Våra valpar säljs för 13.000 kr, och inte går vi med någon vinst inte.
Det är 50% risk för kejsarsnitt i den här rasen, och det kostar att meritera, föda upp, hålla dom friska osv resten av året då vi inte har valpar.
I varje kull så kostar det i runda slängar nästan en hel valps pris för all mat, veterinärbesök osv. Och om det blir ett snitt brukar bara det besöket gå på minst 10.000 kr.
Sen kostar det minst 1000 kr för varje utställning och mer om vi visar flera hundar.
Dom ska äta kvalitetsfoder året runt.
Dom ska gå till veterinären när det behövs.
Det ska finnas bajspåsar, koppel, halsband osv hemma.
Ja, listan kan hålla på länge.
Och vi föder upp en dvärgras.
Min låtsasmamma som föder upp GD går väldigt mycket back på sin uppfödning. Och det trots att hon har egen djuraffär och på så sätt får billig hundmat, billiga saker osv.
Varje hund äter för ca 500 kr/mån. Hon har mellan 4-7 hundar hemma, förutom valpkullarna då. Just nu är det 5 stycken, och en sjätte på väg från Finland. Det blir 3000 kr/mån bara i mat. Till det kommer resten.. Försäkringarna går på 15.000 kr/år..
Importen kostar många tusenlappar, alla utställningar i Sverige och Norden kostar mycket pengar.
Så nej, man tjänar inte det minsta på att föda upp hundar, om man är seriös.
För övrigt, jag vet flera som avlivar pga fel färg. Detta för att fel färg inte får reggas i SKK och därmed räknas som blandraser. Ingen seriös vill eller KAN föda upp blandraser, eftersom dom är uppfödare enligt SKK's regler.
Jag har en hund för 10.000 kr, med fin stam som jag har kollat ända bak till 20-talet.
Har gått mååånga kurser med mina tidigare hundar. Planerat mitt hundköp osv.
Det måste ju betyda att jag är extremt smart!
Suck.