Är dagens hundägare eller hundar problemet?

Ja det är jättebra.
Men nu pratar jag om en vindruva en tomat en riskaka ja du förstår.
En frisk hund kommer inte få njursvikt av att äta en vindruva🙈

Fast hur kom det här ämnet in i tråden?
Det är något helt annat med folk som inte går till veterinären med en sjuk hund och folk som blir hysteriska för hunden ätit en riskaka.
Jag tycker inte alls att det är något annat. Det är ju andra sidan av samma mynt.
Lika bra kan man ju ifrågasätta folk som inte har tillräckligt med sunt förnuft att förstå att de ska gå till veterinären och att deras djur faktiskt kan vara sjuka.

Fråga valfri veterinär och du kommer att få höra att ALLA veterinärer träffar patienter som borde ha kommit in tidigare men ägaren "inte tyckt att det verkat så allvarligt".

Om din hunda mage kraschar för du byter foder är det ju fel på din hund. En frisk hund klarar att byta foder rakt av. Eller borde klara det åtminstone.
Ska vi avla fram porslinshundar till slut?

Ja folk ringer first vet för hunden ätit en körsbärstomat och jag skojar inte.
Nja. Kraschar är kanske ett dåligt ordval. Jag har för övrigt aldrig provat. Men vid foderbyten har det hänt att han bli lite lös i magen och eftersom han är en hund med lång päls så blir det inte roligt för någon av oss. Därför fasar jag långsamt in nya foder.

Jag har ju den hund jag har, om det är ett resultat av dålig avel kan jag inte avgöra, men oavsett behöver jag ju göra det bästa för mig och min hund. Vad är vitsen med att göra tvära foderbyten på ren pin, bara för att "man borde kunna"?

Ringa veterinär för tomat - där kan jag verkligen hålla med om att det gått snett till. Men det måste ju vara ett extremfall?

Som sagt, jag ser en stor risk med att man normaliserar det då. Det är ju ofta man hör att folk skyller på att man bytt foder för snabbt när magen rasar istället för att faktiskt tänka på att det något fel med hunden.
Om det är fel på hunden så kvarstår problemet. Visst finns det en del korkade människor dpm gärna skyller ifrån sig men steget till att normalisera känns långt i mina öron.

Så då finns ett problem med dålig avel.
Självklart finns det problem med dålig avel. Och det ska isf inte hunden få lida av
Sen finns också otur med avel.
På det kan vi lägga till att en hund tex råkar ut för något som slår ut magen över tid.

Ingen hund tar ju skada av att man är lite försiktig om man som ägare vill.

Choklad är inte farligt kakao är farligt i en viss mängd.
Åker man in och kräker en frisk hund för den ätit en rad marabou är det veterinärer som tjänar på det inte hunden.

En frisk hundmage ska ju tåla matrester och foderbyte dom hundar som inte gör det är ju inte helt friska eller mycket ovana.
Jag tycker det är ett problem att vi normaliserar att en hund inte klarar detta.

Det är en hund , hundar har levt på matrester och sopor i alla tider.

Om vi räknar bort vit choklad och choklad-ish för kakaosllergiker så innehåller all choklad kakao. Så om det är viktigt för dig att påpeka att det är kakao som är farligt så kan jag pudla och säga den mesta chokladen är farlig. Sen beror der på mängd, storlek på hund och idivid.

Jag vet en Sibirien Husky som dog av tre rader Marabou mjölkchoklad. Han var förvisso till åren så var säkert nedsatt men ändå.

Att hundar inte tål kakao, vindruvor, och lite annat är inget nytt fenomen. Det gör nog inte sopätarhundarna heller.

Jag är så trött på "det var bättre förr" - det var annorlunda förr. En del saker var bättre, annat var sämre

När jag växte upp fanns inte så många hundraser - de som ville ha små söta hundar köpte finn spets, tax eller kavaljer :crazy:. Kavaljererna var bättre förr.

Mina grannar hade en schäfer som satt bunden på deras trapp. Hunden dog i korsförlamning. Folk gjorde sådan förr. Det var sämre förr.

Det var också sämre förr att folk lämnade sina hundar ensamma och åkte till jobbet.

Det var bättre förr att det överlag fanns mer människor hemma = mindre ensamhet för både djur och människor, lägre tempo överlag med mindre stress. Det var sämre förr, för en del av de människor som var hemma eftersom de hamnade i beroendeställning. Det var sämre förr.

Maten var annorlunda förr. Vi hade inte så mycket t.ex. vitlök och kryddor. Vi åt inte så mycket kött eller godis (och det fanns bara typ Marabou-choklad konfektyr, möjligen att du kunde köpa något annat på typ NK eller någon av hallarna. Det var sämre förr). Hundarna fick inte i sig så mycket som var farligt (det var bättre förr) - delvis för människorna åt annorlunda.

Vi vet inte hur många hundar som fick skador eller dog av t.ex. choklad förr. För ingen förde bok. När det hände spred det sig inte på sociala medier. Ingen tror att hundar per automatik dör om de äter t.ex. choklad - men risken finns och nu behöver vi inte ta den risken. Så då tar de vettiga av oss inte den.

Om vi räknar bort vit choklad och choklad-ish för kakaosllergiker så innehåller all choklad kakao. Så om det är viktigt för dig att påpeka att det är kakao som är farligt så kan jag pudla och säga den mesta chokladen är farlig. Sen beror der på mängd, storlek på hund och idivid.

Jag vet en Sibirien Husky som dog av tre rader Marabou mjölkchoklad. Han var förvisso till åren så var säkert nedsatt men ändå.

Att hundar inte tål kakao, vindruvor, och lite annat är inget nytt fenomen. Det gör nog inte sopätarhundarna heller.
Fast det gör skillnad hur mycket kakao det är i chokladen. Min storpudel (20 kg) har två gånger ätit choklad (i större mängder än en chokladbit) av vad jag vet.

I ena fallet var det kanske 100 g Marabou mjölkchoklad (dvs 100 g med ca 30% kakao) - det var inga problem och inga symptom (vilket det också säger när jag googlar och t.ex. skriver i mängd choklad och storlek på hund). Jag googlade, men ringde aldrig veterinären och hon mådde helt bra. Hade det varit mörk choklad på 70% så hade den mängden choklad (100 g) gjort att jag hade behövt åka in med henne, eftersom mängden teobromin är mer än dubbelt så stor.

I andra fallet var det inte så mycket fråga om saken - hon hade ätit julgodis, där jag använt 200 g 70% choklad i bakningen i det hon åt upp. Det var direkt till akuten för kräkning som gällde (julaftons eftermiddag... :cautious: )

Fast det gör skillnad hur mycket kakao det är i chokladen. Min storpudel (20 kg) har två gånger ätit choklad (i större mängder än en chokladbit) av vad jag vet.

I ena fallet var det kanske 100 g Marabou mjölkchoklad (dvs 100 g med ca 30% kakao) - det var inga problem och inga symptom (vilket det också säger när jag googlar och t.ex. skriver i mängd choklad och storlek på hund). Jag googlade, men ringde aldrig veterinären och hon mådde helt bra. Hade det varit mörk choklad på 70% så hade den mängden choklad (100 g) gjort att jag hade behövt åka in med henne, eftersom mängden teobromin är mer än dubbelt så stor.

I andra fallet var det inte så mycket fråga om saken - hon hade ätit julgodis, där jag använt 200 g 70% choklad i bakningen i det hon åt upp. Det var direkt till akuten för kräkning som gällde (julaftons eftermiddag... :cautious: )
Jag skrev att mängden spelar roll.

Sen tål individer olika mycket.

Nja, jag tror att att dagens människor har ungefär lika mycket sunt förnuft som gårdagens människor, som antagligen hade ringt lika mycket till veterinär och 1177 med samma förutsättningar. När de inte var upptagna med att gå fyra mil till skolan i snöstorm med trasiga skor då ;)
Håller inte med.
Folk behöver inte tänka på samma sätt längre så jag tror inte alls det saknades lika mycket förr däremot är det bättre att folk nuförtiden ger sina djur vård vid behov på ett annat vis.

Jag är så trött på "det var bättre förr" - det var annorlunda förr. En del saker var bättre, annat var sämre

När jag växte upp fanns inte så många hundraser - de som ville ha små söta hundar köpte finn spets, tax eller kavaljer :crazy:. Kavaljererna var bättre förr.

Mina grannar hade en schäfer som satt bunden på deras trapp. Hunden dog i korsförlamning. Folk gjorde sådan förr. Det var sämre förr.

Det var också sämre förr att folk lämnade sina hundar ensamma och åkte till jobbet.

Det var bättre förr att det överlag fanns mer människor hemma = mindre ensamhet för både djur och människor, lägre tempo överlag med mindre stress. Det var sämre förr, för en del av de människor som var hemma eftersom de hamnade i beroendeställning. Det var sämre förr.

Maten var annorlunda förr. Vi hade inte så mycket t.ex. vitlök och kryddor. Vi åt inte så mycket kött eller godis (och det fanns bara typ Marabou-choklad konfektyr, möjligen att du kunde köpa något annat på typ NK eller någon av hallarna. Det var sämre förr). Hundarna fick inte i sig så mycket som var farligt (det var bättre förr) - delvis för människorna åt annorlunda.

Vi vet inte hur många hundar som fick skador eller dog av t.ex. choklad förr. För ingen förde bok. När det hände spred det sig inte på sociala medier. Ingen tror att hundar per automatik dör om de äter t.ex. choklad - men risken finns och nu behöver vi inte ta den risken. Så då tar de vettiga av oss inte den.
Det är på något vis inte det var bättre förr.
Det här handlar om hysterin över att hunden äter för en hund helt ofarliga saker.
En tomat en riskaka en ruta mjölkchoklad..

Den lilla mängden kakao som finns i vanliga praliner eller mjölkchoklad är inte farlig för en frisk hund.

Håller inte med.
Folk behöver inte tänka på samma sätt längre så jag tror inte alls det saknades lika mycket förr däremot är det bättre att folk nuförtiden ger sina djur vård vid behov på ett annat vis.

Att man behöver tänka är ju inte likställt med att man kommer fram till något som faktiskt är sunt. Sådana slutsatser är ju oftast baserade på kunskapsunderlag.

Med facit i hand så är det ganska mycket som man gjorde förr i brist på bättre vetande som vi aldrig skulle göra nu.

Personligen tycker jag det är bra att folk kollar upp. Har själv ringt x antal ggr till veterinär.

Flera olika veterinärstationer jag varit på har dessutom velat spara mig pengar. Dvs vi går igenom de olika kostnaderna samt förslag på vård eller om vi kan avvakta så de vetrinärer/kliniker jag haft, har jag stort förtroende för.

Idag kan man ju dessutom så lätt kolla priser, omdömen mm

När jag var liten matade jag glatt hundarna med choklad, vindruvor, maträtter med mycket lök ,svamp mm för man visste inte. Googlar man på vindruvor idag så står det att 1 vindruva KAN vara tillräckligt för att skapa njursvikt hos hundar. Kan man då förhindra det så kontaktar man veterinären.

Information idag är så lätt att komma över, sen på nätet finns ju en massa hemmaveterinärer så att ge rådet till någon som skriver en fråga om sin hund tycker jag det är bra att de får svar om att ringa First Vet istället för att ge något eget hopkok.

Människor är ju som människor är och självklart spelar aveln in. Finns många oseriösa uppfödare som enbart vill tjäna pengar och då inte brytt sig nämnvärt om att kolla hälsa. Eller som med blandraser de är ju så mycket friskare än renrasiga. den hör man ju fortfarande titt som tätt.

När 101 dalmatiner kom blev det ju en uppsjö av nya dalmatineruppfödare och nya hundägare som inte hade den blekaste aning om rasen skaffade dalmatiner. Det avlades på allt med prickar bara för att få fram hundar.

Ja en frisk hund ska klara foderbyte men tänker att liksom med människor så syns inte allt man kan inte gardera sig. Min ena hund fick känslig mage vid 5 års ålder. Ovanligt och märktes inte att hon blev dålig i magen på så sätt men gick och ulkade mycket. vart tvungen att byta till specialfoder.

Vi är mycket mer uppmärksamma idag på hur våra djur mår/rör sig och agerar än vad som var förr och med internet så är all information oss tillgängliga på nolltid. (på gott och ont) vilket gör att man kanske även nojar lite mer.

Om det är fel på hunden så kvarstår problemet. Visst finns det en del korkade människor dpm gärna skyller ifrån sig men steget till att normalisera känns långt i mina öron.
Ptja, det ledfel och annat skyller man ju på att valparna fick för mycket motion/gick i trappor med.
Alltså folk får fasa in nytt foder om de vill - men jag ser absolut ett problem i att man anser att det är ett standardråd. Ju mer man normaliserar ett sätt som minskar symptom på sjukdom ju mer kommer man anse att det är ett normalt tillstånd hos hundar och fortsätta avla på skiten.

Från en som svarar i telefonen på veterinärklinik: jo, folk ringer en del och nojjar över förgiftningar. Ett russin på en 20 kgs hund. En köttbulle med lök i till 30 kg hund.

folk kanske är rädda för kostnaden om en väntar och det blir något...

Vi hittar mycket information på internet, i vår ficka. Men endel är ju inte ren fakta heller.
Den som betalar bäst får första plats på googlesökningen liksom :)
Endel har säkert svårt att tolka informationen och då ringer veterinären istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 931
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 391
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 545
Senast: Ramona
·
Äldre Med en hund och en katt sätter jag mig på tåget och åker till Oxelösund till vårt nya hem. Barnen kommer om några veckor så under tiden...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 533
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar