AR - Bildtråd

Sv: AR - Bildtråd

Plus att "tingesten" jag rider i är sydd efter superlång häst som allt kanar bakåt på, (gjorden sitter lite fel med tanke på hennes mage.. )han får jag stanna o sadla om ibland då allt är på väg bakåt och katastrof är nära.. han har så djup bål o smala sidor.. så vältränad finns ingen mage som stoppar! (brösta ska finnas till nästa sadel!)

Bara en liten tanke jag har funderat på jättelänge, tänkt posta svar flera ggr men det har aldrig blivit av.
Det borde väl gå med en vanlig ridbrösta, dvs inte någon förbygel eller "hoppbrösta" (resårrem med spännen) utan en gammaldags som man sätter runt sadelgjorden på bägge sidor och som hålls uppe av en rem över manken, sett travbröstor som ser ut så också. Det kanske kunde vara en idé att testa för att slippa sadla om hela tiden?

Nu inviger jag även denna tråd med lite bilder. Såga mig inte totalt då jag inte ridigt efter AR länge och endast sitter för mig själv och tränar

22422461.jpg

22422463.jpg

22422464.jpg

22422465.jpg

22422563.jpg

Vilken fantastiskt fin häst du har :love:
Ser verkligen jätte trevligt ut, roligt att äntligen få se ridblider på dig!

kl

Ingen som har lust att kommentera ens?? :crazy:

Känns svårt att kommentera en bild på AR-forum som inte ser så AR-aktig ut..
Antingen så rider ni inte enligt AR-principer, har precis börjat och inte kommit igenom grovjobbet än, eller enligt en annan inriktning än jag är van att se, och oavsett vilken av ovanstående anledningar det är så blir det svårt att veta vad man ska utgå ifrån! :p

Ekipaget ser avspänt och fint ut. Ur AR-aspekt hade jag velat få bort lite vikt från innerfram, ännu lite längre överlinje (tänker nog ffa på halsen?) och lite mer bär från innerbak.
Hade det varit en "vanlig" dressyrbild så hade jag tyckt det såg riktigt trevligt ut. Inte att det ser otrevligt ut om det är tänkt som AR, men inte den "typiska" AR-ridning man är van att se! :p

Min tränare är ju riddare...

Jag rider här en häst som varit konvalescent i nästan ett år så du har nog rätt i att vi inte kommit så långt för det är tredje lektionen för tränaren :p

Jag gör en påbörjan till en öppna här, hur kan jag få bort vikten från inner fram? Vi har nämligen haft det problemet att hästen slänger sig in över inner fram i vändningar...det har blivit mkt bättre men det är långt kvar.

Men jag förstår inte...är inte bra ridning - just bra ridning oavsett??

Jag har själv suttit många gånger och tyckt att vissa bilder inte alls passar in på AR men ändå får de kommentarer ... är det må tro för att de haft allsköns olika ARutrustningar?

Jag vet inte vad jag kallar min ridning så kanske passar jag inte in nånstans alltså...nåja, det har hjälpt min häst och mig att hitta varann...så vi får väl kalla det för kontaktridkonsten kanske.

Du har rätt i det du skriver! :)
Bra ridning är bra ridning oavsett. Men "bra" är väldigt luddigt, det kan betyda nästan vad som helst beroende på vad man utgår ifrån! :idea:
Som du kanske hör så hade jag varit mer kräsen med bedömningen om ni som du skriver nu är ett "AR-ekipage"! :devil: men kritiken/tipsen blir desamma oavsett, däremot kanske svårare att ge konkreta råd om man inte vet disciplinen för att råden ska gå att ta till sig?

Är ingen expert på det där med att få bort vikten från bogarna, känns som ett evighetsjobb. Men för kallisen som var rätt extrem sån (kändes som att han bara kunde vara "rak" eller snedda och när han sneddade så trillade den nästan på näsan pga all vikt på bogen) så hjälpte det att göra många halvhalter på innertygeln och försöka ge dom halvhalterna betydelsen - flytta inre frambenet lite utåt. Och försöka behålla strävan av innerfram lite utåt hela tiden genom att påminna med halvhalterna och försöka få innerbak mer aktiverad istället för att ytterfram plötsligt tar vikt istället! :p Vilket öppnorna brukar vara bra för om man kommer åt innerbak. Flyttningar ett par steg i taget utåt resp. inåt på volt kanske, med fokus på att det bakben man vill komma åt ska aktiveras lite extra? Och ev. halvhalten om det behövs, som för att säga till "nej, det här benet kan du inte bära på!"

Den form du rider i nu är säkert bra för ändamålet om hästen inte är så stark ännu, den ser ju som sagt avspänd ut. Att man ur det får träna upp bärigheten helt enkelt.
Men lyssna inte på mig, lyssna på tränaren! Som inte bara sett en ögonblicksbild och som har grymt mycket mer erfarenhet! ;)

Senast ändrad:

Så äntligen då man har en villig filmare har hästen stått ett par dagar för mycket i förhållande till energin i nytt gräs.. Pga tappsko.. Men i stället för att skryta över hur fin han kan vara får jag visa hur stel en rygg kan bli på en travare med korsförlamningssymptom.. Men han behövde röra loss kroppen och såhär såg passet med lite svansvift och mental överskottsenergi utan flow ut.

Det blir hackigt och han stävar bakåt och vill helst korta överlinjen, så jag mest väntar ut o rider framåt. han vill oxå göra saker som han gjorde tidigare, väntar inte på signal utan tar initiativ och får galoppinslag i traven då han kortar sig. men men..
Men jag ska hålla tummarna att få med en bra dag på film oxå.

voila: Travhäst på väg mot start igen snart då hovarna vuxit på sig..
http://www.youtube.com/user/martalindqvist

Jag vet inte om du vill ha kritik men jag ger lite ändå :D

Om jag hade varit du så hade jag tagit ner tempot en del och bara fokuserat på att få en bra takt och stretcha ut överlinjen ordentligt. Traven är ju inte så bra på filmen och att då försöka få till någon galopp är inte så konstruktivt. I fattningarna och galoppen så kortar hästen upp överlinjen ännu mer och på en häst som har något kajko i ryggen så är det om möjligt extra viktigt att jobba lång och låg och lägga mycket fokus på det. Av det man ser i filmen så ser rör hästen inte loss kroppen speciellt mycket alls, och det var väl (en del av) syftet med ridpasset?

Skulle vara kul att se en film från en "bra dag"! :)

Lägger upp lite bilder på russet Demilia när vi tränar. Har jobbat hela våren och sommaren med longeringen men nu har vi (jag) vågat mig på att börja arbeta henne vid hand ordentligt. - det går riktigt bra men det kan naturligtvis bli bättre!

Kommentera gärna både bra o dåliga saker som jag missat:laugh:

22713768.jpg

Här blir hon lite för låg och skulle behöva höja bogarna mkt mera.

22713813.jpg

22714039.jpg

Öppna - hon skulle behöva ha lite bättre sökning framåt neråt

22713629.jpg

Sluta med halvdan böjning genom kroppen

22713870.jpg

22713846.jpg

22713895.jpg

jag tar tacksamt emot kritik!:laugh:

Jo, jag jobbade mig blå för att länga ut, men samtidigt inte tappa allt på framdelen eller tappa tempo helt (han bromsar hela tiden på filmen, därav "övertempot" lite för att värma upp kroppen så fort som möjligt.) Han kortar sig rejält i överlinjen ideligen, det sätter sig lika mycket på humöret (svårt med koncentrationen) som i kroppen (spänd energi utan flow) då han får en känning av muskelproblem.
Abret blir lixom att nå till bakre delen av ryggen. Länga för mkt blir lätt avknäppt nedåt utan kontakt med ryggen. Att behålla bryggan känns lättare efter lite galoppförsök, även om det var extremt dåligt på filmen! (varnade väl innan..:o)

fattningarna blir inte så najs alls, men att galoppera lite är nästan enda taktiken jag har för att lossa upp höfterna lite extra i det där läget. Hästen är extremt långryggad och galopp blir lite bättre sätt att värma upp mot för att jobba på takten i traven. Upplever jag det som.
Han rör sig verkligen inte genom kroppen, för det är en fysisk omöjlighet för dagen.:cry:

Kolla in den främsta hästen. brrr! Där var det samma tendenser, tappade oxå travet på slutet pga spänd överlinje.
014-1.jpg

Har väl bara bilder från kanske halvhyfsad dag, minns inte, men han kortar sig inte sådär extremt iaf, men är långt ifrån perfekt.

120.jpg

122.jpg

172.jpg

101.jpg

Vilken sötnos! :love:

Den verkar inte ha hittat tekniken med bakbenen än, men det kan ju vara lite stelt från början. Blir nog bättre med tiden! :)
Gillade ffa travbilden, ser harmoniskt ut!

Vilken sötnos! :love:

Den verkar inte ha hittat tekniken med bakbenen än, men det kan ju vara lite stelt från början. Blir nog bättre med tiden! :)
Gillade ffa travbilden, ser harmoniskt ut!

Är det min plutt du tänker på nu?? Nä han har ingen koll alls på bakbenen än, bara andra gången vi testar oxå - han är ju karl o kan inte göra två saker samtidigt som att vinkla bäcken o samtidigt göra momentet med benen, men får han öva så ska han väl börja kunna göra det riktigt bra hoppas jag i varje fall. men han försöker alltid att vara till lags:love:

Är det min plutt du tänker på nu?? Nä han har ingen koll alls på bakbenen än, bara andra gången vi testar oxå - han är ju karl o kan inte göra två saker samtidigt som att vinkla bäcken o samtidigt göra momentet med benen, men får han öva så ska han väl börja kunna göra det riktigt bra hoppas jag i varje fall. men han försöker alltid att vara till lags:love:

Haha det var faktiskt Angmar´s russ jag tänkte på! :p

Din var också fin, men där hade jag nog sagt att det var bogarna som det inte riktigt var koll på för det kändes mer utmärkande än bakbenen. Ser ut lite som min för nåt halvår sen, fast fel färg! ;)

Liknande trådar

Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 017
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 003
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Ridning Jag har inte hittat en sån här tråd om äldre hästar, därför startar jag en! Jag är en halvblodskorsning som är 26 år. Skulle vara...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: cajo1312
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 799
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?