Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Hur mycket blir det kvar på en inkomst på 6500kr/dag?

5200 när momsen är borta (om jag inte räknat fel).

Sen kan du ju räkna själv. Men när du dragit av för materialanskaffning, försäkringar, avskrivningar etc, betalat egenavgifterna etc, så är det inte mycket kvar att plocka ut i lön (och skatta för), pensionsspara etc.

Den som ansåg att en häst inte ska tappa en sko om det är en duktig hovslagare. Säg mig om jag är duktig eller inte utifrån den här tappskon jag fick efter några dagar...

tappsko.jpg

Jag har företag :angel:

Jag tvivlar starkt på att du har företag. Isf kan du inte ha hållt på särskilt länge. De påståenden du kommer med är väldigt inkompetenta för att vara en företagare.

"utslagsfråga" - om du är företagare. Vilka är då de nya momsreglerna för enskilda företagare from nästa år? Informationen kom i senaste momsdeklarationen;-) Svara på den du...

Senast ändrad:

TJa fast momsen är ju avdragsgill den med liksom material, även om pengarna skall läggas ut.

Så du menar att en inkomst på ca 800kr/dag inte är bra?

Är det en allvarligt menad fråga? 800 per dag? Då hade inte jag blivit rik iaf...

Om man räknar 22 dagar/månad, a 800 kr/dag så blir det 17 600 kr.. Inget direkt strålande..

Nej det stämmer inte! Efter två veckor går försäkringskassan in. Dessutom så är det ju faktiskt upp till var och en att försäkra sig fullt så inkomst bortfall täcks. Finns många försäkringar för detta!

Vet du vad en sådan försäkring kostar?

Tja det är som alla andra. Jag har också bil i företaget och nej så himla dyrt är det inte faktiskt som ni vill påskina!

Skaffar man en lastbilsreggad bil, vilket borde vara det självklara så är det betydligt billigare för er är detta dessutom en dieselbil så drar den ju väldigt lite i diesel trots last

Men snälla nån...Här bevisar du verkligen att du inte vet vad du pratar om!??
Min firmabil kostar 3860:- i förmånsbeskattning i månaden(om jag inte hade haft en privatbil till) eftersom det är en diesel kostar den mer i skatt än en bensinare. Min bil drar 0.9 liter milen. Skatten ligger på 3800:- /år. Jag kör ca 6000 mil om året.
Mina dieselreäkningar ligger på ca 110.000 om året. Försäkring 4400:-/år. Reparationer och liknande. Jag vet inte om du är gjord av pengar men för mig är det här ganska mycket pengar...

"utslagsfråga" - om du är företagare. Vilka är då de nya momsreglerna för enskilda företagare from nästa år? Informationen kom i senaste momsdeklarationen;-) Svara på den du...

Det där vet ju till och med jag (hörde pappa prata om det), och det går att smurfa fram med på nätet.

Den som ansåg att en häst inte ska tappa en sko om det är en duktig hovslagare. Säg mig om jag är duktig eller inte utifrån den här tappskon jag fick efter några dagar...

tappsko.jpg

Jag vet ju inte vilken verknings metod du tillämpat, men formen på skon tyder på för mig en okänd metod.;)

Vet du vad en sådan försäkring kostar?

Inte en suck att hon vet i så fall hade det ju varit lätt för henne att räkna ut vad en skoning skulle kosta efter att hovis skaffat en sådan försäkring:smirk:

Jag vet exakt vad det kostar att driva företag. Är egenföretagare sedan många år tillbaka, och är dessutom uppvuxen i en egenföretagarfamilj. Driver tre olika bolag i dagsläget, samt sitter i styrelsen för ytterligare två.

Jag är såååå tacksam för min underbara hovslagare. Oerhört kunnig och seriös, kommer alltid med glada tillbud, kommer (i princip) alltid i tid, tar rimligt betalt (vilket för många givetvis är alldeles för mycket)

Jag vet ju inte vilken verknings metod du tillämpat, men formen på skon tyder på för mig en okänd metod.;)

Självklart skall det vara reklamation på den. Om man skor hästar med så skeva skor är det väl självklart att de ramlar av :rofl::rofl::rofl:

Självklart skall det vara reklamation på den. Om man skor hästar med så skeva skor är det väl självklart att de ramlar av :rofl::rofl::rofl:

Gissa om jag blev förbryllad över den här tappskon...Ägarinnan till hästen kommenterade det hela med orden -"Ja, det här får väl anses som en historisk avtrampning..."

Så du menar att en inkomst på ca 800kr/dag inte är bra?

Tja allting är relativt
Själv jobbar jag natt inom kommunens äldreomsorg o tjänar på en natt ca 800kr inkl ob tillägg o det kan ju inte jag säga är en bra lön.
Sonen sommarjobbade i somras 8 tim/dag o hade drygt 100kr i timmen före skatt det tyckte iof han var bra, men det blir ingen lön att kunna leva på

Så summan av det hela är att en inkomst på 800kr/dag inte är bra.
Synd om dig som driver ett företag där du får slita ont utan att tjäna på det:eek:

Tja allting är relativt
Själv jobbar jag natt inom kommunens äldreomsorg o tjänar på en natt ca 800kr inkl ob tillägg o det kan ju inte jag säga är en bra lön.
Sonen sommarjobbade i somras 8 tim/dag o hade drygt 100kr i timmen före skatt det tyckte iof han var bra, men det blir ingen lön att kunna leva på

Så summan av det hela är att en inkomst på 800kr/dag inte är bra.
Synd om dig som driver ett företag där du får slita ont utan att tjäna på det:eek:

800kr dag är en lön på 22 400kr inte vad jag kallar dåligt lön.

Vad har ni för löner om ni tycker att över 20 000kr är dåligt och anser att man inte kan leva på 22 400kr månad :eek:

Mitt företag går plus minus noll, jag har heltids tjänst vid sidan om företaget

Momsen är avdragsgill ja, men å andra sidan blir du momsskyldig i de fall du har ett företag som går runt. Om du däremot har ett företag som inte bär sig, får du ju tillbaka momsen. Men hur länge tror du skattemyndigheten köper det?:angel:
Det är väl liksom meningen, sen är det ju bara moms på material som kan dras av, fö utför hovis en tjänst som också är momspliktig som måste betalas.

Momsen får du ju faktiskt alltid tillbaka, varför skulle du inte få det???

Och det är väl självklart att man måste betala in moms på det man tjänar. Men att skriva att allt bara är utgifter och att hovslagarna har det dåligt är ju bara löjligt och inte sanningsenligt.

Momsen får du ju faktiskt alltid tillbaka, varför skulle du inte få det???

Och det är väl självklart att man måste betala in moms på det man tjänar. Men att skriva att allt bara är utgifter och att hovslagarna har det dåligt är ju bara löjligt och inte sanningsenligt.

I idealfallet är ju momsen ett nollsummespel, dvs den går jämt upp. Man kan ju inte sitta och räkna moms som inkomst, då har man en ganska udda syn på att driva företag?

Att få - om man är 'dyr' (dina ord) knappt 18 000 kr/månad (800 kr/dag i 22 dagar/månad = 17 600 kr/månad), det är inte en 'hög lön'. Speciellt inte om man för den lönen har ett fysiskt tungt och slitigt arbete, med en arbetsmiljö som ofta är undermånlig, där man av många betraktas som livegen (det behövs ju inte mycket klurande för att räkna ut varf så många hovisar har skyddat/dolt hemnummer) och där det är snudd på en utopi att 'klara sig' inom yrket ända fram till pensionsåldern.

TS tar 1300kr för en helskoning utan extra saker vilket ger ju en summa som kan vara betydligt högre. De allra flesta brukar sko fler än en häst på ett ställe så visst kan det gå upp i den summan om du går enl rek taxa. En arbetsdag brukar ju vara 8 timmar så med bra planering så borde man hinna med iaf 5st skoningar = 5st skoningar * 1300 = 6500kr plus då kanske sulor, milersättning etc

Så du menar att en växellåda kostar runt 40 000pix??? Dålig verkstad du är på då :angel:

Så du menar att du exklusivt drar in ca 1 000 000kr om året?? Blir en ganska bra lön om jag får säga det själv :crazy:

Tur att det finns hästägare som kan betala detta så ni får lön, tur att de i de flesta fall är så tålmodiga att hovslagare kan bete sig hur som helst helt utan ansvar (inte sagt att ni i tråden gör så men många andra)

Växelåda inkl bytet gick på 46 000:- Och nej det var ingen dålig verkstad. Jag hade givetvis kunnat gå till en billig svartpulare som gjort det mycket billigare utan garantier så jag eventuellt stått där med lång näsa och kostnad för en låda och ett byte till.

Hmm jag blir mer och mer övertygad om att du om du är företagare är en helt nybakad sådan. Även om jag omsätter cirka 1 200 000 per år så är det en himmelsvid skillnad från vad jag har ut i lön.

I det här jobbet handlar det inte så mycket om vad man kan hinna utan hur många man kan sko och fortfarande stå på benen dagen efter. Jag hinner sko tio hästar på en dag men jag skor inte fler än fyra. Det är den nivån som min kropp klarar och en nivå där jag kan stå för kvaliteten på det jobb jag utför.

Växelåda inkl bytet gick på 46 000:- Och nej det var ingen dålig verkstad. Jag hade givetvis kunnat gå till en billig svartpulare som gjort det mycket billigare utan garantier så jag eventuellt stått där med lång näsa och kostnad för en låda och ett byte till.

Hmm jag blir mer och mer övertygad om att du om du är företagare är en helt nybakad sådan. Även om jag omsätter cirka 1 200 000 per år så är det en himmelsvid skillnad från vad jag har ut i lön.

I det här jobbet handlar det inte så mycket om vad man kan hinna utan hur många man kan sko och fortfarande stå på benen dagen efter. Jag hinner sko tio hästar på en dag men jag skor inte fler än fyra. Det är den nivån som min kropp klarar och en nivå där jag kan stå för kvaliteten på det jobb jag utför.

Personligen så tycker jag att det var dyrt för ett växellådsbyte. Men å andra sidan så beror det väl kanske på vad för bil du har eller så finns det betydligt fler verkstäder här ner som gör det billigare.

Men helt ärligt inte kan du påstå att du är under betald?? Jag har faktiskt aldrig träffat en hovslagare som har det dåligt. Det är väl självklart att man vill tjäna pengar det säger väl sig självt men jag har rätt att tycka att en skoning på 1300kr är dyrt. För här är det dyrt och tyvärr många skulle inte betala det här omkring.

Självklart att kvalitet skall gå före kvantitet, men så är inte fallet för det mesta :smirk:

Jag vet att jag varit sen med räkningar till min hovslagare, men jag har nog aldrig hittat på en osann bortförklaring iaf. Försöker att alltid betala i tid och smsar om jag ens kommer hem 5 min för sent. Att hästarna kan vara leriga det vet hon, eftersom vi kan säga kl 5 och det kan vara samma tid som jag sagt att jag kommer hem.

Min hovslagare är fantastisk, jag har försökt bjuda henne på både fika och middag (ibland jobbar hon SENT hos mig), men hon tackar alltid nej, har sagt att hon tänker på figuren:angel:.

Hade tidigare en hel del privatlektioner, och man slutar aldrig att förvånas, när den tänkta eleven står och mockar eller sitter och fikar vid utsatt tid... DÅ SKA MAN VÄL SITTA PÅ HÄSTEN och helst ha ridit fram en liten stund? Då har jag börjat lektionen när eleven suttit upp =inkl framskrittning. Hade jag varit modig nog skulle jag såklart ha börjat räkna min timme från att jag kom, men men.

Jag förstår din frustration, och tycker absolut att du gör rätt som debiterar för bomkörning! Det gör min hovis också, även om jag hitills aldrig varit skyldig till något sådant. (Och verkligen inte tänker bli det i framtiden heller)!

Dock kan det vara svårt att gallra bland kunderna av ekonomiska skäl, men har man möjlighet så är man i sin fulla rätt att göra det!

Jaja, ok. Fast det var inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg. Jag är ganska van vid islandshästvärlden där folk ofta vill ha skott på precis hur fel sätt som helst(för hästen alltså).
Dialog absolut, men jag vill ha sista ordet om vad som är fysiologiskt bra för hästen, om sen hästägaren tycker gångarterna blir snyggare för att jag gör si eller så ställer jag inte upp på!

Just därför har jag inte en isis-hovslagare.:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka