Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har fortfarande inte svarat på varför du så gärna vill ha reda på diagnosen
Jobbigt att diskutera när du vill göra mig till personlig syndabock.
Jag kan bara inte fatta att man vill mörka sin sjukskrivningsorsak.
KL
vad jobbar ni på för ställen, om det känns som att era sjukdomar skulle gå runt på företaget som diskussionsämne? Följer man inte arbetslagarna som gäller, och har ni ingen HR avdelning som givetvis hanterar sådan information som sekretess?![]()
Du har absolut ingen skyldighet att avslöja för din arbetsgivare vilken sjukdom du har.
Sköter du det som du skall dvs inger sjukintyg rätt datum och har en bra kontakt med fk så har arbetsgivaren inget med det att göra.
Dock reagerade jag på en punkt på listan, det stod att "man måste vara anträffbar på telefonen hela sin sjukskrivningsperiod".
Alltså oavsett om man är sjuk en dag eller längre period.
Har verkligen arbetsgivaren rätt att kräva detta?
Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?
Jag har faktiskt maskat intyg men det var på mitt barn. Jag ansåg inte att arbetsgivaren hade någon som helst rätt att veta vad mitt barn var sjuk i.
På en stor arbetsplats så visst, mörka era intyg.
Men på en liten arbetsplats, med låt oss säga 2-3 anställda, så är det ingen bra ide att sjukskriva sig utan att berätta varför.
Visst, är det nåt "känsligt" får man väl säga "magbesvär" eller nåt övergripande.
Att inte säga nåt alls, eller ännu värre "det har ni inte med att göra" så lovar jag att både arbetsgivare och de andra anställda blir både besvikna och irriterade.
Varför ska vi ha sekretess inom sjukvården om man inte får välja att denna sekretess även ska gälla gentemot sladdrande arbetsgivare?