Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

EEEhh......
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Personligen tycker jag inte att det räcker med en kostnadsersättning för uteblivet besök. Det är ju faktiskt en utebliven inkomst som försvinner. Oftast är det ju dessutom så att de blir tvugna att stå och vänta.

Hovslagare och veterinärer får väl ta fram ett avtal som de faxar till kunden innan det går att boka tid.

Har hållt på med hästar i många år, och jag har endast mött hästägare som väntar på hovslagare inte tvärtom
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Varför utbildar du dig inte till hovslagare och veterinär själv. Då skulle du ju slippa alla dessa eländiga yrkesmän.

Vi kan ju vända på det. Varför fortsätta sko om man är så missnöjd med alla hästägare.

Veterinär skulle man kanske utbilda sig till, deras bilar är rätt flotta...
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Vi kan ju vända på det. Varför fortsätta sko om man är så missnöjd med alla hästägare.

Veterinär skulle man kanske utbilda sig till, deras bilar är rätt flotta...

Men gör det vet ja, bara 5 år på universitet.

Och sen får du glädjen att stå ut med griniga hästägare som ringer dygnet runt. Om du har jobbat 24 timmar i sträck och inte har jour längre ringer garanterat en hästägare som inte kan vänta. Då lär du få höra att vara veterinär är ett kall och du måste komma direkt och hjälpa dem också.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Självklart ska du i det läget debitera kunden, inget snack om saken, hur mycket är en annan femma men det tänker jag inte gå in på eftersom det förmodligen skiljer sig från fall till fall. (Hur lång resa, hur många hästar som skulle skos osv). Men du måste ju kunna ha förståelse för att det är samma sak åt andra hållet, att min tid som hästägare också är dyrbar? Jag har ett jobb jag tar ledigt från = inkomstbortfall, jag har andra saker att göra än att stå och trampa i stallet en hel dag. Som jag sa i den andra tråden så har jag full förståelse för att det kan köra ihop sig, men det ska väl inte behöva hända gång på gång? Bli man sjuk el får förhinder så hör man väl av sig? Om varje dag är en kamp för att få det att fungera med tider så kanske man ska fundera över sin planering? (Jag syftar nu inte på att detta skulle gälla just dig, utan de hovslagare som beter sig så)

Om jag som hästägare plötsligt står i situationen där jag måste "stjäla" en annan kunds tid, dvs nåt oförutsett akut händer så är jag djupt tacksam över att kunna få hjälp med detta och beredd på att nästa gång kanske det är jag som får vänta för att det händer nån annan. MEN, jag tycker fortfarande att det hör till god ton att höra av sig om man blir sen. Det blir så mycket lättare för alla inblandade på det viset... Hovis slipper känna sig stressad över att nån står och väntar och hästägaren kan göra annat under tiden.

Sen är det naturligtvis så att även hästägare kan vara en "pain in the ass" och inte bara hovslagare, det har jag aldrig påstått...
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Men gör det vet ja, bara 5 år på universitet.

Och sen får du glädjen att stå ut med griniga hästägare som ringer dygnet runt. Om du har jobbat 24 timmar i sträck och inte har jour längre ringer garanterat en hästägare som inte kan vänta. Då lär du få höra att vara veterinär är ett kall och du måste komma direkt och hjälpa dem också.

Är du en missnöjd veterinär?
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Men gör det vet ja, bara 5 år på universitet.

Och sen får du glädjen att stå ut med griniga hästägare som ringer dygnet runt. Om du har jobbat 24 timmar i sträck och inte har jour längre ringer garanterat en hästägare som inte kan vänta. Då lär du få höra att vara veterinär är ett kall och du måste komma direkt och hjälpa dem också.

Jag har ännu inte mött någon veterinär som tycker att det är ett kall, möjligen är dom kalla när dom tar betalt.

Däremot har jag mött underbara veterinärer, såsom när min hund blev helt sönderbiten (liten Jack Russel).

Den mottagningen stänger 20:00, dom var kvar till långt efter det för att sy ihop henne. Vi fick 4 underbara år till med henne tack vare det.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Vi kan ju vända på det. Varför fortsätta sko om man är så missnöjd med alla hästägare.

Veterinär skulle man kanske utbilda sig till, deras bilar är rätt flotta...

Nu tror jag för min del att yrkesmän inte är missnöjda med alla kunder, men jag är övertygad om att EN hästägare kan sätta en ordentlig smolk i bägaren för dagen. Låt säga att man åker 5-6 mil enligt överenskommelse med en hästägare, denna är inte på plats och kommer inte heller trots bokad tid. Resten av dagen blir kanske inte så rolig då, när man ganska ofta har en kö av hästägare som vill ha hjälp och som man varit tvungen att tacka nej till. Sen inser man att om man gjort ett annat val hade 2 andra hästägare på samma plats kanske kunnat få hjälp den dagen istället för en bom.

Vad jag tror är att detta är en blandning av att klandra sig själv, och samtidigt bli irriterad över att inte kunna vara mer av en 8-armad bläckfisk. Om så vore, skulle dessa sk bommar inte bli lika påtagliga, och kanske fler hade kunnat fått hjälp om inte detta hänt.

Ofta upplever jag själv från tiden verksam, att de hästägare som är väldigt irriterade över att man påtalar en sådan situation ofta är dem som är sena till sådana bokade tider. Dessvärre tycks man tro att man är den enda kunden för dagen, vilket alltså är totalt felaktigt att tro.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jag har bara haft en enda hovslagare som kommit i tid och på rätt dag varenda gång och det är den jag har nu.

Under de alla 30åren jag haft häst så är det bara en enda :eek:

Och då kan man ju inte skylla på andra hästägare :crazy: om man är första kund på dagen!!

Och även om det är så att andra hästägare är orsaken till föreningen så finns det telefon att till gå så jag som kanske tagit ledigt från mitt jobb slipper stå och vänta i flera timmar på en hovis som inte dyker upp.

Nej en räkning på den summan du lämnar är inte realistisk och jag tror faktikst att du inte ens skulle kunna driva in den för den skulle anses som oskälig

Ja tyvärr måste jag nog hålla med! Den hovis jag har nu (:love::love:) är den enda som nånsin kommit i tid, ibland t om ngt för tidigt. Alla andra har utan undantag varit försenade ÄVEN om jag varit första kund...jag har liksom Olga-Klara haft hästar i över 30 år.

En period var enda chansen för att få hästen skodd på ett bra sätt och i tid att åka in till hovslagarskolan i Skara...så visst har det blivit bättre då det nu finns fler hovslagare men LÅNGT ifrån tillräckligt många så det blir en sund konkurrens som medför att yrkesgruppen får ta sina kunder lite mer seriöst och planera sin dag bättre.

Och i om med att jag nu HAR en hovslagare som konstant kommer i tid så faller ju teorin att det är vi hästägare som ställer till allt trubbel...givetvis finns det säkert många rötägg där med men jag har svårt att tro att de är fler än enstaka otäcka exemplar för om merparten av oss hästägare var såna så skulle nog yrkesgruppen Hovslagare vara en utdöende art....:eek:
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jag har ännu inte mött någon veterinär som tycker att det är ett kall, möjligen är dom kalla när dom tar betalt.

Däremot har jag mött underbara veterinärer, såsom när min hund blev helt sönderbiten (liten Jack Russel).

Den mottagningen stänger 20:00, dom var kvar till långt efter det för att sy ihop henne. Vi fick 4 underbara år till med henne tack vare det.

Jag vill inte låta så bitter, men jag blir sur på när många tror att de är de enda djurägarna som behöver hjälp akut.

Tänk på att de som var kvar långt efter stängningstid tog tid från sina barn och sin familj för att göra det. Givetvis är det jättebra att vet, hovisar etc ställer upp när det krävs. MEN, kom ihåg att det alltid går ut över någon annan.

Framför allt när man uttrycker sig så att de är "kalla när de tar betalt" eller "att det ju inte gör något om de får stå i ett kallt stall och vänta". Det händer akuta saker varje dag, hela tiden, tyvärr.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jag har ännu inte mött någon veterinär som tycker att det är ett kall, möjligen är dom kalla när dom tar betalt.

Oftast är det inte yrkesutövaren som ser sitt jobb som sitt kall, det är anlitande djur ägare som anser att yrkesutövaren ska ha detta som sitt kall.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Min hovslagare är en upptagen man som börjat bli sliten, men trots detta har han alltid ställt upp och sko mina hästar. Ofta kommer han em, och har ibland fått vänta några minuter på att jag ska hinna från jobbet till stallet, (högst ett par minuter vid dåligt väglag, kaos på jobbet) men han är alltid i tid, brukar hjälpa mig att plocka in en häst då jag har flera. Vid lerigt underlag har jag trasor fram plockade så att vi kan torka rent (då jag inte hunnit förbereda intag tidigare) brukar aldrig vara problem.
Han är svår att nå på telefon, men kommer alltid den dag han lovat.
Sedan har jag varit flexibel om det är någon gång han måste omboka, alltså gemensamt ge och ta.
Man måste boka tid långt i förväg.
Ofta hinner jag inte bjuda på kaffe, då han är på väg, men skulle gärna göra det om tid fanns ;)
Han tar dock endast på sig väluppfostrade hästar som är snälla och alla mina har han skolat in själv, vilket jag är super nöjd med.

Han är dyr, men så många rent ut sagt dåliga hovslagare det finns så tycker jag att han är värd det alla gånger om!

Aldrig några problems.:bow:
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Nu tror jag för min del att yrkesmän inte är missnöjda med alla kunder, men jag är övertygad om att EN hästägare kan sätta en ordentlig smolk i bägaren för dagen. Låt säga att man åker 5-6 mil enligt överenskommelse med en hästägare, denna är inte på plats och kommer inte heller trots bokad tid. Resten av dagen blir kanske inte så rolig då, när man ganska ofta har en kö av hästägare som vill ha hjälp och som man varit tvungen att tacka nej till. Sen inser man att om man gjort ett annat val hade 2 andra hästägare på samma plats kanske kunnat få hjälp den dagen istället för en bom.

Vad jag tror är att detta är en blandning av att klandra sig själv, och samtidigt bli irriterad över att inte kunna vara mer av en 8-armad bläckfisk. Om så vore, skulle dessa sk bommar inte bli lika påtagliga, och kanske fler hade kunnat fått hjälp om inte detta hänt.

Ofta upplever jag själv från tiden verksam, att de hästägare som är väldigt irriterade över att man påtalar en sådan situation ofta är dem som är sena till sådana bokade tider. Dessvärre tycks man tro att man är den enda kunden för dagen, vilket alltså är totalt felaktigt att tro.

Jag har ju en hel del erfarenhet av olika hovslagare.
Den jag har nu ringer alltid om han är på väg tidigare eller senare.

Däremot så vet de flesta att det är många hovslagare som inte kan komma efter utsatt tid, detta är ett känt faktum.

Sen finns det givetvis de som håller tiden, men dom är inte i MAJORITET.

Mer hovslagare som får slåss om jobb, skulle förstås sålla bort de som är oseriösa.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Personligen tycker jag inte att det räcker med en kostnadsersättning för uteblivet besök. Det är ju faktiskt en utebliven inkomst som försvinner. Oftast är det ju dessutom så att de blir tvugna att stå och vänta.

Hovslagare och veterinärer får väl ta fram ett avtal som de faxar till kunden innan det går att boka tid.

Nu hänger jag kanske inte riktigt med...du menar att man ska debitera ännu mer om kunden inte dyker upp? Ja beloppet är väl valfritt, så länge man talat om att kunden kommer att få betala i en sån här situation. Är det klart och tydligt vad som gäller och kunden är medveten om det när man anlitar tjänsterna så bara debitera.

Det intressanta i det här tycker jag är frågan om det är juridiskt möjligt att göra såsom Coari gjort. Men jag vet fortfarande inte om Coaris kunder var medvetna om villkoren innan, var de det så är det ju juridiskt OK.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Oftast är det inte yrkesutövaren som ser sitt jobb som sitt kall, det är anlitande djur ägare som anser att yrkesutövaren ska ha detta som sitt kall.

Det tycker inte jag. Veterinärer har oftast empati för djurägaren som är orolig eller ledsen för att man givetvis tycker om sitt djur och inte vill se den lida.

Det är när situationen är akut, såsom med min sönderbitna hund, eller häst som skurit sig som jag mött underbara veterinärer.

Sen finns det många djurägare som springer till veterinär i onödan och då förstår jag om de tar bra betalt, men säkert skrattar inombords.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Nu hänger jag kanske inte riktigt med...du menar att man ska debitera ännu mer om kunden inte dyker upp? Ja beloppet är väl valfritt, så länge man talat om att kunden kommer att få betala i en sån här situation. Är det klart och tydligt vad som gäller och kunden är medveten om det när man anlitar tjänsterna så bara debitera.

Det intressanta i det här tycker jag är frågan om det är juridiskt möjligt att göra såsom Coari gjort. Men jag vet fortfarande inte om Coaris kunder var medvetna om villkoren innan, var de det så är det ju juridiskt OK.

Det är säkert inte juridiskt okej, om dom inte har skrivit avtal om detta. Det verkade ju inte som om den som anlitade honom visste om att han/hon kunde bli debiterad.

Finns det inget kontrakt skrivet eller muntlig överenskommelse, är jag tveksam till att dom behöver betala detta.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Just en sådan fråga vittnar mest om att man inte kan sätta sig in i andras situation, utan bara sin egen.;)

Undrade bara, eftersom hon beskrev så ingående hur hemskt det verkar vara med djurägare när man är veterinär, men man kanske inte får ställa en sådan fråga.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Nu hänger jag kanske inte riktigt med...du menar att man ska debitera ännu mer om kunden inte dyker upp? Ja beloppet är väl valfritt, så länge man talat om att kunden kommer att få betala i en sån här situation. Är det klart och tydligt vad som gäller och kunden är medveten om det när man anlitar tjänsterna så bara debitera.

Det intressanta i det här tycker jag är frågan om det är juridiskt möjligt att göra såsom Coari gjort. Men jag vet fortfarande inte om Coaris kunder var medvetna om villkoren innan, var de det så är det ju juridiskt OK.

Nu tror jag du missförstår mig, eller jag dig ;).

Jag menar att jag tycker att en hovslagare kan debitera en timersättning utöver den rena milersättningen. Alltså om hovslagaren måste stå och vänta i en timme för att en kund inte är på plats tycker jag att han kan debitera milersättning + 1 timmes ersättning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp