Är den för kort i halsen?

F

Fazer

Arbetar denna häst rätt, eller är den för kort i halsen?

Är den i jämvikt eller framvikt?

Vilken klass räcker formen till tycker du?

2006-10-0712_08_0027.jpg

2006-10-0712_08_0025.jpg

På vilken av bilderna arbetar den bäst?

Sv: Är den för kort i halsen?

Vilken skillnad på form:love: mot förrut.

Jag tycker nog den övre bilden där stackarn inte behöver att ta i så mkt;)
Har du fått in rumpan i galoppen ?

Ja, faktist!
Vi kan till och med göra stopp från galopp utan att stå på näsan!
Tvärtom, vi sätter oss lite i stället!! :banana: :banana:

Jag tycker också bäst om den övre bilden, på den undre ser i och för sig bakbensarbetet läckrare ut, men den ser tyngre ut fram och har kommit bakom lod.

Men du, hoppas du inte har något emot att jag skriver det här, men en grej som skulle hjälpa din häst jättemycket vore om du fick bort mer vikt från bakvalvet. Ser du vilken dip ländpartiet gör bakom sadeln? Det är just på grund av detta. Läng stiglädrena så att du kan länga ut benen och få dem mer "under dig", och så att ditt bäcken får en bättre vinkel.

Kanske behöver du en större sadel också. Du ska få plats med en handsbredd mellan ditt säte och sitsens bakkant.

Jag har absolut inte något emot att du skriver vad du ser!!

Håller med dig att jag hamnar väldigt långt bak!! :crazy:

Har provat att länga stiglädren, men det kändes inte bra, men det kanske bara är att bita i det sura äpplet och vänja sig :eek:

Du skulle ge din häst sån där massage som min fick- ryggen upp som en katt.
Vad händer om du lägger ner honom?
Ploppar ryggen upp?

Jag brukar rida vissa pass under bara lättridning, men likadant- skolor osv.

Ska testa och försöka få min goe sambo att filma eller ta några kort!

Men han är ganska svankig i sig själv oxå, sen blir det väl inte bättre när det kommer upp en köttbulle och trycker undan ryggen för honom.. :o

Nu ska jag gå ut och rida, och länga ut lädren! oj oj oj, det blir jobbigt det!!

Du skulle ge din häst sån där massage som min fick- ryggen upp som en katt.
Vad händer om du lägger ner honom?
Ploppar ryggen upp?

Jag brukar rida vissa pass under bara lättridning, men likadant- skolor osv.

hehe, sån fick T i måndags, upp som en katt, och ned som i svank, och stimulerade så han svängde rumpan till höger och sen till vänster.. allt för att rucka på och lossa så att hela ryggen och länden följer med, han var lite låst i sin länd nämligen.. skitcoolt. jag försökte hitta de punkerna själv igår, men det gick inge bra :(

Obs, detta är inte personlig kritik, Fazer. Hoppas verkligen inte du tar det så!

Jag tycker inte formen skiljer sig så mycket åt på bilderna, det ser ut att vara en väldigt lydig häst? Men i mina ögon sticker det lite att du inte får upp länden. En länd som är uppe är minimikravet för dressyrarbete.

Man behöver inte en ET för att få upp länden, den kan man rida upp, såvida det inte sitter låsningar där - då behövs det förstås massage osv. Men länden rids upp.

Så får ni tycka jag hör hemma på grundutbildning bara för att jag inte tävlar. :o

Jo, men om hästen har gått så länge bör man få hästen att kunna göra så utan ryttare först.
Hjälpa att hästen att återfå rörelsen i ryggen/länden.

Alla är välkomna med sina åsikter, och det spelar ingen roll om man tävlar eller ej!

Hur gör man när hästen från början är ganska svankig?
Har du några bra idéer?

Jag tycker det är skillnad på bilderna eftersom han på den första är längre i halsen och på den andra använder bakbenen lite mer som en travhäst gör- påskjut i stället för bärkraft.
Inte för att han har någon jättebärkraft på den första bilden heller.

Han ser jämnare ut på den första bilden tycker jag.

En bild på guldklimpens exteriör:

39.jpg

Den är tagen förra året, magen är mindre nu!! :D

Håller med om det. Men viktigt att hitta årsaken till att den dippar just där. Och utifrån bilden så är jag ganska så säker på att det skulle göra en stooor skillnad om ryttaren inte satt så mkt i bakvikt. :o

Att du hamnar så långt bak i sadeln ser ut att bero på väldigt korta läder, tar liksom spjärn i byglarna och skjuter dig själv bakåt? Eller så kan det vara så att sadeln inte ligger bra på hästen eller inte passar dig. Men testa att rida utan stigbyglar och tänk på att sitta i sadelns djupaste punkt. :)

jag skulle vilja lyfta sadeln lite i bakkankt för att motverka din bakvikt. Prova att lägg en ihopvikt handduk under bakvalvet för att få lite mera lyft! Tycker det ser ut som om sadeln är i bakvikt och är den det är det svårt att inte sitta i det!

Trådskaparen:
Tycker hästen ser ut att bära huvudet på ett bra sett och formen ser fin ut även om det såklart finns en del saker att jobba mer med.

jag skulle vilja lyfta sadeln lite i bakkankt för att motverka din bakvikt. Prova att lägg en ihopvikt handduk under bakvalvet för att få lite mera lyft! Tycker det ser ut som om sadeln är i bakvikt och är den det är det svårt att inte sitta i det!

Om jag bara får lägga mig i: Har hört och läst att man ska akta sig för att lägga t ex en handduk under sadeln, eftersom det lätt ger upphov till skav och fel belastning av trycket. Bättre då att investera i en padd.
Rätta mig gärna om jag har fel.:smirk:

Hon ska inte göra någon av dom sakerna. Ligger sadeln i bakvikt är den för trång, och då finns bara en sak att göra: Köpa en NY!

Allt annat kommer bara göra saken värre i längden..

Jag tycker den är i jämvikt m bra hals (fast kanske ngt lägre om jag ska vara petig :o ) o LA-form ungefär, utifrån vad jag har förstått att det är, även om det är längesen jag var på tävling.

Plus kolla sadeln ang bakvikt, som fler skrivit. Svårt att se dock om den är lite för långt fram eller i bakvikt. Lutar åt långt fram, jag.
Ryggen är nog inte lätt att få upp misstänker jag, med tanke på lite svank.

Helt och hållet totalt amatörmässigt alltså!:p

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Och jag håller med de övriga. För att komma till riktigt arbete (mer rygg) och vidare i utvecklingen så behövs det nog investeras i en ny sadel. Större säte och troligtvis bredare.

I dagsläget tycker jag dock att formen räcker fint till LA-klasser. Ser prydligt ut.

Trevlig häst! :banana:

Tack! :bow:

Hon är efter en ganska okänd hingst som J.B hade under en kort tid men som såldes som hopphäst till England sen pga att han var lite för ointresserad av dressyren. Men han i sin tur är efter Martini (och de flesta gissar på att hon är en Martini-avkomma när de ser henne)

Maximilian-Hubertus

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka