Är den bra nog att linjeavla på?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 725

Masse

Trådstartare
Hingstlinjen från Kyffhäuser - det är Ganesco som skulle ge den dubbla uppsättningen i mitt fall.
Lite udda för mig som egentligen inte gillade Ganesco själv men tycker väldigt mycket om de kvarvarande hingstar som hör till hans linje.
Vad tycker ni om honom och de engenskaper som linjen står för. Är värt att ta chansen eller ...?

Sv: Är den bra nog att linjeavla på?

Jag har endast pos erfarenheter av hästar med Ganesco i stammen.
Skulle gärna en dag köpa en med g-blod!
Hade en unghäst med ganesco uue. Alla mormors (Ganescodotter) avkommor rörde sig jätte bra. Mormor själv var inte supervacker men lämnade mkt vackra avkommor med både mkt gång och framförallt mkt trevligt psyke.
Jag kan tycka att det vore spännande med linjeavel på Ganesco om övrigt blod borgar för lite mer moderna hästar.

Senast ändrad:

Jag gillar Ganesco, som du vet :). Jag skulle nog säga att du dubblar Gakenda IV, som var ett fantastiskt sto. Jag har ju kollat upp hennes ättlingar, finns inte så många längre, men dom är bra!

Har väl koll på vilket sto du menar, tänker du på L till henne så kan det nog funka bra. Annars tänker jag absolut på linjeavel på hennes mycket starka stostam... Gillade fjolårets val!!!! :) (Synd att hon inte tog sig, du ska inte testa igen?).

Till henne tänker jag absolut en riktigt bra hopphingst gärna med bra gång. Men det är så mycket bra hopp i henne att jag absolut tycker att du ska satsa på en bra hopphingst!

Jag längtar verkligen tills fölen kommer... Är inte minst nyfiken på en av dem du har, du vet vem? ;) (E).

Kram!

Mvh Cissi

Antar att det är rätt sto men det handlar om bröderna Briar och Okeanos eller om deras yngre släkting Megas blir godkänd i år. Tyvärr är jag inte helt säker längre när gäller "ditt" föl. Hon kan ha tappat det. Jag avvaktar lite till men det lutar snart åt en ny dräktighetsundersökning. Men hon ska till L i år om allt går bra.

Senast ändrad:

Jag sällar mig till dem som bara har positiva erfarenheter av Ganesco i stammen. Jag skulle nog satsa! Däremot hellre på Okeanos än Briar.

Jag är väl också partisk eftersom jag har dräktigt med en sonson till honom;)

Jag har alltid varit förtjust i Ganescohästar, vilket är lite konstigt eftersom jag inte gillat någon av alla de Unescohästar jag kommit i kontakt med.

Alla Ganescohästar jag träffat har varit lite lågställda men väldigt rörliga. I mitt tycke finns det många sämre hingstar som man kan linjeavla på!
Och tänkt på att du har chansen att få en skäck;)

Antar att det är rätt sto men det handlar om bröderna Briar och Okeanos eller om deras yngre släkting Megas blir godkänd i år. Tyvärr är jag inte helt säker längre när gäller "ditt" föl. Hon kan ha tappat det. Jag avvaktar lite till men det lutar snart åt en ny dräktighetsundersökning. Men hon ska till L i år om allt går bra.

Stoet jag menar är den äldre E, var det henne du tänkte på också? I vilket fall - dubbelt Ganesco blir ganska långt bak i en avkomma, jag tror inte att det är negativt.
Briar eller Okeanos låter kanon på henne! Kan bli riktigt bra! Då får du ju samma stofamilj både på hingst och sto dessutom...

Hoppas att det andra stoet inte tappat... Jag hade i vilket fall gärna gjort ett försök till med samma hingst... Tror att det hade blivit super! L är bra men jag tror att O är bättre till henne... Kan bli mycket temperament och arbetsvilja, men en super tävlingshäst (snygg dessutom).

Angående bukskäckanlag så tror jag inte att den äldre E har nåt sabinoanlag.

Mvh Cissi

Jag sällar mig till dem som bara har positiva erfarenheter av Ganesco i stammen. Jag skulle nog satsa! Däremot hellre på Okeanos än Briar.

Jag håller med dig än så länge! Har två ston dräktiga med Okeanos så det blir fölen där som blir avgörande valet lite.

förlåt om jag stäl din tråd lite.... :o men när ni är inne o pratar om Ganesco blir jag lite nyfniken på Unesco...

Vad har ni för erfarenheter om Unesco?? Ungstoet har Unesco i 3:e led och henne skulle jag kunna tänka mig Black Coffe till... och då blir det riktig linjeavel på Unesco ... Bara en väldigt lös tanke just nu, förhoppningsvis ska hon tävlas några år först men informationen är ju aldrig fel att få :D

Angående bukskäckanlag så tror jag inte att den äldre E har nåt sabinoanlag.
Gör inte så mycket jag har ju nästan hela stallet fullt av sabinosar redan.

Jag har en Ganesco-son. Tyvärr är han inte ett sto. Då hade jag gjort Ganesco ättlingar på löpande band. Jag hade inte dragit mig för linjeavel på G.

Min häsr är världens absolut trevligaste häst. Temperamentet är fantastiskt (för en tant som mig). Han är snygg att se på även om han är lite äldre i modellen. Han rör sig ledigt - skritt är bästa gångart. Han är extremt lättlärd och vill arbeta. Hoppningen är väl sådär - ganska slarvig och orädd om sig, men ett STORT hjärta och faktiskt så hoppar bättre på höga hinder. Han är tävlad av dottern i lätta klasser - men de har faktiskt höjdhoppat 1.55.

Han är en kopia av sin far, fast fux istf svart.

Det är han på min avatar. Här kommer en bonusbild på en av hans avkommor (ja, han har betäckt som gårdshingst 8-12 ston vet inte exakt hur många). Detta är ett sto ue Bernstein (tror jag). Jag tycker att hon är mycket trevlig i modellen, men något liten, dock är hon bara tre på bilden och om hon är som pappa så växte hon mycket mellan 3 och 4 år!

Zobra.jpg

Hon ser ju trevlig ut. Var hon så mycket i uppförsbacke eller är det bilden som gör det?

Har precis pm:at dig :). Jag säger "go for it" i det här fallet, visst finns det risker men jag ser mycket positivt på blodskombinationerna. Blivande OS-häst kanske ;) :idea: ;)

Mvh Cissi

I så fall kan väl i allafall kalla avkomman för "svenskstammad". För mycket svenskare än så här det ju inte att få fram idag.

Jag har Ganesco 2ggr i min häst. I fjärde led via Briar, och i 3:e led via Bellini

I så fall kan väl i allafall kalla avkomman för "svenskstammad". För mycket svenskare än så här det ju inte att få fram idag.

Du har verkligen rätt! Så svenskstammat man kan få i princip, men samtidigt med mycket starka blodslinjer. Kan bli en riktig stjärna!

Plockar fram stam på vad det skulle bli med B eller O...

Första utlandsfödda inslaget kommer i fjärde led, tre gånger hannoveranerhingst (ej samma eller nära släkt alla tre ggr). I femte led sex hannoveranare samt fyra fullblod (olika). I sjätte led tretton hannoveranare, tio fullblod. (Kan ha räknat fel nån stans).

Mvh Cissi

Jag har Ganesco 2ggr i min häst. I fjärde led via Briar, och i 3:e led via Bellini

Hur är den? Typ, temperament, styrkor, svagheter? Har den presterat något ännu? Vad är det för mormorsfar?

Mvh nyfiken Cissi

Ganesco är en favorit hos mig, jag har en 5åring som har honom som morfar. Jag lånade modern till honom några år, ett underbart sto som blev elitremierad, hennes två helsystrar finns kvar och är lika trevliga temperamentsmässigt som den jag lånade. Alla tre är (var) av den lågställda modellen med mycket tryck i sina bakben och alla har lämnat avkommor som är väldigt ridbara.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat