Använda back on track

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zeita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 301
Z

Zeita

Jag har inhandlat en ryggvärmare från Back on track som jag tänkte börja använda på min häst som har känslig rygg. Ska snart börja vänja henne vid täcket.

Min fråga är då följande; finns det risk att hon inte "klarar" sig utan täcket om man använder det varje dag och sedan slutar? Kan man skapa ett "beroende"? Eller är jag på fel tankebanor?

Jag hade tänkt använda täcket under ca 8-10 h per dag (varje dag) men nu har jag börjat fundera på effekten om man då slutar använda produkten.

Tacksam för svar.

Sv: Använda back on track

På vilket sätt är hästen känslig i ryggen?
Det räcker inte bara med ett vanligt täcke så hon inte blir kall och våt över ryggen?
Eller ska du använda vid uppvärmning innan ridning?
Lite svårt att uttala sig när man inte vet på vilket sätt hästens rygg är känslig.

Om man läser på BOTs hemsida så står det bla.:

Användningsråd

Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Använd produkten max 4 timmar de första 2-3 dagarna.
Kroppen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Specifika användningsråd för Häst och Hund
Tänk på att effekten av Back on Track ökar vid rörelse då kroppsvärmen ökar, så förutom att använda paddar och täcken i stallet kan hästen med fördel få röra sig med Back on Track-produkterna på sig. Speciellt lämpliga i detta sammanhang är arbetsdamaskerna, lindorna, schabraket , skrittäcket och skrittmaskinstäcket.
Vid långvariga problem kan hästen behöva använda Back on Track under en längre period. Använd då produkten i 2-3 veckor och gör uppehåll 1 vecka för att se om symptomen kvarstår.

I förebyggande syfte kan Back on Track användas med regelbundna uppehåll. Använd Back on Track 1 dag före och 2 dagar efter träning och gör därefter uppehåll tills nästa träning. För uppvärmning använd 1-2 timmar före och 2-4 timmar efter träning.

Om hästen måste ha specialtäcke varje dag så är nog inte ryggen något vidare...
Men användningen i förebyggande syfte i samband med träning för att öka blodgenomströmningen för att få en bättre uppvärmning och minska träningsvärk tror jag är bra! (dessutom mycket smidigare än att hålla på och kladda med linement och mycket billigare än ett solarie!:idea:)

Ah, tack för ditt svar! Det var lite som jag trodde, man ska inte köra med täcket hela tiden utan ha regelbunda uppehåll. Hennes rygg är känslig av olika orsaker men nu under uppbyggnad efter samrådan med veterinär, equiterapeut m.m.

Hade tänkt ha back on track i förebyggande syfte tillsammans med vårt nyinskaffade solarium :)

Du kan använda täcket dygnet runt året runt utan att hästen blir beroende. Enda orsaken till att det står att du ska göra uppehåll är ju för att kolla om problemt kvarstår. Om du håller på att bygga upp hästen så skulle jag använt täcket tills du ser att ryggen är välmusklad och fin. Det finns ju ingen andledning att göra uppehåll om du vet att ryggen inte är bra än.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: aglaonema
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: MiniLi
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 426
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka