använder du sporrar eller spö?

Sv: använder du sporrar eller spö?

:devil: Trodde det var helt UTE med både sporrar å spön :devil:

:love: INNE är övertalning, beröm, tålamod :love:

Ändring: förstärkte med litet färg och tjock text :angel: :D

Senast ändrad av en moderator:

Har nästan alltid dressyrspö för att kunna förstärka en skänkel (aldrig som straff).
Frågar dock alltid ridlärare / ägare innan om det är ok ifall jag inte ridit hästen innan.

Har aldrig sporrar första gången på en ny häst. Ett spö kan man alltid släppa, men sporrar är svårare att ta av, och jag är inte tillräckligt van för att ha dem på och inte råka använda dem än...

Har aldrig sporrar på nuvarande hästen, men nästan alltid ett spö "bara för att"

Stisse skrev:
:devil: Trodde det var helt UTE med både sporrar å spön :devil:

:love: INNE är övertalning, beröm, tålamod :love:

På vilket sätt tar de båda ut varandra ? Man kan ha tålamod, övertala och berömma fast man har spö och sporrar :idea:

Min häst kan plötsligt vägra gå framåt, och då viftar jag med spöet ovanför korset på henne. Då går hon igen. Jag har aldrig skrivit att jag slår på hästen :smirk:

Jag använder bara spö om jag rider tillsammans med mamma när hon kör sin 5-åriga kallblod, för att ge henne lite sällskap o motstånd! :crazy: då kan spö vara bra om vi ligger jämnsides bara för att lättare kunna flytta henne i sidled...o nu så vet hon att om spöet är med så är det race som gäller :D
Sporrar använder jag närstan jämnt, inte om mamma är med, och inte på vintern. Pälsen är så tunn att den skavs bort...inga problem med det på sommaren :crazy:

Dressyrspö ibland, oftast inte alls.
Sporrar slutade jag använda för länge sedan.
Åker bara på de få gånger jag tävlar, för då måste man ju ha dem...

Använder inget av dom. Har en 3-åring som är under tillridning och hon är så känslig så det räcker att jag trycker ner knät så flyttar hon sig i sidled. Framåt går hon på ljudkommando. :)

Just nu rider jag med sporrar + hoppspö i hopp/terräng på min ena häst. Sporrarna för att förfina hjälperna och snabbt kunna länga galoppsprången om vi ligger stort. Hoppspöt finns där om han tvekar och lägger jag då på spö på bogen där han "bör" ta av så gör han det. Oftast har jag sporrar i dressyren också.

Mitt sto rids just nu helt utan sporrar och spö förutom i hoppningen och de få gångerna hon går terräng, där har jag ett kort hoppspö i samma syfte som på min andra häst. Att slippa sparka till eller tjoa om vi ligger lite knasigt, kan jag istället lägga det på bogen brukar det alltid bli mycket bättre.

Rider inte ut med sporrar/spö. Om jag någon gång vill använda/känner behov av ett dressyrspö brukar jag låna ett.

Olika beroende på hästen, på ridskolehästarna ridre jag med spö men med min förra foderhäst red jag med sporrar och oftast spö också...

//Michelle

Har både spö och sporrar. Spö ute och i markarbete och sporrar vid hoppningar. De är där som en förlängd hjälp utav hjälperna vid behov.

Rider med spö, men använder det så gott som aldrig.

Använder det mer i markarbete, ja som en markering..

Egentligen kunde jag ju rida utan.. "En vana" :smirk:

Nope, inget av det..Inte sporrar för hästen är så jäklans känslig för skänkeln och inte spö för hon är spörädd..

Någon har varit dum mot min älskling någongång :mad:

På min ena häst har jag aldrig sporrar eller spö. Den andra brukar jag rida med sporrar nästan alltid och ibland tar jag ett dressyrspö för att hjälpa honom med bakbenen. Jag använder aldrig spö eller sporrar som bestraffning. Skulle aldrig smälla till hästen hårt om den går emot hjälper t ex. Utan då får man använda sin hjärna för att lösa problemet.

Både och, i olika situationer.

Sporrar endast vid dressyr arbete. Man får inte tävla utan, och pålle är känslig och lyhörd, så det är inte bara att slänga på ett par sporrar när man ska tävla, han behöver vara van vid dem. dessutom går han mycket bättre och är mycket mindre irriterad än när jag sitter utan sporrar, då han tycker jag "tjatar" med skänkeln mer då. Ändå är det sällan jag lägger till sporren, har lååånga ben, så det blir itne att jag sitter och nöter oavsiktligt med sporren heller, -använder jag den är det avsiktligt och sparsamt.

dressyrspö: för att peta med på bakbenen nån gång när det behövs.

alround spö i skogen: en vana, bra att ha att skjuta undan tex grenar med :D

Samma som Mackan!

Fast sporrar är olika, beroende på häst och så. Men jag har hellre det än att sitta och "tjata" med skänkeln.

Mifellen skrev:
får man fråga en sak? varför i hela helvete använder ni spö? Sporrar kan jag i viss mån förstå, men spöet. Dressyrspö är en sak, att peta till hästen lite och förstärka. Men ett hoppspö eller allroundspö? Om inte ledarskapet sitter från marken, varför ska man då försöka slå in det från ryggen?

tex. om hästen stannar, och vägrar att gå framåt. Om man spöar den då, visst den kommer att gå framåt för att det gör så jävla ont men vad lär den sig?

är det ett sådant förhållande man ska ha med sin häst? Att såfort hästen inte vill göra det människan vill så får den smaka på spöet?

Då får man inget ledarskap med respekt och tillit, man får ledarskap pga rädla.

jag kommer säkert få hur mycket skit som helst för det här, men jag står för mina åsikter.

Här delas inte ut skit!
Jag håller med dig när det gäller att ledarskapet ska sitta innan man ens tänker på att sitta på hästen.
Men nu är inte alla hästar så framåt och då kan sporrar/spö behövas, i alla fall om man inte vet knepen... :angel:
Men det ska aldrig användas så att det gör ont! Det ska bara toucha hästen, som en liten maning framåt. (trots att jag vet ridskolor där man slår HÅRT.)
Personligen använder jag bara spö för att förtydliga skänkeln som unghästen inte har lärt sig än. Spö på rumpan är något dom förstår instinktivt.

Jag har aldrig ridit med sporrar och jag har aldrig saknat det....

Rider ibland med spö då jag rider min unghäst själv ute,
eftersom han aldrig ridits själv förrens han kom till mig.

Har mest med det som säkerhet om han vill stanna och ej gå t.ex.
Har ej hänt men man vet ju aldrig med de små liven...

Men eftersom det numera är förbjudet att ha Spö på Distanstävling så får man snart börja träna utan........helt och hållet.

(Tror sporrar redan är förbjudna)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 711
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar