AR *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR *bildtråd*

hur länge har du hållit på med akademiskt? Hur kom det sig att du "slank in" på den vägen?:)

ställer samma fråga till Anniis__ eftersom jag inte känner igen nån av er, alltid kul med nya ansikten!

Här kommer en bild på min :love:. Tömkörning från i våras. Han vrålstirrar på fotografen som står mitt på ridbanan med godis i fickorna... :angel:

P1010056.jpg

*knapplån*

Nu har jag stirrat mig blind på vackra hästar som ser väldigt harmoniska ut måste jag säga:bow: Allas bilder ser bra ut! Jag börjar dessutom fröstå det här lite mer med akademiskt:p

Nu till min fråga; Många av er rider men väldigt långa läder, vilket måste betyda att ni sitter ner konstant?
Nackdelar/fördelar ni märker utav det?

dum fråga kanske men istället för att lägga ut ny tråd så frågar jag här.

Nu till min fråga; Många av er rider men väldigt långa läder, vilket måste betyda att ni sitter ner konstant?
Nackdelar/fördelar ni märker utav det?

Inom Akademiskt så är det helt klart en fördel eftersom hästen ska följa sitsen och trampa till tyngdpunkten. men i lättridning ändras tyngdpunkten hela tiden och då det blir svårt för hästen att följa den.
Personligen så tycker jag det är finns många fördelar och förutom det jag skrivit ovan så hr jag lärt mig att sitta ner på ett harmoniskt sätt utan att klämma och dra upp knäna och försöka hålla mig fast... jag sitter i en btydligt bättre sits än innan och jag klamrar mig inte fast längre utan jag kan slappna av i sitsen nu.
Dessutom är det mycket lättare att ge hästen den takt och tempo ryttaren ska ge med sitsen.
Eftersom allt hästen ska göra utgår från sitsen och när man ska ge små små hjälper är det en fördel om man sitter med hästen fast så stilla som möjligt.

Enda nackdelen som jag kommer på är om man inte kan sitta ner på hästen och studsar galet mycket och om man inte då kan sitta i avlastningssits så kanske man bör fundera ut nått annat sätt, hantera sin egen sits, få hästen att släppa ner en på ryggen eller helt enkelt stå upp eller inte rida alls:p

Att sitta ner k'nns helt naturligt för mig.:)

Senast ändrad:

Her er lidt... en tre uger siden. Det er det nyeste jeg har, for nu er der ferie:banana:

nobretraining.jpg

Kat

va fin häst du har. såg innan att du har en islandshäst.. hur lånt har du kommit med den? Han eller hon såg fin ut:)

Inom Akademiskt så är det helt klart en fördel eftersom hästen ska följa sitsen och trampa till tyngdpunkten. men i lättridning ändras tyngdpunkten hela tiden och då det blir svårt för hästen att följa den.
Personligen så tycker jag det är finns många fördelar och förutom det jag skrivit ovan så hr jag lärt mig att sitta ner på ett harmoniskt sätt utan att klämma och dra upp knäna och försöka hålla mig fast... jag sitter i en btydligt bättre sits än innan och jag klamrar mig inte fast längre utan jag kan slappna av i sitsen nu.
Dessutom är det mycket lättare att ge hästen den takt och tempo ryttaren ska ge med sitsen.
Eftersom allt hästen ska göra utgår från sitsen och när man ska ge små små hjälper är det en fördel om man sitter med hästen fast så stilla som möjligt.

Enda nackdelen som jag kommer på är om man inte kan sitta ner på hästen och studsar galet mycket och om man inte då kan sitta i avlastningssits så kanske man bör fundera ut nått annat sätt, hantera sin egen sits, få hästen att släppa ner en på ryggen eller helt enkelt stå upp eller inte rida alls:p

Att sitta ner k'nns helt naturligt för mig.:)

Tack för ditt svar:)
Jag tycker det låter rimligt det du säger. Jag själv har väldigt svårt att sitta ner i min travares trav men pga några defekter han har så tror jag det skulle passa oss mer om jag klarade av att sitta ner och störa honom så lite som möjligt. Dessutom så börjar jag bli mer intresserad av akademiskt bla, istället för den klassiska, så jag försöker lära mig, och då även om "små" saker. Därav frågan;)

va fin häst du har. såg innan att du har en islandshäst.. hur lånt har du kommit med den? Han eller hon såg fin ut:)

Tak - din Bingo er nu ellers ogsaa smuk - hvad er han for en race?
Nu har jeg jo ikke redet mine islandske i naesten 2 aar. Saa de gaar mest og hygger sig lige nu, men min hoppe fra billederne er nok den hest jeg er kommet laengst med - indenfor det akademiske. Hun gaar sidebevaegelser i skridt, trav og galop paa blank kandar. At chancere galoppen var vi lige begyndt at lege lidt med da jeg stoppede, men det lykkedes kun en gang ved begynderheld :rofl:
Desuden gaar hun en ganske fin piaffe og passage. De spanske skridt er hendes ynglings, hvis hun synes alt det andet halloej bliver for svaert begynnder hun gerne med det:angel:
kommapiaffe.jpg

Jag kan bidra med lite bilder från en CEB träning i juli.
Jag har en liten rundryggad sak och hade verkligen behövt en mer uppbyggd sadel i sitsen för mina ben står rakt ut. :crazy:
Den sätter mig även väldigt långt bak som ni kan se.

Riden i ca 7månader.
DSC_3798.jpg

DSC_3799.jpg

DSC_3805.jpg

Misslyckat försök till fram och ner. Hon rör sig så stort baktill i trav att hon måste gå på sned för att inte trampa sig själv, men med styrka kommer också att hon blir lite kvickare i steget och kan gå rakt. Bättre på andra bilden.
DSC_3812.jpg

DSC_3827.jpg

DSC_3828.jpg

Lyckades tydligen bara med travbilder av någon anledning.
Bilderna är från första passet. På andra passet hade jag :o börjat koncentrera mig lite också och då fick vi till lite trevliga öppnor också.

Jag red lite på banan med bara sidepull häromdagen. (Provade lite bara eftersom mitt bett inte är här (lång historia).) Kul att läsa att nån annan använder sådan också. Jag har dock sytt på en extra rem under hakan; mellan nosremmen och käkremmen, likadan som man har på kapsoner.

Hursomhelst så gick det jättebra! I båda varven och i alla gångarter! (Vilket jag verkligen behövde för självförtroendet är i botten just nu...)

Nu från oss. Vi kämpar sakta men säkert (nåja) framåt. Slutan sitter mer och mer, innan gick det inte alls. Lite stel tycker jag allt att det är men vi har mest koncentrerat oss på att få upp kondisen i sommaren och bränna fett (utan resultat som synes). Kurs igen om lite mer än en vecka, kan behövas.

moaippna.jpg

moaippna2.jpg

moasluta.jpg

slutamoa_redigerad-1.jpg

Och en i trav. Traven är alltså jätte svårt för oss!
moappnatrav.jpg

Vad söta ni är. Speciellt där han går i en förvänd sluta:love:

OA

Vad söta ni är. Speciellt där han går i en förvänd sluta:love:

OA

Hmm *host host* förvänd sluta:o? Haha vilken bild gör hon det på? Alltså meningen är att det ska vara en vanlig hederlig sluta men där ser man. Moa tyckte nog att hon behövde nya saker att träna på. Slutorna är inte våran grej och vi har båda jätte svårt för det.
Tur att det är kurs nästa vecka så tränaren kan se vad jag håller på med och rätta till felen då :rofl:

lite nyare bilder på min och min olyckskorp. vårt första dressyrpass på ett år. Gjorde inget egentligen, mest skritt på volt och trav på volt och testade galoppen på volt. Hästen är en travare, 19 år.

DSC00828.JPG

DSC00836.JPG

DSC00834.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka