Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Oj??? Min firmabil är en firmabil. MEN den sekund jag kör den privat, om så en meter så blir den tjänstebil. Kör jag en firmabil privat åker jag på förmånsbeskattning, och exakt hur hög/låg den är kan man snabbt räkna ut på skatteverkets hemsida.

Du skrev ju att du hade två bilar?? Då kan du ju inte råka på förmånsbeskattning på din firmabil och om du använder den privat så skall du ju skatta för den :smirk:

Har du någonsin sett en hovslagare som kör runt i en lite kombibil? Har du aldrig sett en vanlig hovslagar-kärra? Jag har en ganska liten sådan(i jämförelse med många andras) och den drar ialla fall ca 0.9 liter milen. Jag har en Nissan Serena cargo.

Min hästlastbil Mercedes Sprinter drar knappa litern/mil och den är betydligt större än den bilden du har.

Det vanligaste här nere hos oss är faktiskt pickups eller VW caddy och de drar inte speciellt mkt i diesel.

Men hur kan du få det dubbla i dieselkostnad?? Du kör 6000mil och betalar 110 000kr i bränslekostnad?? Jag får inte i hop det?? Det skulle betyda att dieseln kostade 17kr/l och det har den ju knappast gjort

Och när du säger att din firma går plus minus noll förstår jag med hur du tänker eftersom det knappast är att betrakta som "riktig" företagare. Dvs en sådan som lever på sitt företag. Om man varje månad ligger på plus minus noll vad gäller momsen så kan man bara gå back.

Jag säger inte att jag lever på mitt företag, det var väl knappast det som var frågan från början eller? Knappast eftersom jag själv har en moms på 6% så behöver jag nästan tjäna in det dubbla för att kunna gå +-noll på momsen.

Jag har företag för att inte vare en av de som inte kör svart, detta gör jag i samråd både med min revisor och min kontakt på skattekontoret! Fast ni kanske vill att hästnäringen skall fortsätta att vara svart och där är ju eran gren i det hela en stor bov i dramat

Nu har jag så klart inga riktiga siffror, men antar några siffror bara för att ge ett exempel.

+ 6 500 kr
- 1 300 kr Moms
- 3 000 kr Skor, bil verktyg telefon mm
=2 200 kr i "vinst"

För att räkna om detta till en anställds lön:
+ 2 200 kr
- 675,60 Egenavgifter
- 198 kr Semesterersättning

= 1 326,50 Före skatt ger jämförlig månadslön på 29 000 kr.

Men ärligt 3000kr för skor, bil, verktyg, telefon på 5st hästar??? På EN dag??? >Är det guld skor då???

29 000kr är ingen dålig lön i min värld

Kan mkt väl vara möjligt att göra en "vinst" på 60 000kr, men hur mkt blir den "riktiga" vinsten när du dragit av för stall, foder, hovis, försäkring, veterinär o skatt bla? För du vet väl att du måste skatta för din vinst?

Beror väl på vad du har för hästar och hur duktig du är på att rida.

Vad för hästar har du eftersom de redan som foster kostar så mycket?? Mitt dräktiga stos foster har bara kostat mig i rena avg 5000kr, till det kommer levande föl avg på 10'kr.

Jag har ju inte det som verksamhet... Visst, kanske var jättedumt att sälja som treåring, men eftersom jag vid just det tillfället blev oplanerat gravid (men väldigt glad) så hade jag inte fått mer om jag haft hästen kvar och inte kunnat rida den...

Fölungen som väntas kostar 11000+moms för hingsten. Så blev hon först dräktig ned tvillingar, och när den ena togs bort följde den andra med... Stod på stationen drygt 6 v (om det inte var längre, har inte pappren här i närheten) á 110 kr +moms. Därtill otaliga ul i samband med först äl, sedan tvillingarna, äl igen, vaccinationer... Men det är roligt iaf, MEN jag har lovat min man att nästa år blir det ingen betäckning...:D

Kan mkt väl vara möjligt att göra en "vinst" på 60 000kr, men hur mkt blir den "riktiga" vinsten när du dragit av för stall, foder, hovis, försäkring, veterinär o skatt bla? För du vet väl att du måste skatta för din vinst?

Jisses :smirk:

Har jag inte skrivit att man måste skatta för sin vinst? Jo jag är fullt medveten om det tack!

Jag deklarerar ju som sagt inte själv utan anlitar revisor, tror nog att han vet betydligt mer vad som får göras eller inte!

Som ex. Om du säljer en häst för 250 000kr som du köpt in för 10'kr så är det nog ganska säkert att du gör en bar vinst på den efter all avräkning

Om man varje månad ligger på plus minus noll vad gäller momsen så kan man bara gå back.

Så är det. Har en firma som jag inte längre satsar på pga anställning o brist på bra partners, trots det har jag inte plus minus noll på momskontot utan får snällt betala.

Jag tror att de flesta inte har så stor koll på hur mycket staten tar, hur mycket omkostnaderna är osv. Omsättning o resultat är som ngn påpekade helt olika saker.

Dessutom som hovslagare är du väldigt kundkänslig. En av min HS kollegor fick knät avsparkat, efter två års sjukskrivning - tror ni han hade några kunder kvar då? Nej, inte en enda. Det var mao inte bara att börja arbeta deltid hos sin arbetsgivare efter arbetsträning med successiv upptrappning som det är för de som har anställning.

Dessutom inser man inte hur mycket tid o pengar bokföringen tar.
En kompis fick betala 17 000 till revisorn, då är inte ens de löpande bokföringskostnaderna inkluderade. Ändå driver han det företaget bara sommartid(takmålning). Ja, han borde byta revisor, men det är inte poängen. Poängen är att det är kostsamt o riskfyllt att driva egen firma. Inte så konstigt att man måste ta betalt med andra ord.

Nejdå, det var precis så som han skrev (iaf i det som citerades som jag läste), och som jag skrev i mitt 1300 kr/häst, 5 hästar den dagen. Inkl moms men exkl resa.

Fast även om man räknar på 1300 kr/häst och 5 hästar/dag, så det blir inte så mkt pengar i slutänden som det ser ut, men..

Betyg i Matte: MVG!!!

Jag har ju inte det som verksamhet... Visst, kanske var jättedumt att sälja som treåring, men eftersom jag vid just det tillfället blev oplanerat gravid (men väldigt glad) så hade jag inte fått mer om jag haft hästen kvar och inte kunnat rida den...

Grattis :D

Och ja 3åringar är inte lätta att sälja om de inte uppvisar väldigt bra kapacitet eller har en mkt bra stam.

Se bara på den 2åringen som såldes i Flyinge för 700 000kr. ;)

Fölungen som väntas kostar 11000+moms för hingsten. Så blev hon först dräktig ned tvillingar, och när den ena togs bort följde den andra med... Stod på stationen drygt 6 v (om det inte var längre, har inte pappren här i närheten) á 110 kr +moms. Därtill otaliga ul i samband med först äl, sedan tvillingarna, äl igen, vaccinationer... Men det är roligt iaf, MEN jag har lovat min man att nästa år blir det ingen betäckning...:D

Det är en fördel att ha nära till hingsstationen och slippa en massa merkostnader :crazy: Jag har bara betalt 16 dygns på 3000 inkl och vetavg 2000 inkl behöver inte betala stationsavg eftersom det är Flyinge

Visst är det väl så att man som enmansföretagare måste ha en privat bil också om företaget har bil, annars anser de företagsbilen användas privat med, dvs vara en förmån - att ha tjänstebil att nyttja privat? Kanske uttryckte det snurrigt, men hoppas du fattar hur jag menar.

JKag har bara en bil och den äger företaget, jag brukar den även privat fast på min privata tid så brukar jag prioritera att vara hemma.

Jag deklarerar dock x antal mig för privat bruk av företagsbilen och visst måste jag ta upp detta i min deklaration som förmån. Utifrån min situation så tjänar jag på att ha det så då många privata ärenden "passeras" inom tjänsteresorna.

Knapplån

Det där med företag som inte går med någon direkt vinst är ju ganska intressant. Många bönder har företag som går jämnt upp och inte ens det utan även back. De flesta bönder som inte är jättestora har jobb vid sidan av. Ska deras företag då vara hobbyverksamhet:eek:

ett knapplån

Sen utöver alla avgifter som skall betalas som egen företagare så har hovslagare ett rätt så slitsamt arbete. Tänk själva hur det är att stå böjd över, låt säga 5 x 4 hovar vareviga dag. Det är säkert ingen dans på rosor.

Tycker inte ts är särskilt dyr.

Tack:p Du verkar även ha räknat in alla privata försäkringar,ansvarförsäkringar och kostnaderna för "rehabelitering" oxå. Ett högrisk yrke kräver många livlinor. Man bör oxå tänka på tin framtida trygghet utifrån förtida förslitnings skador.

Dig gillar jag för du verkar inte tänka egoistisk.:love:

En del vill bara se pengarna man betalar ex hovis o tror att det är pengar som åker rakt ner i fickan på en. Men vem tackar inte nej till en timlön på 1300kr? :rofl:
Folk verkar ha svårt att förstå att en hovslagare är en egetföretagare som MÅSTE betala alla avgifter själv.

Nej det stämmer inte! Efter två veckor går försäkringskassan in. Dessutom så är det ju faktiskt upp till var och en att försäkra sig fullt så inkomst bortfall täcks. Finns många försäkringar för detta!

Och dom extra försäkringarna är helt gratis enligt din mattematik.:angel:

Nu har jag så klart inga riktiga siffror, men antar några siffror bara för att ge ett exempel.

+ 6 500 kr
- 1 300 kr Moms
- 3 000 kr Skor, bil verktyg telefon mm
=2 200 kr i "vinst"

För att räkna om detta till en anställds lön:
+ 2 200 kr
- 675,60 Egenavgifter
- 198 kr Semesterersättning

= 1 326,50 Före skatt ger jämförlig månadslön på 29 000 kr.

Du glömde skatt och egenavgifterna för företagaren.

Min hästlastbil Mercedes Sprinter drar knappa litern/mil och den är betydligt större än den bilden du har.

Det vanligaste här nere hos oss är faktiskt pickups eller VW caddy och de drar inte speciellt mkt i diesel.

Men hur kan du få det dubbla i dieselkostnad?? Du kör 6000mil och betalar 110 000kr i bränslekostnad?? Jag får inte i hop det?? Det skulle betyda att dieseln kostade 17kr/l och det har den ju knappast gjort
nappast eftersom jag själv har en moms på 6% så behöver jag nästan tjäna in det dubbla för att kunna gå +-noll på momsen.

Hur orkar du tjafsa så mycket!

Min bil är något mindre än en merca sprinter, skulle jag ha mindre bil skulle inte jag få plats med allt jag behöver. Jag åker runt med en mobil smedja.

Nu är det också så att på min soppa-räkning kommer lite olja, några vindrutetorkare om året, lite glykol, ganska mycket spolarvätska, biltvätt. bensinmackservice(byte av olja,filter etc), balansering av däck, inköp av dito, och alla andra småpryttlar som kostar lite här och lite där.

Varför kan du inte bara inse att du är ute och cyklar, du har ju inte en aning om hur verkligheten ser ut!!?? Du verkar inte ha en aning om bilar heller ? 0.9 liter milen för en stor skåpbil med knappt en tons last? Min bil är ju ungefär lika stor som din. Du måste ju tänka på att jag har inte bara ett förkläde och några knivar i bilen, jag har en hel smedja...

Men ärligt 3000kr för skor, bil, verktyg, telefon på 5st hästar??? På EN dag??? >Är det guld skor då???

29 000kr är ingen dålig lön i min värld

Minus 33% skatt OCH ytterligare 30% i egenavgifter.....

D

Jag säger inte att jag lever på mitt företag, det var väl knappast det som var frågan från början eller? Knappast eftersom jag själv har en moms på 6% s

Min förra bil som jag just bytte var en Toyota Hilux(pickup) den drog 1.3 liter milen...

Vad har du för företag som har 6% i moms? När jag kolla i min momshandbok(utgiven av skatteverkat) så hittar jag under kapitlet 6%moms:
-Böcker och liknande-
-Persontransport.
-Biljettmoms.
-Djurparksmoms.

Vad gör du med häst för att bara moms 6%?

JKag har bara en bil och den äger företaget, jag brukar den även privat fast på min privata tid så brukar jag prioritera att vara hemma.

Jag deklarerar dock x antal mig för privat bruk av företagsbilen och visst måste jag ta upp detta i min deklaration som förmån. Utifrån min situation så tjänar jag på att ha det så då många privata ärenden "passeras" inom tjänsteresorna.

Själv kör jag med dubbla bilar. En firma/tjänste-bil för arbete! Sen en privat bil för att dels slippa förmånsbeskattning och för att ibland kan det vara trevligt att parkera på stan utan att:
1. riskera att allt blir stulet.
2. slippa lukta arbete/häst när man ska på exempelvis bio.
3. kunna ha fler i bilen än bara jag och jycken...

Om du tävlar med islänningar så förstår jag dig. Tävlande islänningar skor jag liiite annorlunda, dvs så de inte riskerar att bli diskade vid hovbeslagskontrollen.
Däremot innehåller Fipos skoningsregler så många luckor så det finns inte...
Tex så får man ju bara ha 2 broddar per sko, men enligt Fiporeglerna kan jag dra dit 10brodd per sko och ändå komma igenom med FIPOs regler. Hur tnker jag inte berätta här...;-)
Vidare kan man (rent teoretiskt) komma med ett par skodda hovar som är en meter långa och ändå klara sig genom kontrollen, tack vare fipo...

För övrigt klarar inte svenska domare av att göra en hovbeslagskontroll de har inte rätt kunskaper helt enkelt. En domare jag träffade ville dömma ut en helt "normal" skoning för att "skon inte följde hoven" vilket den visst gjorde.

Vad menar du förresten med "en helkapning av tån"?

Intressant, jag kan inte komma på ngn som skulle komma undan med 10 broddar/sko;Får tänka ut det där haha...

Alltså, jag är mest inne på det där med skornas bredd, däremot tycker jag inte man ska sko islandshästar mer annorlunda än vanliga hästar, man ska ju ändå ha samma vinkel & se till att hoven uppfyller sin funktion.
Men många har väldigt långa tår på sina islandshästar, antagligen för att det får ut steget lite.

Jag menar att amn hugger av tån fram, att man, förutom att göra plats för tåkappan faktiskt kapar en rejäl bit.Tycker många ggr jag sett hästar vars tår sett ut som när hovslagare klipper upp hovväggar vid hålväggar, alltså bara rak vägg ner när hoven nästan kunde fått vara ngn cm längre i tån:crazy:
Jag kan dock inte påstå att ngn av dessa hovslagare är utbildade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka