Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Fast om de slarvat bort den förra räkningen var det ju bra att de fick en ny!!!:idea::angel:

Jag tvivlar starkt på att du har företag. Isf kan du inte ha hållt på särskilt länge. De påståenden du kommer med är väldigt inkompetenta för att vara en företagare.

"utslagsfråga" - om du är företagare. Vilka är då de nya momsreglerna för enskilda företagare from nästa år? Informationen kom i senaste momsdeklarationen;-) Svara på den du...

De nya momsreglerna är att staten vill att man skall betala moms var tredje månad istället för som jag har det nu varje. Mer noggrant har jag inte läst faktiskt

Och jag får skattedeklerationer hem till mig som skall vara inlämnade den 12e varje månad

Jo jag har företag sedan kan du tvivla hur mycket du vill på det :angel:

De nya momsreglerna är att staten vill att man skall betala moms var tredje månad istället för som jag har det nu varje. Mer noggrant har jag inte läst faktiskt

Vill du ha kvar redovisning varje månad, så läs lite nogrannare. Annars får du var tredje när det börjar gälla, om du inte 'säger ifrån'.

Men om du arbetar heltid vid sidan av ditt företag så är det väl mer en hobby, tror väl knappast att hovis vill ha ett heltidsarbete utöver just hovslagaryrket. Målet är ju självständighet, vinst o kontinuitet.

jag är då bara hästägare men är alltid i stallet i tid samma som min hovis.
tycker du gör rätt att ta ut den summan för att de inte dök upp..

tycker du ligger i en normalprisklass min hovis ligger där också och jag betalar gärna det priset då han är duktig o kommer när han skall om inte så hör han av sig!

Men snälla nån...Här bevisar du verkligen att du inte vet vad du pratar om!??
Min firmabil kostar 3860:- i förmånsbeskattning i månaden(om jag inte hade haft en privatbil till) eftersom det är en diesel kostar den mer i skatt än en bensinare. Min bil drar 0.9 liter milen. Skatten ligger på 3800:- /år. Jag kör ca 6000 mil om året.
Mina dieselreäkningar ligger på ca 110.000 om året. Försäkring 4400:-/år. Reparationer och liknande. Jag vet inte om du är gjord av pengar men för mig är det här ganska mycket pengar...

Jag radar punkter:

* En firmabil som du då har kostar ju inte det du skriver för dig :angel: Varför räknar du på kostnader du inte betalar????? Företagsbil är inte förmånsbeskattat, däremot tjänstebil

* en vanlig dieselbil drar betydligt lägre än det du anger om den inte är i storlek som en lastbil dvs som min sprinter :smirk: Min drar fulllastad ca 1 l/milen dvs last på 1200kg. pappas Citroên C5 kombi drar knappa 0,5l/milen hur kan din dra så mycker :confused:

*skatten är inte speciellt mkt högre än min vanliga personbil (2200kr), och lastbilen ligger på 3500kr/året

*helförsäkring hos Länsförsäkringar kostar mig ca 3500kr

*hur kan du ha dieselräkningar på mer än du kör för?? Drar din bil 0,9 (vilket låter skyhögt) och du kör 6000mil så kan du ju knappast ha mer än max 72 000kr i kostnad och då har jag räknat på ett dieselpris på 12kr/l

Men om du arbetar heltid vid sidan av ditt företag så är det väl mer en hobby, tror väl knappast att hovis vill ha ett heltidsarbete utöver just hovslagaryrket. Målet är ju självständighet, vinst o kontinuitet.

???

Jag fick frågor om MITT företag har inget med vad hovis vill eller inte!

Nej ett företag är inte en hobby oavsett för jag står dock och jobbar en kväll i veckan och nej det är knappast en hobby :crazy:

Mina egna hästar är min hobby och de har inte med företaget eller träningarna att göra.

Personligen så tycker jag att det var dyrt för ett växellådsbyte. Men å andra sidan så beror det väl kanske på vad för bil du har eller så finns det betydligt fler verkstäder här ner som gör det billigare.

Men helt ärligt inte kan du påstå att du är under betald?? Jag har faktiskt aldrig träffat en hovslagare som har det dåligt. Det är väl självklart att man vill tjäna pengar det säger väl sig självt men jag har rätt att tycka att en skoning på 1300kr är dyrt. För här är det dyrt och tyvärr många skulle inte betala det här omkring.

Självklart att kvalitet skall gå före kvantitet, men så är inte fallet för det mesta :smirk:

Jag har inte påstått att jag är underbetald, Men jag har heller ingen direktörslön. Den dag jag tycker jag blivit underbetald så lär jag väl höja mina priser rejält. Så får man väl se om kundunderlaget räcker till att driva verksamheten vidare.

Visst har du rätt att tycka att Coari är dyr men du är ju inte heller tvingad att anlita en hovslagare i den prisklassen. Coari är verksam i sthlms området och där är det mesta dyrare inom hästeriet.

* en vanlig dieselbil drar betydligt lägre än det du anger om den inte är i storlek som en lastbil dvs som min sprinter :smirk: Min drar fulllastad ca 1 l/milen dvs last på 1200kg. pappas Citroên C5 kombi drar knappa 0,5l/milen hur kan din dra så mycker :confused:

En hovslagare får ju ofta ett körsätt som inte är direkt bränsleekonomiskt. Många kallstarter, en hel del 'kortare' sträckor så bilen inte hinner upp i arbetstemperatur etc. Det gör en hel del på bränsleförbrukningen.

Fyrhjulsdrift är iaf härute att rekommendera, även det ökar på förbruket.

*skatten är inte speciellt mkt högre än min vanliga personbil (2200kr), och lastbilen ligger på 3500kr/året

Det där beror allt helt på. Mammas dieselkombi (Xantia) reggad som personbil har en skatt på ca 6000 kr/år. Jag har en exakt likadan, lastbilsreggad, 1700 kr/år i skatt. Så visst får man ner det med lastbilsreggning ja, men då faller ju komplett ditt det med att ha privata bilen i jobbet.

*helförsäkring hos Länsförsäkringar kostar mig ca 3500kr

Helt värdelös siffra. Premie beror på bil, modell, tillverkningsår, hur den är parkerad, vart i landen den 'bor', vem som äger den etc..

(Jag skulle vara glad om jag kom undan med 3½ år.. jag har också LF)

???

Jag fick frågor om MITT företag har inget med vad hovis vill eller inte!

Nej ett företag är inte en hobby oavsett för jag står dock och jobbar en kväll i veckan och nej det är knappast en hobby :crazy:

Mina egna hästar är min hobby och de har inte med företaget eller träningarna att göra.

Fast inkomst/skattemässigt lär det ju vara att anse som hobbyverksamhet?

Jag har inte påstått att jag är underbetald, Men jag har heller ingen direktörslön. Den dag jag tycker jag blivit underbetald så lär jag väl höja mina priser rejält. Så får man väl se om kundunderlaget räcker till att driva verksamheten vidare.

Visst har du rätt att tycka att Coari är dyr men du är ju inte heller tvingad att anlita en hovslagare i den prisklassen. Coari är verksam i sthlms området och där är det mesta dyrare inom hästeriet.

Ja och det var detta jag eg ville få fram från början för jag anser att det är dyrt och i Stockholm är det ju betydligt dyrare med allt oavsett.

Prisklassen behöver ju inte alltid spegla kompetensen.

Det är överlag betydligt sämre löner här nere än där upp och på samma jobb som jag har skiljer det i runda slängar 4000kr för samma tjänst på samma företag motivationen är att allt är dyrare i Stockholm :angel:

Fast inkomst/skattemässigt lär det ju vara att anse som hobbyverksamhet?

Nej det gör det inte. Absolut inte! Var har du fått det ifrån??

Att jag är anlitad av förening att hålla träningar i hoppning för privatryttare kan väl knappast räknas som hobby???

Att jag är anlitad av förening att hålla träningar i hoppning för privatryttare kan väl knappast räknas som hobby???

Du får om jag minns rätt komma upp i 30 000 kr/år utan att registrera firma och momsreg
Vilket vore en fördel för din förening om du inte kommer upp i den summan då föreningar inte får lyfta momsen.

Med tanke på att du inte tjänar något på det, så jo?

En verksamhet som visserligen är både självständig och varaktig men saknar vinstsyfte räknas skattemässigt som hobby.

Tja allting är relativt
Själv jobbar jag natt inom kommunens äldreomsorg o tjänar på en natt ca 800kr inkl ob tillägg o det kan ju inte jag säga är en bra lön.
Sonen sommarjobbade i somras 8 tim/dag o hade drygt 100kr i timmen före skatt det tyckte iof han var bra, men det blir ingen lön att kunna leva på

Så summan av det hela är att en inkomst på 800kr/dag inte är bra.
Synd om dig som driver ett företag där du får slita ont utan att tjäna på det:eek:

Jag jobbar inom vården, har 97:-/timme med åtta års arbetsliverfarenhet, ca 5 inom vården. Visst OB tillägg tillkommer men det rör sig kanske om ett par tusen i månaden efter skatt så inga jättesummor. Tungt jobb? Tja allt är ju relativt men lyft och förflyttningar är det x antal på en dag. Just nu läser jag 50% men tidigare levde jag på den lönen. Är singel med häst, hund, och bil. Bor iofs väldigt litet= låg hyra men annars har jag väl ett hyfsat normalt liv... Så visst går det väl att leva på den lönen. Det är inte fett men det funkar hyfsat... Vad är en bra lön?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka