ha fatt gora 5 snitt....nu har hon slutat foda upp, da det inte ar roligt eller ens lonar sej. Det ar synd.
 
Sv: är det dyrt?

Jadzia skrev:
Bör man verkligen föda upp en ras där kejsarsnitt är något man får räkna med?
Nagot man far rakna med ar kanske en overdrift, men dar risken finns...nja, jag vet inte vart man ska dra gransen heller.
Det finns manga kvinnor som ha fatt gora kejsarsnitt for att de har for trangt backen, det flesta Charlois-kavlar behover snittas ut, manga perserkatten behover snittas, listan kan goras lang.

Fortsatter vi inte avla pa dem sa dor ju rasen ut och det tycker inte jag att det ar vart. Battre att ta risken och forsoka att avla fram lite mer sundare hundar.
Dock maste jag saga att vavvan verkligen inte kategoriseras i de 5 mest ohalsosamma raser.

Jag tycker inte att det ar varre att snitta en tik gang, an att foda upp hundar som har stor risk for att fa hoft och led problem. VArt gar gransen? Vad ar varst?
 
Sv: är det dyrt?

ramonarunds skrev:
Jag kanner en uppfodare pa Irland som har fott upp vavvor i over 25 ar nu och hon har aldrig haft ett enda snitt. Sedan kanner jag en uppfodare i Norge som pa sina 3 tikar ha fatt gora 5 snitt....nu har hon slutat foda upp, da det inte ar roligt eller ens lonar sej. Det ar synd.

Mina uppfödare tar bort tikar ur aveln, som inte är självvalpande. Nu har jag under årens lopp köpt mina hundar från uppfödare som hållt på länge och vet vad de pysslar med.

Vilken statistik är det du läser om olika rasers kejsarsnitt? Är lite nyfiken...
 
Sv: är det dyrt?

ramonarunds skrev:
Nagot man far rakna med ar kanske en overdrift, men dar risken finns...nja, jag vet inte vart man ska dra gransen heller.
Det finns manga kvinnor som ha fatt gora kejsarsnitt for att de har for trangt backen, det flesta Charlois-kavlar behover snittas ut, manga perserkatten behover snittas, listan kan goras lang.

Fortsatter vi inte avla pa dem sa dor ju rasen ut och det tycker inte jag att det ar vart. Battre att ta risken och forsoka att avla fram lite mer sundare hundar.
Dock maste jag saga att vavvan verkligen inte kategoriseras i de 5 mest ohalsosamma raser.

Jag tycker inte att det ar varre att snitta en tik gang, an att foda upp hundar som har stor risk for att fa hoft och led problem. VArt gar gransen? Vad ar varst?

Men så länge det avlas på de hundarna så kan inte rasen bli sundare. Förstår inte det där resonemanget. De som inte kan valpa naturligt ska tas ur avel.
 
Sv: är det dyrt?

filiduttan skrev:
ska man bara låta chihuahuorna dö ut eller vad? många kattraser behöver väl snittas också... och andra dvärghundsraser... ska man ge avelsförbud och låta dom dö ut :confused:

En ras är inte existensberättigad bara för att den finns. Är kejsarsnitt vanligt är det något som är fel hos rasen och kan man inte ändra på det så ja, då kan den rasen gott få dö ut. Vi har en djurskyddslag som förbjuder oss att avla på djur som inte kan para sig och/eller föda naturligt.

Sedan vill jag direkt slå ihjäl uttalandet om att det är vanligt med kejsarsnitt inom vissa kattraser också. Så är det inte. Jag känner inte till en enda ras där man har uppenbara problem med att honkatterna inte kan föda naturligt. Sedan finns det uppfödare som avlar på INDIVIDER som inte kan föda naturligt och det är givetvis skit.

Djur som inte kan föda naturligt ska inte användas i avel, punkt.
 
Sv: är det dyrt?

cassina skrev:
Så du menar att man ska betala efter storlek på hund, ju större desto dyrare :confused: Intressant tanke...
Så skrev jag väl ändå inte va??!!
Men jag ska förtydliga mig så kanske du förstår..:angel:
Jag skulle inte betala så mycket för en chihuahua och det är en mycket liten hund, därav att jag skrev liten hund! Men jag skulle inte heller betala så mycket för en stor hund såsom tex en S:t Bernhard. Skulle däremot kanske kunna tänka mig att köpa en "användbar" hund för den summan...:cool:
 
Sv: är det dyrt?

Det var myckt pengar för lite hund..! blue merle är väl annars inte nån färg att sträva efter då den för med sig massa defekter eller är jag helt fel ute nu?
 
Sv: är det dyrt?

lilstar skrev:
Det var myckt pengar för lite hund..! blue merle är väl annars inte nån färg att sträva efter då den för med sig massa defekter eller är jag helt fel ute nu?

Det är väl bara de homozygota blue merle-hundarna som drabbas av defekter, eller? Det kan man ju lätt undvika genom att inte para merle med merle.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 208
Senast: Lyan
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 697
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 458
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp