Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Även i skattemyndighetens papperskorg??? Ja kanske det men jag tjansar inte med dom kunder jag har som betalar kontant och arbetar på skattemyndigheten.;)

Jag chansar inte jag heller.
Med fakturor så riskerar jag inte att få kritik vid en skattekontroll om jag slarvat bort nått papper. Allt finns i kontoutdragen. In och ut. Revisorn blir billigare med när allt är överskådligt och snabbt att gå igenom.

När börjar det bli dags för oss hästägare att debitera hovslagaren för att han är försenad?

Alla ni som är hästägare, kräv betalt för utebliven lön för den tiden som hovslagaren kommer försent, milersättning och betalt för sveda o värk

Tycker faktiskt att du har en poäng här. Har själv tänkt på detta under alla de timmar man väntat på olika hovslagare.

Jag som hästägare har oxå ett inkomstbortfall under den tid som hovis är försenad. Då bör det vara rimligt att få lite billigare skoning, om hovis t ex är en timme försenad. OK att det kanske inte är hovis fel men då får väl den kunden betala den hundralappen extra som hovis fick vänta och jag får en hundring billigare pga att hovis är försenad. Varför inte? Då har ju hovis fått sina pengar och rättvisan gjort sitt och troligen är den hästägaren i tid nästa gång, som fick en dyrare nota.

Nu vill jag tillägga att jag redan i mitt tidigare inlägg skrev att det inte alls alltid beror på tidigare kunder att hovis är sen.

Det här är för mig en oseriös hovslagare! Jag skor ALDRIG efter kunds önskemål. Jag skor ENBART efter hästens "önskemål" dvs efter dennes fysiologiska förutsättningar.

Som hästägare kan jag bara anlita hovslagare som skor efter vad tävlingsreglementet bestämmer, annars skulle jag aldrig kunna tävla.
Det tycker jag är otroligt viktigt att hovslagare tänker på.
I mina grenar får man tex inte ha för breda skor, de får inte stå ut för mkt osv.
Men förutom det föredrar jag personligen skoning enligt svenska modellen som står på shf sidan, alltså inte helkapning av tån som många hovslagare tycks älska:smirk:

Utan att ha ngt företag just nu så svarar jag ändå;)
Tycker det är helt rätt att skriva ut faktura för ditt besök där kunden inte var hemma.
Har man bokad tid som man inte kan hålla så avbokar man den i tid.
För övrigt förstår jag mej inte på människor som hellre går & shoppar osv, än ser till att hästens välbefinnande(dit skoning räknas) går i första hand.

Som hästägare kan jag bara anlita hovslagare som skor efter vad tävlingsreglementet bestämmer, annars skulle jag aldrig kunna tävla.
Det tycker jag är otroligt viktigt att hovslagare tänker på.
I mina grenar får man tex inte ha för breda skor, de får inte stå ut för mkt osv.
Men förutom det föredrar jag personligen skoning enligt svenska modellen som står på shf sidan, alltså inte helkapning av tån som många hovslagare tycks älska:smirk:

Om du tävlar med islänningar så förstår jag dig. Tävlande islänningar skor jag liiite annorlunda, dvs så de inte riskerar att bli diskade vid hovbeslagskontrollen.
Däremot innehåller Fipos skoningsregler så många luckor så det finns inte...
Tex så får man ju bara ha 2 broddar per sko, men enligt Fiporeglerna kan jag dra dit 10brodd per sko och ändå komma igenom med FIPOs regler. Hur tnker jag inte berätta här...;-)
Vidare kan man (rent teoretiskt) komma med ett par skodda hovar som är en meter långa och ändå klara sig genom kontrollen, tack vare fipo...

För övrigt klarar inte svenska domare av att göra en hovbeslagskontroll de har inte rätt kunskaper helt enkelt. En domare jag träffade ville dömma ut en helt "normal" skoning för att "skon inte följde hoven" vilket den visst gjorde.

Vad menar du förresten med "en helkapning av tån"?

Jag som hästägare har oxå ett inkomstbortfall under den tid som hovis är försenad. Då bör det vara rimligt att få lite billigare skoning, om hovis t ex är en timme försenad. OK att det kanske inte är hovis fel men då får väl den kunden betala den hundralappen extra som hovis fick vänta och jag får en hundring billigare pga att hovis är försenad. Varför inte?

Då börjar väl folk klaga på att de skor långsamt också.
Sko lite snabbare så kommer ni minsann i tid.
Förresten, om det någon gång skulle , för din egen del, krävas lite x arbete med någon hov, är det inte bättre det ingår i taxan då än att det ska kosta extra? Och hur mycket extra?
Jag kan redan se rubrikerna från missnöjda kunder där de får betala mer för att hästen inte står helt still,har lite röta som behöver skäras upp och behandlas eller felkorrigering.

Om du räknar bort moms egenavgifter och skatt så blir det faktiskt inte de summorna som de flesta hästägare tror att vi tjänar.

Gällande mil ersättningar så är det så att bilen är stor utgift i detta yrke att bara skaka fram på grusvägar med tung last knäcker bilarna.

Jag har nästan bara fakturakunder, ett bra sätt att distansera sig från svartknackarna.

Jag har eget företag själv :angel:

Och så du menar att om du skor in runt 7000-8000kr per dag så får du ut normal arbetarlön??

Och du har inte bilen i företaget?? Dvs slitage och annat är ju avdragsgillt, liksom alla inköp man gör

Det är många som inte har bilen i företaget, de köper den privat och sen "lånar" ut den till företaget och tar ut milersättning.

:rofl::rofl:

Visst det får ju stå för dig MEN det är endast JAG som känner om hästen jobbar bra eller inte. Om den stryker sig, obalanserad eller snubblar etc.

Jag talar om hur JAG känner ridningen och frågar min hovslagare vad han tycker. Tex om en häst skall ha sulor eller tåriktas etc

Min hovlagare vet väl för sjutton inte på vilka underlag jag rider eller hur hårt jag tävlar och de känns ömfotade om vi skall sätta på grepp eller inte etc

Det är väl för fan självklart att man skor efter hästens förutsättningar :mad: Men att helt glömma bort hur de fungerar ridmässigt går inte på tävlinsghästar :angel: Och gör DU det som hovslagare så anser jag dig oseriös

Precis! Det är ju det jag säger! HÄSTENS "önskemål".

*kl* Vill bara säga att riktigt duktiga hovslagare ska man vara rädda om! De växer nämligen inte på träd...

Min hovslagare är oftast i tid. Tror han aldrig varit senare än 15 min och de få gånger han varit senare har han ringt och förvarnat.

Hästen står inne med rengjorda fötter (inte väldigt noga ibland om jag haft bråttom :o ), kaffet är bryggt och fikabröd/smörgåsar finns alltid! Jag betalar kontant eller via faktura. En gång glömde jag helt bort fakturan varvid hovis sa att han inte sett min betalning. Jag skämdes som en hund! Betalade snabbt in beloppet + dröjsmålsräntan + lite extra bonus :p

Brukar även försöka fixa en liten julklapp varje år :D

Jag har eget företag själv :angel:

Och så du menar att om du skor in runt 7000-8000kr per dag så får du ut normal arbetarlön??

Och du har inte bilen i företaget?? Dvs slitage och annat är ju avdragsgillt, liksom alla inköp man gör

7000-8000 om dagen? vilken verklighet lever du i? hur länge tror du att man håller i det här yrket om man skor 8-9 häst om dagen?
Jag snittar ungefär 3 500-4 000 om dagen exkl moms i omsättning. Räknat på 300 arbetsdagar per år.
Och om du har företag så kan du säkert skilja på resultat och omsättning.

Hur det än är med avdragsgilla kostnader så måste dom pengarna ändå jobbas in, Ett växellådsras på min bil kostade cirka 40 helskoningar.

*kl* Vill bara säga att riktigt duktiga hovslagare ska man vara rädda om! De växer nämligen inte på träd...

Min hovslagare är oftast i tid. Tror han aldrig varit senare än 15 min och de få gånger han varit senare har han ringt och förvarnat.

Hästen står inne med rengjorda fötter (inte väldigt noga ibland om jag haft bråttom :o ), kaffet är bryggt och fikabröd/smörgåsar finns alltid! Jag betalar kontant eller via faktura. En gång glömde jag helt bort fakturan varvid hovis sa att han inte sett min betalning. Jag skämdes som en hund! Betalade snabbt in beloppet + dröjsmålsräntan + lite extra bonus :p

Brukar även försöka fixa en liten julklapp varje år :D

Tänk om det fanns fler av din sort! :banana:

7000-8000 om dagen? vilken verklighet lever du i? hur länge tror du att man håller i det här yrket om man skor 8-9 häst om dagen?
Jag snittar ungefär 3 500-4 000 om dagen exkl moms i omsättning. Räknat på 300 arbetsdagar per år.

Hur det än är med avdragsgilla kostnader så måste dom pengarna ändå jobbas in, Ett växellådsras på min bil kostade cirka 40 helskoningar.

Tjena! Är du också ledig idag? Har en "bokföringsdag", dvs jag sitter här och glor.....

Tjena! Är du också ledig idag? Har en "bokföringsdag", dvs jag sitter här och glor.....

Idag får Sambon "sko" sig på de stackars hästägarna:angel:, jag är hemma med snoriga ungar.

Det var ju Coari som gav ett ex där han skulle gjort 6500 kr inkl moms, exkl resa på den dagen. 5 hästar a 1300 kr. Så det var ju det Olgaklara utgick från, hur det till kom 2000 kr vet jag däremot inte. Och det är ju inte en vinst på 6500 kr/dag, utan det är ju 'före alla avdrag'

Tänk om det fanns fler av din sort! :banana:

:D Tack! Åkte även ner till Falsterbo och hejjade på honom för allt jag var värd på hovslagartävlingarna :bump: överdrev väl kanske lite nu.... det var väl inte enkom därför vi åkte till Falsterbo kanske :angel: men det blev ju lixom som att slå två flugor i en smäll!

TS tar 1300kr för en helskoning utan extra saker vilket ger ju en summa som kan vara betydligt högre. De allra flesta brukar sko fler än en häst på ett ställe så visst kan det gå upp i den summan om du går enl rek taxa. En arbetsdag brukar ju vara 8 timmar så med bra planering så borde man hinna med iaf 5st skoningar = 5st skoningar * 1300 = 6500kr plus då kanske sulor, milersättning etc

Så du menar att en växellåda kostar runt 40 000pix??? Dålig verkstad du är på då :angel:

Så du menar att du exklusivt drar in ca 1 000 000kr om året?? Blir en ganska bra lön om jag får säga det själv :crazy:

Tur att det finns hästägare som kan betala detta så ni får lön, tur att de i de flesta fall är så tålmodiga att hovslagare kan bete sig hur som helst helt utan ansvar (inte sagt att ni i tråden gör så men många andra)

Det var ju Coari som gav ett ex där han skulle gjort 6500 kr inkl moms, exkl resa på den dagen. 5 hästar a 1300 kr. Så det var ju det Olgaklara utgick från, hur det till kom 2000 kr vet jag däremot inte. Och det är ju inte en vinst på 6500 kr/dag, utan det är ju 'före alla avdrag'

Jag fick för mig att TS tog 1300kr för en skoning. Kanske har jag fel??? Men skoning exlusive resa och extra förstod jag det som.

Svarar mig själv :idea:

Denna dag skulle fem hästar ha blivit skodda i detta stall och varje skoning skulle ha kostat 1.300:-/inkl moms så totalt skulle denna dag ha inbringat brutto 6.500:-/inkl moms till företaget

Vad jag fattar så kostade en vanlig skoning 1300kr utan resa och tillbehör. Och Det tycker jag är dyrt!

Detta blir ju en bra lön per månad, något annat kan ni inte inbilla mig :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka