Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Vill nyansera diskussionen lite. För det första anser jag inte att du kan skriva ut en faktura på 1250 kr utan att ha utfört ditt arbete, Ofta har jag tagit ledigt från jobbet och då är det inte roligt att hovis inte kommer när h*n ska.

Det känns som att hovslagare tycker att man får väl som hästägare vara glad att dom kommer överhuvudtaget och skor. Hästarna jag har är inte besvärliga, jag betalar kontant, är i tid och servar hovis.

Visst måste jag precis som alla andra yrkesutövare ta ut inställelse avgift och resekostnad. Sedan är du absolut inte ensam om att behöva ta ledigt från ditt arbete för att hovis ska komma. Och jag håller med dig att det är inte roligt när hovis inte kommer när h*n ska.

För att nyansera diskussionen lite så vill jag bara förklara för dig att det är inte vårat fel i många fall att vi inte kommer i tid utan det är allt som oftast en av dina kollegor(läs hästägare) som är den bidragande orsaken till "dröjesmålet".

Jag hatar detta och vägrar att bedriva en rörelse med dessa egoistiska personer, därför säger jag snabbt upp denna "typ" av kunder innan dom hinner sprida sina lögner om hur oseriösa vi hovisar är. Jag är känd för att man kan ställa klockan efter mig och så vill jag att det ska förbli. För mina trogna kunders skull!!!

Här har du hela poängen med att kommer inte jag på redan tidigare utsatt tid,datum så beror det på att du har en "kollega" tidigare under samma dag som anser att "va fan en timme kan han väl vänta" och vem drabbar det??? JO MIG och mitt rykte samt DIG som senare kund samma dag.!!!

Ett par saker vill jag bara poängtera: Jag vill inte få dåligt rykte enbart för att mina kunder skapar mig dåligt rykte genom egen nonchalans. Kostnader som är relaterade brukar oxå få den mest egoistiska person att börja uppvisa hövlighet då kostnaderna inte i egoistiskt synsett lett till mågon personlig återvinning. (Läs hur många p-böten ´a 2.000:- kräver en enskild egosit innan man blir införstådd med att parkering utanför NK:s entre är att offentligt säga att jag skiter i om nu får gå en extra sväng bara jag slipper gå, likväl jag parkerar utanför dörren på macken bara för att det är närmre till kassan sedan skiter jag i om ni andra får klättra över bilen för att göra rätt för Er.)

Din sista mening tyder enbart på att dig skulle varje hovis till varje pris önska och hålla hårt om. Du är kort sagt en mönsterkund och va rädd om din hovis.

Men jag tycker idag, med mobiltelefonen skulle detta aldrig behöva inträffa. Man ringer helt enkelt en tid innan och kollar så ägare och häst är där de ska...rena och fina.
Så gör vår hovis. Nu jobbar ju han iof. på gården men ibland så åker han iväg och då ringer han till oss och säger när han kommer och blir det ändrat så ringer han igen.
Ett sms dagen innan kan ochså göra livet lättare för hovslagare och hästägare.
gulan

Jag har bara haft en enda hovslagare som kommit i tid och på rätt dag varenda gång och det är den jag har nu.

Under de alla 30åren jag haft häst så är det bara en enda :eek:

Och då kan man ju inte skylla på andra hästägare :crazy: om man är första kund på dagen!!

Och även om det är så att andra hästägare är orsaken till föreningen så finns det telefon att till gå så jag som kanske tagit ledigt från mitt jobb slipper stå och vänta i flera timmar på en hovis som inte dyker upp.

Nej en räkning på den summan du lämnar är inte realistisk och jag tror faktikst att du inte ens skulle kunna driva in den för den skulle anses som oskälig

Jag tycker fortfarande att det är bra med diskussioner och lyfta fram saker som båda sidor inte tänkt på! Dock kanske det hade kunnat gjort på ett annat sätt, kanske en tråd: "Tänk på det här när din hovslagare kommer" eller nåt sånt..... det här kändes mest bara som en "hämndtråd".

För övrigt häpnar jag över vilka människor som finns, vilken fräckhet!!!

Jag är i det stora hela nöjd med min hovslagre och måste faktiskt säga att jag faktiskt fått lite mer förståelse för honom efter att ha läst om ert arbete!!! Han ringer t.ex. alltid om han blir sen eller inte kommer. Dock bokar han väldigt ofta om mina tider, vilket är irreterande då jag har lite problem och behöver verka ofta. Likaså är vi inte riktigt överens om vissa saker, jag vill att han ska skära bort all röta, sist fick jag göra det själv :eek: eller så vill jag att hab genast ska räta till utflytnader... Men på det stora hela är jag nöjd... Och jag vet att jag är en av hans bästa kunder :)

Som sagt: en bra diskussion är alltid givande!!!

Jag gjorde precis likadant en gång, visserligen landade den fakturan på 750:-. Milersättning, inställelseavgift samt uteblivet arvode. Det är inte mitt jobb att påminna kunder om att jag kommer när det är hxn som bokat in mig.

Som jag orerade lite om i en tråd med snarlikt namn så borde jag ha gjort likadant där men det blev inte av...
Tisdag morgon: klockan är 7:30, telefonen ringer och jag svarar. Det är en hästägare som har panik. Orinarie hovis har blivit sjuk och kan inte komma på överskådlig framtid. Det är panik med hästarna eftersom han skulle ha kommit samma dag. Hon tjatar på mig en stund och jag säger att jag redan är fullbokad för den dagen. 4 rund skoningar, 3 verkningar och ett sjukbeslag. Men efter lite tjatade till så ger jag mig. Jag accepterar den mest akuta hästen hos henne.

Sagt ochg gjort, jag stressar som en idiot hela dagen, bokar om sista kunden på dagen(som jag visste var ok) tar lunchen i knät i bilen. Kör den omväg på 8 mil enbart för denna akuta häst.

Kommer såsmåningom fram till byn där hon bor. Ringer pp henne för vidare vägbeskrivning..... Inget svar.
Väntar lite.....fortfarande inget svar.

Det visade sig dagen efter när hennes stallgranne ringde mig och ville jag skulle komma att hon hade åkt till stan för att shoppa.....När hon visste att jag var på väg. I det här läget hade jag bara blivit glad om hon hade ringt och avbokat, då hade jag sluppit stressa som en idiot...Men icke! SÅ är ni hästägare ALLTFÖR OFTA!!!

*KL*

Jag tror stenhårt på att lösningen är att göra just så som tagits upp i tråden - debitera. Struntar man i sin läkartid/tandläkartid etc (inom humansidan) så blir man debiterad. Skulle man lämna vet i sticket på en bokad tid skulle man bli debiterad.

Så debitera helt enkelt. Hur mycket/litet är jag inte person atts vara på, jag tror att även en 'lägre' summa skulle kännas och ge skillnad.

Och sluta sko åt den/de personerna. Många gånger tycker jag hovslagare tenderar att vara väl snälla. Trots utebliven betalning/sena betalningar på fakturorna, ouppfostrade hästar, dålig arbetsmiljö, kunder som inte är i tid (regelmässigt sena alltså) och som då i vissa fall inte ens kommer. Att helt enkelt sluta sko dem (men givetvis är ingen mer än mänsklig och det kan hända saker, så man får ju ge folk en andra chans om de en gång är sen med betalningen t ex, behöver ju inte vara gestaposamhälle)

Jag blir bara lite undrande över beloppet och huruvida det skulle vara juridiskt korrekt att debitera såsom gjorts i ditt fall.

Var det många hästar som skulle skos på stället? Jag kanske missade det. Vad hade summan för skoningarna blivit om de utförts så som det var sagt? 1250 kr låter mycket, men kan även vara ett litet belopp beroende på hästantalet etc

Finns det skrivet någonstans eller har hästägarna och alla dina kunder informerats ordentligt om att det kommer att debiteras en avgift om hästägaren av någon orsak inte finns på plats vid rätt tid?
Jag menar här om du verkligen rättsligen kan kräva in betalning...
Vad gör du om de ej betalar? Frågan är om du kan gå vidare med det här.

Mig veterligen har min hovslagare ingen sådan regel. Nu har jag aldrig behövt ta reda på det heller då jag som parantes kan säga att jag alltid är i tid och att mina hästar alltid är på plats samt att det betalas kontant.

Nej jag tror att kunden måste ha informerats vad som händer om denne ej dyker upp vid avtalad tid för att man ska kunna debitera en "straffavgift".

:eek:

Här är det så ont om bra hov och vet så man måste hålla hårt i dem när man väl slagit klorna i en.

Mina hästar fick vända på dygnet nu när vi hade besök av hovis. Med leriga hagar och en häst med rejält med hovskägg, fick de gå ute nattetid för att stå inne från tidig morgon fram till hovis anlände. Allt för att vara rena och torra för det celebra besöket.

Sedan att man kan glömma, råka ut för ngt, det kan ju alla. Men då får man ju bita i de sura äpplet, ringa den drabbade och förklara.

Senast ändrad av en moderator:

Debitera för 'uteblivet besök' får man ju (dock ska det anges innan ja). Summan måste dock vara rimlig och avse faktiska kostnader (eg förluster). Jmf med läkaren där de debiterar patient/besöksavgiften. Vet att vissa kliniker börjat debitera klinikavgift med för hästar som inte kommer då besöket inte är avbokat. Dock kan de ju inte debitera en hel hältutredning för man inte kom på en sån.

Samtidigt så kan man debitera annan summan, tex 'uteblivet besök debiteras med XXX kr', det ska dock vara rimlig summa. Vad gäller hovslagare så borde en reseersättning samt t ex en schablonavgift vara rimligt. Alt timavgift för plats i stallet, för att vänta 10 - 15 minuter, kontrollringa äg och sen skriva ut en faktura. Och skriver man inte som en snigel (och då ska det ju knappast belasta ägaren) blir det ju kanske ½ h.

Men det ska framgå, man får aldrig hur som helst påföra kostnader i efterhand. Samma sak om man har extra påslag för att sko besvärliga hästar. Man måste då tala om det INNAN. Om kunden frågar 'vad kostar en helskoning?' och svaret blir att den kostar 900 kr, så kan man inte efteråt säga att 'det blir 1300 kr, för hästen var bökig att sko', om man inte talat om det innan.

Så det gäller att ha koll på det hela, eller hoppas hästägaren inte har det.. Annars får man vackert stå för mer/extraarbetet den gången..

Jag förstår bägge parter.
Rötägg finns ju överallt.
en hovis som jag hade la på en faktureringsavgift- kan vara ngt där folk inte gärna betalar mer än nödvändigt- kontant betalning.

Sen är det inte kul när hovis inte kommer eller hör av sig.
Sen dyker han kanske upp oannonserat en vecka senare.

Seriösa människor får ju alltid lida för om många betér sig illa inom samma skrå- varesig det är hästägare, hovisar eller andra hantverkare:angel:
Har haft elektriker som kopplat in elen helt åt skogen på allt:mad:o sen överdebiterat o ej skrivit en offert på jobbet som utlovat.

Fick gå till konsumentvägledaren. Ursäkta utsvävningen:o

Nu är jag inte hovis utan kund men jag svarar ändå.

Jag tycker det är så bra att ha en hovis med smedja hemma hos sig. Vi avtalar en tid som passar oss båda, jag lastar två hästar och kör dit. Hovis är alltid på plats, alla extraprylar som kan behövas ibland finns, bra ljus, bra uppställningsplats osv vilket innebär att mina hästar blir servade på bästa sätt. Jag betaler när det är klart, lastar hästarna och kör hem. Jag behöver aldrig vänta på en försenad hovis, mina hästar är alltid torra om benen då vi kommer dit. Ingen reseersättning betaler jag, bara min egen bensin. Kanon. Alla vinner på det.

KL

Jag skulle snarare vilja säga som så att man blir trött på människor som inte respekterar andra. För det är det allt handlar om. Sen om det är en hästägare eller hovslagare kan kvitta. Har man ömsesidig respekt för varandra och varandras yrken och tid så blir det genast mycket lättare och trevligare för alla parter.

Nu är jag inte hovslagare, men jobbar också med att "sälja min tid". Om någon uteblir från bokat besök eller liknande, så kan jag göra något annat som drar in pengar den tiden eftersom jag jobbar på kontor. MEN, om man som du jobbar som hovslagare, så kan man ju inte få in pengarna man skulle ha fått från skoningen på annat sätt. Man kan inte sko en annan häst i stället utan att åka iväg till annat stall (vilket medför extra restid och -kostnader). Jag hade som du debiterat för restiden och den extra tiden det tar att vänta + en avgift för utebliven inkomst den timmen eller timmarna.

Det är ju inte så att "någon annan" betalar dina räkningar om du inte får in pengarna på hovslageriet som du har tänkt.

Jag hade lätt strukit den kunden. Jag hade också krävt kontant betalning av alla kunder. Jämför att gå till frisören, visst betalar du direkt efter klippning? Frisören skickar väl ingen faktura?

Av de hovslagare som vi har anlitat så har vi faktiskt alltid betalat kontant (mot kvitto). Detta inte pga misstro från hovslagaren dock.... Hästen fanns alltid på plats med torra och fina hovar och ben.

Varför fortsätter du med detta yrke???

Ta ett annat arbete så får du frid i ditt sinne.

Hur många kunder har du egentligen, eftersom du verkar ha mycket tid att skriva på detta forum?

När börjar det bli dags för oss hästägare att debitera hovslagaren för att han är försenad?

Alla ni som är hästägare, kräv betalt för utebliven lön för den tiden som hovslagaren kommer försent, milersättning och betalt för sveda o värk

Ehhhhhhhhhhhhhhhh? Det är väl ändå du som hästägare bett att hovis skulle komma ut till dig, inte tvärt om. Jag har då aldrig varit med om att min hovis ringt o bett att få komma ut o verka mina hästar, utan det är alltid jag som fått ringa o boka tid. Är jag då inte på plats när hovis kommer så får jag ju givetvis stå mitt kast o snällt betala för hovisens utlägg o inkomstbortfall

Ehhhhhhhhhhhhhhhh? Det är väl ändå du som hästägare bett att hovis skulle komma ut till dig, inte tvärt om. Jag har då aldrig varit med om att min hovis ringt o bett att få komma ut o verka mina hästar, utan det är alltid jag som fått ringa o boka tid. Är jag då inte på plats när hovis kommer så får jag ju givetvis stå mitt kast o snällt betala för hovisens utlägg o inkomstbortfall

Delvis KL

Min hovslagare ringer alltid och kollar efter runt 8 veckor om jag behöver hans tjänster eller om vi ska vänta ytterligare ett par veckor. Jag betalar alltid mot faktura, men det har aldrig varit ngt problem för honom.

Tycker det är självklart att hovis ska ta betalt om man inte är hemma när han kommer. Hur i h-skotta kan man överhuvudtaget med att ringa och bestrida ngt sådant.....

Hästägare är fantastiska... Jag har så ofta mött detsamma i min uthyrningsverksamhet. Du är ju ändå i stallet, så vad gör det om du , tar in/släpper ut min häst också, eller mockar, eller hämtar hö osv...

Konstigt det här att det bara är hästägarens tid som är värdefull.

När börjar det bli dags för oss hästägare att debitera hovslagaren för att han är försenad?

Alla ni som är hästägare, kräv betalt för utebliven lön för den tiden som hovslagaren kommer försent, milersättning och betalt för sveda o värk

Varför utbildar du dig inte till hovslagare och veterinär själv. Då skulle du ju slippa alla dessa eländiga yrkesmän.

*KL*

Det jag ändå undrar över är om det är juridiskt möjligt att debitera någon utan att denne part är medveten om villkoren, i det här fallet alltså betala en "straffavgift" då man som kund ej varit närvarande vid tiden som bestämts.

Sedan är det en annan sak om man tycker att det är bra att kunden får betala ändå, men denne ska ju vara medveten om vad som gäller. Jag tycker absolut att det kan vara bra med "straffavgift" (eller eg. kostnadsersättning) men villkoren ska vara klara från början.

Går andra parten bara med på det, alltså är på det klara med vad som gäller, skulle man ju i princip kunna kräva 10 000 i ersättning. :)

*KL*

Det jag ändå undrar över är om det är juridiskt möjligt att debitera någon utan att denne part är medveten om villkoren, i det här fallet alltså betala en "straffavgift" då man som kund ej varit närvarande vid tiden som bestämts.

Sedan är det en annan sak om man tycker att det är bra att kunden får betala ändå, men denne ska ju vara medveten om vad som gäller. Jag tycker absolut att det kan vara bra med "straffavgift" (eller eg. kostnadsersättning) men villkoren ska vara klara från början.

Går andra parten bara med på det, alltså är på det klara med vad som gäller, skulle man ju i princip kunna kräva 10 000 i ersättning. :)

Personligen tycker jag inte att det räcker med en kostnadsersättning för uteblivet besök. Det är ju faktiskt en utebliven inkomst som försvinner. Oftast är det ju dessutom så att de blir tvugna att stå och vänta.

Hovslagare och veterinärer får väl ta fram ett avtal som de faxar till kunden innan det går att boka tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka