Så då finns ett problem med dålig avel.Absolut att en frisk hund tål det. Men alla hundar är inte friska så därför tycker jag att det är bra att förespråka en överfasning. Just mag och tarmproblem/allergi är en av de absolut vanligaste åkommorna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så då finns ett problem med dålig avel.Absolut att en frisk hund tål det. Men alla hundar är inte friska så därför tycker jag att det är bra att förespråka en överfasning. Just mag och tarmproblem/allergi är en av de absolut vanligaste åkommorna.
Om din hunda mage kraschar för du byter foder är det ju fel på din hund. En frisk hund klarar att byta foder rakt av. Eller borde klara det åtminstone.Jag håller inte med om problemformuleringen. Eller i alla fall tycker jag det är en otroligt stor skillnad på att ringa veterinären för att hunden ätit tomat (gör människor det?! och svarar veterinärerna ens i telefon?!) och att byta hundfoder tvärt. Jag gav hunden tomat senast igår men skulle aldrig få för mig att göra ett tvärt foderbyte om jag inte måste. Då kraschar magen på han och det blir inte alls roligt för någon av oss.
Men förmodligen för att man bryr sig mer, känner mer ansvar och kanske för att man är mer rädd att göra fel?
I grund och botten är det väl bra att man är mer rädd om hundarna?
Choklad är inte farligt kakao är farligt i en viss mängd.Folk är förhoppningsvis mer upplysta idag. Choklad ÄR ju liksom farligt.
Sen tänker jag att råd om tex foderbyte är för att merparten av hundarna ska må bra. Även om många hundar klarar snabba foderbyten gör långt ifrån alla det. Better safe and sorry liksom
Ja var har den här hysterin kommit ifrån? Inte ringde folk om sånt förr?Från en som svarar i telefonen på veterinärklinik: jo, folk ringer en del och nojjar över förgiftningar. Ett russin på en 20 kgs hund. En köttbulle med lök i till 30 kg hund.
Någon balans är väl ändå det bästaMen vad spelar det för roll om folk ringer och ber om råd om de är nervösa?
Varför ska man irritera sig på vad andra gör? Det drabbar väl inte dig om nån vill vara extra försiktig med vad som sannolikt är den första hunden?
Tycker det är betydligt värre med dessa som haft hund i 400 år och som minsann "vet" att deras hundar inte har några sjukdomar och veterinären är bara pjosk så dit går man inte.
Vet en hund som fick avlivas i samband med en vaccination eftersom veterinären upptäckte obehandlad akut njursvikt då hunden väl kom in. Och då hade den stackars hunden garanterat haft ont i åtminstone ett halvår.
Problem och problem jag förstår inte hysterin som uppkommit bara.
Såklart det är bra att folk är måna om sina hundar men att åka in till veterinär med en frisk hund som ätit en ruta marabou eller en vindruva känns ju bara som ett ypperligt sätt för veterinär att tjäna lätta pengar på naiva hundägare.
En frisk hundmage ska ju tåla matrester och foderbyte dom hundar som inte gör det är ju inte helt friska eller mycket ovana.
Jag tycker det är ett problem att vi normaliserar att en hund inte klarar detta.
Det är en hund , hundar har levt på matrester och sopor i alla tider.
Förlåt, men vilken hemsk inställning till veterinärer. Om en hund kommer in som djurägaren vill att den ska kräkas för att den ätit en helt ofarlig mängd av vad det nu är skickar man hem hunden i väntrummet. Inte kräker man den för att tjäna pengar?Problem och problem jag förstår inte hysterin som uppkommit bara.
Såklart det är bra att folk är måna om sina hundar men att åka in till veterinär med en frisk hund som ätit en ruta marabou eller en vindruva känns ju bara som ett ypperligt sätt för veterinär att tjäna lätta pengar på naiva hundägare.
Nej för att då visste man inte ens att saker kan vara giftiga för hundar. Jag matade min hund med vindruvor när jag var liten, för att varken jag eller mina föräldrar visste att det kan leda till akut njursvikt.Ja var har den här hysterin kommit ifrån? Inte ringde folk om sånt förr?
Samma personen som tycker att hunden inte har ont när den haltar för att den fortfarande viftar på svansen och äter.Men vad spelar det för roll om folk ringer och ber om råd om de är nervösa?
Varför ska man irritera sig på vad andra gör? Det drabbar väl inte dig om nån vill vara extra försiktig med vad som sannolikt är den första hunden?
Tycker det är betydligt värre med dessa som haft hund i 400 år och som minsann "vet" att deras hundar inte har några sjukdomar och veterinären är bara pjosk så dit går man inte.
Vet en hund som fick avlivas i samband med en vaccination eftersom veterinären upptäckte obehandlad akut njursvikt då hunden väl kom in. Och då hade den stackars hunden garanterat haft ont i åtminstone ett halvår.
Det kanske handlar om att fler utan tidigare erfarenhet av hund, skaffar hund. Man har heller ingen släkting som har erfarenhet som man kan vända sig till och då återstår veterinären.Någon balans är väl ändå det bästa
Men som svar på frågan det är ett ämne som alla andra ämnen som det startas trådar om är du inte intresserad så läs en annan tråd.
Jag tycker det är intressant.
Kom inte att påstå att det inte finns veterinärer som skor sig på naiva hundägare bara kolla på alla nya hälsokoller som tillkommit tex 6 månaders kontroller på ett av dom stora bolagen.Nej för att då visste man inte ens att saker kan vara giftiga för hundar. Jag matade min hund med vindruvor när jag var liten, för att varken jag eller mina föräldrar visste att det kan leda till akut njursvikt.
Och att folk på sociala medier skrämmer upp varandra att allt är livsfarligt för någon som känner någon har en hund som faktiskt blivit sjuk av en vindruva att hunden sen innan är multisjuk är dock inget som kommer med i den moderna viskleken.Det kanske handlar om att fler utan tidigare erfarenhet av hund, skaffar hund. Man har heller ingen släkting som har erfarenhet som man kan vända sig till och då återstår veterinären.
Ja lite det jag tänker. En hund som inte tål att äta lite matrester eller byta foder utan att bli sjuk är i mina ögon inte en frisk hund.
ofta är det ju uppfödarna som berättar hur farligt det är att byta mat och köparna absolut inte får byta mat ofta för dom har rabatt på ett visst foder.Fast det problemet får väl uppfödarna ta på sig och inte hundägarna.
Ja det är jättebra.Nej för att då visste man inte ens att saker kan vara giftiga för hundar. Jag matade min hund med vindruvor när jag var liten, för att varken jag eller mina föräldrar visste att det kan leda till akut njursvikt.
Fast hur kom det här ämnet in i tråden?Samma personen som tycker att hunden inte har ont när den haltar för att den fortfarande viftar på svansen och äter.
”Han haltar, men han har ju inte ont!”.
Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den ätit en chokladbit och gud nåde att byta foder rakt av.
Mina hundar har genom tiderna käkat det mesta och jag har aldrig haft problem med att byta foder från en dag till en annan inte med någon hund någonsin.
Vad har hänt? När blev allt klassat livsfarligt för hundar i vår del av världen? Var kommer det ens ifrån?
Du har så rätt. Sunt förnuft är en bristvara hos många nuförtiden.Jag tror att det här är en fråga som inte har någonting med hundar och hundägare att göra.
Utan en spegling av samtiden och konsekvenserna av vår ständiga tillgång till oändlig information. På gott och ont.
Det är ju precis samma sak på humansidan. Antalet "hysteriska" personer som ringer 1177 nu för allt och ingenting är antagligen betydligt fler än då 1177, och internet, inte fanns.