Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

-kl- Betalar de flesta här kontant? Min hovslagare vill helst ha på faktura, för då slipper han köra omkring med en massa kontanter. Har aldrig haft problem med honom, och han har heller haft problem med mig;) Blir han sen så ringer han, om jag måste gå ifrån eller nåt annat så fixar han det själv, bara hästarna är inne och färdiga för skoning. Han kan tom släppa ut dem, ibland erbjuder han sig själv...Men jag försöker alltid att någon i familjen/inack. är här, i fall något skulle hända, det är ju faktiskt inte riskfritt att sko hästar...

Jag betalar på båda sätten. Är det frågan om en enkel framskoning (dvs de hästar som skor var 6e vecka fram) så betalar jag kontant. Är det större jobb dvs helskoningar på flera hästar så tar vi det via faktura

Fast nu tror jag diskussionen håller på att bli alldeles för svart-vit!

Givetvis ska en hovslagare sko efter hästens förutsättningar. Men samtidigt om ägaren t ex upplever att hästen är lite 'sen med bak' så kan man ju diskutera tåriktning för att få en kvickare överrullning, om ägaren upplever att hästen känns lite 'tassig och bromsig' fram kan man ju diskutera att prova med sulor etc.

Min nuv hovslagare så när han var pinfärsk här så ja jag talade om för honom i viss mån hur han skulle sko. Att han var tvungen att lägga massor med utlägg, och att han skulle tårikta valacken bak. Inget av detta är ju något som går att läsa sig till av hästens fysologiska förutsättningar. Utan alt hade varit att vara tyst och låtit hovis försöka trycka in tre helskodda hästar efter 3 - 4 veckor för de växt över det normala utlägget, och att låta hovis själv den långa vägen (på bekostnad av hästen) upptäcka hur valacken mår av sin hasledsdefekt om han inte tåriktas bak.

Så, det behöver inte vara så himla svart eller vitt, lika lite som hovis ska behöva gissa, lika lite ska ju hästägaren stå och domdera. DIALOG och KOMMUNIKATION heter lösningen, ge och ta och SAMVERKA. Hovis är bäst på hovar, hästägaren är en klar resurs ang hur hästen känns, om den brukar ditt eller datt etc. Kombinera de tu med lyhördhet från båda håll och det är ett vinnande koncept, förhoppningsvis iaf (beror ju på de inblandade med..)

Jaja, ok. Fast det var inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg. Jag är ganska van vid islandshästvärlden där folk ofta vill ha skott på precis hur fel sätt som helst(för hästen alltså).
Dialog absolut, men jag vill ha sista ordet om vad som är fysiologiskt bra för hästen, om sen hästägaren tycker gångarterna blir snyggare för att jag gör si eller så ställer jag inte upp på!

Jaja, ok. Fast det var inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg. Jag är ganska van vid islandshästvärlden där folk ofta vill ha skott på precis hur fel sätt som helst(för hästen alltså).
Dialog absolut, men jag vill ha sista ordet om vad som är fysiologiskt bra för hästen, om sen hästägaren tycker gångarterna blir snyggare för att jag gör si eller så ställer jag inte upp på!

Inte mitt inlägg från början, var Olgaklara som skrev det =)

Och givetvis måste hästens förutsättningar styra, därför jag srev 'ta upp till diskussion om..'.

Fast här har du helt fel! Oavsett hur bra eller dåligt skodd en häst är kan den tappa en doja. En häst jag skor tex, som jag alrdig haft en tappsko fick jag första tappskon dagen efter jag varit där och skott.
Och jag var naturligtvis lite undrande. Jag åkte dit dagen efter på vägen hem och slog på skon, när hästägaren kommer med skon så ser den ut som en skruvad ostkrok. För hur duktig jag än är kan jag inte påverka trädrötter som skon fastnar i, iskanter, dåliga ryttare, dålig exteriör på hästen. Tydligen hade en björn synts till i kanten av hagen under natten varpå hästen förmodligen blivit rädd och gjort en rodeovändning eller nåt.

En "hovslagare" hemma i mina hemtrakter hade minsann aldrig tappskor meddelade hästägaren mig. Tror jag det, när skon är 3 storlekar för liten klart man aldrig får en tappsko!

Min hovlagare har detta som en tjänst till sina trogna kunder.

och det är väl självklart att hästar kan tappa skor och har man en sådan häst så kanske man får sko den oftare och inte lägga ut skorna. Det beror ju helt på vad ägaren vill.

Här hemma har vi en häst som kom till mig trångt skodd som bara den och dessutom så slet hon av skor ett par ggr per månad.

Hon såg hemsk ut! Min hovlagare kunde utan problem lägga på en storlek större och hon har inte under denna tid hos mig haft en enda tappsko.

Det är inte frågan om att trångsko dem för att få skona att sitta kvar utan att sko hästen balanserad :smirk:

Jag är en av de få som fått beröm utomlands för skoningen vid veterinärbesikningarna där man annars brukar tycka att Svenska hästar är sämre skodda. Equi och chefsvet på Helsingborg hyllade skoningen på min ena häst som var där så något fel på min hovslagare är det dock inte

Tycker du??? Om jag säger att jag har över 40 års erfarenhet av hästar,tävlat tidigare upp till svår klass,och utbildat och hanterat hästar som ingen annan skulle gå närmare än 20 meter. Utbildat mig inom ridhästar,trav,galopp och uppfödning. Gått hovslagar skolan i skara och Uppsala,bekostat mitt Gesällbrev genom firman och dessutom genomgått samtliga fortbildningsblock som kostat drygt 70.000:-/skattade pengar och har drygt 12 års yrkesverksam erfarenhet som hovis. Samarbetar med många av dagens bästa Veterinärer och Chiropraktorer. Bekostat resa till England och flertalet platser i Sverige med skattade medel för att ta del av Monty Roberts traumafria hästhantering och skapat mig ett rykte om att vara "bra" på problemhästar. Aldrig fått kritik för en skoning/verkning av Veterinär eller unghästbedömmare. Heller aldrig missat en skokund mer än max 20 minuter och bokar alltid in nästa skoning så snart den är skodd. Ställer alltid upp på mina kollegor om jag har möjlighet att hjälpa deras skokunder.

Tycker du fortfarande att jag är dyr eller anser du att jag inte ska ta betalt utifrån kunskap, erfarenhet och ett noggrant utfört arbete.

Har idag en hovslagare jag är otroligt nöjd med, men jag måste få meddela att jag hade vart stolt över att vara kund hos dif!

Han skor efter mina önskemål, dvs om jag har en häst som känns si och så.

Detta betyder inte att jag bestämmer att hästen skall skos på ett speciellt sätt utan jag säger hur hästen känns och han skor utifrån detta!

Och förändring av gångarter är väl knappast något man skor sig fram till och gör man det så kanske man skall fundera på varför hästen rör sig bättre med en annan skoning!

Som ryttare så känner man betydligt mer än vad som ses vid en skoning. Eller du tittar på hästarna i rörelse innan du skor dem?? För rörelsen kan man inte bortse ifrån.

Finns många symptom på dålig skoning eller skoning där man kanske behöver rätta till en rörelsestörning, tex slå i sko, stryka sig, förhindra slitage och hov/kotledsinflammationer etc

Även hästar som går terräng som är väl undersatt så de inte trampar av sig skorna i terrängen. Finns hur många saker som helst som påverkas av skoningen och då räcker det inte att bara titta på benställningen

Håller med om att yytre påverkan eller vad man ska kalla det ställer till med en hel del tappskor. Jag kan inte skylla på min hovslagare bara för att min häst tappar skor i hagen - inte efter att ha sett honom hoppa nedför kullar och branter, busgaloppera i gyttjan uppför som nedför och åka kana på rumpan för att få stopp innan staketet... Dålig hovkvalité på detta kan innebära ett par tappskor i veckan om det är lerigt och jag glömmer bootsen.

Kanske ska tillägga att hästen ALDRIG (under de sex åren han vart skodd) har tappat en sko under ridning och varken slår i sko eller snubblar oavsett terräng, dvs inte skodd obalanserad...

-kl- Betalar de flesta här kontant? Min hovslagare vill helst ha på faktura, för då slipper han köra omkring med en massa kontanter. Har aldrig haft problem med honom, och han har heller haft problem med mig;) Blir han sen så ringer han, om jag måste gå ifrån eller nåt annat så fixar han det själv, bara hästarna är inne och färdiga för skoning. Han kan tom släppa ut dem, ibland erbjuder han sig själv...Men jag försöker alltid att någon i familjen/inack. är här, i fall något skulle hända, det är ju faktiskt inte riskfritt att sko hästar...

På sätt och vis...Min hovslagare får pengarna insatta på kontot samma dag som han skott. När han är klar får jag priset och går raka vägen in och sätter över pengarna.

Själv vill jag alltid vara med när han jobbar med mina hästar för skulle det hända nåt vill jag stå för korrigerandet och inte utsätta hovslagaren för några risker. Hans jobb är nog slitigt ändå. Vi bokar in tid och sen ser jag till att avboka allt annat så att jag kan vara med hela tiden...;)

Detta betyder inte att jag bestämmer att hästen skall skos på ett speciellt sätt utan jag säger hur hästen känns och han skor utifrån detta!

Och förändring av gångarter är väl knappast något man skor sig fram till och gör man det så kanske man skall fundera på varför hästen rör sig bättre med en annan skoning!

Som ryttare så känner man betydligt mer än vad som ses vid en skoning. Eller du tittar på hästarna i rörelse innan du skor dem?? För rörelsen kan man inte bortse ifrån.

Finns många symptom på dålig skoning eller skoning där man kanske behöver rätta till en rörelsestörning, tex slå i sko, stryka sig, förhindra slitage och hov/kotledsinflammationer etc

Även hästar som går terräng som är väl undersatt så de inte trampar av sig skorna i terrängen. Finns hur många saker som helst som påverkas av skoningen och då räcker det inte att bara titta på benställningen

:bow::bow::bow::bow:

Precis som du beskriver att du och din hovslagare har en dialog där du berättar om känslan och han skor utifrån detta har jag och min hovslagare, sen har jag ju fördelen att jag tränar för hennes dotter och ibland hopptränar med hennes yngsta dotter så att hon kan se min häst in action så att säga.

Min hovslagare säger att man som hovslagare måste lyssna på ryttaren, det är ryttaren som känner en ev förändring eller om hästen behöver balanseras om el dyl.

oj oj hur vissa hästägare beter sig.. :crazy:

o jag som hade dåligt samvete idag när min hovis skulle komma 10min efter att jag kommit från jobb i bara hann ta in hästen o torka av benen på honom...

Lite så där vid sidan av....

Hörde att en hovslagare som tar kontant betalning, först skodde hästen, sedan sa ägaren att hon inte hade pengar med sig.
Då tog hovslagaren och plockade av skorna och åkte därifrån
AM

Där kan jag lova dig att denna hovis begick ett lagbrott. Även om jag själv varit med om samma situation och tänkt tanken.

Mitt fulaste trick va en kund som sa att hon inte hade pengar till skoningen samtidigt som jag slog in sista sömmen.. Humm tänkte jag. Borde hon inte ha vetat om det redan innan vi började sko och förklarat det redan då så hade vi löst det.

Mitt enda alternativ i detta läge va ju att ge henne en faktura som hon dyrt och heligt lovade betala. Tiden gick och naturligvis betalade hon inte denna faktura.

Det va nu två dagar kvar till hennes nya skotid och av en slump så skodde jag en annan häst i detta stall till en annan kund. Denna kunden berättade att hästägaren som inte hade betalt sin faktura till mig skulle komma till stallet om en halvtimme och så gjorde hon oxå.

Hon gick fram till boxdörren för att hämta grimman för att ta in sin häst från hagen och upptäcker fyra skor hängande på boxdörren i ett snöre.Skriker rakt ut till mig vad har du gjort??? Har du tagit av skorna på min häst??? Jag svarar lugnt att hon bör vara försiktig när hon leder in sin häst ifrån hagen då den ser lite ömfotat ut.

Pang så får jag betalt med kontanter rakt i näven och en skitsur min. Tack säger jag och räntan bjuder jag på. Ägaren muttrar och går ut för att ta in sin häst och när den kommer gående i stallgången hörs det klipperiklapp vilket knappast man kan höra på en barfotahäst. Ägaren märker nu detta och tvärstannar, tittar ner och utbrister,jamen den har ju fyra skor på sig !!

Ja din häst har det svarar jag men inte den hästen som jag står och skor för hans skor hänger på din hästs boxdörr.:rofl:

Så du menar att en inkomst på flera tusen på en dag är att sponsra en hobby??

Jag antar att du vill tjäna pengar, liksom alla andra i världen och något bättre sätt än att skinna hobbyägande hästägare finns väl inte :angel: För du kan väl inte sitta här och säga att du inte drar in bra med vinst

Om du räknar bort moms egenavgifter och skatt så blir det faktiskt inte de summorna som de flesta hästägare tror att vi tjänar.

Gällande mil ersättningar så är det så att bilen är stor utgift i detta yrke att bara skaka fram på grusvägar med tung last knäcker bilarna.

Jag har nästan bara fakturakunder, ett bra sätt att distansera sig från svartknackarna.

Självklart tittar vi på hästens exeriör,tar reda på bruk och den enskilda individens rörelsemönster från ryttarens hand. Sedan skor vi den så fysiologiskt som möjligt utifrån den enskilda individens rörelsemönster.

Så kallade S.I.S problem för den enskilda individens avvikande rörelsemönster är helt omöjligt att genom enbart skoning åtgärda.

Jag har många gånger själv funderat på varför vissa hästar rör sig bättre med en annan ryttare men med samma skoning.:angel:

Där kan jag lova dig att denna hovis begick ett lagbrott.
Jag undrar på vilket sätt lagbrott begås ?
Min hovis har gjort samma, skott, inte fått betalt, och efter några veckors påtryckningar åkte han tillbaka för att hämta SINA, egenbetalda skor. Eftersom de fortfarande satt kvar på hästen blev den så att säga skolös. Ägaren blev jävligt förbannad kan jag tillägga.
Annars tycker jag din tråd är en förväntad åtgärd på rätt stora klagomål från vissa på er yrkesgrupp. Vänl.G.

Där kan jag lova dig att denna hovis begick ett lagbrott. Även om jag själv varit med om samma situation och tänkt tanken.

Mitt fulaste trick va en kund som sa att hon inte hade pengar till skoningen samtidigt som jag slog in sista sömmen.. Humm tänkte jag. Borde hon inte ha vetat om det redan innan vi började sko och förklarat det redan då så hade vi löst det.

Mitt enda alternativ i detta läge va ju att ge henne en faktura som hon dyrt och heligt lovade betala. Tiden gick och naturligvis betalade hon inte denna faktura.

Det va nu två dagar kvar till hennes nya skotid och av en slump så skodde jag en annan häst i detta stall till en annan kund. Denna kunden berättade att hästägaren som inte hade betalt sin faktura till mig skulle komma till stallet om en halvtimme och så gjorde hon oxå.

Hon gick fram till boxdörren för att hämta grimman för att ta in sin häst från hagen och upptäcker fyra skor hängande på boxdörren i ett snöre.Skriker rakt ut till mig vad har du gjort??? Har du tagit av skorna på min häst??? Jag svarar lugnt att hon bör vara försiktig när hon leder in sin häst ifrån hagen då den ser lite ömfotat ut.

Pang så får jag betalt med kontanter rakt i näven och en skitsur min. Tack säger jag och räntan bjuder jag på. Ägaren muttrar och går ut för att ta in sin häst och när den kommer gående i stallgången hörs det klipperiklapp vilket knappast man kan höra på en barfotahäst. Ägaren märker nu detta och tvärstannar, tittar ner och utbrister,jamen den har ju fyra skor på sig !!

Ja din häst har det svarar jag men inte den hästen som jag står och skor för hans skor hänger på din hästs boxdörr.:rofl:

Den var skitbra:rofl::rofl::rofl:
Skulle vilja se minen på tanten.

Ska du sko den igen?

Jag har nästan bara fakturakunder, ett bra sätt att distansera sig från svartknackarna.

Och vad menar du med detta??? Sitter du här och påstår att Skattemyndigheten är helt dumma i huvudet vid en granskning???

Fakturerar man även en kund som vidarebefodrar denna faktura till sitt försäkringsbolag så bör man tänka mer än en gång vad det är man fakturerar. Det är oxå ett bra sätt att distansera sig från mindre seriösa yrkesutövare.

Jag undrar på vilket sätt lagbrott begås ?
Min hovis har gjort samma, skott, inte fått betalt, och efter några veckors påtryckningar åkte han tillbaka för att hämta SINA, egenbetalda skor. Eftersom de fortfarande satt kvar på hästen blev den så att säga skolös. Ägaren blev jävligt förbannad kan jag tillägga.
Annars tycker jag din tråd är en förväntad åtgärd på rätt stora klagomål från vissa på er yrkesgrupp. Vänl.G.

Coari har helt rätt det är ett lagbrott. Egenmäktigt förfarande.
Samma lagar gäller för fast innredning monterat av snickare osv.
Om man skall gå den lagliga vägen så får man driva in pengarna med hjälp av kronofogden. Skorna får man ej plocka av. Man får givetvis inte heller ställa sig och sko eller sko av en häst utan att ha ägares eller representant för dennes tillåtelse.

Den var skitbra:rofl::rofl::rofl:
Skulle vilja se minen på tanten.

Ska du sko den igen?

JAAAAA,,,, och jag får kontant betalt mot kvitto. Detta hände för ett tag sedan och i dag så kramas vi och skrattar åt det. Tänk va lätt det är att få nöjda kunder och nöjda hovisar.

Det hela handlar bara om lite psykologi.

Senast ändrad:

Och vad menar du med detta??? Sitter du här och påstår att Skattemyndigheten är helt dumma i huvudet vid en granskning???

Fakturerar man även en kund som vidarebefodrar denna faktura till sitt försäkringsbolag så bör man tänka mer än en gång vad det är man fakturerar. Det är oxå ett bra sätt att distansera sig från mindre seriösa yrkesutövare.

Jäpp skattemyndigheterna gillar fakturor, de är spårbara.
En kontantkvittokopia kan hamna i vilken papperskorg som helst,

Jäpp skattemyndigheterna gillar fakturor, de är spårbara.
En kontantkvittokopia kan hamna i vilken papperskorg som helst,

Även i skattemyndighetens papperskorg??? Ja kanske det men jag tjansar inte med dom kunder jag har som betalar kontant och arbetar på skattemyndigheten.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka