använder du sporrar eller spö?

D

Don_93

Finns säkert redan en tråd om detta men jag orkade inte leta :angel:

Iafa, använder du sporrar och/eller spö när du rider? Hur ofta använder du det? Ibland kan man ju rida med det utan att använda det.
Sj rider jag alltid med sporrar. Ibland med 1 cm och ibland (alltid på träning och tävling) 1,5 cm.
Spö rider jag inte så ofta med. Orkar inte hämta ett ;)
Brukar ha spö när jag hopptränar och tävlar men brukar inte använda det.
Sporrarna kommer fram när jag behlver förstärka min skänkel. Jag är inte så stor och har inte så mkt ben på min lilla stora häst :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: använder du sporrar eller spö?

Rider endast med spö. Har nog inte kvar mina sporrar.

Rider alltid med sporrar, men använder dom bara när det behövs.

:smirk:

Sporrar har jag inte använt på flera år.
Dressyrspö har jag alltid.

Immer

På min egen häst har jag alltid med ett spö, men har nog inte använt det sen förra sommaren då hästen en gång vägrade gå framåt! På henne behövs det inga sporrar.

När jag rider andra hästar kan det hända att jag använder sporrar ifall det behövs. Föredrar det om hästen inte går framåt.

Jag rider alltid med spö och har sporrar när vi ska arbeta.

Har alltid spö men det kan bero på att jag har reflexband på spöt. Använder det däremot nästan aldrig kanske 1 ggr av 20 eller något men det ska finnas där i handen i alla fall. Sporrar har jag när jag hoppar eller rider valacken men det är ju inte så ofta eftersom han är utlånad och jag bara rider honom lite då och då. Behöver inte sporrar på honom men det känns lättare att få ihop honom och få med honom direkt från start. Eftersom jag inte rider så ofta överhuvudtaget nu...

Har alltid spö, men ibland rider jag med sporrar och ibland utan.

Använder sällan spö men det kan hända att jag tar med ett om jag ska rida den slöa lilla fjordingen i paddocken :devil: (men det räcker att ha det i handen på vägen till paddocken o sen kan man lägga ifrån sig det) Men på ridskolan fick jag lära mig att man alltid skulle ha med sig ett spö. Men när jag inte behöver de så ser jag ingen anledning att ta med det.
Sporrarna red jag mycket med förut men på de senaste tre åren har jag användt de en gång.

Använder sporrar, men endast vid dressyr. Spö använder jag, men endast vid tömkörning.

jag rider oftast med sporrar, men försöker rida utan så ofta som "möjligt".
spö använder jag sällan, vid tömkörning och vid hoppning brukar det åka med av gammal vana :p

Jag använder sporrar när jag rider dressyr, för om jag skulle behöva förstärka någon hjälp så gillar inte damen om jag flyttar skänkel och vikt för mycket...

Då är det bättre att kunna ha skänkeln still och bara peta på med sporren. Fast det är sällan det behövs öht.

rider väldigt sällan med spö, det är mest ivägen, ibland när jag hoppar har jag med mig ett.
Sporrar rider jag med periodvis, då 20 mm raka. Brukar sällan ha användning för dem, men de stör inte heller där de sitter...

på unghästen använder jag spö för det mesta för han har inte riktigt förstått skänkeln än.
På gammelhästen har jag förbjudit allt vad spö, sporrar och elektriska pådrivare heter! Det är han tillräckligt förstörd av på ridskolan han kommer ifrån. (inte elektriska pådrivare dock...)

rider aldrig med sporrar på polarens ponny numera.. och har bara ridit med sporrar en gång av misstag på ena ridskolan (men faaan va bra hästen gick) var stressad innan och glömde vart ja skulle så sporrarna åkte på..
på andra ridskolan rider jag med de sporrar som behövs för hästen.. dvs är det en häst som fungerar utan att man behöver ha sporrar så är jag utan.. men vissa måste man nästan ha sporrar på, annars får man inte ut nått av lektionen.. man kan juh inte spöa hela lektionen igenom heller.. och lyssnar hästen ja då använder man inte sporren nåt.. bara för att man har dom på sig betyder de juh inte att man använder dom.. jag försöker först och främst styra med sitsen om hästen är skänkeldöv..

och spö, ja det har jag jämt, det sitter fina reflexer på spöet så jag har det t.o.m vid lugna uteritter..

Senast ändrad av en moderator:

Rider nästan alltid med spö men aldrigt med sporrar känner inte att jag är duktig nog att rida med sporrar

Rider alltid med dressyr spö på min pålle. Han har en förmåga att bli atombomb i mellan åt. Och då räcker det med att man petar på honom med skänkeln så flyger han i luften. Men petar man till honom med spöt så skärper han sig. Det är ända gången jag användr spö. Sporrar behöver jag inte på honom.

Har alltid sporrar, de används vid behov. Har även ett dressyr spö, som också endast används vid behov.

:smirk:

får man fråga en sak? varför i hela helvete använder ni spö? Sporrar kan jag i viss mån förstå, men spöet. Dressyrspö är en sak, att peta till hästen lite och förstärka. Men ett hoppspö eller allroundspö? Om inte ledarskapet sitter från marken, varför ska man då försöka slå in det från ryggen?

tex. om hästen stannar, och vägrar att gå framåt. Om man spöar den då, visst den kommer att gå framåt för att det gör så jävla ont men vad lär den sig?

är det ett sådant förhållande man ska ha med sin häst? Att såfort hästen inte vill göra det människan vill så får den smaka på spöet?

Då får man inget ledarskap med respekt och tillit, man får ledarskap pga rädla.

jag kommer säkert få hur mycket skit som helst för det här, men jag står för mina åsikter.

sporrar rider jag inte med, behövs inte.

Spö endast om jag rider dressyr, för att kunna vara tydlig och aldrig i straffsynpunkt.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 711
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar