Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Nej den debiteringen är helt laglig och exakt uträknad enbart för Efter en haltimme och otaliga samtal (till en mobil med endast mobilsvar och en fast tele med inget svar) så skriver man ut sin räkning på "bonnkörning" med inställelseavgift,resa och tidsdebitering Kr 1.250:-/inkl moms.

Denna dag skulle fem hästar ha blivit skodda i detta stall och varje skoning skulle ha kostat 1.300:-/inkl moms så totalt skulle denna dag ha inbringat brutto 6.500:-/inkl moms till företaget men istället blev det bara 1.250:-/inkl moms. Med andra ord en förlust för företaget på - 5.250:-/inkl moms och en fullständigt onödig utgift för denna ägare på 1.250:- och inga hästar skodda, bara två tappskor.

Vi har all laglig rätt att debitera för sk "bonnkörningar" och tro mig när jag säger att onödiga utgifter kan få den mest glömska hästägare att återfå minnet.

P.S. Hade det funnits förmildrande omständigheter typ olycka,sjukdom eller ngt annat akut som inträffat så hade jag naturligtvis aldrig debiterat kunden denna kostnad.

När du skriver att "ni" har all laglig rätt undar jag vilka du menar? Är det alltså alla hovslagare anslutna till SHF? Man antar alltså då att kunden ska veta att det debiteras om kunden uteblir från avtaqlad tid?

Jag försöker förstå vad du menar. Hur informeras kunden om ev "straffavgift"? Jag tvivlar fortfarande om det är juridiskt korrekt. Kunden skulle ju behöva få den informationen skriftligt på något sätt tror jag för att man ska kunna bevisa att denne visste vad som gällde. Sjukhus, veterinärer är ju väldigt tydliga med vad som gäller ang. uteblivna besök.

Hoho, jag skulle vilja se den hovslagare som betalar en räkning på 1250 kr för att han/hon inte infinner sig på plats vid angiven tid. Hur många hästägare är det inte som väntar timme ut och timme in på hovslagare som aldrig kommer?

Nu alla hästägare, har vi äntligen en lösning på det problemet, fakturera er hovslagare för förlorad arbetsinkomst och reseersättning!

Jag förstår att det är trist att komma och ingen är där, men alla är vi människor och alla kan vi glömma. Så även hästägare. Jag skulle också blivit toookig om jag fick en faktura på 1250 kr utan att min häst blivit skodd.

Min hovslagare kommer faktiskt alltid i tid, så jag har egentligen ingenting att klaga på... :)

Jo jag tycker du är dyr!

Du kan rabbla hur många meriter som helst för de kostnader du haft i samband med din utbildning får du ju faktiskt dra i din dekleration :smirk:

Min hovslagare är super, har aldrig missat en tid och om han fått förhinder så ringer han omedelbart. Han skor efter mina önskemål, dvs om jag har en häst som känns si och så. Han är så pass uppbokad och populär att han inte tar nya kunder och han är fullt utbildad. Tar inget extra för tappskor, iof har jag nog bara haft någon tappsko under många år.

Han har gedigen hästkunskap är super med hästarna etc.

Han är billigare än dig och har jobbat betydligt längre.

Jag anser inte att man skall betala för ett dåligt jobb utan jag anser att en hovslagare skall vara precis lika skicklig som jag måste vara i mitt jobb utan att behöva betala en förmögenhet.

Jo jag tycker du är dyr!

Du kan rabbla hur många meriter som helst för de kostnader du haft i samband med din utbildning får du ju faktiskt dra i din dekleration :smirk:

Min hovslagare är super, har aldrig missat en tid och om han fått förhinder så ringer han omedelbart. Han skor efter mina önskemål, dvs om jag har en häst som känns si och så. Han är så pass uppbokad och populär att han inte tar nya kunder och han är fullt utbildad. Tar inget extra för tappskor, iof har jag nog bara haft någon tappsko under många år.

Han har gedigen hästkunskap är super med hästarna etc.

Han är billigare än dig och har jobbat betydligt längre.

Jag anser inte att man skall betala för ett dåligt jobb utan jag anser att en hovslagare skall vara precis lika skicklig som jag måste vara i mitt jobb utan att behöva betala en förmögenhet.

:bow::bow:

Var inne i en foderaffär i förra veckan, vid kassan satt en lapp;

"Kredit ges endast till personer över 90 år i föräldrars sällskap"

:smirk::smirk:

oj, tog fel knapp, meddelandet till TS

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag förstår inte riktigt problemet här.
Jag tycker att Coaris affärsidé är lysande. Jobba så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt.
Han har tydligen ett så pass gott rykte att han kan ta ordentligt betalt och har en trogen kundkrets som uppskattar och värdesätter hans arbete.

Varför ska man då jobba för en lägre ersättning om det inte behövs? Har man uppnått den erfarenheten och ryktet att man kan ta ut ett högre pris och ändå ha tillräckligt med nöjda kunder så är det väl bra för alla? Samma sak gäller ju t ex tränare, de som är bra och har ett gott anseende tar mer betalt.

Alla vill väl kunna ta ut en bra lön, eller? Så har man möjligheten, varför avstå?

De som tycker att prislappen är för hög väljer en annan, billigare, hovis och de finns det ju gott om.

Senast ändrad av en moderator:

Snacka om knepiga hästägare! Tror de att (skickliga) hovslagare växer på träd eller? Jag ser ALLTID till att vara i stallet i god tid innan min hovis ska komma. Ser till att hästen har vart ute i hagen dvs rastad, är spolad om benen, har kratsade hovar samt har fått äta lite, allt för att hästarna ska vara så samarbetsvilliga som möjligt. Dessutom är jag alltid i stallet, håller hästen när den skos eftersom de tycks trivas bäst med det och på så vis vet man alltid hur det går, ev sömtryck osv.
Detta är u alla fall min hovis nöjd med...

Då tolkar jag det som att du är kraftigt underbetald och din hovis väldigt snäll som utför vissa arbeten helt gratis. Tappskor innebär faktiskt oxå kostnader för hovisen i form av resa,tid,material och varför ska en yrkeskår sponsra en hobby???

Som tråden heter så framgår det även i denna tråd hästägare som man bara blir trött på utifrån hur dom resonerar.

Lite så där vid sidan av....

Hörde att en hovslagare som tar kontant betalning, först skodde hästen, sedan sa ägaren att hon inte hade pengar med sig.
Då tog hovslagaren och plockade av skorna och åkte därifrån

:D:D:D
Tyckte jag var skitbra gjort av honom. Hovslagare tillhör nog dom kategorierna vars kunder slarvar mest med betalningarna.
Och att inte infinna sig i tid i stallet med en rengjord häst är ett hån mot hela yrkeskåren.

Är ägaren nog intresserad att få ut hovis så ser den nog f-n till att vara i stallet, i rätt tid men pengar.

Eller hur många är det som missar att SAS planet till Kanarieöarna går? Eller att ta med sig semesterkassan???
Va?

AM

Hörde att en hovslagare som tar kontant betalning, först skodde hästen, sedan sa ägaren att hon inte hade pengar med sig.
Då tog hovslagaren och plockade av skorna och åkte därifrån
AM

Hehe, vet fler som gjort så, samt höbänder som lastat på lastbilen med hö igen och åkt.

Just det där att EFTERÅT komma och tycka 'jag har inga pengar på mig' tycker jag är så himla fult! Då räknar man ju med att man SKA få faktura.

Det har hänt ett fåtal ggr att jag inte haft pengar hemma, dels för jag inte hunnit ta ut (f*n att lantbrevbäraren och Swedbank slutade samarbete), och någon gång för att pankomaten i civilisationen sagt 'slut på pengar' åt mig (inte slut på mina pengar, slut i automaten alltså)

Då har jag ringt och sagt det INNAN vem det nu är har kommit, så de om de vill ska ha möjlighet att säga 'jaha du, ja då får vi ta det en annan dag när du har pengarna i näven då'. För att de ska ha ett val.

Men att stå och tiga still en hel skoning/medan höet lastas av, och sen tycka 'ja just det, jag har visst inga kontanter' tycker jag är så otroligt fult, och skulle skämmas ögonen ur mig (vilket jag gjorde den gången lantbrevbäraren, mitt under pågående skoning, tyckte 'du kan inte ta ut pengar, det upphörde första januari'. MILT sagt pinsamt)

Eller hur många är det som missar att SAS planet till Kanarieöarna går? Eller att ta med sig semesterkassan???
Va?

AM

...erm host...jag har nog lyckats med både och...

:D:D:D

Och jag har gjort varken/eller.
Skulle aldrig missa en chans till mockningsfria dagar.. :D;)

AM

Jo jag tycker du är dyr!
. Han skor efter mina önskemål, dvs om jag har en häst som känns si och så. t.

Det här är för mig en oseriös hovslagare! Jag skor ALDRIG efter kunds önskemål. Jag skor ENBART efter hästens "önskemål" dvs efter dennes fysiologiska förutsättningar.

Då tolkar jag det som att du är kraftigt underbetald och din hovis väldigt snäll som utför vissa arbeten helt gratis. Tappskor innebär faktiskt oxå kostnader för hovisen i form av resa,tid,material och varför ska en yrkeskår sponsra en hobby???

Som tråden heter så framgår det även i denna tråd hästägare som man bara blir trött på utifrån hur dom resonerar.

Nej jag är inte ett dugg underbetald, varför skulle jag vara det??

Tappskor inom rimlig tid anser jag är en garanti för att hovslagaren gjort ett bra jobb. Bra skodda hästar tappar inte skorna :smirk: Materialkostanden består i sömmarna för skorna spar vi alltid.

Så du menar att en inkomst på flera tusen på en dag är att sponsra en hobby??

Eller du tar en hel dag på dig att sko en häst??

Jag antar att du vill tjäna pengar, liksom alla andra i världen och något bättre sätt än att skinna hobbyägande hästägare finns väl inte :angel: För du kan väl inte sitta här och säga att du inte drar in bra med vinst

Det här är för mig en oseriös hovslagare! Jag skor ALDRIG efter kunds önskemål. Jag skor ENBART efter hästens "önskemål" dvs efter dennes fysiologiska förutsättningar.

:rofl::rofl:

Visst det får ju stå för dig MEN det är endast JAG som känner om hästen jobbar bra eller inte. Om den stryker sig, obalanserad eller snubblar etc.

Jag talar om hur JAG känner ridningen och frågar min hovslagare vad han tycker. Tex om en häst skall ha sulor eller tåriktas etc

Min hovlagare vet väl för sjutton inte på vilka underlag jag rider eller hur hårt jag tävlar och de känns ömfotade om vi skall sätta på grepp eller inte etc

Det är väl för fan självklart att man skor efter hästens förutsättningar :mad: Men att helt glömma bort hur de fungerar ridmässigt går inte på tävlinsghästar :angel: Och gör DU det som hovslagare så anser jag dig oseriös

Ja hästfolk är ett knepigt släkte!;)

Men det är nog egentligen inte bara hästfolk, folk utan moral finns inom alla genrer och hobbies.
Vi som driver inackorderingsverksamhet har också fått vår del av dessa, vart eller annat år får vi in någon som strular med betalningen, och det finns alltid tusen ursäkter, "jag har haft det lite tufft" " jag betalar nästa vecka när bidraget kommer" etc.etc och snäll som man är ger man några veckor respit... och kommer det sen några pengar ...nehepp, så slutar det med att de får flytta och några pengar ser man aldrig röken av .. .och det är surt och gör att man varenda gång frågar sig varför man håller på med det man gör.

Men som sagt hästvärlden är inte unik , min bror drog igång ett eget företag som båtmekaniker, han åkte ut och gjorde jobb på båtar och motorer men tröttnade till slut på att lägga lika mycket tid på att behöva driva in obetalda räkningar som att meka och la ner firman och tog anställning istället.
En bekant som är snickare har exakt samma erfarenhet.

Dessa morallösa smitare verkar inte heller förstå att detta drabbar även andra, det slutar ju med att yrkesgrupperna som drabbas av detta måste räkna in detta i sina kalkler dvs de skötsamma kunderna får betala lite till så att marginalen i ekonomin finns för dessa smitare
Och ja, jag likställer att inte dyka upp och sen vägra betala för det, med det som uttnyttjar en tjänst och inte sedan betala för den!

Jag förstår dig fullt ut och tror helhjärtat att ditt tillvägagångsätt är det enda rätta( summan diskuterar jag inte men tycker inte den låter direkt oförsvarbar) , men moral hos männsikor verkar vara svårt att lära in på redan vuxna personer, antingen har man fostrats med det eller ej!

Själv kommer min hovis imorgon bitti för att verka hela mitt unghäst-gäng, tror nog jag ska baka en kaka till honom ikväll!;)

Senast ändrad:

-kl- Betalar de flesta här kontant? Min hovslagare vill helst ha på faktura, för då slipper han köra omkring med en massa kontanter. Har aldrig haft problem med honom, och han har heller haft problem med mig;) Blir han sen så ringer han, om jag måste gå ifrån eller nåt annat så fixar han det själv, bara hästarna är inne och färdiga för skoning. Han kan tom släppa ut dem, ibland erbjuder han sig själv...Men jag försöker alltid att någon i familjen/inack. är här, i fall något skulle hända, det är ju faktiskt inte riskfritt att sko hästar...

Fast nu tror jag diskussionen håller på att bli alldeles för svart-vit!

Givetvis ska en hovslagare sko efter hästens förutsättningar. Men samtidigt om ägaren t ex upplever att hästen är lite 'sen med bak' så kan man ju diskutera tåriktning för att få en kvickare överrullning, om ägaren upplever att hästen känns lite 'tassig och bromsig' fram kan man ju diskutera att prova med sulor etc.

Min nuv hovslagare så när han var pinfärsk här så ja jag talade om för honom i viss mån hur han skulle sko. Att han var tvungen att lägga massor med utlägg, och att han skulle tårikta valacken bak. Inget av detta är ju något som går att läsa sig till av hästens fysologiska förutsättningar. Utan alt hade varit att vara tyst och låtit hovis försöka trycka in tre helskodda hästar efter 3 - 4 veckor för de växt över det normala utlägget, och att låta hovis själv den långa vägen (på bekostnad av hästen) upptäcka hur valacken mår av sin hasledsdefekt om han inte tåriktas bak.

Så, det behöver inte vara så himla svart eller vitt, lika lite som hovis ska behöva gissa, lika lite ska ju hästägaren stå och domdera. DIALOG och KOMMUNIKATION heter lösningen, ge och ta och SAMVERKA. Hovis är bäst på hovar, hästägaren är en klar resurs ang hur hästen känns, om den brukar ditt eller datt etc. Kombinera de tu med lyhördhet från båda håll och det är ett vinnande koncept, förhoppningsvis iaf (beror ju på de inblandade med..)

-kl- Betalar de flesta här kontant? Min hovslagare vill helst ha på faktura, för då slipper han köra omkring med en massa kontanter. Har aldrig haft problem med honom, och han har heller haft problem med mig;) Blir han sen så ringer han, om jag måste gå ifrån eller nåt annat så fixar han det själv, bara hästarna är inne och färdiga för skoning. Han kan tom släppa ut dem, ibland erbjuder han sig själv...Men jag försöker alltid att någon i familjen/inack. är här, i fall något skulle hända, det är ju faktiskt inte riskfritt att sko hästar...

Japps, kontant. Det är färre och färre hästrelaterade yrkeskategorier som vill befatta sig med faktura nu. Betalningsintresset är för lågt. Min veterinär slutade fakturera i höstas, helt enkelt för att han låg ute med 50 - 60 000 kr/månad i obetalda fakturor, hela tiden. Och han har en liten praktik och det är kännbart både ekonomiskt och arbetsmässigt att ha så mycket förfallna, utestående fodringar.

Som 'känd kund' kan du få faktura, men det föredras alltid kontant betalning. Jag har alltid betalat kontant utom nu sist med en tappsko där hovis kom några h efter att jag ringt, som blev en omskoning fram isf en simpel tappskopåslagning. Dvs 300 kr isf 100 kr, och jag hade inte 300 hemma. Så fick faktura, vinkade av hovis och gick in och loggade in på banken och betalade den. Kommer faktiskt få hela nästa skoning på faktura med, den ligger lite..olägligt...(21 dec.. harkel..) så jag betalar den den 22:a när lönen kommer. Men då har jag och hovis känt varandra länge nu.

Tappskor inom rimlig tid anser jag är en garanti för att hovslagaren gjort ett bra jobb. Bra skodda hästar tappar inte skorna :smirk: M

Fast här har du helt fel! Oavsett hur bra eller dåligt skodd en häst är kan den tappa en doja. En häst jag skor tex, som jag alrdig haft en tappsko fick jag första tappskon dagen efter jag varit där och skott.
Och jag var naturligtvis lite undrande. Jag åkte dit dagen efter på vägen hem och slog på skon, när hästägaren kommer med skon så ser den ut som en skruvad ostkrok. För hur duktig jag än är kan jag inte påverka trädrötter som skon fastnar i, iskanter, dåliga ryttare, dålig exteriör på hästen. Tydligen hade en björn synts till i kanten av hagen under natten varpå hästen förmodligen blivit rädd och gjort en rodeovändning eller nåt.

En "hovslagare" hemma i mina hemtrakter hade minsann aldrig tappskor meddelade hästägaren mig. Tror jag det, när skon är 3 storlekar för liten klart man aldrig får en tappsko!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka