Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Dessa förhatliga 1300kronor för en skoning. Är det ink material eller bara för jobbet!? Om det är ink material får det väl anses som i allra högsta grad normalt för en "vinterskoning". I det fallet är inte jag billigare. Jag brukar hamna på ca 1200 på första vinterskoningen, dvs med nya skor, 16 brodd, 4 snösulor och jobb och mil.

KL

Tycker också att 1300 för en skoning är dyrt. Håller helt med Olgaklara i det hon säger, även om företag. Övriga verkar bara hugga vilt omkring sig och försvara något. För övrigt har jag själv ett företag där jag inte precis kan ta ut någon lön, men vem vet en dag kanske jag kan, man måste ju börja någonstans:smirk:

Hur klarar du av dina levnadskostnader???

Det är den första frågan du får i från Skattemyndigheten om du är nolltaxerare. Vad svarar du??

Ja jag vet inte vilken värld ni lever i men en timpeng på 328kr är inte speciellt dåligt :smirk:

Vart står det att timpengen ligger på 328kr? Det är den summan innan vertyg, bensin, försäkringar mm är betalda.

För den delen tycker ju inte alla att 1300kr för en helskoning är dyrt, eftersom de ändå anlitar TS till o sko.

Tydligen är det så eftersom jag har kö på nya kunder och senast i går en ny förfrågan på ett helt stall.

Det skulle kännas mkt roligare att säga ja tack än tyvärr till alla dessa seriösa hästägare.

Varför vissa yrkesutövare inte har några problem med kunder som poängterar att man tar hutlöst betalt är dels att dom uppskattar,
erfarenhet,kunskap,väl utfört arbete,öppen diskution om problemlösningar,individuella fysiologiska skoningar, samarbete med kollegor och Veterinärer,aldrig får klagomål på sina skoningar,har ytterst sällan hovrelaterade skador eller hovproblem, sällan tappskor, tappskor ska oxå kunna åtgärdas inom ett dygn, individuella skoperioder beroende på tillväxt och balans.

Det som brukar uppskattas mest är den servicen att ingen hästägare behöver fundera på om dessa yrkesutövare tänker dyka upp på rätt dag och rätt tid utan ser det som en självklarhet och en del i priset.

Bättre reklam än nöjda hästägare och hur dom sprider den kan ingen annan yrkesutövare i någon typ av reklam komma i närheten av, missnöjda hästägare som gnäller om allt tillför inte dessa yrkesutövare ett personlig engagemang för ett optimalt resultat och bör därför omgående sållas bort.

Och jo här hos oss så finns det en uppsjö tränare så för speciellt hoppning så är priserna rätt kassa. I dressyr är de lite bättre, men inte mycket!

Jag vet flera hopptränare i ditt område som tar bra mkt mer betalt för en lektion än vad du gör, vad kan det bero på??

Kanske dom får mer valuta för pengarna och tycker det inte är värt att kasta pengarna i sjön på en sämre undervisning som i.o.f. sig är billigare men i slutändan klart dyrare.

Ja jag vet inte vilken värld ni lever i men en timpeng på 328kr är inte speciellt dåligt :smirk: Och varför glömmer ni alla avdrag man får göra ?? Resebidrag etc?? Eller det skiter ni att ta ut antar jag.

Read my lips girl, 328 kronor skall delas med övrigt, såsom försäkringar, övrigt material, bil, telefon, verktyg mm. Jag utgår sen ifrån att hovis även vill ha lön, räknar man bort de övriga från dessa 328 kr så blir timpenningen inte skyhög.

Du får gärna redovisa lite närmare om resebidrag, den har jag missat.;)

Där har du fel!

Knappast ponnyridning på nöjesfält som jag bedriver! Jag bedriver tränings verksamhet för tävling

Leasar du ut dig för en kurs, även om det avser en tävlingskurs så gäller 25 %. Tro mig, en av mina bästa vänner är en mycket flitigt anlitad instruktör, han drabbades av precis detta. hade då tagit 6 % i momssats och skattemyndigheten bedömde verksamheten som tjänst, han fick back på resten vilket var en ansenlig summa.

Knapplån

Angående det här med priser på hovslagare, det är ju marknaden som styr så att säga vad en hovslagare kan ta ut för sitt arbete såsom med allt annat. Att priserna uppe i stockholm är högre förvånar mig inte, det är ju bara att titta på ex stallhyrorna. Vet att i trollhättan ex så tar de 2200 kr för en boxplats inkl hö, halm, havre, sen har du två maneger varav en nybyggd, en paddock, terrängbana, hyfsat stora vinterhagar, service med in och utsläpp och fodringar ( helgerna tror jag att det är rullande jour för hästägarna) Hur många stall i stockholm ligger på den här hyran? Tror att de är lätträknade.

Ta då hovslagarkostnad, normalpriset här i trakterna ca 800-900kr för en vanlig skoning. (Då bor jag ca 5mil från göteborg.) Jag har inte hört någon hovslagare i närheten som ligger högre för en normal skoning.

En sak som hade varit intressant är ju hur mycket ungefär kan en hovslagare plocka ut i lön/månaden? Visserligen har ju inte jag med det att göra, men det hade ju varit intressant då det verkar som om hovslagare är underbetalda. Att vara hovslagare är säkerligen ett tungt och slitigt jobb, jag tvivlar inte, men det är ju andra sidan inte det enda jobbet som är det, man väljer ju sitt yrke själv.

Olgaklara:

Det måste vara praktiskt att vara expert på allt från bilar till ekonomi och moms när man har varit företagare så kort tid som du...

Hur klarar du av dina levnadskostnader???

Det är den första frågan du får i från Skattemyndigheten om du är nolltaxerare. Vad svarar du??

Varför måste man vara nolltaxerare för att inte ta ut någon lön??? De allra flesta enskilda företagare har ofta (läs nu inte alla :smirk:) ett annat jobb vid sidan av där man får in lön

Och bara en fråga? Har du aktiebolag med tanke på att din omsättning är så hög?? Eller det var inte du som fick in ca 1 100 000kr om året i omsättning?

Varför måste man vara nolltaxerare för att inte ta ut någon lön??? De allra flesta enskilda företagare har ofta (läs nu inte alla :smirk:) ett annat jobb vid sidan av där man får in lön

Och bara en fråga? Har du aktiebolag med tanke på att din omsättning är så hög?? Eller det var inte du som fick in ca 1 100 000kr om året i omsättning?

Men vi har inte ett annat jobb vid sidan av, vi lever på det här. Sen tror jag det var SO hovsl. som omsatte 1.2mkr och inte Coari.

Jag vet flera hopptränare i ditt område som tar bra mkt mer betalt för en lektion än vad du gör, vad kan det bero på??

Kanske dom får mer valuta för pengarna och tycker det inte är värt att kasta pengarna i sjön på en sämre undervisning som i.o.f. sig är billigare men i slutändan klart dyrare.

:smirk:

Ja visst!

Det får ju stå för dig. Och man behöver väl inte gå till personangrepp närargumenten tar slut :confused:

Och du jag betalar inte mer för att rida för min tränare och anser du honom som dålig så biter du dig själv i svansen rätt rejält :devil:

Read my lips girl, 328 kronor skall delas med övrigt, såsom försäkringar, övrigt material, bil, telefon, verktyg mm. Jag utgår sen ifrån att hovis även vill ha lön, räknar man bort de övriga från dessa 328 kr så blir timpenningen inte skyhög.

Du får gärna redovisa lite närmare om resebidrag, den har jag missat.;)

Har du missat att man får tillbaka en del från staten i rese ersättning :eek:

Dock olika beroende på vad du kör för typ av bil, privat, tjänste, firmabil etc

Det lustiga är att min hovslagare var här idag och jag frågade honom rakt ut vad han fick i handen, på en skoning tjänar han 180kr.

han köpte skor idag 700st för runt 3000kr :angel: Och dessutom var detta bara ett extra köp så han fick inte sin vanliga rabatt.

Skyhög har jag inte sagt men då ganska normal lön om inte lite över medel.

Vad är det som är så svårt att våga erkänna??? Att hovslagare också vill tjäna pengar eller det är tabu? Det är väl självklart att de tar ut så mycket de kan av kunderna.

Men vi har inte ett annat jobb vid sidan av, vi lever på det här. Sen tror jag det var SO hovsl. som omsatte 1.2mkr och inte Coari.

Bra då skall ni ju inte gå åt mig eftersom jag inte lever på mitt företag, utan jobbar mina 40 timmar/vecka förutom de extra jag håller träningar!

Det borde ju gynna även er att hela hästnäringen blir vit :smirk:

Leasar du ut dig för en kurs, även om det avser en tävlingskurs så gäller 25 %. Tro mig, en av mina bästa vänner är en mycket flitigt anlitad instruktör, han drabbades av precis detta. hade då tagit 6 % i momssats och skattemyndigheten bedömde verksamheten som tjänst, han fick back på resten vilket var en ansenlig summa.

Jag vet att jag har rätt i detta och det är bara att läsa det jag citerade från skatteverket!

Jag vet inte vad din vän gjort men eftersom jag redan har inkomst av tjänst via min anställning så har jag efter flertalet samtal med skattekontoret och även blivit informerade om detta av jurist på c-tränar utbildningen fått det helt klart för mig.

Även min revisor säger detsamma.

Din vän måste ha skrivit något annat. Däremot sitter jag på en häst åt någon annan så är det 25%. Dock inte när jag står i en ideell förening och håller träningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka