Sv: AR - Bildtråd
hej!
Slänger in bild att spåna runt..
..Egentligen är hon inte regelrätt överbyggd. men då hon, på arabers vis får för raka bakben i rörelse, så puttas sadeln framåt av ländrörelserna och allt kanar framåt.
Då hon är som bäst, och kliver på mjukare och kan bära sig (även i högre tempon) så stannar allt kvar i läge och ryggen känns plan och stabil.
På bilden har allt kanat fram över manken, men jag tror det sitter lite i tjock mage (åt sidorna) och liten manke o smala bogar oxå, inget stopp framåt och mycket bakom sadel som trycker på... Har funderat på gelpad direkt mot ryggen, som "klibbar fast" lite och håller kvar.
Plus att "tingesten" jag rider i är sydd efter superlång häst som allt kanar bakåt på, (gjorden sitter lite fel med tanke på hennes mage.. )han får jag stanna o sadla om ibland då allt är på väg bakåt och katastrof är nära.. han har så djup bål o smala sidor.. så vältränad finns ingen mage som stoppar! (brösta ska finnas till nästa sadel!)
Så, sadelproblem kommer mest av extremt rak och bred rygg, och dålig bärighet! -För raka bakben som ger upp och nedrörelse i korset!