Äntligen!!

Sv: Äntligen!!

Ja, hur svårt kan det vara att skuffa upp en liten grop och täcka över eländet egentligen?? och hur svårt kan det vara att inte lämna skräp efter sig i skogen. Skräp som kan orsaka stort lidande för djuren.

Människobajs är mycket äckligare att stöta på ute i naturen än djurdito enligt mig :cool:

Ja, som stadshund har ju inte Keo råkat på så där jättemycket människobajs. Skogspromenader är ju fortfarande nästan skrattretande välhållna reservat med gångstigar och sånt. (Fast vi går i "skogen", inte på stigen). så när vi var hemma i de lite större västgötaskogarna i jul blev jag helt förvånad över vad äcklig han var...

...men "Mums!" tyckte Keo.

Å, helv**te vad arg jag var på hunden! (Fast egentligen på människan men tyvärr gick första impulsen ut över Keo... "NEJ!!!")

:D:laugh::mad:

Ja, som stadshund har ju inte Keo råkat på så där jättemycket människobajs. Skogspromenader är ju fortfarande nästan skrattretande välhållna reservat med gångstigar och sånt. (Fast vi går i "skogen", inte på stigen). så när vi var hemma i de lite större västgötaskogarna i jul blev jag helt förvånad över vad äcklig han var...

...men "Mums!" tyckte Keo.

Å, helv**te vad arg jag var på hunden! (Fast egentligen på människan men tyvärr gick första impulsen ut över Keo... "NEJ!!!")

:D:laugh::mad:

Mina hundar hittade betydligt mer bajs i stan/stadsnära natur än när vi bodde i skogen. Och inte bara bajs utan även trevliga spyor...

Nej, här i stan har vi inte mycket människobajs, men spyor...suck. "Don´t get me started!"

För att inte tala om allt bröd som folk slänger ut till fåglarna...och ofta med gift i för de gillar inte att fåglarna sitter på/under taket och bajsar på deras balkonger. Eller för liv på morgonen.

Men så mycket sorkpest har vi väl inte att oroa oss för i stadsmiljön? Eller har jag bara missat det orosmomentet? Shit, jag kan INTE skaffa barn så orolig jag är för hunden...hur skulle det då vara med ett barn? (Fast, egentligen tror jag nog att jag skulle ha samma oro för alla jag älskar, oavsett art...men det är svårt att veta, barnlös som jag är. Och vill vara.)

OT OT OT...

/Syrsa

Jag blir alltid lika nöjd när jag läser liknande trådar, min hund ger fan i allt bajs ..

Hon har provat hästbajs en gång, men spottade ut :p ;)

Du skulle bara VETA exakt hur lycklig du ska vara för att Zaga är sån!

Mina goldens har vid flera tillfällen kommit med dasspapper i mungipan... Bor i förort.

Jag blir alltid lika nöjd när jag läser liknande trådar, min hund ger fan i allt bajs ..

Jag har en fisförnäm och en halvfisförnäm hund. Den ena (Harley tycker inte att man äter bajs) medan Grima kan få för sig att äta sitt eget ibland (det smakar ju klass!) , hästbajs är jättegott men det bryr jag å andra sidan inte mig om ifall hon äter.

Usch jag har blivit riktigt skrämd av att låta hunden äta hästbajs, men jag vet inte om det är en myt eller inte (haha).

Skogis:

Jag är mycket mycket tacksam eftersom Atlaz var en bajsätare (urk)

Tja att vissa mediciner som man ger hästar är direkt farliga för hundar och att mediciner även om det tagits upp av hästens kropp ändå kommer ut i andra änden i för hög dos för hunden..

Men som sagt så har jag ingen aning om detta bara är en myt eller inte ..

Det tror jag stämmer absolut. Vet inte exakt hur mkt av tex en avmaskningsdos som kan tänkas följa med ut, eller hur snabbt det bryts ner, men betänk att en häst väger kanske 600 kg och en hund max 50, oftast betydligt mkt mindre. Det räcker med lite grann isåfall. Har själv sett djur (ej hund) dö av en överdos Ivomec.

Nej men det stämmer, det kan finnas rester i mediciner som hundarna kan få i sig. Grima har dock lite turen att "känna" några hästar som hon kan hjälpa till att mocka hos ibland. Då vet man om det är säkert eller ej :D

+ Gabbi :)

Ah men då var min rädsla befogad alltså, det jag vet är att en hund dog där jag var bosatt förut och det sades vara för att hunden ätit hästbajs.

MrsScabtree:

Perfekt, då kan du ju med gott samvete låta henne äta bajs ( skrattar :p )

Vad jag har förstått så handlar det främst hundar som redan är känsliga mot sånna preparat (många collies t.ex.).
Hästbajs är ju annars gasnka bra för magen för hundar, är de lite kassa i kistan så funkar lite hästskit kanon;)

Collieraserna är känsliga för interceptor/ivomec etc. och kan dö till följd av att de får i sig medlet.

I övrigt är det inga större risker för övriga hundar.

Är det något gemensamt drag för staffar kanske? :)
Min går stooora omvägar runt sådant. Bajs är nog det värsta han vet.

Hästbajs har gått någon gång sådär men han undviker helst det oxå, och en spya har han slickat på en gång när han var valp.

Jag känner mig iaf lyckligt lottad, speciellt när man passat andras hundar som dyker in i buskarna och kommer ut med munnen full av brunt (grand danoisen jag brukar ha) eller pinschern som tuggar i sig allt som ligger löst på backen. Fyfan alltså.

Tyvärr är det inte bara Collie raserna som är känsliga för vissa läkemedel, MDR1, som sjukdomen heter, min äldsta Silken kille har MDR1, alla silkens testas för detta, innan dom blir registrerade, och har dom det så blir det automatiskt avelsförbud, bärare får paras med icke bärare.
Skickar med en länk om det är någon som vill läsa mera http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/breeds.aspx

och ett urklipp om vilka raser dom funnit det hos fram tills nu.

The MDR1 mutation has also been found in Shetland Sheepdogs (Shelties). Australian Shepherds, Old English Sheepdogs, English Shepherds, German Shepherds, Long-haired Whippets, Silken Windhounds, and a variety of mixed breed dogs

Har själv sett djur (ej hund) dö av en överdos Ivomec.
Det finns djur som är allergiska mot just ivomectin, så även om man har gett djuret en lagom dos så dör djuret i chock. Det gäller dock främst injucerande ivomectin, och inte pastan, men är ett djur allergiskt mot det verksamma ämnet så är det kanske inte kört, men i alla fall väldigt skadligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 736
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka