Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jag fick för mig att TS tog 1300kr för en skoning. Kanske har jag fel??? Men skoning exlusive resa och extra förstod jag det som.

Nejdå, det var precis så som han skrev (iaf i det som citerades som jag läste), och som jag skrev i mitt 1300 kr/häst, 5 hästar den dagen. Inkl moms men exkl resa.

Fast även om man räknar på 1300 kr/häst och 5 hästar/dag, så det blir inte så mkt pengar i slutänden som det ser ut, men..

På de 1300/häst som skos ska det sen dras av för sociala avgifter, moms, verktyg, skor, söm mm mm, det blir inte många kronor över om du börjar räkna på det.

Nej det blir det inte, ska man redovisa momsen, köpa in varor, betala sina egeneavgifter, lägga undan för bil, telefon och försäkring samt skatt på slutet så blir det faktiskt inte en så fantastisk summa kvar.
Summan kan tyckas svindlade som jag skrev i ett tidigare inlägg och då ang milersättningen, men när man sitter där så inser man att de inte handlar om så stora inkomster som det ser ut för att vara.

I mina öron ganska osmart och oekonomiskt :crazy:

Inte alls, det kan vara långt mycket mer oekonomiskt att ha en bil i företaget och billigare för mig som privatperson och egen företagare att göra så. Det hänger lite på situation, det är nämligen inte gratis att ha två bilar.

Nej det blir det inte, ska man redovisa momsen, köpa in varor, betala sina egeneavgifter, lägga undan för bil, telefon och försäkring samt skatt på slutet så blir det faktiskt inte en så fantastisk summa kvar.
Summan kan tyckas svindlade som jag skrev i ett tidigare inlägg och då ang milersättningen, men när man sitter där så inser man att de inte handlar om så stora inkomster som det ser ut för att vara.

Nej precis, det var ju det jag skrev? Att det ser jättemycket ut innan alla avdrag, men efter alla avdrag blir det inte så mycket kvar. Eller ville du bara förtydliga?

Inte alls, det kan vara långt mycket mer oekonomiskt att ha en bil i företaget och billigare för mig som privatperson och egen företagare att göra så. Det hänger lite på situation, det är nämligen inte gratis att ha två bilar.

Visst är det väl så att man som enmansföretagare måste ha en privat bil också om företaget har bil, annars anser de företagsbilen användas privat med, dvs vara en förmån - att ha tjänstebil att nyttja privat? Kanske uttryckte det snurrigt, men hoppas du fattar hur jag menar.

Visst är det väl så att man som enmansföretagare måste ha en privat bil också om företaget har bil, annars anser de företagsbilen användas privat med, dvs vara en förmån - att ha tjänstebil att nyttja privat? Kanske uttryckte det snurrigt, men hoppas du fattar hur jag menar.

Som egenföretagare är det näst intill omöjligt att ha en företagsbil utan att ha en privat bil upptill, även om det går att lösa ändå...

Jag debiterar mina kunder 40 kr/mil + 600 kr + moms i timmen när jag kör (Lyssna nu inte alla hovslagare.... :) ) Från företaget kan jag sedan ta ut 18 kr skattefritt per mil. Resten ska gå via skatt, arbetsgivaravgifter etc...

KL
Tycke många av er som skriver här borde testa på att driva eget företag under en period :devil: sen vet ni vad det kostar. I mitt företag har jag tex bara försäkringskostnader på över 10 000 om året.

Som egenföretagare är det näst intill omöjligt att ha en företagsbil utan att ha en privat bil upptill, även om det går att lösa ändå...

Då var jag inte helt ute och snurrade då =) (Pappa har eget företag, har för mig det är lika med telefonabbonemang och så, att det är krångligt värre om man inte har ett privat också)

Då var jag inte helt ute och snurrade då =) (Pappa har eget företag, har för mig det är lika med telefonabbonemang och så, att det är krångligt värre om man inte har ett privat också)

Det kan variera lite beroende på vad man har för företag. (reser man mycket kan man i vissa fall ha tjänstebil vilken man istället förmånsbeskattas för, kör man lite privat blir det jättedyrt)

Det finns en del chabloner som går att använda när det gäller telefoner och sådant. Men, idag är det ju näst intill omöjligt att ens få dra av för arbetsrum hemma.

I mina öron ganska osmart och oekonomiskt :crazy:

Absolut inte! Jag har personligen firmabilen i firman. Och DÄRFÖR måste jag också ha ytterligare en bil, en privat. Annars åker jag på förmånsbeskattning vilket jag slipper om jag har jobbilen privat. Å andra sidan kan jag inte dra alla kostnader på firman i det läget. Därför har jag jobbil i firman.
Förmånsbeskattningen på den bil jag har skulle varit(om jag hade den privat) 3860:- i månaden!?? Därför har jag köpt en liten corollakombi som jag åker runt privat.
Men att äga 2bilar är inte gratis...

ett knapplån

Sen utöver alla avgifter som skall betalas som egen företagare så har hovslagare ett rätt så slitsamt arbete. Tänk själva hur det är att stå böjd över, låt säga 5 x 4 hovar vareviga dag. Det är säkert ingen dans på rosor.

Tycker inte ts är särskilt dyr.

ett knapplån

Sen utöver alla avgifter som skall betalas som egen företagare så har hovslagare ett rätt så slitsamt arbete. Tänk själva hur det är att stå böjd över, låt säga 5 x 4 hovar vareviga dag. Det är säkert ingen dans på rosor.

Tycker inte heller han är dyr. Något många inte tänker på är dessutom att om hovis (eller ngn annan egenföretagare) blir skadad eller sjuk så är det inte någon arbetsgivare som betalar lönen åt den. Alltså måste de tjäna in en buffert som täcker ev sjukskrivning. Det är ju inte förrän efter tre veckor, tidigast, som försäkringskassan går in och täcker inkomstbortfallet för företaget...

Tycker inte heller han är dyr. Något många inte tänker på är dessutom att om hovis (eller ngn annan egenföretagare) blir skadad eller sjuk så är det inte någon arbetsgivare som betalar lönen åt den. Alltså måste de tjäna in en buffert som täcker ev sjukskrivning. Det är ju inte förrän efter tre veckor, tidigast, som försäkringskassan går in och täcker inkomstbortfallet för företaget...

Nej det stämmer inte! Efter två veckor går försäkringskassan in. Dessutom så är det ju faktiskt upp till var och en att försäkra sig fullt så inkomst bortfall täcks. Finns många försäkringar för detta!

ett knapplån

Jag har precis lika slitsamt arbete om inte värre :crazy: Jag har ändå bara en bråkdel av den lönen, för så ser arbetsmarknaden ut idag.

Hovslagarna här nere runt oss ligger på runt 850kr inkl för en helskoning. Det tycker jag är ett normalt pris.

Absolut inte! Jag har personligen firmabilen i firman. Och DÄRFÖR måste jag också ha ytterligare en bil, en privat. Annars åker jag på förmånsbeskattning vilket jag slipper om jag har jobbilen privat. Å andra sidan kan jag inte dra alla kostnader på firman i det läget. Därför har jag jobbil i firman.
Förmånsbeskattningen på den bil jag har skulle varit(om jag hade den privat) 3860:- i månaden!?? Därför har jag köpt en liten corollakombi som jag åker runt privat.
Men att äga 2bilar är inte gratis...

Tja det är som alla andra. Jag har också bil i företaget och nej så himla dyrt är det inte faktiskt som ni vill påskina!

Skaffar man en lastbilsreggad bil, vilket borde vara det självklara så är det betydligt billigare för er är detta dessutom en dieselbil så drar den ju väldigt lite i diesel trots last

TJa fast momsen är ju avdragsgill den med liksom material, även om pengarna skall läggas ut.

Så du menar att en inkomst på ca 800kr/dag inte är bra?

Nej precis, det var ju det jag skrev? Att det ser jättemycket ut innan alla avdrag, men efter alla avdrag blir det inte så mycket kvar. Eller ville du bara förtydliga?

Hur mycket blir det kvar på en inkomst på 6500kr/dag?

Jag debiterar mina kunder 40 kr/mil + 600 kr + moms i timmen när jag kör (Lyssna nu inte alla hovslagare.... :) ) Från företaget kan jag sedan ta ut 18 kr skattefritt per mil. Resten ska gå via skatt, arbetsgivaravgifter etc...

KL
Tycke många av er som skriver här borde testa på att driva eget företag under en period :devil: sen vet ni vad det kostar. I mitt företag har jag tex bara försäkringskostnader på över 10 000 om året.

Jag har företag :angel:

Verkar som om det finns en o annan som kanske funderar på att satsa på denna möjligen lukrativa bransch;). Det skulle kunna vara bra om de väljer att utbilda sig ordentligt. Då skulle vi få lite mer konkurrens så de hästägare som inte är nöjda kan hitta någon de kommer bättre överens med. De seriösa hovslagare som har "slarvkunder" kan ju redan nu stryka dem från sin kundkrets då jag upplever att efterfrågan på bra hovslagare är större än tillgången. Ett av dagens problem är att de flesta av oss, som håller på med "överklass-sporter" som ridning, måste jobba heltid med något annat, för att finansiera vår exklusiva hobby och alltså inte har all tid i världen att passa hovslagaren på, utan får pussla och försöka ta lite kompledigt eller kanske rent av en semesterdag för att få till det. Om debitering när hästägaren inte är på plats och tagit in pållen är det helt ok om kunden på förhand är informerad om reglerna . I annat fall är det mycket tveksamt om det håller rent juridiskt. Allt handlar om att man är överens om spelreglerna:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka