K
kickikompis
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*
När du skriver att "ni" har all laglig rätt undar jag vilka du menar? Är det alltså alla hovslagare anslutna till SHF? Man antar alltså då att kunden ska veta att det debiteras om kunden uteblir från avtaqlad tid?
Jag försöker förstå vad du menar. Hur informeras kunden om ev "straffavgift"? Jag tvivlar fortfarande om det är juridiskt korrekt. Kunden skulle ju behöva få den informationen skriftligt på något sätt tror jag för att man ska kunna bevisa att denne visste vad som gällde. Sjukhus, veterinärer är ju väldigt tydliga med vad som gäller ang. uteblivna besök.
Nej den debiteringen är helt laglig och exakt uträknad enbart för Efter en haltimme och otaliga samtal (till en mobil med endast mobilsvar och en fast tele med inget svar) så skriver man ut sin räkning på "bonnkörning" med inställelseavgift,resa och tidsdebitering Kr 1.250:-/inkl moms.
Denna dag skulle fem hästar ha blivit skodda i detta stall och varje skoning skulle ha kostat 1.300:-/inkl moms så totalt skulle denna dag ha inbringat brutto 6.500:-/inkl moms till företaget men istället blev det bara 1.250:-/inkl moms. Med andra ord en förlust för företaget på - 5.250:-/inkl moms och en fullständigt onödig utgift för denna ägare på 1.250:- och inga hästar skodda, bara två tappskor.
Vi har all laglig rätt att debitera för sk "bonnkörningar" och tro mig när jag säger att onödiga utgifter kan få den mest glömska hästägare att återfå minnet.
P.S. Hade det funnits förmildrande omständigheter typ olycka,sjukdom eller ngt annat akut som inträffat så hade jag naturligtvis aldrig debiterat kunden denna kostnad.
När du skriver att "ni" har all laglig rätt undar jag vilka du menar? Är det alltså alla hovslagare anslutna till SHF? Man antar alltså då att kunden ska veta att det debiteras om kunden uteblir från avtaqlad tid?
Jag försöker förstå vad du menar. Hur informeras kunden om ev "straffavgift"? Jag tvivlar fortfarande om det är juridiskt korrekt. Kunden skulle ju behöva få den informationen skriftligt på något sätt tror jag för att man ska kunna bevisa att denne visste vad som gällde. Sjukhus, veterinärer är ju väldigt tydliga med vad som gäller ang. uteblivna besök.