Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ge ett exempel på sån sjukdom.


Skulle jag som arbetsgivare få personal sjukskriven utan att de talar om varför skulle jag bli rätt besviken, faktiskt.

Det är precis som det sägs; det finns ingen skyldighet för en anställd att tala om vilken diagnos de har. I sig är det ju en ganska bra regel (tycker jag trots att jag är arbetsgivarrepresentant i mitt yrke). Ett ganska bra exempel på sjukdom som kanske många inte skulle vilja tala om är t ex att man fått diagnosen HIVsmittad (som väl förmodligen inte gör att man är hemma längre än att när man bearbetat det psykiskt kan man återgå i arbete)Tyvärr. Men det är väl ett exempel där jag själv möjligen skulle kunna tveka.

Det krånglar ju dock till det med arbetsgivarens rehabiliteringsskyldighet. Det kan vara svårt att hjälpa någon; anpassa arbetet mm om man INTE ens har ett hum om sjukdomen.

Jag har dock endast varit med om 1 individ som "maskade" diagnosen på sina sjukintyg. Och då har jag jobbat med ganska många rehabiliteringsärenden de sista 10 åren i min roll som personalare.
I det fallet var det ändå så att personen uttryckte att det var en psykisk diagnos och jag kunde ana mig till ungefär vilken (på beskrivning av problemen).

Jag kan komma på ett otal diagnoser där många människor säkert inte känner sig bekväma med att tala om dem för chefen. Hemorrojder, gonorré, schizofreni för att ta några. Det beror ju också på hur förtroendet för ens chef är; känner inte personen tillit till att chefen håller tyst inför t ex arbetskamrater även om man ber om det så kanske man hellre håller tyst.
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Bättre att vara öppen, tänker jag. Än att man ska behöva spekulera.
Hade jag en anställd, som ringer och sjukskriver sig och inte vill säga varför skulle jag anta att det är jobbrelaterat. Vilket inte skulle kännas bra alls.

Jag tycker också att det är bättre att vara öppen med det. Dessutom är det ju så att om arbetsgivaren inte kan bedöma min arbetsförmåga så kanske han/hon väljer att inte acceptera läkarintyget och inte betala ut någon sjuklön åt mig. Det blir då min uppgift att via Försäkringskassan begära sjuklön via sjuklönegaranti och det kan innebära att utbetalningen av min sjuklön och sjukpenning dröjer....

Vi ska ju komma ihåg att läkarintyget inte är någon garanti för vare sig sjuklön eller sjukpenning utan bara ett underlag för försäkringskassans handläggare att bedöma rätten till det....
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Alltså, till min chef skulle jag alltid tala om varför jag är sjukskriven.
Däremot behöver inte alla kollegor veta om orsaken.
Jag har alltid hört av mig till ag, däremot kanske man råkar vara på toa eller sova när de ringer, då fr man ringa upp.
Har tom ringt när jag ingen röst hade bara för att de verkligen skulle höra att jag inte kunde prata.
Som lärare är det ju liksom en nödvändighet.
Nu är jag sjukskriven för utmattningssyndrom och hjärtproblem. Dock är jag arbetslös annars just nu.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Bättre att vara öppen, tänker jag. Än att man ska behöva spekulera.
Hade jag en anställd, som ringer och sjukskriver sig och inte vill säga varför skulle jag anta att det är jobbrelaterat. Vilket inte skulle kännas bra alls.

Som bra chef/arbetsgivare krävs nog insikten att det kan finnas åtskilliga andra anledningar till att det inte talas om.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

]


Därutöver: vilka arbetsrättsliga perspektiv som gäller när man har med en arbetstagare med extremt tråkig attityd att göra behöver du varken upplysa mig eller Björk om.

Är nog rätt benägen att hålla med! ;)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ett ganska bra exempel på sjukdom som kanske många inte skulle vilja tala om är t ex att man fått diagnosen HIVsmittad

Jag kan komma på ett otal diagnoser där många människor säkert inte känner sig bekväma med att tala om dem för chefen. Hemorrojder, gonorré, schizofreni för att ta några.

Jag tror faktiskt att jag är så fånig att jag skulle säga något i stil med "magproblem" om jag hade hemorrojder och möjligen könssjukdom eller "underlivsinfektion" om jag hade gonorré.

Schizofreni, föreställer jag mig att jag inte skulle kunna dölja. (Jag har en jobbkontakt som lider av det, och hen kan inte dölja det. Vilket är bra, så vi kan hjälpa hen vid behov. Hen behöver sjukvård ibland.)

Hiv finns det ju ingen anledning att berätta om på jobbet, vad jag kan komma på, om det inte är för att man vill "komma ut", vilket ju en del vill. Jag har en kompis som har det. Han jobbar med hivfrågor, så han är ju öppen om det, men på ett "vanligt" jobb som mitt skulle hiv betyda noll och intet (så länge inte personen bryter ihop mentalt, men då är det ju "nervsammanbrott" som är problemet).
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag tror faktiskt att jag är så fånig att jag skulle säga något i stil med "magproblem" om jag hade hemorrojder och möjligen könssjukdom eller "underlivsinfektion" om jag hade gonorré.

Schizofreni, föreställer jag mig att jag inte skulle kunna dölja. (Jag har en jobbkontakt som lider av det, och hen kan inte dölja det. Vilket är bra, så vi kan hjälpa hen vid behov. Hen behöver sjukvård ibland.)

Hiv finns det ju ingen anledning att berätta om på jobbet, vad jag kan komma på, om det inte är för att man vill "komma ut", vilket ju en del vill. Jag har en kompis som har det. Han jobbar med hivfrågor, så han är ju öppen om det, men på ett "vanligt" jobb som mitt skulle hiv betyda noll och intet (så länge inte personen bryter ihop mentalt, men då är det ju "nervsammanbrott" som är problemet).

Det är nog inte heller så ovanligt att en person faktiskt börjar med att hålla en diagnos hemlig för att senare i sjukdomen/livet kunna bli öppen med det inför andra. Jag fungerar så själv; skulle jag få en diagnos jag själv har svårt att acceptera eller som ger mig någon slags "skamkänslor" (hur dumt än det skulle vara) så skulle jag först behöva smälta det själv.
Sen skulle jag mycket väl av principiella skäl kunna få för mig att berätta, just för att lyfta bort en del av skamstämpeln.

Så är det med min genitala herpes. Den höll jag tyst om när jag fick första utbrottet (som innebar 2 veckors sjukskrivning), men nu, sisådär 20 år senare så kan jag berätta om den ibland i sammanhang när folk pratar om sådant.

Jag har inga problem av min herpes (knappt alls), men ibland tar jag upp det just för att liksom hjälpa till att lyfta bort den skamstämpeln som många känner när man får en könssjukdom.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Sen beror det ju rätt mycket på vilken sorts person ens chef råkar vara, eller vilken "personkemi" man har med chefen. Även om orsaken till sjukskrivningen inte är jobbrelaterad, som i våra exempel ovan.

Jag har precis fått en ny chef, och plötsligt känner jag hur trivsamt det är att ha en chef som jag känner att jag skulle kunna gå med vad som helst till, om det behövdes. Jag kan inte komma på något problem som jag skulle kunna ha, som jag inte tror att hon skulle kunna hantera förtroendeingivande och professionellt.

Tidigare chefer har jag så sett varit ok nöjd med, men den där tryggheten i relationen är helt ny för mig, vad gäller just chefen. (Och då har jag jobbat mer eller mindre i 32 år vid det här laget.)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag har dock endast varit med om 1 individ som "maskade" diagnosen på sina sjukintyg. Och då har jag jobbat med ganska många rehabiliteringsärenden de sista 10 åren i min roll som personalare.
I det fallet var det ändå så att personen uttryckte att det var en psykisk diagnos och jag kunde ana mig till ungefär vilken (på beskrivning av problemen).
.


Jag har erfarenheten av att mörkandet av diagnos och maskade läkarintyg slutligen hamnade i skarpt läge och den anställde bokstavligt talat tvingades avslöja diagnosen, med stöd av fack och fk.
Det handlade dels om rehabiliteringsansvaret och dels blev det en arbetsmiljöfråga :)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ge ett exempel på sån sjukdom.


Skulle jag som arbetsgivare få personal sjukskriven utan att de talar om varför skulle jag bli rätt besviken, faktiskt.
Jag var sjukskriven på grund av superakut depression och fullkomligt förstörd mage. Min läkare sa att jag absolut kunde svärta över den delen av sjukintyget eftersom jag inte behövde uppge för min arbetsgivare vad jag var för sjuk.

Med tanke på hur det snackades på den arbetsplatsen var det väldigt skönt för mig att jag slapp berätta hela historien om mitt då väldigt trasiga inre.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Bättre att vara öppen, tänker jag. Än att man ska behöva spekulera.
Hade jag en anställd, som ringer och sjukskriver sig och inte vill säga varför skulle jag anta att det är jobbrelaterat. Vilket inte skulle kännas bra alls.

För mig är det ok att vara öppen och berätta men som skrivits i många inlägg tidigare finns det diagnoser folk inte vill berätta om. Har man dessutom en AG som min så förstår jag alla de som blivit sjukskrivna pga honom att de inte vill visa det. Står på flera av deras intyg att det är pga psykisk terror av AG.:crazy:

Jag har en sjukdom som helt enkelt är extra aktiv just nu och han kände till sjukdomen när jag blev anställd och han får även bidrag för mig.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag har erfarenheten av att mörkandet av diagnos och maskade läkarintyg slutligen hamnade i skarpt läge och den anställde bokstavligt talat tvingades avslöja diagnosen, med stöd av fack och fk.
Det handlade dels om rehabiliteringsansvaret och dels blev det en arbetsmiljöfråga :)

Du har absolut ingen skyldighet att avslöja för din arbetsgivare vilken sjukdom du har.

Sköter du det som du skall dvs inger sjukintyg rätt datum och har en bra kontakt med fk så har arbetsgivaren inget med det att göra.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Bättre att vara öppen, tänker jag. Än att man ska behöva spekulera.
Hade jag en anställd, som ringer och sjukskriver sig och inte vill säga varför skulle jag anta att det är jobbrelaterat. Vilket inte skulle kännas bra alls.

Varför spekulera? Arbetsgivaren äger ju inte den anställdes kropp.

Du har kanske en chef som du inte litar på håller detta för sig själv. Skulle det vara arbetsrelaterat så lär det def komma fram.

Jobbar gör man ju för att tjäna pengar inte för att man vill ha arbetsgivaren i sin familj ;)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är precis som det sägs; det finns ingen skyldighet för en anställd att tala om vilken diagnos de har. I sig är det ju en ganska bra regel (tycker jag trots att jag är arbetsgivarrepresentant i mitt yrke). Ett ganska bra exempel på sjukdom som kanske många inte skulle vilja tala om är t ex att man fått diagnosen HIVsmittad (som väl förmodligen inte gör att man är hemma längre än att när man bearbetat det psykiskt kan man återgå i arbete)Tyvärr. Men det är väl ett exempel där jag själv möjligen skulle kunna tveka.

Det krånglar ju dock till det med arbetsgivarens rehabiliteringsskyldighet. Det kan vara svårt att hjälpa någon; anpassa arbetet mm om man INTE ens har ett hum om sjukdomen.

Jag har dock endast varit med om 1 individ som "maskade" diagnosen på sina sjukintyg. Och då har jag jobbat med ganska många rehabiliteringsärenden de sista 10 åren i min roll som personalare.
I det fallet var det ändå så att personen uttryckte att det var en psykisk diagnos och jag kunde ana mig till ungefär vilken (på beskrivning av problemen).

Jag kan komma på ett otal diagnoser där många människor säkert inte känner sig bekväma med att tala om dem för chefen. Hemorrojder, gonorré, schizofreni för att ta några. Det beror ju också på hur förtroendet för ens chef är; känner inte personen tillit till att chefen håller tyst inför t ex arbetskamrater även om man ber om det så kanske man hellre håller tyst.

Jag har faktiskt maskat intyg men det var på mitt barn. Jag ansåg inte att arbetsgivaren hade någon som helst rätt att veta vad mitt barn var sjuk i.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag tycker också att det är bättre att vara öppen med det. Dessutom är det ju så att om arbetsgivaren inte kan bedöma min arbetsförmåga så kanske han/hon väljer att inte acceptera läkarintyget och inte betala ut någon sjuklön åt mig. Det blir då min uppgift att via Försäkringskassan begära sjuklön via sjuklönegaranti och det kan innebära att utbetalningen av min sjuklön och sjukpenning dröjer....

Vi ska ju komma ihåg att läkarintyget inte är någon garanti för vare sig sjuklön eller sjukpenning utan bara ett underlag för försäkringskassans handläggare att bedöma rätten till det....

Arbetsgivaren kan inte neka dig sjuklön om du har giltiga sjukintyg och def inte pga att de inte får reda på diagnosen.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

På en stor arbetsplats så visst, mörka era intyg.
Men på en liten arbetsplats, med låt oss säga 2-3 anställda, så är det ingen bra ide att sjukskriva sig utan att berätta varför.
Visst, är det nåt "känsligt" får man väl säga "magbesvär" eller nåt övergripande.
Att inte säga nåt alls, eller ännu värre "det har ni inte med att göra" så lovar jag att både arbetsgivare och de andra anställda blir både besvikna och irriterade.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Skulle jag som arbetsgivare få personal sjukskriven utan att de talar om varför skulle jag bli rätt besviken, faktiskt.

Besviken på vem? Besviken på din personal som inte känner fullt förtroende för dig? Besviken på dig själv som inte lyckas skapa förtroende?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Varför blir man besviken på att en person inte vill säga vad för diagnos man har? Tror du inte det kan bli känsligt för personen och ev för dennes anhöriga?

Varför räcker det inte med att behöva säga att man är sjuk och kommer att bli borta x antal dagar?

Kan man inte acceptera det så tycker jag faktiskt att man är rätt respektlös mot den anställda. Eller du tycker det är ok att ena gången säga vad det är och när man har en känslig diagnos inte väljer att säga det så skall folk spekulera helt vilt!

Man har faktiskt ett liv utanför jobbet som de allra flesta inte vet ett dugg om eller vill att andra skall veta ett dugg om.

Jag har bara mörkat ett intyg på MITT barn när han var sjuk och endast 8 månader gammal eller du tycker att arbetsgivaren skulle ha full insyn i mitt barns sjukdomshistoria? Jag var hemma för vård av barn och inte sjukskriven men efter 7dagar skall man inlämna intyg både till arbetsgivaren och fk.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 002
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 168
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp