Är dagens hundägare eller hundar problemet?

Jag håller inte med om problemformuleringen. Eller i alla fall tycker jag det är en otroligt stor skillnad på att ringa veterinären för att hunden ätit tomat (gör människor det?! och svarar veterinärerna ens i telefon?!) och att byta hundfoder tvärt. Jag gav hunden tomat senast igår men skulle aldrig få för mig att göra ett tvärt foderbyte om jag inte måste. Då kraschar magen på han och det blir inte alls roligt för någon av oss.

Men förmodligen för att man bryr sig mer, känner mer ansvar och kanske för att man är mer rädd att göra fel?
I grund och botten är det väl bra att man är mer rädd om hundarna?
Om din hunda mage kraschar för du byter foder är det ju fel på din hund. En frisk hund klarar att byta foder rakt av. Eller borde klara det åtminstone.
Ska vi avla fram porslinshundar till slut?

Ja folk ringer first vet för hunden ätit en körsbärstomat och jag skojar inte.

Folk är förhoppningsvis mer upplysta idag. Choklad ÄR ju liksom farligt.
Sen tänker jag att råd om tex foderbyte är för att merparten av hundarna ska må bra. Även om många hundar klarar snabba foderbyten gör långt ifrån alla det. Better safe and sorry liksom 🤷‍♀️
Choklad är inte farligt kakao är farligt i en viss mängd.
Åker man in och kräker en frisk hund för den ätit en rad marabou är det veterinärer som tjänar på det inte hunden.

En frisk hundmage ska ju tåla matrester och foderbyte dom hundar som inte gör det är ju inte helt friska eller mycket ovana.
Jag tycker det är ett problem att vi normaliserar att en hund inte klarar detta.

Det är en hund , hundar har levt på matrester och sopor i alla tider.

Men vad spelar det för roll om folk ringer och ber om råd om de är nervösa?

Varför ska man irritera sig på vad andra gör? Det drabbar väl inte dig om nån vill vara extra försiktig med vad som sannolikt är den första hunden?

Tycker det är betydligt värre med dessa som haft hund i 400 år och som minsann "vet" att deras hundar inte har några sjukdomar och veterinären är bara pjosk så dit går man inte.
Vet en hund som fick avlivas i samband med en vaccination eftersom veterinären upptäckte obehandlad akut njursvikt då hunden väl kom in. Och då hade den stackars hunden garanterat haft ont i åtminstone ett halvår. :cry:

Varför ska man irritera sig på vad andra gör? Det drabbar väl inte dig om nån vill vara extra försiktig med vad som sannolikt är den första hunden?

Tycker det är betydligt värre med dessa som haft hund i 400 år och som minsann "vet" att deras hundar inte har några sjukdomar och veterinären är bara pjosk så dit går man inte.
Vet en hund som fick avlivas i samband med en vaccination eftersom veterinären upptäckte obehandlad akut njursvikt då hunden väl kom in. Och då hade den stackars hunden garanterat haft ont i åtminstone ett halvår. :cry:
Någon balans är väl ändå det bästa 🙈

Men som svar på frågan det är ett ämne som alla andra ämnen som det startas trådar om är du inte intresserad så läs en annan tråd.

Jag tycker det är intressant.

Problem och problem jag förstår inte hysterin som uppkommit bara.
Såklart det är bra att folk är måna om sina hundar men att åka in till veterinär med en frisk hund som ätit en ruta marabou eller en vindruva känns ju bara som ett ypperligt sätt för veterinär att tjäna lätta pengar på naiva hundägare.

Men om man som hundägare inte vet, är det inte bra då att ta kontakt med veterinär för att rådfråga? Och är det verkligen så vanligt att folk faktiskt åker till veterinären (och får en tid och att veterinären undersöker o. s. v. ) för att hunden ätit en väldigt liten mängd av något som den inte borde ha ätit?

Jag har själv ringt och rådfrågat veterinärkliniken om saker som jag varit så där i valet och kvalet om vi borde åka in för. Inte för att hunden ätit något dåligt, men andra saker. Då har jag antingen fått komma in, om de tycker att det är nödvändigt, eller fått råd hur jag ska göra hemma och vad jag ska vara uppmärksam på för att se om det försämras och om vi i sådant fall behöver åka till veterinär. Det har då inte kostat mig något, och jag har aldrig blivit rekommenderad att åka in för "ingenting".

En frisk hundmage ska ju tåla matrester och foderbyte dom hundar som inte gör det är ju inte helt friska eller mycket ovana.
Jag tycker det är ett problem att vi normaliserar att en hund inte klarar detta.

Det är en hund , hundar har levt på matrester och sopor i alla tider.

Just kring det här tänker jag att det är en skillnad på "tål/klarar av" och "är ultimat för".

Ja - en frisk hund bör klara av foderbyte eller att äta något "dåligt" utan att magen havererar. Lika väl som en frisk hund bör klara av att hoppa ner från en höjd, eller att tokrusa utan att ha värmt upp innan o. s. v. De allra flesta hundar klarar det säkert, allra oftast.

Därmed inte sagt att det är ultimat. Magen mår bättre av att byta foder stegvis, lederna mår bättre av att inte hoppa från höga höjder (speciellt inte innan valpen vuxit färdigt) och musklerna mår bättre av att få värmas upp innan explosiva aktiviteter. Därför är vi försiktiga och låder foderbyten ta tid, vi lyfter ner hunden från bordet eller lär den att klättra ner via en stol, och vi tar en promenad innan vi ber hunden utföra arbete i hög hastighet. Inte för att den inte skulle tåla något annat, eller för att det är livsfarligt, utan för att det är bättre att göra så.

Problem och problem jag förstår inte hysterin som uppkommit bara.
Såklart det är bra att folk är måna om sina hundar men att åka in till veterinär med en frisk hund som ätit en ruta marabou eller en vindruva känns ju bara som ett ypperligt sätt för veterinär att tjäna lätta pengar på naiva hundägare.
Förlåt, men vilken hemsk inställning till veterinärer. Om en hund kommer in som djurägaren vill att den ska kräkas för att den ätit en helt ofarlig mängd av vad det nu är skickar man hem hunden i väntrummet. Inte kräker man den för att tjäna pengar?

Samma personen som tycker att hunden inte har ont när den haltar för att den fortfarande viftar på svansen och äter.
”Han haltar, men han har ju inte ont!”.

Någon balans är väl ändå det bästa 🙈

Men som svar på frågan det är ett ämne som alla andra ämnen som det startas trådar om är du inte intresserad så läs en annan tråd.

Jag tycker det är intressant.
Det kanske handlar om att fler utan tidigare erfarenhet av hund, skaffar hund. Man har heller ingen släkting som har erfarenhet som man kan vända sig till och då återstår veterinären.

Nej för att då visste man inte ens att saker kan vara giftiga för hundar. Jag matade min hund med vindruvor när jag var liten, för att varken jag eller mina föräldrar visste att det kan leda till akut njursvikt.
Kom inte att påstå att det inte finns veterinärer som skor sig på naiva hundägare bara kolla på alla nya hälsokoller som tillkommit tex 6 månaders kontroller på ett av dom stora bolagen.
För bara 1300 kr får man en hälsocheck på sin valp.
Vilka går på dessa undersökningar? Helt klart samma målgrupp som innan nämnt.

Det kanske handlar om att fler utan tidigare erfarenhet av hund, skaffar hund. Man har heller ingen släkting som har erfarenhet som man kan vända sig till och då återstår veterinären.
Och att folk på sociala medier skrämmer upp varandra att allt är livsfarligt för någon som känner någon har en hund som faktiskt blivit sjuk av en vindruva att hunden sen innan är multisjuk är dock inget som kommer med i den moderna viskleken.

Nej för att då visste man inte ens att saker kan vara giftiga för hundar. Jag matade min hund med vindruvor när jag var liten, för att varken jag eller mina föräldrar visste att det kan leda till akut njursvikt.
Ja det är jättebra.
Men nu pratar jag om en vindruva en tomat en riskaka ja du förstår.
En frisk hund kommer inte få njursvikt av att äta en vindruva🙈
Samma personen som tycker att hunden inte har ont när den haltar för att den fortfarande viftar på svansen och äter.
”Han haltar, men han har ju inte ont!”.
Fast hur kom det här ämnet in i tråden?
Det är något helt annat med folk som inte går till veterinären med en sjuk hund och folk som blir hysteriska för hunden ätit en riskaka.

Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den ätit en chokladbit och gud nåde att byta foder rakt av.

Mina hundar har genom tiderna käkat det mesta och jag har aldrig haft problem med att byta foder från en dag till en annan inte med någon hund någonsin.

Vad har hänt? När blev allt klassat livsfarligt för hundar i vår del av världen? Var kommer det ens ifrån?

Jag tror att det här är en fråga som inte har någonting med hundar och hundägare att göra.

Utan en spegling av samtiden och konsekvenserna av vår ständiga tillgång till oändlig information. På gott och ont.

Det är ju precis samma sak på humansidan. Antalet "hysteriska" personer som ringer 1177 nu för allt och ingenting är antagligen betydligt fler än då 1177, och internet, inte fanns.

Jag tror att det här är en fråga som inte har någonting med hundar och hundägare att göra.

Utan en spegling av samtiden och konsekvenserna av vår ständiga tillgång till oändlig information. På gott och ont.

Det är ju precis samma sak på humansidan. Antalet "hysteriska" personer som ringer 1177 nu för allt och ingenting är antagligen betydligt fler än då 1177, och internet, inte fanns.
Du har så rätt. Sunt förnuft är en bristvara hos många nuförtiden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 391
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 545
Senast: Ramona
·
Äldre Med en hund och en katt sätter jag mig på tåget och åker till Oxelösund till vårt nya hem. Barnen kommer om några veckor så under tiden...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 533
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar