använder du sporrar eller spö?

Sv: använder du sporrar eller spö?

Rider aldrig med spö, av den enkla anledningen att jag tycker att hästen ska svara fram för min skänkel. Använder ibland sporrar, inte alltid, det beror lite på vad jag ska träna. Sporrarna har jag alltså bara vid vissa träningar (då dressyr)

Mifellen skrev:
får man fråga en sak? varför i hela helvete använder ni spö?

Du behöver inte svära. Jag använder spö för att hästen stannar och vägrar röra på sig, den svarar inte heller på skänkeln. Till skillnad från dig förstår jag inte varför man använder sporrar.

:banana:

brukar försöka rida utan vare sig spö eller sporrar.. :bump:

På palominon rider jag numer utan sporrar och spön. Behövde hoppspö förut pga. vägringar. (Han var alltså lömsk. min ridlärare red honom en gång och han stannade på 50cm. Han är helt genomkollade. kotor, hovar, mun, rygg, nacke, bakdel u name it. Det var för att han inte hade lust helt enkelt) så då hade jag hoppspö. (har det på träningar då han kan bli osäker på¨läskiga hinder som tränaren älskar :p)
Han har blivit så framåt att det inte behövs längre.

På nya hästen rider jag med både och. För att slippa sitta o banka med skänkeln. (TRÖÖÖÖG häst och STOR och KLUMPIG) och spö när han inte lyssnar på framåtdrivande skänkel.

Rider alltid med sporrar, och 99 fall av 100 med spö.

Vet inte hur långa sporrar jag har, kan de vara 2,5 cm tro? Används rätt flitigt också. :o

Äsch, vem bryr sig om trender? :p

Ibland får man ta till krafttag, oavsett hur mycket man berömmer när det väl blir rätt. På min häst fungerar iaf inte beröm och övertalning genom smek och lek när han sätter sig på tvären - däremot får han det i massor när han väl gör rätt.

SaraMara skrev:
Äsch, vem bryr sig om trender? :p

Ibland får man ta till krafttag, oavsett hur mycket man berömmer när det väl blir rätt. På min häst fungerar iaf inte beröm och övertalning genom smek och lek när han sätter sig på tvären - däremot får han det i massor när han väl gör rätt.
:p Kunde inte låta bli att retas:p
Var på sånt humör den dagen:D

Det allra bästa att använda på hästar som inte lyder
är ett fungerande trollspö......men tyvärr så är
de inte uppfunna ännu:crazy:
Lycka till med pållen.

Förstod det, därav :p ;)

Tack, det skall nog gå bra. Trots användning av både sporrar och spö. Eller kanske just tack vare. ;) Vem vet?

Jag har typ jämt med mig spö på min ponny. Använder det dock inte i närheten utav lika många gånger. Mest när hon fjantar å låtsas bli rädd för en sten eller vägrar flytta sig för skänklarna. Hon är något envis utav sig :D

använder inte sporrar på min nuvarande häst, å det är helt enkelt för att jag inte vill göra det. är inte emot sporrar eller något men rider helst utan. min lilla älskling är fem år och än tycker jag inte att de behövs. rider därimot alltid med spö, dressyrspö till vardags för att kräva det där lilla extra ibland menaldrig som bestraffning! bara "toucha" lite för lite mera tryck t.ex.

jag rider inte med spö eller sporrar i skogen, på träningar rider jag offtast med sporrar och på tävlingar händer det att jag har spö. Sporrar ser jag som ett hjälpmedel att få hästen mer lyhörd och känslig för skänkeln, spöt har jag om jag ska hoppa och behöver lite mer tryck i språnget då räker det med ett lätt klasch på bogen. :d

Jag har altid med mig ett dressyrspö, någo vana jag har. Sporrar använder jag inte särskillt ofta.

/ Sara

på förra hästen hade jag alltid ett dressyrspö när jag red. bra att kuna putta på lite där bak :p

nye hästen behöverman ingenting.. bara en liten puss så far man iväg :love:

Använder inte sporrar!
Och rider med dressyrspö - det är min förlängda arm såväl
på backen, som på hästryggen.
Jag använder aldrig spö i framåtdrivande eller bestraffande syfte,
det är som sagt min förlängda arm som talar om att "flytta lite mera på det benet" osv.

Måste man ta till spö och sporrar för att få hästen att gå framåt
så är det nåt som är fel anser jag - hästens hud är känslig
den kan känna en så liten sak som när en fluga landar på den,
det betyder att det inte finns någon anledning för mig att ta i
när jag rider - det KÄNNER , om den sedan inte VILL är en annan sak,
och då måste jag som ryttare/flockledare fundera på Varför...
För att den skiter i mig ? (ledarskapsproblem - löses icke med sporrar eller spö, det finns säkert flera saker som tyder på detta, inte bara inom ridningen)
För att den har ont och därmed inte Vill röra sig i onödan?
För att den är rädd och inte vågar?

Det finns flera alternativ, att hästen är stor och jag liten och att jag av den anledningen behöver förstärka mina hjälper för att orka rida, är något jag inte köper.

Oj, snacka om att göra det lätt för sig...

Visst kanske det kan kännas som en dröm att rida hästen enbart för säte och tankar, men ärligt talat, hur många är där?

Behöver du aldrig tala om för din häst att "vakna till nu hörru, jag vill ha kvickare frambenslyft och aktivare bakben" genom att skänkla?

Min häst och jag har säkert våra ledarskapsproblem, det hävdas alltid i dessa trådar, men inga som stör mig iaf, dock är både hästen och jag lata av naturen, som de flesta hästar och människor kan jag tänka.

Ett litet pet med sporren gör betydligt mer nytta än tre års träning på att hästen skall lära sig öka takten för att man kramar vänster rumpmuskel eller vad det nu månne vara, tror varken häst eller ryttare behöver vara ute på särskilt hal is för att vilja se lite snabbare framsteg än så.
Min häst Håller inte för så långsam träning heller, vilket hans intellekt inte insett, så han går gärna och maskar och hänger i handen. Då är det mitt ansvar och jobb att driva på honom så han vaknar ur sin trevliga lilla dvala och börjar Arbeta. Om jag gör det mha ett pet med en sporre, ett rapp med spöt eller genom att ladda energi mentalt känns som det kvittar. Förutom att jag behöver ha honom att arbeta så Varje ridpass, inte om två år när jag fått koll på alla muskler i min kropp.

Och jag tror han lider mer av att gå fel, muskla sig fel, bli halt i slutändan osv än av att jag tar till hjälpmedel de gånger jag behöver.

Jag använder aldrig spö eller sporrar på min egen häst eftersom jag lixom inte behöver det.. hon går framåt ändå och gör hon inte de så använder jag rösten.
Har dock testat att använda sporrar på henne men de gick inte så bra.. :crazy: Hon drog i sken...

Men på skolans hästar så måste man ibland använda sporrar och/eller spö. och det är lärarna som säger det..

Jag är där. Med min egna häst som jag har nu. (halvblodssto)
Och jag kom dit med min förra medryttarhäst (en tinker, kraftig som f*n och jag är inte stor... :smirk: )
Och jag vet flera andra som också är där.

Det har aldrig tagit mig så lång tid som ett år ens att komma dit jag vill med ridningen. Inte ens ett halvår.

Jag rider med dressyrspö som sagt, och saknas det aktivitet i nåt ben, så petar jag med spöt där för att påminna henne om att "använda alla benen" ;)

Jag ser ingen anledning att sopa till min häst eller picka med sporrar.
Men får jag välja mellan att se en ryttare som bankar idogt med skänklarna eller trycker lite lite lite ... så väljer jag det sista...

Jag tycker att ryttare generellt sätt tar i åt helv*** för mycket när dom rider, istället för att finslipa sina hjälper.
Det tar inte lång tid, det är inte svårt.
Och ingen, varken häst eller ryttare tar skada av det.
Hästar behöver använda hjärnan. Det gör vi människor också.

Rider aldrig med sporrar, och helst inte med spö. Om jag gör det är det för att förstärka skänkel, ej straffa hästen för något..

Rider alltid med sporrar efterso min häst har ett "mjuka tassande mockasinen"-läge då hon krullar ihop sig och bara går och svassar, det ser jättefint ut och hon har lurat en hel drös människor som tittar på men ryttarkänslan är att hon går baklänges trots att hon uppenbarligen rör sig framåt.
Sporrar för att ge en lätt tapp är då att föredra.
Har 35mm sporrar för dressyrarbete och 15mm för hoppning. De långa sporrarna har jag mest för att nå in. När jag sitter på min väldigt runda häst (ej fet är sådan i typen) i dressyrsadel och med långa läder, når sporren inte in om den är för kort.

Spö har jag långt när jag rider dressyr för att peta på olika ställen när pållan fuskar och försöker lägga motorn i stand-by-läge.
Kort hoppspö för att markera olydnad vid eventuell vägran.
Nästan aldrig spö vid uteritter om jag inte ska träna på något som jag vet kräver lite pet.

Tycker inte att jag tar i för mycket alls. Hästen rids med ett mjukt stöd i bettet och mycket säte och mjuk skänkel. Sporrarna ger den lilla extra hjälpen jag behöver för att hålla henne "elektrisk" och framåt. Visst sitter jag med både sporrar och spön, men man kan med lätthet räkna gångerna de används på ett pass.
Jag har ridit utan ibland och fått hela passet fördärvat för att hela pållan gått i baklås och dött, det är inte kul alls. Jag anpassar mig efter individen. Min förra häst behövde man knappt ha spö till och det var då mer regel än undantag att jag red utan några hjälpmedel alls

Apo

Senast ändrad:

jag rider med spö (fast det är ett par som jag inte gör det på) men jag använder det väldigt sällan

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 711
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar