Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jösses, jag är livrädd för att ställa till med något så att min hovslagare inte skulle vilja komma - jag är jätterädd om den duktiga jag har och skulle aldrig våga slarva med betalning eller att passa tider.

Jag tycker mig märka att det inte är så många hovisar som lever upp till "myten" (komma för sent, inte komma alls...) längre - eller är det för att jag har flyttat till Stockholm och de är proffsigare här? Alla hovisar som kommer till vårt stall är nogranna och seriösa med tider osv (och det är vi hästägare också), och man får dessutom alltid kvitto - det har jag aldrig varit med om där jag bodde förr.

Jag blir bara lite undrande över beloppet och huruvida det skulle vara juridiskt korrekt att debitera såsom gjorts i ditt fall.

Var det många hästar som skulle skos på stället? Jag kanske missade det. Vad hade summan för skoningarna blivit om de utförts så som det var sagt? 1250 kr låter mycket, men kan även vara ett litet belopp beroende på hästantalet etc

Finns det skrivet någonstans eller har hästägarna och alla dina kunder informerats ordentligt om att det kommer att debiteras en avgift om hästägaren av någon orsak inte finns på plats vid rätt tid?
Jag menar här om du verkligen rättsligen kan kräva in betalning...
Vad gör du om de ej betalar? Frågan är om du kan gå vidare med det här.

Mig veterligen har min hovslagare ingen sådan regel. Nu har jag aldrig behövt ta reda på det heller då jag som parantes kan säga att jag alltid är i tid och att mina hästar alltid är på plats samt att det betalas kontant.

Nej jag tror att kunden måste ha informerats vad som händer om denne ej dyker upp vid avtalad tid för att man ska kunna debitera en "straffavgift".

Nej den debiteringen är helt laglig och exakt uträknad enbart för Efter en haltimme och otaliga samtal (till en mobil med endast mobilsvar och en fast tele med inget svar) så skriver man ut sin räkning på "bonnkörning" med inställelseavgift,resa och tidsdebitering Kr 1.250:-/inkl moms.

Denna dag skulle fem hästar ha blivit skodda i detta stall och varje skoning skulle ha kostat 1.300:-/inkl moms så totalt skulle denna dag ha inbringat brutto 6.500:-/inkl moms till företaget men istället blev det bara 1.250:-/inkl moms. Med andra ord en förlust för företaget på - 5.250:-/inkl moms och en fullständigt onödig utgift för denna ägare på 1.250:- och inga hästar skodda, bara två tappskor.

Vi har all laglig rätt att debitera för sk "bonnkörningar" och tro mig när jag säger att onödiga utgifter kan få den mest glömska hästägare att återfå minnet.

P.S. Hade det funnits förmildrande omständigheter typ olycka,sjukdom eller ngt annat akut som inträffat så hade jag naturligtvis aldrig debiterat kunden denna kostnad.

Debitera för 'uteblivet besök' får man ju (dock ska det anges innan ja). Summan måste dock vara rimlig och avse faktiska kostnader (eg förluster). Jmf med läkaren där de debiterar patient/besöksavgiften. Vet att vissa kliniker börjat debitera klinikavgift med för hästar som inte kommer då besöket inte är avbokat. Dock kan de ju inte debitera en hel hältutredning för man inte kom på en sån.

Samtidigt så kan man debitera annan summan, tex 'uteblivet besök debiteras med XXX kr', det ska dock vara rimlig summa. Vad gäller hovslagare så borde en reseersättning samt t ex en schablonavgift vara rimligt. Alt timavgift för plats i stallet, för att vänta 10 - 15 minuter, kontrollringa äg och sen skriva ut en faktura. Och skriver man inte som en snigel (och då ska det ju knappast belasta ägaren) blir det ju kanske ½ h.

Men det ska framgå, man får aldrig hur som helst påföra kostnader i efterhand. Samma sak om man har extra påslag för att sko besvärliga hästar. Man måste då tala om det INNAN. Om kunden frågar 'vad kostar en helskoning?' och svaret blir att den kostar 900 kr, så kan man inte efteråt säga att 'det blir 1300 kr, för hästen var bökig att sko', om man inte talat om det innan.

Så det gäller att ha koll på det hela, eller hoppas hästägaren inte har det.. Annars får man vackert stå för mer/extraarbetet den gången..

Man kan oxå gå in på SHF:s hemsida och ta reda på vad man har att vänta sig utifrån den rekomenderade cirkariktprislistan så vet man ungefär vad man har att förväta sig när man anlitar en utbildad yrkesgrupp.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

90kr/milen ganska hutlös milersättning. Inte ens jag får det om jag kör med min egen bil i tjänsten på mitt jobb

90kr/milen ganska hutlös milersättning. Inte ens jag får det om jag kör med min egen bil i tjänsten på mitt jobb

Antar det är enligt SHF prislista. Den finns inte en hovslagare här som vill ha 'jobbet kvar' följa. Då skulle de bara kunna sko hästar i absoluta närområdet. Det här är ju landet, och 3 - 4 mil enkel resa är att betrakta som 'nära'. Vilket då skulle bli 180 - 270 kr i resa.

Här tas snarare 30 kr/mil ut.

Sen, 90 kr/mil är inte så farligt i sig om inte timtid samtidigt debiteras. Pappa tar inom företaget 300 pix/h för bilkörning/resa. Då tillkommer ingen milkostnad på det, men går ju ganska lätt att räkna ut själv hur mycket det blir om man skulle slå det per mil.

Då handlar totalsummorna i det fallet dock om helt andra, sällan ett jobb slutar på mindre än 50 K, och över 100 K är vanligast. Så det går sällan att jämföra olika yrken sådär 'över gränserna'. Isf ska man ju jmf med exvis veterinär eller liknande.

Vi får inte timersättning vid resa :crazy:, utan endast milersättning

Vi får inte timersättning vid resa :crazy:, utan endast milersättning

Jo jag förstod det. Men det jag menade var att det är svårt att rakt av jämföra om 90 kr/mil är dyrt eller ej, för i jmf med vissa yrkeskategorier är det jättedyrt, jmf med andra yrkaskategorier är det jättebilligt då det 'bara' debiteras resa och ingen timdebitering för tiden i bilen.

Men, finns inte en hovslagare här som ens kan ta 50% av det utan att tappa hutlöst mycket kunder. Och även jag anser det är horribelt dyrt. Å andra sidan har jag aldrig varit en vän av SHF prislista, ej heller de SHF-anslutna hovslagare jag har/har haft. Vet inte hur det är nu, men förr rek de ett påslag på 100% på material.. Jo men just det..

Nu är jag inte hovslagare, men jobbar också med att "sälja min tid". Om någon uteblir från bokat besök eller liknande, så kan jag göra något annat som drar in pengar den tiden eftersom jag jobbar på kontor. MEN, om man som du jobbar som hovslagare, så kan man ju inte få in pengarna man skulle ha fått från skoningen på annat sätt. Man kan inte sko en annan häst i stället utan att åka iväg till annat stall (vilket medför extra restid och -kostnader). Jag hade som du debiterat för restiden och den extra tiden det tar att vänta + en avgift för utebliven inkomst den timmen eller timmarna.

Det är ju inte så att "någon annan" betalar dina räkningar om du inte får in pengarna på hovslageriet som du har tänkt.

Jag hade lätt strukit den kunden. Jag hade också krävt kontant betalning av alla kunder. Jämför att gå till frisören, visst betalar du direkt efter klippning? Frisören skickar väl ingen faktura?

Av de hovslagare som vi har anlitat så har vi faktiskt alltid betalat kontant (mot kvitto). Detta inte pga misstro från hovslagaren dock.... Hästen fanns alltid på plats med torra och fina hovar och ben.

Min firmas policy är just kontant betalning från alla privatpersoner mot kvitto efter avslutat arbete. Endast ett fåtal stora företag har faktura och faktureras då en ggr månad. Detta fungerar jättebra och utifrån mina drygt 250 hästar som är stadigvarande kunder och skos utifrån ett fast schema var 6-7 vecka så har jag under mina drygt 12 år som yrkesverksam hovis aldrig haft en kundförlust.

Jag har bara nöjda kunder som vet att dom kan ställa klockan efter mig då jag alltid gör det jag ska göra,kommer när jag ska komma och ytterst sällan är sjuk eller tar lång semester som i slutändan drabbar både mina kunder och mig själv i merarbete.

Däremot så tar man ibland in nya kunder då vissa gamla ändrar sitt levene och det är där man har missbedömt den nya kunden för att senare bli deklarerad hur uppskattad man är i sin yrkesroll.

Vi ser här i tråden även hur vissa andra tydligt i skrift framhäver sin uppskattning för en seriös yrkesgrupp. (pekar bakåt)

Jag måste bara fråga, trots att det är lite utanför tråden (hoppas det är ok!) men vad innebär:

Tillägg för arbetskostnad vid skoning med sulor eller liknande 280:- (helskoning)
Är det "vanliga" sulor eller specialbeslag? Är det inkl./exkl. sulor?

Jag måste bara fråga, trots att det är lite utanför tråden (hoppas det är ok!) men vad innebär:

Tillägg för arbetskostnad vid skoning med sulor eller liknande 280:- (helskoning)
Är det "vanliga" sulor eller specialbeslag? Är det inkl./exkl. sulor?

Att det kostar 280 kr att lägga på 4 st sulor, exklusive själva kostnaden för sulorna (dvs materialkostnad). Dvs 140 kr/par resp 70 kr/hov för jobbet att anpassa och slå på sulor. Oavsett om du kommer med sulorna själv, eller om hovslagaren har dem (då tillkommer kostnaden för sulan)

Alltså snösulor, hela sulor etc.

Okej, I see. Tyckte det lät dyrt (men det kanske bara är jag), sen har jag aldrig varit med om att det kostat extra för att få på ett par sulor (förutom material kostnaden då).

Okej, I see. Tyckte det lät dyrt (men det kanske bara är jag), sen har jag aldrig varit med om att det kostat extra för att få på ett par sulor (förutom material kostnaden då).

Gläd dig. Mina senaste tre hovslagare har tagit betalt för att slå på sulor. Helt okej tycker jag faktiskt, det blir ju ett extraarbete med att passa till sulan etc.

Fast inte kostat enligt den där prislistan, utan 150 kr/par inkl materialkostnad (jag använder endera Huf Grips, orginal, eller en sorts hela sulor som kostar 60 kr/par)

Jag har flap på min och då krävs det ju liksom att man har en sula...

Hua vad dyr du är :crazy:

Tycker du??? Om jag säger att jag har över 40 års erfarenhet av hästar,tävlat tidigare upp till svår klass,och utbildat och hanterat hästar som ingen annan skulle gå närmare än 20 meter. Utbildat mig inom ridhästar,trav,galopp och uppfödning. Gått hovslagar skolan i skara och Uppsala,bekostat mitt Gesällbrev genom firman och dessutom genomgått samtliga fortbildningsblock som kostat drygt 70.000:-/skattade pengar och har drygt 12 års yrkesverksam erfarenhet som hovis. Samarbetar med många av dagens bästa Veterinärer och Chiropraktorer. Bekostat resa till England och flertalet platser i Sverige med skattade medel för att ta del av Monty Roberts traumafria hästhantering och skapat mig ett rykte om att vara "bra" på problemhästar. Aldrig fått kritik för en skoning/verkning av Veterinär eller unghästbedömmare. Heller aldrig missat en skokund mer än max 20 minuter och bokar alltid in nästa skoning så snart den är skodd. Ställer alltid upp på mina kollegor om jag har möjlighet att hjälpa deras skokunder.

Tycker du fortfarande att jag är dyr eller anser du att jag inte ska ta betalt utifrån kunskap, erfarenhet och ett noggrant utfört arbete.

Jag har flap på min och då krävs det ju liksom att man har en sula...

Mm, liite svårt annars. Men kostar det lika mycket med en skoning med flapdojorna då som en skoning med vanliga skor, eller kommer extrakostnaden 'inbakad' då?

När min K hade ringskor så fick jag ju ingen extrakostnad specad för smidesarbetet, utan 'skoning, ringskor fram 1300 kr'. Men där var ju extrakostnaden 'inbakad' iom att det inte kostar 1300 kr för en helskoning med vanliga skor.

Betalar precis samma "grundpris" eller vad man ska kalla det som alla andra i stallet. Enda skillnaden är att jag ordnar mina flappisar själv, skor då inte på dem utan köper dem.

Säg mig,,, är du en perfekt hästägare eller är det som jag sedan länge misstänkt. Du borde skola om dig eller lyssna på goda råd i stället för att delge att du tillhör denna kategori under rubriken "är det bara jag som är trött på hästägare"??

Att du är trött på hovslagare har du skapat en egen tråd om, så varför kan inte jag lägga upp en tråd om att jag är trött på vissa hästägare???

Jag hade aldrig lagt upp denna tråd så vida jag inte ville höra andras åsikter för lite mer konstruktiv kritik.

Det finns ingen som är perfekt, nyhet för dig?:smirk:
Min tråd handlade om vissa hovslagare som inte kunde göra sitt jobb och var en fara för hästarnas hälsa, inte en tråd om att alla hovslagare ör skit, sen att du tog åt dig är upp till dig.
Du däremot attackerar mig som hästägare med käftiga inlägg om att jag inte kan ta hand om min häst:confused:
Tycker det är mycket omoget:mad:
Man kan diskutera saker, men att hoppa på folk och påstå att dom inte kan ta hand om sina djur osv är ju bara löjligt!!!!
har aldrig varit med om att någon här på buke gjort så innan, oavsett att åsikterna är olika.
Med dina svar så känner man sig glad att slippa en hovslagare som du, som attackerar främmande människor på ett forum.:smirk:

Tycker du??? Om jag säger att jag har över 40 års erfarenhet av hästar,tävlat tidigare upp till svår klass,och utbildat och hanterat hästar som ingen annan skulle gå närmare än 20 meter. Utbildat mig inom ridhästar,trav,galopp och uppfödning. Gått hovslagar skolan i skara och Uppsala,bekostat mitt Gesällbrev genom firman och dessutom genomgått samtliga fortbildningsblock som kostat drygt 70.000:-/skattade pengar och har drygt 12 års yrkesverksam erfarenhet som hovis. Samarbetar med många av dagens bästa Veterinärer och Chiropraktorer. Bekostat resa till England och flertalet platser i Sverige med skattade medel för att ta del av Monty Roberts traumafria hästhantering och skapat mig ett rykte om att vara "bra" på problemhästar. Aldrig fått kritik för en skoning/verkning av Veterinär eller unghästbedömmare. Heller aldrig missat en skokund mer än max 20 minuter och bokar alltid in nästa skoning så snart den är skodd. Ställer alltid upp på mina kollegor om jag har möjlighet att hjälpa deras skokunder.

Tycker du fortfarande att jag är dyr eller anser du att jag inte ska ta betalt utifrån kunskap, erfarenhet och ett noggrant utfört arbete.

Förvånar mig att du är så mycket utbildad och ändå kan slänga ur dig
"du ska inte hålla på med hästar" här för att man har en åsikt om de hovslagare som faktiskt inte är lika seriösa.
Du är säkert en jättebra hovslagare, men med dina attackinlägg så känns det ju inte längre lika seriöst, tyvärr.

Lite andra erfarenheter..

Man har tagit ledigt, tagit in hästen, borstat och väntar... och väntar.. och ringer gång på gång till avstängd mobil. Ingen hovis och man tänker de där J*a hantverkarna... :devil:

Det kan bli respektlöst åt båda håll!

Eller kiropraktorn som vi bokat tid med två veckor innan och noga skrivit upp, tog ledigt, tog in hästar och väntade. Tänkte att det var nog fördröjt på stället innan och väntade en timme eller mer. Ringde utan svar.
Karrn dyker sedan upp en och en halv vecka senare, då det passade bättre, för den dagen vi stod där hade det varit fiske i Jämtland...
Han blev arg för att vi inte behagade vara i stallet precis då och ringde och var sur, men då fick han åka hem igen med noll betalt!

Har faktiskt alltid blivit väl bemött med hästar som är redo som massör. EN gång blev jag blåst på fakturan men det var nästan väntat, en konkursmässig travtränare som alla "visste" skippade fakturor. Hade i bakhuvudet att det här blir det nog inget betalt för...

Men har hört en hovis här berätta hur han fick börja skodagen med att ta in och sedan vattna tolv toktörstiga ridskolehästar och sedan börja jobba, helt ensam. Då skulle man kanske ledsna!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka