Äntligen egen vovve!

Vad jag ska ha hunden till? Men herregud? Måste man tävla å vara bäst i allt vad tävling heter om man har hund?
scratch.gif
Verklar lite lustigt måste jag säga!
Jag ska ha min hund till sällskap, samt kamrat. Då jag tillbringar mycket tid i stallet är det kul men en kompis som följer med!
smile_5.gif

Om hunden blir olydig? Öh, asså? Hur menar du då? Man måste väl för tusan uppfostra hunden rätt från början eller? Givetvis får jag ta hjälp av mina vänner å bekanta som har livslång erfarenhet!

hoppsan, läste lite slarvigt innan såg jag. trodde bara du hade din kompis. :o jaja, men det är en stor aktiv hund du har skaffat dig, hoppas det blir bra ändå (det blir det säkert).

En löptik och en hane var tillsammans utan uppsikt i 6 timmar och ni misstänkte inte att tiken kunde vara dräktig? :confused:
Jag trodde jag slog alla rekord i dumhet när min blandistik blev tjockare och jag glatt trodde det berodde på det nya fodret. :crazy:
När det istället var 9 livliga valpar.
Ja, det är sött med valpar.
Och så mycket mer. :smirk:

Dom va "inte under uppsikt"... Kompisens son, på 7 år råkade av en händelse släppa lös tiken från hundgården, å då stack dom till skogs, kan vara jädrit svårt att hålla koll om dom bara drar iväg!
Men inte gör det något att det kom valpar! Dom är så söta, å frästen min kompis ansvar. Så hoppa fan inte på mig! Jag ska ju bara ha en valp. Gör jag fel då, som tar en eller va fan menar ni???
uff.gif

Här bad man om några namnförslag, å vad för man... PÅHOPP. Nej fy tusan!
dev11.gif

Jag blir 22, hurså? Tror du ( å resten av er här inne att jag har nått vett i huvvet?)
Bor i lägenhet, (å jag vet att det funkar med hund (valp)).
Om dagarna, är i stallet. Arbetar inte. Tror du (ni) att jag skulle skaffa hund om jag arbetar????
ranting2.gif
*suck* vilka idioter...

Kalla mig inte idiot tack.

Jag ställde några frågor ( vilket man får acceptera att man får om man diskuterar på ett forum )

Du skall aldrig arbeta heller tydligen ?

motz_6.gif

Kallade inte dig idiot, personligen... vem har sagt att jag KAN arbeta överhuvudtaget? Kan det inte vara lite trevligt med lite sällskap om dagarna då? Å när man tillbringar nästan hela dagarna i stallet?
Självklart accepterar jag frågor, men hundfolket här inne verkar inte acceptera mej, bland en del andra som tänker skaffa (eller äger redan) blandras hund. "Det är ju så mycket fel å brister på dom, å du får inte tävla, osv..." Det struntar jag i!!! Jag vill inte heller tävla. Inte intresserad ett dugg av det. Å om det blir så att hunden skulle bli sjuk, tar jag, som en ansvarfsull ägare till min kommande hund, givetvis med den till veterinären för att undersöka vad det är för fel.
Är det ett ärftligt fel ( som alla här inne hävdar att "alla" blandraser har) får man kanske behandla i möjligaste mån, går inte felet att avhjälpa får man avtingen låta vovven leva kvar (om den inte har ont å lider av det givetvis, beror ju på vad det är!!) annars tar man ju självklart bort den, hur mycket det än smärtar. Man får verkligen intala sig att den kommer få det bättre. Jag har tagit bort så många älskade djur så jag vet...
ranting_w.gif

Fattar bara inte varför ingen kan vara glad vör min å voffens skull. Fy fan va illa. Verkar som folk är avundskuka eller något! Varför kan inte folk bara säga, "åh, vad kul, lycka till..." å ge ltie råd...? Nej, mendet går ju inte, jag har ju skaffat mig en bland ras. Så det är ju omöjligt att stötta en liten Anna som mig då! Fan va fjuttit!
devil_3.gif

Vad tusan håller ni på med egentligen?!

Vad tusan hoppade alla på Cronis för egentligen?
Det fanns det väl ändå ingen anledning till :mad: :confused:
och det är inget fel på blandrashundar! :mad:
Dom är precis lika bra hundar som vilken annan hund som helst, renrasig eller inte! och det är faktiskt inte skadligt att ha hunden som sällskap bara :mad:
Man måste inte ut på utställningar eller tävla hela tiden.
Har inte tävlat en enda gång med nån av hundarna vi har haft och dom e lika glada för det. Och självklart uppfostrar man hunden ändå, även om man inte tävlar!
Det trodde jag var självklart för alla här :confused:
Eller duger det itne om man bara har hunden hemma som sällskap och kamrat?

Skojjit med hund!

Klart det kan vara jobbigt med blandras. Men nu är hundarna födda och då är det väl bra att någon som du som verkar uppenbart intresserad och har kunniga kompisar tar en av dom.

Re: Vad tusan håller ni på med egentligen?!

nej det är inte skadligt att ha en hund som sällskap bara om det nu är det den är avlad för (det beror lite på vad man menar som sällskap, men om vi säger att man går promenader på 1-2 timmar om dagen och tränar lite lydnad någon gång/vecka). men prova att ha en arbetande hund (malle, bc eller raserna som fanns i pappan, schäfer och labbe) så är det ganska få exemplar som nöjer sig med att bara "gå och drälla". visst finns det exemplar av de raserna också med extremt låg arbetslust, min jättelata schäfer är ett bra exempel, men genomsnittshunden kräver mer.

Men du...

Jag kritiserar inte dig för valet av ras ( blandras )
Alla hundar oavsett härkomst som nu föds fram är värda ett gott liv med bra flock/familj.

Så försök inte vända det till att jag skulle vara en blandras hatare

Jag ställde enkla frågor = inget påhopp.

Hemskt vad du var hatisk :mad:
Ingen här har hoppat på dig, utan de har ställt frågor. Men du kallar folk för idioter och gud vet vad.
Om du nu hakar upp dig på vad andra har skrivit i de andra trådarna så behöver inte du ta åt dig för det.
Det är du som hetsar upp dig för du får en eller fler frågor som inte passar dig.

Ingen har pratat om att man måste tävla heller, men man behöver se till så sin hund har ett bra liv. Och med det behöver man inte tävla, men se till så sin hund får aktivera sig. Det kan vara leta efter saker mm, måste inte vara tävling bara för folk skriver aktivera.

Re: Vad tusan håller ni på med egentligen?!

Du verkar påläst du... :crazy:

Nej, schabradoren är ingen ras, det är en blandras. Och det är precis så som någon skrev här. Att hundskolan försökte avla på schäfer/labrador för att få friskare hundar. Men det visade sig att det blev bakslag och efter första ledet så blev det t o m andra fel som inte varit innan på raserna (lite kortfattat förklaring). Därför lades projektet ner. Där ser man att det inte blir som många blandisförespråkare säger, att en blandis är friskare. Det är fel, de är inte friskare än andra.

Du säger att föräldrarna till din valp alltid varit friska. Det säger inte mycket. Det kan finnas ärftliga saker bakom som man måste ta prover för att få veta. Tex ögonlysning, hd, T4 mm. Det man vet att sin ras kan ha, det ska kollas upp innan avel. Och är det en blandras får man kolla upp det som de raserna som är i hunden kan ha, dvs kanske mer saker än en renrasig hund ska kollas för. Om man tex blandar med schäfer och labbe så kanske schäfer har problem med en sak, och labben en annan sak. Då ska båda de sakerna kollas upp först (tog bara ett ex på raser)

Klart jag visar bilder... Kommer så fort jag bara kan ta med mej kameran till kompisen...
Det visade sig idag att valparna, inte alls är svarta, som vid födseln... Utan det är små miniatyr rottweiler! :love: Å så är det tre som är ljusare, å tre av alla valparna har vit svans tipp!
fdgd.gif

Jorå såatte.... Det ska bli skojj att få hem vovven! Längtar så jag döööör!
Klart jag är intresserad av att ta en valp av kullen!! Å det finns fler som visat intresse! :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka