Är det dags nu....?

lady_vip

Trådstartare
Kom hem nyss och möts av en hög i hallen. Vad högen bestod av är jag inte säker på, men iaf bajs, något som liknade kräk och även lite lite blod...

Det är med 99 % säkerhet den 16-åriga labben som har stått för denna hög... Och, visst, hon har haft lite bekymmer med att hålla tätt på sistone, mycket av det kan dock skyllas på husse som fortfarande inte förstår att hunden är gammal och behöver rastas oftare.
Men detta? Det var mer en sörja som inte liknade nåt, och just blodet...

Jag har länge varit på dem om att ta bort henne, hon är trots att jättegammal och står mest och tittar in i en vägg. Hon äter, går ut och är väl iofs pigg för sin ålder, men det är inget liv hon lever.

Är det någon som kan gissa på vad som har hänt inuti henne, kan en hjärnblödning ex visa sig så här?

Hon ligger just nu och sover i soffan och är precis som vanligt...

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Vid hjärnblödning så blir de oftast halvsideförlamade, precis som vi människor. Jag tror på något inre. Det är inte alls ovanligt med "knölar" någonstans i mag och tarmkanalen på en gammal hund. Nåja, vanligt eller ovanligt ska jag låta vara osagt, men det är väl inte helt otänkbart.

Du får väl se om det fortsätter. Kanske är det dags.
 
Sv: Är det dags nu....?

Hjärnblödning är det nog inte för det visar sig mer på beteendet.

Om jag var du skulle jag nog ringa till veterinären och bara fråga. Att ringa kostar inget, och du kan få svar på dina frågor.
 
Sv: Är det dags nu....?

Hon är rätt pigg nu, men tydligen hade hon kräkt i morse när hon hade ätit lite av sin mat. Vi får väl avvakta lite och se...

Det är på nåt sätt komiskt i sin råhet för den här hunden har alltid ställt till det för mina föräldrar. Hon köptes som apportör, men kunde aldrig användas till det för hon åt upp viltet. Hon är en rymmare, har alltid rymt på de mest irriterande tidpunkterna, ni vet, fem minuter innan det kommer gäster osv...
Ätit upp allt av värde, sina egna leksaker rörde hon aldrig...
Har skadat sig många, många gånger, alltid på storhelger så att räkningarna varit gigantiska.

Nu när det började bli vinter sa min mamma, som ett skämt, till min pappa att han fick gå ut och gräva ett hål. "varför då" undrade han ju såklart.
"För du fattar väl att hunden kommer dö när det är 10 minus så att vi inte kan begrava henne".

Idag är det första dagen med minusgrader och snöstorm. Ironiskt nog har säkert min mor rätt...

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Har en tik som är lite känsligare i magen, när hon har ätit ngt olämpligt så blir det gärna såhär.
Blodet kan vara tarmslemhinnan som blöder lite då den blir irriterad.
Så fort min tjej får diarre så blöder hon från slemhinnan , enl vet inget att bli superorolig för. Det får ju självklart inte pågå för länge men det är ju rätt så självklart. :smirk:
 
Sv: Är det dags nu....?

det vanligaste orsaken till att de bajsar blod är nog en inflammation i tarmen. både min ena hund och min katt har haft det. efter ett par dagar på antibiotika och specialmat har de blivit bra igen. om jag minns rätt så kräktes hunden också, men inte katten.
 
Sv: Är det dags nu....?

Är det inte också så att gamlingar får sämre imunförsvar? Det låter som det jag hittade hemma när det gick magsjuka bland hundarna här... Sen visst kan det vara dags men det kan också bara vara maginfluensa...
 
Sv: Är det dags nu....?

Ja, för alla har väl plats för en 30 kgs labbe i frysen;)

Nä, då blir det kremation.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Ja, hon verkar pigg, men hon har ju modell plåtmage och har väl aldrig haft magbekymmer innan. Hade det varit grållarna hade jag inte varit förvånad, men det är inte riktigt hennes grej...

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Ja de flesta jag känner har faktiskt det. Men det är kanske ovanliga bekanta jag har..? :) (som faktiskt har sina hundar frysta också pga den långa vintern i norr..)
 
Sv: Är det dags nu....?

katten är också ganska gammal och har aldrig haft problem med magen tidigare. inflammationer i tarmen kan de visst få ändå.
 
Sv: Är det dags nu....?

Hon går iaf fortfarande runt här ;)

Skämt åsido så hände det inte så mycket mer efter detta och hon är som vanligt. Tänkte vilket fall som fråga min distriktare nästa gång han kommer ut om han kan avliva hunden hemma. Det är jobbigt för henne och jag tycker det är jobbigt att hantera henne och se henne öht.
Hon lever ju på övertid och jag tycker det har gått för långt.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Hon är rätt pigg nu, men tydligen hade hon kräkt i morse när hon hade ätit lite av sin mat. Vi får väl avvakta lite och se...

Det är på nåt sätt komiskt i sin råhet för den här hunden har alltid ställt till det för mina föräldrar. Hon köptes som apportör, men kunde aldrig användas till det för hon åt upp viltet. Hon är en rymmare, har alltid rymt på de mest irriterande tidpunkterna, ni vet, fem minuter innan det kommer gäster osv...
Ätit upp allt av värde, sina egna leksaker rörde hon aldrig...
Har skadat sig många, många gånger, alltid på storhelger så att räkningarna varit gigantiska.

Nu när det började bli vinter sa min mamma, som ett skämt, till min pappa att han fick gå ut och gräva ett hål. "varför då" undrade han ju såklart.
"För du fattar väl att hunden kommer dö när det är 10 minus så att vi inte kan begrava henne".

Idag är det första dagen med minusgrader och snöstorm. Ironiskt nog har säkert min mor rätt...

//E

Men ehh?? Ta bort hunden om det är så himla jobbigt då.
 
Sv: Är det dags nu....?

Du får nog se ironin i det hela. Det finns faktiskt de som inte ser allt i rosenrött och jag är en av dem.

Och sen är det inte min hund som sagt, det är min fars, som inte inser att hunden borde tas bort. Men det är JAG som tar hand om hunden, och ja, det är jobbigt. Thats it.

Man får nog ha träffat vår hund och vetat hennes historia för att förstå att man kan skämta om hennes ålder och bortgång. Och självklart älskar jag hunden ändå, även om jag klagar.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Hur kan man skämta och vara ironisk över att hunden ska dö? Jag fattar inte det?
Jag skulle ge vad som helst för att få min förra tillbaka och du sitter och skämtar över att ni ska ta bort din(familjs) hund, du tycker tom det är jobbigt att se henne. :crazy:

Älska betyder nog inte samma grej för dig som för mig.. :crazy:
 
Sv: Är det dags nu....?

Men jag tycker kanske inte att döden är så farligt som du tycker?

Vi får ju faktiskt alla tycka olika och jag har förmågan att se naturligt på döden och se att en hund som är 16 år kanske inte är i sina bästa dagar.

Och jag ser ju inte med hat på hunden, men jag lider av att se djur lida, då tycker jag det är bättre att ta bort dem. Och man kan visst skämta om döden, men jag jobbar med döden varje dag, så jag ser nog annorlunda på det. Jag skulle aldrig skämta om någons sorg.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Vissa människor är födda utan medkänsla - tydligen. Eller förmågan att leva in sig i texter.

Som mina släktingar (tillika bönder) säger, det är ett djur. Duger den inte som ett djur ska den inte finnas kvar.
 
Sv: Är det dags nu....?

Som mina släktingar (tillika bönder) säger, det är ett djur. Duger den inte som ett djur ska den inte finnas kvar.

Klockrent!!!

Helt klart håller jag med dina släktingar. Skulle aldrig i hela livet sitta med en dålighund (mentalt) eller en sjukhund den åker bort direkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 169
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 331
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 642
Senast: Stollan
·
Övr. Barn Blir nog lite spinoff på ett par andra trådar med liknande ämnen, men det här är något jag tycker är jättesvårt bitvis. Jag har en...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 647
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp