Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Egenavgifter betyder inte materialkostnader.
Utan sociala avgifter m.m
Det är sånt man som egen företagare betalar in själv

Detta stod i exemplet:

Nu har jag så klart inga riktiga siffror, men antar några siffror bara för att ge ett exempel.

+ 6 500 kr
- 1 300 kr Moms
- 3 000 kr Skor, bil verktyg telefon mm
=2 200 kr i "vinst"

För att räkna om detta till en anställds lön:
+ 2 200 kr
- 675,60 Egenavgifter
- 198 kr Semesterersättning

= 1 326,50 Före skatt ger jämförlig månadslön på 29 000 kr.

Var står det om egenavg i den summan på 3000kr?????

3000kr i materialkostnad för skoning på 5st NORMALskoningar!!

Nej det tror jag inte. Jag svarade på det inlägg h*n skrev till mig där de 3000kr var inkluderat. Nu kom det inte med när jag citerade eftersom det var ett citat från mig!

Angående din kommentar om TS utgångsfråga....look whos talking...och sen läser du en gång till vad tråden heter;-)

Jag har svarat på detta tidigare i tråden innan ni gick på mig och kritiserade mitt företag :angel:

Ok, då är jag med. Sorry om det blev fel

lite ot:
om omkostnader/bilkostnader m.m.

Hade en 945 volvodiesel innan 1,3 l milen + nästan 7000:- om året i skatt (finns en anledning till att vi ej har den kvar)
bara som jämförelse då det tjaffsas om vad en bil drar/kostar

många hovslagare har leasingbilar = några tusenlappar i månaden

raspar /verktyg håller inte så länge (kolla vad en verktång kostar)

Ställer mig inte på någon sida i den här tråden. det finns rötägg på båda sidor.

och till ts.
Vill också passa på att säga:-Jag är inte trött på "mina" hästägare, vi har en bra kommunikation (hoppas/tror jag) där vi meddelar varandra om saker och ting ändras (och jag har från början satt mina "krav") Nemas problemas :)

Ja 945 är ju känt att den drar en hel del. Min jämförelse var att man faktiskt kan skaffa bilar som drar mindre och därför tog jag upp min lastbil som ex. Det är den extra stora MB sprinter med skåp och den är bra mycket större än den bil som tidigare nämndes.

Min är iof nyare bil och drar inte mer än ca 1l /milen fullastad dvs 1200kg

Jag har också bra kommunikation med min hovslagare, men blev omedelbart påhoppad för att jag skrev vissa saker ang det.

Jag anser att det finns rötägg från båda sidor. Och tyvärr så har hovslagare dåligt rykte när det gäller tid passning etc Det är ju väldigt lätt att ringa både för hovslagaren och för hästägaren om något skulle dyka upp.

Jag har ofta reagerat på hästägare som inte betalar hovis och stallhyror som de ska. För att de har 'andra räkningar'. Herregud, varför är de viktigare ?? Jag tar väl hand om min hovis, han är duktig och trevlig och bra att ha att göra med och jag är livrädd att förlora honom. Just nu står jag i hans stall så det är ingen överhängande risk dock :D . Han är inte alltid i tid, och ställer in ibland, men andra gånger tar han tappskorna på studs på helgen, så det är givande och tagande.

Enligt min erfarenhet betalar samma folk veterinärerna mer noga - varför?

Jag håller träningar en kväll i veckan mellan 3-5 grupper med vardera upp till 4st elever i en grupp.

Håller även terrängträning på vår/sommar/höst dock inte i den föreningens regi

Och nej jag har inte för avsikt att höja priset för att gå med vinst på det sättet som hovslagare gör! Men säljer jag en av hästarna så blir vinsten hög!

Hu höga omkostnader har du i din verksamhet om du drar in över 30´000 kr om året och ändå inte kan börja plocka ut ngn lön?

Sen kan man ju fundera på huruvida det är seriöst företagande att hålla så låga priser så att man inte kan ta ut lön för sitt arbete utan att det krävs att man har en annan heltidslön vid sidan om. Det bäddar ju för att ingen annan heller skall kunna leva på ett "hästarbete".

Hu höga omkostnader har du i din verksamhet om du drar in över 30´000 kr om året och ändå inte kan börja plocka ut ngn lön?

Sen kan man ju fundera på huruvida det är seriöst företagande att hålla så låga priser så att man inte kan ta ut lön för sitt arbete utan att det krävs att man har en annan heltidslön vid sidan om. Det bäddar ju för att ingen annan heller skall kunna leva på ett "hästarbete".

Marknades ser tyvärr inte ut på det sättet att man idag kan ta ut marknadsmässiga arvoder för hoppträning av privatpersoner.

Tja jag vill väl inte säga att det är låga priser med 240kr/timme. Dock är ju det väldigt lite timmar man kan stå och hålla hopplektion eftersom man oftast bara hoppar en gång i veckan. Jobbar man det som heltid så är det ju en annan sak och då är det ju inte träningar man tjänar in sina pengar på utan in/tillridning och försäljning av häst.

Knappast privat/gruppträningar i hoppning :crazy:

Jag behöver inte ta ut någon lön till mig själv om jag inte vill. Det läggs i företaget. 2500kr/månad är väl iaf inga höga omkostnader??

KL

Tycker också att 1300 för en skoning är dyrt. Håller helt med Olgaklara i det hon säger, även om företag. Övriga verkar bara hugga vilt omkring sig och försvara något. För övrigt har jag själv ett företag där jag inte precis kan ta ut någon lön, men vem vet en dag kanske jag kan, man måste ju börja någonstans:smirk:

Marknades ser tyvärr inte ut på det sättet att man idag kan ta ut marknadsmässiga arvoder för hoppträning av privatpersoner.

Tja jag vill väl inte säga att det är låga priser med 240kr/timme. Dock är ju det väldigt lite timmar man kan stå och hålla hopplektion eftersom man oftast bara hoppar en gång i veckan. Jobbar man det som heltid så är det ju en annan sak och då är det ju inte träningar man tjänar in sina pengar på utan in/tillridning och försäljning av häst.

Knappast privat/gruppträningar i hoppning :crazy:

Jag behöver inte ta ut någon lön till mig själv om jag inte vill. Det läggs i företaget. 2500kr/månad är väl iaf inga höga omkostnader??

Fast om verksamhetsidén är att hålla ett par lektioner i veckan tycker jag nog att omkostnader på 2500 i mån är rätt mycket. Man måste ju se omkostnaderna i relation till omsättningen, eller egentligen så är det enda intressanta resultatet.

Vet inte om jag tycker att 240 kr i timmen är mycket. När jag får massage betalar jag 300 kr/h och hos frissan brukar det väl kosta runt 250 kr för en halvtimmesklippning.

Tycker nog denna tråden har kommit ifrån det den ursprungligen skapades till. Nu handlar det mer om vem som störst o bäst bil. Missunnsamhet till dom som verkligen jobbar för sina slantar.

För den delen tycker ju inte alla att 1300kr för en helskoning är dyrt, eftersom de ändå anlitar TS till o sko.

3000kr för skor per dag :smirk:

Men nu tror jag att det är dags att inse, ditt företag kommer alltid att antingen gå back eller plus lika med noll. Orsaken till att jag skriver det, beror på att du inte förstår vilka kostnader ett företag kan drabbas av och ffa att dessa kostnader varierar beroende på vilken verksamhet man bedriver. Skor är ju inte det enda som en hovslagare släpar med sig, söm, knivar, tänger, städ, hovslagarlådan you name it. Bilen kostar pengar att köra, försäkringar för både bil och hovslagare, dina inlägg blir mer och mer oförstående till vilka kostnader ett företag måste ta sig för att fungera.

Räkna baklänges på en tusenlapp så ser man rätt raskt vad som blir kvar.

200 kr går bort till moms kvar är 800 kr.
800 kr minus te x 4 skor säg inklusive söm säg 100 kr, kvar 700 kr.
700 kr - 31 % i egeneavgifter, kvar 483 kr.
483 kr - 32% skatt (valde att lägga mig mellan) kvar 328 kr.

OBS att i denna uträkning finns inte bil, verktyg, försäkringar, telefon etc utan endast bara hästskor.

Jisses!

Tycker det snaráre är NI som INTE är insatta.

Idrott går under 6% momsats och ridlektioner är just idrott :angel:

Säljer jag en häst eller köper en häst så är momsen 25% :smirk:

Nu är det så här, att beroende på hur du anlitas kan momssatsen räknas olika. Visst är det 6 % på idrott, men kommer du till ett ställe i egenskap av rid instruktör för att sälja din tjänst så gäller 25 % moms eftersom du säljer en tjänst så räknas det inte som lektionsverksamhet längre.

Fast om verksamhetsidén är att hålla ett par lektioner i veckan tycker jag nog att omkostnader på 2500 i mån är rätt mycket. Man måste ju se omkostnaderna i relation till omsättningen, eller egentligen så är det enda intressanta resultatet.

Vet inte om jag tycker att 240 kr i timmen är mycket. När jag får massage betalar jag 300 kr/h och hos frissan brukar det väl kosta runt 250 kr för en halvtimmesklippning.

Om du läser alla inlägg innan du svarar så hade du inte behövt att ställa den frågan.

Och jo här hos oss så finns det en uppsjö tränare så för speciellt hoppning så är priserna rätt kassa. I dressyr är de lite bättre, men inte mycket!

Det är tråkigt att folk inte sköter sina tider. Men skriv inte ut några fakturor hädan efter utan folk ska betala kontant när du utför jobb. Och betalas det inte så får dom väl se sig om efter någon annan hovslagare. Och du drar det till fogden.

Jag betalar alltid kontant till min hovslagare och vi kör med öppna kort, jag kan ringa honom om det blir förändringar och han ringer mig om det blir nåt.

Men nu tror jag att det är dags att inse, ditt företag kommer alltid att antingen gå back eller plus lika med noll. Orsaken till att jag skriver det, beror på att du inte förstår vilka kostnader ett företag kan drabbas av och ffa att dessa kostnader varierar beroende på vilken verksamhet man bedriver. Skor är ju inte det enda som en hovslagare släpar med sig, söm, knivar, tänger, städ, hovslagarlådan you name it. Bilen kostar pengar att köra, försäkringar för både bil och hovslagare, dina inlägg blir mer och mer oförstående till vilka kostnader ett företag måste ta sig för att fungera.

Räkna baklänges på en tusenlapp så ser man rätt raskt vad som blir kvar.

200 kr går bort till moms kvar är 800 kr.
800 kr minus te x 4 skor säg inklusive söm säg 100 kr, kvar 700 kr.
700 kr - 31 % i egeneavgifter, kvar 483 kr.
483 kr - 32% skatt (valde att lägga mig mellan) kvar 328 kr.

OBS att i denna uträkning finns inte bil, verktyg, försäkringar, telefon etc utan endast bara hästskor.

Ja jag vet inte vilken värld ni lever i men en timpeng på 328kr är inte speciellt dåligt :smirk: Och varför glömmer ni alla avdrag man får göra ?? Resebidrag etc?? Eller det skiter ni att ta ut antar jag.

Nej mitt företag kommer att gå med vinst och framför allt så driver jag min träningsverksamhet VIT! Det kanske ni skall tänka på nästa gång ni tränar och betalar utan kvitto eller för den delen köper häst :angel: För det är alla människor som gör detta som ser till att marknaden ser ut som den gör. Fast skulle alla priser öka markant så är vi där politikerna vill att ridsport skall kallas "snobbsport"

Sedan så var det ju faktiskt 1300kr vi diskuterade och JO det är dyrt! Och det måste jag väl för sjutton få lov att tycka!!!

Nu är det så här, att beroende på hur du anlitas kan momssatsen räknas olika. Visst är det 6 % på idrott, men kommer du till ett ställe i egenskap av rid instruktör för att sälja din tjänst så gäller 25 % moms eftersom du säljer en tjänst så räknas det inte som lektionsverksamhet längre.

Där har du fel!

Idrottsverksamhet 6 % moms

Avgift för idrottsverksamhet som tas ut av staten, en kommun eller en allmännyttig ideell förening är momsfri. Förutom entréavgifter vid idrottsevenemang är skattesatsen 6 % för

* avgift för att utöva idrottslig verksamhet
* tjänster som har omedelbart samband med idrottslig verksamhet, t.ex. tillgång till redskap samt uthyrning av baddräkter, handdukar, skridskor och racketar.

Förutom idrotter som utövas i Riksidrottsförbundets medlemsförbund har styrketräning, jazzdans, aerobics, workout och olika kampsporter bedömts som idrott. Som idrott räknas även verksamheter bedrivna i trav- och galoppsällskap anslutna till Svenska Travsportens Centralförbund och Svenska Galoppförbundet.

Undantag
Skattesatsen är 25 % för verksamheter som har annat syfte än motion eller tävling. Som exempel kan nämnas babysim, vattenlek för barn, besök på äventyrsbad, ponnyridning på nöjesfält, biljard på restaurang och go-cartåkning på tivoli.

Knappast ponnyridning på nöjesfält som jag bedriver! Jag bedriver tränings verksamhet för tävling

Senast ändrad:

1300kr betalar du för en skoning tex hos Helsingborg djursjukhus, vet faktiskt inte en enda som tar så mycket för en skoning här nere i Skåne! Liksom att en träning för en mkt bra tränare kostar 250kr när samma tränare får över 500kr i Stockholm :angel:

Vill bara upplysa dig om att det finns visst hovslagare i Skåne som tar 1300/skoning och även mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka