Äntligen egen vovve!

Nä, jag har inte läst nå från dej som jag har satt på minnet.
Sen så va jag vet har jag inte sagt/skrivit vart du får och inte får skriva! :confused:
Vet heller inte vart du brukar "hålla till"...

Vet inte vad jag skrivit som gör dej så upprörd om vad DU tycker om renras el blandras.
Håller annars med om det du skrev om nakenhundar.
Finns många rasen som inte är kry tycker jag.

Men hörru, jag menade inte dalmatiner! :confused:
Jag nämnde ingen speciell ras.
Så varför ifrågasätta om jag undersökt saken! :mad:
Hundar som inte ser ut som rasstandarden menade jag!
Dit anser inte jag att dövhet ingår...

Så då måste varje valp ur alla kullar kosta 10 000 st...

Som sagt, jag vet alldeles för många blandraser som är fina för att tycka att jag har tur...
Men Om nu det bleve en sån hund så hade jag ändå behållt den.
Tycker inte du ska ta för givet att jag är en fisnovis bara för att jag har blandis...

Skulle inte köpa en blandning av de du nämnde...
Tycker rottar är snygg men det är oxå allt...

jakt och vaktsinne kan man ju även få i en renrasig jämte,karelare mfl

En jämte och karelare ska ha jaktsinne (har de inte det är det "katastrofalt" för en jägare) och om de är vaktsamma ser jag bara som positivt. Jag kanske missförstod vad du menade. :confused:

Tycker vissa har hutlösa priser på sina hundar.

Vi gav 5 000,- för våran renrasiga, reg, vet bes och vacc jämthundsvalp. Han har mycket välmeriterat möderne och fäderne, men många DCH (jakt och utsällning). Vi ringde till många uppfödare innan vi bestämde oss för honom och alla vi pratade med tog ca 5 000,-. Nu kan inte vem som helst ha jämte pga deras jaktinstinkt, men jag betalar hellre 10 000,- för en renrasig hund med stamtavla som är uppfödd av en seriös uppfödare än ger 5 000,- för en blandras där man i stort sett inte vet vad man får.

Men hörru, jag menade inte dalmatiner

jag tog med dalmatiner som ett exempel, där hunden kan se frisk och kry ut men faktiskt vara döv = ha en defekt.

Så varför ifrågasätta om jag undersökt saken!

har du det då? vet du varför valparna egentligen avlivas? är det inte bara rykten?

Så då måste varje valp ur alla kullar kosta 10 000 st...

ja, om uppfödaren ska ha råd att ta en massa valpar. skulle tro att det är som med hästavel = inte alls lönande egentligen även om avkomman är "dyr".

Tycker inte du ska ta för givet att jag är en fisnovis bara för att jag har blandis...

nu fattar jag ingenting... mina hundar räknas ju också som blandisar...

Nä, jag har inte läst nå från dej som jag har satt på minnet.
Sen så va jag vet har jag inte sagt/skrivit vart du får och inte får skriva! :confused:
Vet heller inte vart du brukar "hålla till"...

Vet inte vad jag skrivit som gör dej så upprörd om vad DU tycker om renras el blandras.
Håller annars med om det du skrev om nakenhundar.
Finns många rasen som inte är kry tycker jag.

Du gör mig inte upprörd. Resten begriper jag inte vad du menar :crazy:
Jag hade för övrigt slutat skriva i den här tråden, tycker den gjort sitt :)

Jag svarade på cillamuffin´s inlägg om att slippa delat psyke, dvs tex en vilja att jaga och en att vakta.
Då skrev jag att det kunde finnas hos renras oxå, båda dessa viljor...

Jo visst är 5000 kr för en blandras mycket :eek:
Har inte sagt annat :)
Men jag tror inte jag skulle lägga ner 10 000 på en hund över huvudtaget. Renras el bland. :crazy:

Som jag skrev: Jag vet 1 med namn som avlivar för fel färg, sen har jag hört fler som avlivar av liknade skäl...

Nä, jag har inte undersökt saken närmre!
Har ingen betydelse då jag skrev att jag "hört" fler... :crazy:
Troligen lite svårt att undersöka oxå, alla är nog inte så till sej att berätta kanske...

Att importera föräldradjuren kostar, men att sen ta 15000 för alla valpar ur alla kullar på typ 5 år...
Om vi säg att tiken får en kull om året i 5 år med "bara" 4 valpar i varje. En liten nätt summa på 300 000 på dessa år...
Say no more... :D

Det verkar ju som att för att inte verka helt bakom flötet gällande hundar så måste man ha/göra något av dessa;
1. Ha renrasigt
2. Betalat dyrt för hunden
3. Ska de va blandras så ska den varit dyr
4. En blandis som haft det svårt
5. Gå valpkurs el dylikt
6. Helst utbildat sej själv först
7. Absolut kolla minst 10 led bakåt
8. M.m m.m m.m
Tog väl i något men så låter det nästan på många här.
Ve den som inte planerar sitt hundköp och betalar dyrt för den. Som dessutom inte kan ett jåta om hundar sen...

På ditt svar låter det som om jag skrivit att du inte får "lägga dej i", att du hör hemma på renras trådar...
Vilket jag inte gjort.
Du skriver att `detta är ett disskusionsforum och du får skriva där.
Att du tycker illa om nakenhundar `trots att det är renras`.

Sen så till varför jag är sen med mina svar beror på att datorn varit ur funktion nå dar.
Exuiiiis me för att jag drar upp tråden igen :)

Våra valpar säljs för 13.000 kr, och inte går vi med någon vinst inte.
Det är 50% risk för kejsarsnitt i den här rasen, och det kostar att meritera, föda upp, hålla dom friska osv resten av året då vi inte har valpar.

I varje kull så kostar det i runda slängar nästan en hel valps pris för all mat, veterinärbesök osv. Och om det blir ett snitt brukar bara det besöket gå på minst 10.000 kr.

Sen kostar det minst 1000 kr för varje utställning och mer om vi visar flera hundar.
Dom ska äta kvalitetsfoder året runt.
Dom ska gå till veterinären när det behövs.
Det ska finnas bajspåsar, koppel, halsband osv hemma.
Ja, listan kan hålla på länge.

Och vi föder upp en dvärgras.
Min låtsasmamma som föder upp GD går väldigt mycket back på sin uppfödning. Och det trots att hon har egen djuraffär och på så sätt får billig hundmat, billiga saker osv.
Varje hund äter för ca 500 kr/mån. Hon har mellan 4-7 hundar hemma, förutom valpkullarna då. Just nu är det 5 stycken, och en sjätte på väg från Finland. Det blir 3000 kr/mån bara i mat. Till det kommer resten.. Försäkringarna går på 15.000 kr/år..
Importen kostar många tusenlappar, alla utställningar i Sverige och Norden kostar mycket pengar.

Så nej, man tjänar inte det minsta på att föda upp hundar, om man är seriös.

För övrigt, jag vet flera som avlivar pga fel färg. Detta för att fel färg inte får reggas i SKK och därmed räknas som blandraser. Ingen seriös vill eller KAN föda upp blandraser, eftersom dom är uppfödare enligt SKK's regler.

Jag har en hund för 10.000 kr, med fin stam som jag har kollat ända bak till 20-talet.
Har gått mååånga kurser med mina tidigare hundar. Planerat mitt hundköp osv.
Det måste ju betyda att jag är extremt smart! :idea:
Suck.

Måste ju lägga mig i en snabbis å säga att dom som tror att man "tjänar pengar" på att föda upp hundar ska nog kolla upp lite mer info! Är man seriös så går man inte med någon vinst (som någon nyss sa). Tror nog mer att det är så att om uppfödaren tjänar massa pengar på sin verksamhet så bör man nog höja ett ögonbryn och kolla hur seriöst det egentligen är!
Sen så tycker jag att om man ska köpa sig en blandis enbat för pengarnas skulle så tycker jag nog att man ska tänka över alla andra kostnader ex. försäkringar, hur mycket det kostar att sterilisera (det är definitivt inte gratis!) kurser osv. Sen så har man ju en viss säkerhet när man köper renrasiga att det brukar vara så att man kan göra en "reklamation" på valpen inom ett år! Detta har jag aldrig hört om på blandisar!
Kan ju tillägga att jag inte är en blandis hatare å har själv haft en, men det är väldigt mycket "köpa grisen i säcken" över det hela!

jag håller med på punkt 5, 6, 7 (och 8). men jag har inte gjort något av det själv :D :o eller jo, den ena hunden går in på punkt 4, men inte riktigt för hon är ingen äkta blandis och inte av någon "hemsk" ras.

men jag har lärt mig av mina misstag och har redan börjat leta efter nästa hund som ska skaffas om en sisådär 5 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka