använder du sporrar eller spö?

Sv: använder du sporrar eller spö?

Jag rider med spö på dressyr träningar, och iblan med sporrar. ;)

/kallzon:bump:

det är väl ingen som säger att man ska banka med varken spö eller sporrar?

vad är skillnaden på att peta med sporre eller med ett spö?

Jag rider med dressyrspö på de hästar som tillåter även vid hoppning, jättebra hjälpmedel (betyder inte att man slår hästen)!
Används endast vid behov.
Rider aldrig med sporrar, har ett par aldrig använda :p

Senast ändrad:

jag kan ju bara svara för min egen del...
(förstår egentligen inte varför jag ens orkar svara öht)

jag red med spö på min förra häst för att sporrar gick inte att använda på honom, knappt ens underskänklar öht.. MEN han hade en grym ovana, på hemvägen började han backa, och stå på bakbenen och så vidare.. för att han var PIGG. när han började backa, ståendes på bakbenen, ner i dikena, så var det himla praktiskt att kunna lägga till spöet på rumpan på han (INTE slå, peta!) och, hemska tanke, jag hade ett 40cm hoppspö!

kan även säja att denna häst var alltid gudomlig att leda och ha att göra med på marken, kunde placera honom där jag ville, och där gick han... ledarskapet var det inget snack om vem som hade, det hade jag! men hästen var onekligen en mycket speciell herre, inte alla gånger den lättaste att rida...

spö och sporrar och skarpare bett....ptjaa...det är väl aldrig värre en den som hanterar grejjerna.. tycker det är mycket värre med dom som sitter och bankar och sliter i hästarna.. nej dit med ett spö eller sporrar eller ett skarpare bett... FÖR HÄSENS SKULL!
det är himla lätt att generalisera och säja : man måste ta det från marken först... men sen då???? och på ridskolor då?
det är även lätt att säja att om man har ledarskapet från marken så är hästen sååååå snäll att rida och såååå medgörlig... bullshit,, och rent livsfarligt att ens tänka den tanken.. VISST ska man ha ledarskapet från marken (och när man sitter på hästryggen) MEN det slutar inte där...

och om hästen vägrar gå framåt, så oftast, räcker det med att PETA en gång med spöet så går hästen.. om man använder spöet som "en röstförstärkare" så ser jag inget negativt med det..

men visst, vi ska leva i en rosa värld, där allt är så enkelt, och allt går att generalisera... Den världen har då inte jag hittat till än (nån som har vägbeskrivning?)

Senast ändrad:

Har aldrig ridit med sporrar. Red med spö förrut men nu gör jag det inte....

Pontevecchio skrev:
det är väl ingen som säger att man ska banka med varken spö eller sporrar?

vad är skillnaden på att peta med sporre eller med ett spö?

I Min Värld:

peta med sporre= framåt, gå snabbare.. skänkeln är ju framåtdrivande eller hur?
Jag driver dock med sitsen och inte med skänklarna,
men anyway:
petar jag med ett spö betyder inte det öka takten, gå snabbare... el. dyl.
det betyder jobba mer med det benet... Inte gå snabbare.
dvs; jag märker att hon kanske inte bär upp sig riktigt med vänsterbak, då kan jag peta där för att påminna henne om att
hon ska jobba med det också.
Men inte att hon ska gå fortare = skjuta på mer, utan snarare samla sig och arbeta mer där --> bära upp mera med det benet.

Många här rider med skjutkraft - jag eftersträvar bärkraft.
Tempot är oviktigt, takten är mera viktig.
Takten och rytmen och bärkraften.

Försökte vara tydlig, vet inte hur jag lyckades.

Använder spö som förstärkning när jag jobbar hästarna vid hand. rider mycket, mycket sällan med det.

När jag rider i skogen har jag alltid ett allround-spö.
Anledningen är att jag har en lat häst som inte riktigt vill gå fram. Jag försöker använda spöet så lite som möjligt, många ggr räcker det ju att bara ha det med.
Vid dressyrridning använder jag både dressyrspö och 3 cm sporrar.
Min instruktör som sett mig rida både utan sporrar, med 1 cm kulsporrar och dessa 3 cm, hon vill att jag rider dressyr i den senare varianten, jag orkar inte riktigt med henne utan. Hon är en stor och kraftig 167 cm:s häst.

Jag använder aldrig sporrar, mina skänklar är inte tillräckligt stabila för det.
Spö däremot har jag alltid när jag rider. I dressyren använder jag det för att peta där jag inte kommer åt med min egen kropp. Vid uteritter är det en fråga om säkerhet - det har redan räddat mig och pållen vid två tillfällen: när han blev rädd för en fågel och höll på att backa nerför ett stup, samt när han blev rädd för ett fladdrande brevlådelock och slog på en tvärnit mitt på en hårt trafikerad 90-väg vi var på väg över. Inte direkt läge för finlir i sådana situationer.
Dessutom är det en utmärkt blinningdödare på sommaren. :)

nästan alltid spö på min äldre häst och sporrar vid dressyr träning och på tävling. inet av det på min unghäst

Har alltid spö när jag rider. Dressyr eller hopp beroende på vad jag vill göra. Min häst blir bara irriterad av sporrar och lyssnar inte bra på dem alls. Dessutom tycker jag det är svårt att bara använda dem vid behov.

Använder aldrig sporrar, eftersom jag rider islandshäst och har långa ben, så de skulle hamna nedanför hästens kropp..... Spö använder jag inte heller, åtminstone inte på min egen häst. Jag red in honom utan spö (för jag tyckte det var enklare utan ett spö som kunde vara ivägen....) och nu, några år senare, har jag vant mig av vid att rida med spö. Och behöver det inte heller, tycker jag.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 711
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar