Äntligen egen vovve!

Okej... Tack för upplysningen...

Jag vet att Alaska Husky är en blandras (det åxå) *hoppa inte på mej nu*
Jag får väl ringa uppfödaren å prata med han...
Det där med böcker litar inte jag på längre, jag hade en hästbok, med alla hästens raser. Det stämde inte...
Men jag vet att det finns vanlig Sibierian Husky å Alaska Malamute, saken är den att mamman inte ens är lik nån av dem, inte ens om man skulle korsa dom två tillsammans... Men jag kan ju ha fel igen. Eftersom alla tycker jag har fel...
VIssa böcker kan ju förstås vara för gamla eller icke-kompletta så att inte alla raser finns. Men i en ny hundbok så brukar det vara komplett - som det ser ut IDAG såklart.

*suck*
Det är en egen ras, (enligt mina källor inkl. uppfödaren av mamman). MEN rasen är utvecklad genom blandras avel... Okej?
Det kan vara så att det kommer att BLI en godkänd ras i framtiden, men finns den idag inte upptagen som ras i nationella sammanhang så kallas det blandras i Sverige.

Så har det ju varit med Jack Russel terrier. Det har ansetts som blandras i sverige, men varit uppe till diskussion att den ska bli godkänd som egen ras. Är den redan godkänd nu kanske ?? :crazy: Jadzia - du kanske har koll?

JRT är godkänd som egen ras, den har t o m blivit två olika raser Jack Russel Terrier och Parson Jack Russel Terrier, den senare har lite längre ben.

Alaskan Husky är inte godkänd av SKK, men kanske blir det någon gång i framtiden. Blandingarna är inte homogena nog ännu.

Båda Jack Russel-sorterna är däremot godkända.

JRT är godkänd som egen ras, den har t o m blivit två olika raser Jack Russel Terrier och Parson Jack Russel Terrier, den senare har lite längre ben.
Jorå, jag kan skillnaden på jack russel och Parson. :) Parson har ju varit godkänd länge som ras i sverige. Det jag undrade över var just Jack russel.

Att flera reagerar är för du verkar knappt veta vad det är för ras på föräldrarna, det har tagit tid att komma fram till det i den här tråden.
Och sånt tycker jag är konstigt. Köper jag en hund, kollas föräldrarna upp noga. Kollar upp så de är hd-fria och andra saker man bör kolla upp på den rasen man vill ha (gäller även blandras anser jag)
Sen har jag reagerat på en sak till, och det är att du inte hade bestämt om du skulle ha en tik eller hane. Du har gått på utseendet på valpen. Det är stor skillnad på att ha en hane eller tik, och det är något man borde fundera över innan man skaffar hund.
Nu har du ju sagt det är en hane du ska ha. Men innan så går det att läsa att du inte vet vilket kön din valp hade.

Jag hoppas givetvis detta går bra. Men ska jag vara ärlig så är jag tveksam. De raserna det är i valpen, och din okunnighet gör att jag tvekar. Och att träna med kompisar jämt är inte lätt det heller, brukar sluta med att valparna bara leker....

Jag vet inte vilka raser som användes då Jack Russeln avlades fram, men det har varit en homogen, egen ras en tid. Den har bara inte varit godkänd som ras av SKK.

Alla raser som inte är godkända av SKK räknas om blandraser. Dit räknas till exempel Silken Windhound, American Pitbull Terrier och BoerBoel. Det är egna raser, men så länge SKK inte registrerar dem räknas de som blandraser.

och min hund Schollie elelr om man vill kalla den för Cofär.... :D

min gamle voffs är en blandnig av schäfer collie. en riktig superhund!!! fyller 13 år i juli, så tyvärr :cry: finns han nog inte med oss så många år till.

Får inte vem som helst skaffa hund nu eller vad är det frågan om? (Jag menar t.o.m uteliggare har hundar, å jag tvivlar p åatt dom har det "bra"!).
Anledningen till att jag inte visste vilket kön jag ville ha va att jag inte hade kollat på valparna (vad de var för kön), å inte heller bestämt mig... Men nu har jag efter närmare eftertanke bertämt mig för en hanhund.

Mina kompisar har inga valpar. Vuxna hundar. Mina kompisar hjälper mig gladligen. Samt att jag har gått med i en hundklupp i stan som tyckte det va jätte kul med ett nyförvärv, (dock i höst eftersom valpen bara äe 1 vecka ännu).

Play Boy :D Kul namn!
Hoppas det går bra för er!

Förstår inte varför vissa är så j-vla snabb och dömma bara för att man pratar blandras :mad:
Men det har visst betydelse vem som skapar tråden oxå...
Vissa får ris för att dom tar en blandras, andra får ros...

Har själv två blandraser och ser ingen anledning i världen till att byta dom mot nå renrasigt!
Visst har dom sina fel och brister men inget som inte en renrasig kan få :mad:
I båda är det arbetande hundar jakt-vakt-vall.
Dom följer lika gärna med på en ridtur som att ligga i solen och slöa.
Jag varken tränar eller tävlar i något.
Har inte gått valpkurs med nån av dom.
Skulle jag ha en renrasig skulle jag inte heller göra nåt av dom.

Det är väl upp till var och en hur man aktiverar sin hund.
Den behöver inte vara uttråkad och sjövild bara för att den inte går någon kurs, eller på klubb.

Jag iaf är glad med dej att du ska skaffa valp, vet hur mysigt det är.
Men jag måste väl oxå säga att det är inte bara en dans på rosor.
Det måste man alltid tillägga för annars skriver någon annan att man kan inte bara tro det är gulli gull... :smirk:

Min första hund var ett riktigt impulsköp! :D
Såg annons i tidning, kul blandning, for dit och kolla, hämtade den när tiden var inne!
Den andra hade vi länge väntat på att det skulle dyka upp nå intressant, så han var väl inte inköpt lika impulsivt.

Tack för ditt inlägg! Det värmde, för alla (nästan) har ju varit snabba med att dömma. Tyvärr.
Jag å du verkar vara lika med val av hund å aktivering... :smirk: Men jag ska dock gå valpkurs med min, sen får vi se. Jag ska definitivt inte tävla eller så med den. Har inte vilja till det.
Vet åsså att valp(hund)livet inte alltid är en dans på rosor, men även om det kommer bli mycket jobb så har man ju änddå mycket fina stunder tillsammans!

Jycken kommer heta Viking, inte Play Boy, som jag funderade ut tidigare..

Lustigt att det alltid ska finnas några som hakar upp sig på vilka som startar trådar, och vilka som får ros och ris. Faktum är att jag aldrig märkt av det här på hund. De som håller på renrasiga ger nog ris, och de som håller på blandisar ger ros. Vilket också hänt i den här tråden.

Sen får trådskrivaren köpa hur många blandisar hon vill för mig. Jag ser fortfarande att detta är ett impulsköp, vilket det tyvärr är ofta när det är blandisar. Därav alla dessa omplaceringar av blandraser. Inte många gör ett impulsköp när de ska lägga ut 8000 för köp av valp, då är det planerat.

Ingen här har tjatat om att man just måste gå kurs med blandisar. Men när man inte verkar kunna så mkt, så borde man nog göra det. Även om man har en renrasig.

Jag har erfarenhet av liknade blandningar som din valp har i sig :crazy:Och tyvärr är dom inte så goda.

Jag har själv haft en blandning med chäfer och labbe + två raser till och han var inte lätta att som vi senare fick avliva pga defekt i tarmregionerna..han blev 4 år.

en vännina till mig har en korsing med mamamute(stavas?) och husky :crazy:

Och detta är nog den mest oberäkneliga hund jag någonsin träffat.Den funkar inte med barn den har ett dåligt kroppspråk som gör att den ständigt blir missförstådd av både hundar och människor.Denna hund flög oxå på en av våra äldre tikar utan förvarning. Och det är dessutom en omplacering som har vandrat i tre hem gpa denns uppförande .det är en hund som jag hadde avlivat om jag rått om den..

Jag skriver detta för att säga att du bör ha dessa hundar i åtanke..För du vet inte hur din valp kommer bli och du vet heller inte om det är nått fysiskt fel som kan ha följt med över till valpen..och dessutom så så är det ju ganska krävande raser i den hunden du nu tänkt skaffa..
så med den blandningen så kan du heller inte garnatera att hunden blir fri från lynnesfel även om föräldrarna är snälla..När man blandar mer och mer så är risken stor att det slår fel.

Så snälla ha detta i åtanke och sterelicera din hund så så att det slipper bli fler korsningar med oviss framtid. :crazy:

Q som har svår blandis.

Jag vet att det är en lite skarp hund, å allt kan man inte ta bort från den.

Jag ska ha en han hund... Så jag får väl kastrera den då?

Mmmm jag vet...
Jag tänker iaf ta min Viking å leva lycklig i alla våra dagar vi får tillsammans!

Fast en vanlig blandras av den typ du har kan inte jämföras med de raser jag räknande upp. Schäfer/Collie är ingen homogen ras som avlas med ett specifikt syfte och enligt rasstandard. Silken Windhound bör dessutom bli en godkänd ras framöver.

Vissa får ris för att dom tar en blandras, andra får ros...

Det är inte så konstigt. Allt beror ju på varför man skaffar sig blandrasen. Den som räddar en hund från en olämplig ägare/uppfödare förtjänar ros, medan den okunnige impulsköparen bör tänka en gång till.

Visst har dom sina fel och brister men inget som inte en renrasig kan få
I båda är det arbetande hundar jakt-vakt-vall.
Dom följer lika gärna med på en ridtur som att ligga i solen och slöa.
Jag varken tränar eller tävlar i något.
Har inte gått valpkurs med nån av dom.
Skulle jag ha en renrasig skulle jag inte heller göra nåt av dom.

Nackdelen med blandrasers hälsa är att de sällan hälsokontrolleras innan de går i avel. De renrasiga hundar som korsas brukar inte heller kontrolleras. Det är lite synd för det är knappast de bästa och friskaste hundarna som används i blandrasavel så de skulle verkligen behöva kollas för rasbundna defekter. Köper man sig en seriöst avlad renras så vet man i alla fall att föräldrar, föräldrarnas syskon och mor- och farföräldrar är kontrollerade och testade mot de rasbundna defekter som finns. Chansen är större att man får en frisk hund som dessutom har det temperament man önskar.

Med en blandras löper man större risk att få en hund med rasbunden defekt och den kan få en helt annan mentalitet än vad som var önskvärt. Det finns förvisso en fördel med första generationens blandras och det är den utspädningseffekt av sjuka anlag som sker om man korsar två raser som inte har samma rasbundna defekter. Även om en eller båda hundarna har en rasbunden defekt så tenderar valparna att bli friska. Det ser man inte hos renrasiga hundar. Dock gäller detta enbart defekter som raserna inte delar.

Jag förstår inte varför du skaffade blandingar med jakt/vakt/vall i om du ändå nte tänker göra något med dem. Det kunde ju ha varit så att en eller båda av dem ärvt en vilja och ett behov av att få arbeta. Nu blev det ju lyckligtvis inte så, men risken fanns. Varför inte välja en renrasig sällskapshund eller en blandning av sällskapsraser istället?

Det handlar heller inte om att man måste flänga på en brukshundklubb eller går kurser. Aktivitet kan ske på så många andra sätt. Dock vidhåller jag att vill man ha en soffpotatis till hund så köper man sig inte en rottis, schäfer eller liknande. Inte heller ska man köpa en blandras med aktiva raser i. Det smarta med renraser ligger just i att man kan välja hund efter sina egna behov. Det är svårare att göra det med blandraser efetrsom de kan bli lite hur som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka