Sv: använder du sporrar eller spö?
jag kan ju bara svara för min egen del...
(förstår egentligen inte varför jag ens orkar svara öht)
jag red med spö på min förra häst för att sporrar gick inte att använda på honom, knappt ens underskänklar öht.. MEN han hade en grym ovana, på hemvägen började han backa, och stå på bakbenen och så vidare.. för att han var PIGG. när han började backa, ståendes på bakbenen, ner i dikena, så var det himla praktiskt att kunna lägga till spöet på rumpan på han (INTE slå, peta!) och, hemska tanke, jag hade ett 40cm hoppspö!
kan även säja att denna häst var alltid gudomlig att leda och ha att göra med på marken, kunde placera honom där jag ville, och där gick han... ledarskapet var det inget snack om vem som hade, det hade jag! men hästen var onekligen en mycket speciell herre, inte alla gånger den lättaste att rida...
spö och sporrar och skarpare bett....ptjaa...det är väl aldrig värre en den som hanterar grejjerna.. tycker det är mycket värre med dom som sitter och bankar och sliter i hästarna.. nej dit med ett spö eller sporrar eller ett skarpare bett... FÖR HÄSENS SKULL!
det är himla lätt att generalisera och säja : man måste ta det från marken först... men sen då???? och på ridskolor då?
det är även lätt att säja att om man har ledarskapet från marken så är hästen sååååå snäll att rida och såååå medgörlig... bullshit,, och rent livsfarligt att ens tänka den tanken.. VISST ska man ha ledarskapet från marken (och när man sitter på hästryggen) MEN det slutar inte där...
och om hästen vägrar gå framåt, så oftast, räcker det med att PETA en gång med spöet så går hästen.. om man använder spöet som "en röstförstärkare" så ser jag inget negativt med det..
men visst, vi ska leva i en rosa värld, där allt är så enkelt, och allt går att generalisera... Den världen har då inte jag hittat till än (nån som har vägbeskrivning?)