Är den bra nog att linjeavla på?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 725
Sv: Är den bra nog att linjeavla på?

Det lutar ju åt att bägge E stona hamnar hos någon av de här hingstarna.
Till den äldre är det ju som själv skriver inte någon brist på kapasitet för hoppningen. Inte heller kan man kalla henne lågställd. Så det som gör att jag velar med henne är just att hon är så bra men inte blev dräktig. Till henne kan man ju även satsa på en ren hopphingst och även en import hingst, men det lär ju vara säkrare med AI än TAI. Sedan har jag ju bara en chans kvar och vill göra det bästa möjliga av den.

Till den yngre E har det ju känts rätt med Lambourgini redan från första ögonkastet. Var ju mest att jag fick variera mig lite som gjorde att det blev Okeanos först istället. Plus att det är ju bra att få två föl efter samma hingst så att man lättare kan avgöra hur hingsten föräver sig i förhållande till stona. Det andra stoet är ju en gammal trotjänare så hennes förtjänster vet jag ju.

Trevlig att det finns folk som är positiva till honom. Som jag skrev innan så lutar det åt att jag gör det.

Jag är bara lite frågande till att alla säger att avkommorna till Ganseco är lågställda. För jag bor ju i hans hemtrakter och gott om avkommor har här funnits också. Men jag har faktiskt inte sett så väldigt många som varit lågställda. Det har varit ganska långbenta exemplar av modernare typ.

Kom på en sak, som jag inte vet om jag nämnt? En kompis hade ett sto med Unesco som morfar och Gakenda IV som mormors mor. Lite gammaldags typ, enorma bakben, mycket framåtanda. Hon fick endast två föl, den förste eMaraton har segrar t o m Georg, placeringar Int I och har startat SB:1. Dåliga bakben men ädel och långbent typ. Hoppar mycket bra också (och gärna).
Avkomma nr 2 eVivaldi är grövre i typen, blev såld som körhäst i unga år. Mkt gång och mkt bra bakben. Otaliga SM-segrar i körning och även plac VM.

Har ju följt Gakenda IV's ättlingar (stostammen) och det är genomgående bra gång, en hel del som är moderna i typen, bra bakben. En del som hoppat riktigt bra. Anky köpte en urläcker hingst eImperator som hade härlig modell, bra gång, och tydligen gått Breeders i hoppning tror jag.

Det finns inte så många kvar ur den stostammen men det verkar vara hög klass på dem! Det var flera ggr under ett par år som jag såg riktiga läckerbitar ute på tävling (verkligen nåt extra) och senare fick veta att Gakenda IV låg som mormor eller mormors mor.

Mvh Cissi

Det lutar ju åt att bägge E stona hamnar hos någon av de här hingstarna.
Till den äldre är det ju som själv skriver inte någon brist på kapasitet för hoppningen. Inte heller kan man kalla henne lågställd. Så det som gör att jag velar med henne är just att hon är så bra men inte blev dräktig. Till henne kan man ju även satsa på en ren hopphingst och även en import hingst, men det lär ju vara säkrare med AI än TAI. Sedan har jag ju bara en chans kvar och vill göra det bästa möjliga av den.

Förstår precis hur du menar! Kvaliteter har hon ju verkligen, bra stam också. Det är just att hon är lite äldre och inte haft föl. Där får du nog tänka hingst med så bra fertilitet som möjligt. AI är nog det bästa. Har du pratat med uppf/äg till B och E? Han är super att ha och göra med?

Till den yngre E har det ju känts rätt med Lambourgini redan från första ögonkastet. Var ju mest att jag fick variera mig lite som gjorde att det blev Okeanos först istället. Plus att det är ju bra att få två föl efter samma hingst så att man lättare kan avgöra hur hingsten föräver sig i förhållande till stona. Det andra stoet är ju en gammal trotjänare så hennes förtjänster vet jag ju.

Jo, jag förstår hur du menar. L kan nog bli bra på henne, säkert en riktigt bra fälttävlanshäst. Det som ligger lite i åtanke är väl att mödernet kan ge lite mindre. Men L lämnar väl bra storlek?
Fast jag är så sugen på O på henne... Hoppas hoppas hoppas att hon är dräktig!

Lillasyster verkar ju väldigt dräktig i alla fall... :) (Förhoppningsvis med ett föl bara...) Vad har du tänkt till henne till våren? Kunde vara spännande med O till henne med...

Klappa om dom riktigt mycket från mig! Känns så härligt att dom är hos dig för där har dom det riktigt bra! (Ska bli spännande att se vad systrar och bror lämnar till våren, även om jag är skeptisk till att använda brodern till det sto som är dräktigt... Den fölisen kommer väl redan i mars tror jag...)

Kram!

Mvh Cissi

Förstår precis hur du menar! Kvaliteter har hon ju verkligen, bra stam också. Det är just att hon är lite äldre och inte haft föl. Där får du nog tänka hingst med så bra fertilitet som möjligt. AI är nog det bästa. Har du pratat med uppf/äg till B och E? Han är super att ha och göra med?
Det är han som kommit med förslagen som satt myror i huvudet på mig. Så ja det har gjort.

Hos mig har Lambo gett hyfsad storlek men jag har hört att andra tycker han lämnar smått. Jag har bara fått en liten avkomma och där har stoet lämnat litet tidigare. Så jag vet inte om jag kan skylla på hingsten.
Ska erkänna E den den yngre, har kvar sitt odrägliga humör som fick när hon blev dräktig och börja bli rund om magen. Så jag hoppas att fölet är friskt om det nu finns där inne.
Lillasyster har jag funderat på Business X och då hoppas på ett sto att sätta in i halvblodsaveln. Misstänker att jag redan har en köpare på ett ev hingsföl. Men om det blir bra med Coffe så tror jag att det är en hingst på uppgång. De två treåringar jag har fött upp efter honom är mycket bra. Skulle det visa sig att de kan hoppa, pappa till trots, så är de nästan perfekta. Då kanske det blir en favorit i repris. Till henne kan man ju nästan välja på allt.
Och ja! Jag har pratat med B o O uppfödare om henne också och fått förslag. Men det hänger ju lite på ekonomin också. Det är ju väldigt olika betalningsvilkor på dem.

Kan bara tillägga att E den äldre är så trevlig och go att om jag skulle trappa ner och bara ha en häst skulle det vara en som hon. Hon är mer som hund än en häst, så tillgiven och lydig.

Hos mig har Lambo gett hyfsad storlek men jag har hört att andra tycker han lämnar smått. Jag har bara fått en liten avkomma och där har stoet lämnat litet tidigare. Så jag vet inte om jag kan skylla på hingsten.

Jag tror att han lämnar skaplig storlek, men lilla E kan vara ett sånt sto där det lilla i stammen (hennes mamma var ju 155) slår igenom. Det kan nog bli trevligt annars!

Ska erkänna E den den yngre, har kvar sitt odrägliga humör som fick när hon blev dräktig och börja bli rund om magen. Så jag hoppas att fölet är friskt om det nu finns där inne.

Hoppas, hoppas, hoppas!
Odrägligt humör? Vad hittar hon nu på? Den damen kan ju ha femton rävar bakom varje öra... Fel sida om staketet?

Lillasyster har jag funderat på Business X och då hoppas på ett sto att sätta in i halvblodsaveln. Misstänker att jag redan har en köpare på ett ev hingsföl. Men om det blir bra med Coffe så tror jag att det är en hingst på uppgång. De två treåringar jag har fött upp efter honom är mycket bra. Skulle det visa sig att de kan hoppa, pappa till trots, så är de nästan perfekta.

Det låter spännande med Business också! Det borde väl bli en "ren" anglo då?

Men, visst ska det bli spännande med Coffee! Har inte sett några avkommor själv ännu. Vet du om han har föl med rena fullblodsmammor sedan tidigare?

Och ja! Jag har pratat med B o O uppfödare om henne också och fått förslag. Men det hänger ju lite på ekonomin också. Det är ju väldigt olika betalningsvilkor på dem.
Det är klart. Kan du få bra pris/villkor om du betäcker flera? Tänker speciellt på den äldre E som inte blev dräktig nu. Har du nämnt den problematiken? (Har du nämnt att hon kommer ur en mkt stark gren av F2?)

Kan bara tillägga att E den äldre är så trevlig och go att om jag skulle trappa ner och bara ha en häst skulle det vara en som hon. Hon är mer som hund än en häst, så tillgiven och lydig.
Blir sååå glad av att höra det! Jag tror att hon verkligen kanontrivs hos dig!

Mvh Cissi

PS. När du pratar med H-Y, hälsa från mig! :) DS.

Odrägligt humör? Vad hittar hon nu på? Den damen kan ju ha femton rävar bakom varje öra... Fel sida om staketet?
Inte något sådant enkelt för den damen. Hon sprakde ut ett helt fönster med karm och allt! Så jag går och plockar glas på utsidan. Hon klarade sig utan något för det tog ju på gallret och glaset gick förmodligen inte sönder förrän det landade.

Det låter spännande med Business också! Det borde väl bli en "ren" anglo då?
Ja det blir det men med väldigt liten procent arab.

Men, visst ska det bli spännande med Coffee! Har inte sett några avkommor själv ännu. Vet du om han har föl med rena fullblodsmammor sedan tidigare?

Vet inte men min ene har ju en mamma som är 50% fullblod och han är bra. Den andra som är såld och har varit i träning ett tag där borde om hon visas klart kandidera för diplom på gångarter.

(Har du nämnt att hon kommer ur en mkt stark gren av F2?)
Jadå men han var mer intresserad av Ammi.

Jag tror att hon verkligen kanontrivs hos dig!
Det känns lite som att vi fann varandra så fort hon kom hem hit. Dom var ju på "karantän" med trästaket innan de åkte till hingstarna. Men när hon kom hit så skulle hon nästan springa i skorna på mig och ville helst att satt i stallet hos henne på natten.

Jag tror inte att alla avkommor efter Ganesco är lågställda, t ex var ej Bellini det. De ston jag känner till väl är e. Ganesco-Gaspari-Immer-osenkavaljer, så bakom Ganesco är det flera herrar ( och kanske damer) som kanske också bidrar till att de har blivit ganska lågställda. Här är lite film på mitt lånesto e. Ganesco med sitt 8:e föl vid sidan, han är numera min 5-åriga ridhäst.
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Bowmore f.03 e.Rubinrot/2007-05-23/12:36:36

Vilken underbar fölunge. Ser ut att ha samma gång som mina Lambo föl brukar få. Så jag kommer nog att våga mig minst en linjeavel. Kommer gången att slå igenom från två håll så.

När det gäller lågställdheten kan det ju vara så att de jag sett är de ston uppfödarna behållit för framtida avel och att det varit ungefär när man började ändra önskemålet om typen på densvenska hästen.

Ja, det är också svårt tycker jag att se på gamla avelsston hur de egentligen ser ut. Lyckades hitta en bild på ett helsyskon till stoet e. Ganesco, hittills 7 avkommor för henne, dessa ston är födda 85-87 så det var innan den "nya" aveln slog igenom, därför är de av äldre modell. De verkar dock passa bra både med äldre modell och yngre modell på hingstar då det har gått väldigt bra för många avkommor till dem, och mycket av det är nog det goda temperamentet och ridbarheten som Ganesco är känd för att nedärva. Det är också roligt om det finns en del "helsvensk" avel kvar tycker jag
http://www.dropshots.com/Horses2#date/2007-05-13/12:50:19

Enligt mina erfarenheter kan du med gott samvete linjeavla på Ganesco. Dom få jag sett här uppe i Norrland har varit snygga, med jättebra psyke o temperament och haft fina gångarter. Dock har dom kommit längst i dressyr, hoppningen har varit högst medelmåttig. Har faktiskt ridit 2 st av dom och båda är väldigt samarbetsvilliga, har en väldigt bra ridbarhet. Dom har oxå varit lagom framåt, jag tycker att Belliniavkommorna verkar vara mkt mer energiska och på gränsen till heta, vilket dock inte är negativt i tävlingssyfte. Däremot kan dom väl vara lite mer svårridna då. Jag tror det är fler som klarar av Ganescos avkommor.

Även jag måste säga att dom varit lågställda Ganescoavkommorna men däremot inte Bellinis. Kanhända att stona inte var av bästa märke, det vet jag faktiskt inte men det är mycket möjligt.

.

Vilken häsftig färg! Behöll hon den hela livet eller hon var skimmel?

Som skrivet innan är jag övertygad och jag kommer att våga mig på minst ett av mina ston som är Ganesco ättling i linje aveln. Får se vilket det blir.

Tack allihop för era åsikter!

Hon är isabell och har varit det hela livet ( f.-87). Hon har lämnat fyra isabellavkommor också;)

KL
Förlåt om jag hoppar in med ett stickspår men har en fråga rörande en ättling till Gakenda IV.
Du, cissiny, verkar kunna mkt om henne och har sett många avkommor. Jag har ett sto med Gakenda i fjärde led bakåt. På stosidan finns Martini (en gång, morfar) samt Utrillo (i dubbel uppsättning) och på hingstsidan är mitt sto e: Good Future.
OM jag skulle fundera på att avla på henne vad skulle jag förslagsvis fundera på för typ av hingstar? Förslag?
Traven är hennes starkaste gångart (8) men skritten ngt sämre(6), mkt vänligt och lugnt temprament i alla situationer. Problemet med mitt sto, vad gäller avel, är att hon haft lösa benbitar som tagits bort. Men jag undrar lite ändå, mest för att lära mig mer om avel och hbl.stammar.

Senast ändrad:

KL
Förlåt om jag hoppar in med ett stickspår men har en fråga rörande en ättling till Gakenda IV.
Du, cissiny, verkar kunna mkt om henne och har sett många avkommor. Jag har ett sto med Gakenda i fjärde led bakåt. På stosidan finns Martini (en gång, morfar) samt Utrillo (i dubbel uppsättning) och på hingstsidan är mitt sto e: Good Future.
OM jag skulle fundera på att avla på henne vad skulle jag förslagsvis fundera på för typ av hingstar? Förslag?
Traven är hennes starkaste gångart (8) men skritten ngt sämre(6), mkt vänligt och lugnt temprament i alla situationer. Problemet med mitt sto, vad gäller avel, är att hon haft lösa benbitar som tagits bort. Men jag undrar lite ändå, mest för att lära mig mer om avel och hbl.stammar.

Hej månFare!

Jag har läst inlägget och även pm, just nu är det lite "mycket" men jag återkommer gärna! (Kan dröja ett tag dock, men vad jag förstod var det inte akut, du skulle inte betäcka i år i alla fall?)

Är mycket intresserad av hästar ur stofamiljen och då främst Gakenda IV's ättlingar!

Inboxen här är för övrigt rätt överfull, men jag har inte glömt dig! Ledsen att det dröjde ett tag innan inlägg!

Mvh Cissi

Hej månFare!

Jag har läst inlägget och även pm, just nu är det lite "mycket" men jag återkommer gärna! (Kan dröja ett tag dock, men vad jag förstod var det inte akut, du skulle inte betäcka i år i alla fall?)

Är mycket intresserad av hästar ur stofamiljen och då främst Gakenda IV's ättlingar!

Inboxen här är för övrigt rätt överfull, men jag har inte glömt dig! Ledsen att det dröjde ett tag innan inlägg!

Mvh Cissi

Men du, ingen fara... ;) själv har jag precis nu sett att du svarat på mitt inlägg.. :crazy: ;) sorry.
Jag väntar tills jag får ett svar. Ser fram emot det! Hon betäcks nog inte i år utan får nog vänta till nästa ifall det blir betäckning. Inget är bestämt ännu.
Länk till foto om du vill titta på henne

http://s30.photobucket.com/albums/c334/marrew555/Anemon foto/?action=view&current=20080309097.jpg

Senast ändrad:

Som skrivet innan är jag övertygad och jag kommer att våga mig på minst ett av mina ston som är Ganesco ättling i linje aveln. Får se vilket det blir.

Tack allihop för era åsikter!

Jag skulle nog ta en titt på Kennedy till ngt av dina ston.Han finns kvar här i år.Hans index i KWPN var-07 högre än tex Krack C.Bästa föl här hemma var e Kennedy.Avkommorna hoppar även bra.(G.Böckmann tävlar K-dottern Olivia i GP-hoppn,plac WC)

Hon är ett 3-årsto inga meriter ännu., tillhör de mindre Briarhästarna, landar på kanske 165cm. En kort häst med stark rygg och ett bra kors, halsen är plusvarianten på henne hon har jättefin nacke.
En känsligare häst, men klok och lättlärd.
Har Kaliber som mormorsfar.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka