Äntligen egen vovve!

Så du tror inte att jag kan erbjuda hunden ett bra liv? Eller vad? Du känner väl inte mej eller?

Givetvis ska jag låta min hund aktivera sig! Tror du att jag är någon soffpotatis? Då kan man faktiskt inte skaffa hund! Hund innebär ett stort ansvar, det vet jag!

Anledningen till att dessa valpar kom till världen va inte en planerad parning, så dom kom, givetvis väldigt efterlängtade! :love:

Schabradore(enligt mina uppgifter) är en egen ras... Men alla kan vi ha fel.

Föräldrarna har alltid varit friska, trots att dom är blandisar. Det finns faktiskt sjukdommar (ärftligt åxå) på rensariga hundar åxå!!

försöker...

Jag har en blandras och en rashund. Båda betyder självklart jättemycket för mig, det är inte rasen som är "problemet"...

Jag vet precis vad som finns bakom båda mina hundar, jag har papper på att både blandrasens led bakåt och rashundens led bakåt är friska, annars väljer man en annan uppfödare.

De raserna du nämner är inga lätta raser, vilket betyder mycker jobb och jag tvekar inte på att du inte tänkt lägga ner tid på hunden, men har du planerat in sysselsättning för hunden varje dag??? dvs INTE vara i stallet eller promenera, det är vardagssysslor. Få hundar nöjer sig med promenader eller stallvistelse...

Har du plats i valpkurs??? För även om du inte vill tävla så är det en mkt bra start, du får massor av tips och kontakter. Visst, många klubbar tar inte in blandisar men vore jag som du så skulle jag inte ge mig förrän de tog in mig, annars hota med anmälan för diskriminering.

Känn dig inte hotad av oss, vi vill bara veta varför.. Avundsjuka är vi nog inte, vi har också haft valp de flesta av oss och är mycket glada över att den tiden börjar gå över, eller hur Tippan ;)

//E

Hej!
Tack för orden, trevliga för en gångs skull! :)
Självklart har jag planerat att träna med hunden, försöka gå med i valpkurs osv, som du skriver, det är en bra start, å man får mycket råd å hjälp, å inte minst tips om hur man ska träna hunden själv sen.
Visserligen har jag en hel del vänner som kan hjälpa mej, men det är ju alltid lättare i en kurs.

Självklart kan man ju inte tro att en vanlig prommenad morgon/middag/kväll å en vistelse i stallet ska vara tillräckligt för en hund. Man får kasta några extra pinnar... :D när man e ute å går... Nedå, skämt å sido, men man måste ju hela tiden aktivera sin hund! Det vet jag!
Jag tror att klubbarna häromkring tar in blandisar, men ägaren til mamman har gått privat på valpkurs, så det är ju en möjlighet åxå! :idea:

Då är dina uppgifter fel. För schabradoren är en blandras. Den får inte registreras, och är inte godkänd som ras.

Ja det finns ärftliga sjukdommar på rashundar också, men om du läser en gång till vad jag skrev så kanske du förstår. Bara för en hund ser frisk ut och varit frisk, så är det inte säkert den lämpar sig för avel, man måste ta prover för att se felen, de går inte se med blotta ögat.

Varför inte ta till dig istället för slå bakut. Du verkar väldigt okunnig i mina ögon, och detta köpet verkar vara ett impulsköp som inte är planerat. Du verkar inte ens veta vad mamman är för ras, eller vad rasen egentligen heter (fast det tar du nog reda på nu :D )

Har jag förresten sagt du är en soffpotatis? Varför tror du jag tror det om dig bara för jag frågar eller diskuterar?

Men jag hoppas givetvis att det blir bra med din valp.

Mamman, som jag påstod va en liten dingo, (hon ser ut som en sån) är en Alaska Husky... Ägaren sa det idag, då jag faktiskt glömt bort va det va för ras... (ärligt asså!)

Jag fattar väl att alla hundar inte lämpar sig för avel, men nu va det ju så att detta va en tjuv betäckning!
Nej nej, du har inte sagt att jag är en soffpotatis, det påstod jag inte, men jag sa bara att man inte kan ha hund OM man ÄR en soffpotatis...

Om dagarna, är i stallet. Arbetar inte. Tror du (ni) att jag skulle skaffa hund om jag arbetar????
ranting2.gif
*suck* vilka idioter...

På din info står det att du arbetar, men det kanske inte är sant?

Jag känner igen ditt sätt att skriva. Jag är säker på att du har flera nick här. Lika hetsig är du annars också.

Jag har inte ändrat min info... Måste jag berätta för alla varför jag inte arbetar? :(

Jag har inte fler nick här... *suck* Vad får det å tro det, för att jag skriver på ett speciellt sätt. Vilken grund å gå på... :(

Självklart behöver du inte berätta det. Men infon är ju för man ska kunna kika. Och eftersom du sa att du inte jobbar men stod så på infon, så började jag fundera.

Tycker bara du skriver väldigt likt någon annan här. Använder samma ord och samma sätt att skriva på. Men det behöver vi ju inte diskutera.

först vill jag säga att:
cesar
Barry
är bra namn på hanhundar

tikar: Cassandra
jullan
tex

och sen....

jag ville inte tävla när jag skaffade hund, men nu har jag blivit "biten" och vill jättegärna utbilda mig och mina hundar, men kan inte. tråkigt. BIS blir man på utställning om jag inte har helt fel för mig. jag pratar brukstävlingar eller jaktprov. visst sjukdomar kan man få på renraser också, men de ärftliga finns oftast noterade och man kan enkelt kolla upp om någon släkting blivit sjuk (i alla fall höfter, armbågar och ögon, men olika raser har olika bekämpningsprogram). oftast är det tyvärr så att det är inte de bäst bedömda föräldradjuren som får blandrasavkommor.

jaghar en fråga till er.

hur länge brukar en schäfer leva, vilka är deras vanliga åkommer
samma sak med collie.

Grattis!! Det är kul med hund!
Låter som riktigt bedårande valpar!
Själv har jag en collietik, Diva heter hon (passande namn :D ). Hon är renrasig men inte enligt rasstandard, dessutom skällig så det har aldrig blivit några utställningar för oss. Men vi har kul ändå! I skogen är hon en rolig ridkompis att ha med!

Tycker att Torsten var ett himla gulligt namn!
Varför inte (om man ska bygga vidare på Zelda) Zeldi, Zeke, Zanziba, Zibob :p

Re: Vad tusan håller ni på med egentligen?!

våran schäfer går som sällskap.
Visst tränar och så med honom också såklart men e inget avancerat. Vanlig lydnad och promenader i skogen :) Och han mår bra. Fast sen har han ju sin kattkompis och leka med också :D

Re: Vad tusan håller ni på med egentligen?!

att blandras hundar är lika mycket värda som andra hundar?
Anser du att det är nåt fel på blandraser eller?

Hmmm.. Okej, jag arbetar iaf inte... längre.

Jag är bara Cronis, å ingen annan... Har alltid varit å kommer förbli! :D

Låter som en trevlig dogge-dogg du har... Jag har precis kommit hem från min kompis nu å har tagit jkort på valpisarna, så ska lägga upp dom inom en snar framtid! :love:

Ja, Torsten ja... Hehe.. Men vi kom på vad hanen ska heta nu... Rocky! :love: :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur