Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Med tanke på att du inte tjänar något på det, så jo?

En verksamhet som visserligen är både självständig och varaktig men saknar vinstsyfte räknas skattemässigt som hobby.

Självklart är det meningen att det skall bli vinst även om den inte kommer att bli stor. Jag har pratat med skattekontoret om detta och förklarat hur det ligger till exakt och det är inga som helst problem.

Har även hästar i företaget som är till salu och när de säljs så blir det vinst.

På tränarutbildningen så rek det att man har sin träningsverksamhet i företag för att få bort den svarta marknaden som faktiskt är enorm i hästsporten

På tränarutbildningen så rek det att man har sin träningsverksamhet i företag för att få bort den svarta marknaden som faktiskt är enorm i hästsporten

Man kan ju ha det vitt som hobbyverksamhet/sidoverksamhet med.

Men har du annat i företaget med, och har plan att gå med vinst blir det ju annat. Men det du skrev ursp var att du höll 1 lektion/vecka, till ett pris som inte gav vinst, och att du inte hade planer på att höja priset.

Du får om jag minns rätt komma upp i 30 000 kr/år utan att registrera firma och momsreg
Vilket vore en fördel för din förening om du inte kommer upp i den summan då föreningar inte får lyfta momsen.

Jag tjänar mer än dessa pengar på träningar :smirk:

Föreningen har inte anställt mig, inga pengar kommer från dem utan ryttarna betalar direkt till mig och får kvitto av mig och mitt företag.

Och hur billig är man inte om man inte kommer upp till 30 000kr/år för träningar flera timmar en kväll i veckan året om :crazy:

Man kan ju ha det vitt som hobbyverksamhet/sidoverksamhet med.

Men har du annat i företaget med, och har plan att gå med vinst blir det ju annat. Men det du skrev ursp var att du höll 1 lektion/vecka, till ett pris som inte gav vinst, och att du inte hade planer på att höja priset.

Jag håller träningar en kväll i veckan mellan 3-5 grupper med vardera upp till 4st elever i en grupp.

Håller även terrängträning på vår/sommar/höst dock inte i den föreningens regi

Och nej jag har inte för avsikt att höja priset för att gå med vinst på det sättet som hovslagare gör! Men säljer jag en av hästarna så blir vinsten hög!

Jag diskuterade trådens egentliga ämne (Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*) med en kollega idag och vi kom fram till, Nej vi är inte alls trötta på att bli bortglömda av hästägare. Då få gånger det händer så ser man det mest som en oväntad välkommen paus. Pengar är inte allt:D

Ja en kväll, jag menade så. Men du skrev det ändå som att det inte gav vinst, det jag menade. Även om du jobbar 8 h den dagen, så skrev du att det inte blir speciellt mycket över, dvs du tjänar i princip inget på det.

I runda slängar 240kr för gruppträning i timmen en gång i veckan blir inte speciellt mkt över

Jag diskuterade trådens egentliga ämne (Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*) med en kollega idag och vi kom fram till, Nej vi är inte alls trötta på att bli bortglömda av hästägare. Då få gånger det händer så ser man det mest som en oväntad välkommen paus. Pengar är inte allt:D

:bow:

*tio tecken*

Ja en kväll, jag menade så. Men du skrev det ändå som att det inte gav vinst, det jag menade. Även om du jobbar 8 h den dagen, så skrev du att det inte blir speciellt mycket över, dvs du tjänar i princip inget på det.

I runda slängar 240kr för gruppträning i timmen en gång i veckan blir inte speciellt mkt över

Jag menade självklart att en timmes träning i grupp kostar 240kr :crazy:, jag har mellan 3-5 grupper beroende på underlaget den kvällen.

Nej jag har inte speciellt stor inkomst på detta och jag har inte för avsikt heller att höja så att jag skulle gå med vinst på det sättet som det skrivs om i denna tråd!

Skulle jag som tränare stå och hålla lektioner för en tim peng som skulle ge mig en bra vinst så skulle det ju knappast kosta så lite. Men jag resonerar som så att som det ser ut nu kan jag konkurrera lite med de som står svart utan att förlora på det.

Folk ser ju sig faktiskt alltid om efter det som är billigare, för det mesta sas även om även jag har elever som är väldigt trogna mig som tränare

Men räknar du med all kostnader du har för hästen då? T ex vilka räknar du med? Vore intressant att höra ett räkneexempel.

Byt kund! Någon måtta finns det på hur man får bete sig, och för din del har du ju inte gjort någon förlust direkt.

Självklart, varför skulle jag inte göra det?

Inköp, foder, skoning, försäkring etc

Personligen så tycker jag att det var dyrt för ett växellådsbyte. Men å andra sidan så beror det väl kanske på vad för bil du har eller så finns det betydligt fler verkstäder här ner som gör det billigare.

46000 kr för byte av en växellåda, ska jämställas med ett växellådsbyte på en Volvo cross contry som kostar ca 60000 kr. Detta är inte på en märkesverkstad, då skulle priset landa på ca 70000-75000 kr.
För min sketna Scenic ville man ha 15000 kr för ett kamremsbyte, på icke märkesverkstad tog 10000 kr.

Självklart vet jag det eftersom jag själv har en sådan

Jag har en privat sjukförsäkring för anställning, den täcker mellanskillnaden som blir med Fk pengar. Den kostar per månad närmare 400 kr, för en företagare kostar en liknande försäkring med största sannolikhet minst det dubbla och förmodligen mer än så per månad. Har inte tagit reda på det priset, eftersom man ändå inte har råd med den.

Skulle fortfarande vilja ha ett mer konkret räkneexempel. Hur länge har du hästen, vad kostar den per månad. Vad har du köpt in den för (summa), alt egen uppfödning, vad har den isf kostat dig?

Har hittills sålt 2 hästar, den ena blev en förlust på
inköp 15 000,
uppstallad 2000/mån x 4 mån =8000
eget stall 1200/mån x 12 mån =14400
uppstallad 3000/mån x 6 mån =18000
hovslagare för enkelhetensskull 1 g/varannan mån á 500 kr (oskodd ca halva tiden) 5500 kr
vaccinationer och övrig vet vård uppskattningsvis 6000
Hyra transport enstaka tillfällen 1000 totalt

Köptes som 1-åring. Utbildade henne själv så att hon gick i form i alla gångarter, tog sidförande skänkel och var löshoppad när hon såldes på våren som 3-åring.

Henne skulle jag ha behövt ta minst 68000 för om jag skulle gå ca +-0. Sålde henne för 25 000

Nästa inköpta häst ska vi inte tala om...

Mina två uppfödningar sedan, den som ligger i magen har hittills kostat 28 000, i tillverkning och vaccinationer av mamman. Ska jag lähgga till vad mamman kostat utanför stationen i foder så är det hittills ytterligare 8000. Har MYCKET svårt att tänka mig att det skulle bli en affär med vinst om jag skulle vilja sälja ungen sedan, vilket jag dock inte planerar att göra.

Jag undrar bara för att jag alltid funderat på hur försäljningsstall går runt som säljer enstaka hästar. Men du kanske har något större?

Du glömde egenavgifterna på 30 ,71% (för alla som inte driver företaget som AB) som skall dras av från vinsten före skatt. Det vill säga på 100 kr i Vinst så är 30,71 kr egenavgifter.Vid 30 % skatt är 20, 79 kr skatt och 50 kr nettolön.

70,79 kr är alltså det som skulle kunna jämföras med vanlig lön

Hur mycket blir det kvar på en inkomst på 6500kr/dag?
Nu har jag så klart inga riktiga siffror, men antar några siffror bara för att ge ett exempel.

+ 6 500 kr
- 1 300 kr Moms
- 3 000 kr Skor, bil verktyg telefon mm
=2 200 kr i "vinst"

För att räkna om detta till en anställds lön:
+ 2 200 kr
- 675,60 Egenavgifter
- 198 kr Semesterersättning

= 1 326,50 Före skatt ger jämförlig månadslön på 29 000 kr.

Jag radar punkter:

* En firmabil som du då har kostar ju inte det du skriver för dig :angel: Varför räknar du på kostnader du inte betalar????? Företagsbil är inte förmånsbeskattat, däremot tjänstebil

* en vanlig dieselbil drar betydligt lägre än det du anger om den inte är i storlek som en lastbil dvs som min sprinter :smirk: Min drar fulllastad ca 1 l/milen dvs last på 1200kg. pappas Citroên C5 kombi drar knappa 0,5l/milen hur kan din dra så mycker :confused:

*skatten är inte speciellt mkt högre än min vanliga personbil (2200kr), och lastbilen ligger på 3500kr/året

*helförsäkring hos Länsförsäkringar kostar mig ca 3500kr

*hur kan du ha dieselräkningar på mer än du kör för?? Drar din bil 0,9 (vilket låter skyhögt) och du kör 6000mil så kan du ju knappast ha mer än max 72 000kr i kostnad och då har jag räknat på ett dieselpris på 12kr/l

Oj??? Min firmabil är en firmabil. MEN den sekund jag kör den privat, om så en meter så blir den tjänstebil. Kör jag en firmabil privat åker jag på förmånsbeskattning, och exakt hur hög/låg den är kan man snabbt räkna ut på skatteverkets hemsida.

Har du någonsin sett en hovslagare som kör runt i en lite kombibil? Har du aldrig sett en vanlig hovslagar-kärra? Jag har en ganska liten sådan(i jämförelse med många andras) och den drar ialla fall ca 0.9 liter milen. Jag har en Nissan Serena cargo.

Och när du säger att din firma går plus minus noll förstår jag med hur du tänker eftersom det knappast är att betrakta som "riktig" företagare. Dvs en sådan som lever på sitt företag. Om man varje månad ligger på plus minus noll vad gäller momsen så kan man bara gå back.

Skulle fortfarande vilja ha ett mer konkret räkneexempel. Hur länge har du hästen, vad kostar den per månad. Vad har du köpt in den för (summa), alt egen uppfödning, vad har den isf kostat dig?

Har hittills sålt 2 hästar, den ena blev en förlust på
inköp 15 000,
uppstallad 2000/mån x 4 mån =8000
eget stall 1200/mån x 12 mån =14400
uppstallad 3000/mån x 6 mån =18000
hovslagare för enkelhetensskull 1 g/varannan mån á 500 kr (oskodd ca halva tiden) 5500 kr
vaccinationer och övrig vet vård uppskattningsvis 6000
Hyra transport enstaka tillfällen 1000 totalt

Köptes som 1-åring. Utbildade henne själv så att hon gick i form i alla gångarter, tog sidförande skänkel och var löshoppad när hon såldes på våren som 3-åring.

Henne skulle jag ha behövt ta minst 68000 för om jag skulle gå ca +-0. Sålde henne för 25 000

Nästa inköpta häst ska vi inte tala om...

Mina två uppfödningar sedan, den som ligger i magen har hittills kostat 28 000, i tillverkning och vaccinationer av mamman. Ska jag lähgga till vad mamman kostat utanför stationen i foder så är det hittills ytterligare 8000. Har MYCKET svårt att tänka mig att det skulle bli en affär med vinst om jag skulle vilja sälja ungen sedan, vilket jag dock inte planerar att göra.

Jag undrar bara för att jag alltid funderat på hur försäljningsstall går runt som säljer enstaka hästar. Men du kanske har något större?

Jag har köpt hästar för under 10'kr som jag sedan sålt för 70'kr. Även unga hästar för samma priser och sålt för runt 40'kr tidigare.

Beror väl på vad du har för hästar och hur duktig du är på att rida. Jag kan köpa en hyfsad häst för under 30' och sedan sälja för betydligt mer.

Det som kostar mig är vacc, hovslagare, foder i princip. Vill man göra snabbare pengar så köper man och säljer inom ett år.

Vad för hästar har du eftersom de redan som foster kostar så mycket?? Mitt dräktiga stos foster har bara kostat mig i rena avg 5000kr, till det kommer levande föl avg på 10'kr.

Det gäller ju att tävla hästarna och absolut inte sälja hästar under 4år :crazy: Själv har jag ridit upp 8st hästar till svår klass som kom till mig både outbildade och rel utbildade. Jag kanske har haft tur men jag har förmåga att hitta bra hästar till väldigt bra priser. har bra kontakter utomlands och kan få tag i mkt fina hopphästar till låga priser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka