Äntligen egen vovve!

Nu har jag konstaterat att min valp är en hane.

Bilder kommer läggas upp inom kort på min hemsida... Ska bara lära mig hur man gör! :D

Har bara en liten fråga:
Är alaska husky en egen ras? Tycker att det låter som en blandis mellan Alaskan Malamute och Sibirian Husky (stavar väl som en kratta) :smirk:

Min hund heter Eroz, det namnet får du låna om du vill! ;)
Pojkens hund (som jag skriver ifårn nu) heter Tudor, men kallas Tubbe, Pucko och diverse andra namn!

Tycker det e skojjigt med udda namn typ Elvis, Enter, Esc (alla namn som jag försökte få familjen att döpa våran lille jycke till!)

Lycka till med vovven och hoppas det går bra!
Har själv väldigt dåliga erfarenheter av blandis men det kan ju vara ett undantag!:)

/Icka från Jangviks loggin

Ärligt talat så vet jag inte om Alaska Husky är en egen ras. Men jag tror faktiskt det. För mamman till min valps mamma va riktigt fin å tävlade SM å grejjer... Min kompis som nu äger valparna å dess mamma, känner ägaren till mormor blir det ju i detta fall, han har haft en hund farm i norrland å fött upp hundar för tävling, samt draghundar...

Ska man döpa sin hund ska den heta något udda, ja absolut! :)

Jag hoppas åxå det går bra. Å det gö det säkert... Känner det på mig! :bump:

Ärligt talat så vet jag inte om Alaska Husky är en egen ras. Men jag tror faktiskt det.

Jag har en nyutgiven bok, All världens hundar av R Willes, och där finns ingen ras som heter Alaskan Husky, däremot finns Alaskan Malamute och Siberian Husky. Blandraser får ju tävla i lydnad, så det var kanske det hon gjorde. Om du vill kan du gå in på Svenska Polarhundklubben och läsa mer om raserna. Här är adressen: http://hem.passagen.se/polhund/

Okej... Tack för upplysningen...

Jag vet att Alaska Husky är en blandras (det åxå) *hoppa inte på mej nu*
Jag får väl ringa uppfödaren å prata med han...
Det där med böcker litar inte jag på längre, jag hade en hästbok, med alla hästens raser. Det stämde inte...
Men jag vet att det finns vanlig Sibierian Husky å Alaska Malamute, saken är den att mamman inte ens är lik nån av dem, inte ens om man skulle korsa dom två tillsammans... Men jag kan ju ha fel igen. Eftersom alla tycker jag har fel...

Jag tror att många av "påphoppen" beror på att du uttrycker dig som inte andra skulle gjort i vissa sammanhang :) Jag har svårt att hänga med i svängarna ibland. Det sista nu med att du först säger att Alaska Huskey först är en egen ras men sedan att det antagligen är en bland är lite förvirrande :) Kan vara det som gör att folk reagerar..

Blandrasers vara eller inte vara har redan tagits upp så det lämnar jag därhän. Däremot ska då få några rent praktiska råd.

Innan du betalar och hämtar valpen, sätt dig då ned och fundera på vad du vill ha ut av ditt hundägande. Försök tänka mer konkret än bara sällskap och vara i stallet. Hur vill du att din hund ska vara i lynnet?
En snäll hund vill ju alla ha, men hur pass aktiv ska hunden vara?
Får den ha jaktlust, behov av att springa två timmar om dagen eller vaktinstinkt?
Vill du ha en hund som har en naturlig och medfödd vilja att vara ägaren till lags eller föredrar du den lite egensinnigare sorten?
Ska det gå lätt att lära den att vara ensam eller spelar det inte så stor roll om det kanske aldrig går?

Ta en stund och tänk på de här och liknande frågor ordentligt. Det är frågor du ska ställa dig själv för att ha störst chans att få en hund du trivs med. Ta ett papper och gör en lista på alla önskvärda egenskaper hos din hund och var noga med att skriva upp egenskaper som du absolut inte vill ha i din hund. Jag, till exempel, kan anpassa mig till det mesta, men jag vill absolut inte ha en hund som har jaktlust som många jakthundsraser eller en hund som blir arg väldigt fort och som inte ger sig.

Läs sedan på om de raser som finns i din valp och undersök om någon av de raserna har någon av de egenskaper som du absolut inte vill ha. Titta också på hur många av dina önskvärda egenskaper som finns med. Om det visar sig att någon av de raser som ingår i din valp har en eller flera av de egenskaper du absolut inte vill ha, avstå från att köpa valpen. Det är för både din och hundens skull. Hur man än ser på det så är det roligare och trivsammare med en hund som inte har en ovana man inte står ut med. Jag vet att jag skulle bli vansinnig på en hund som envisades med att jaga allt som rörde sig och som inte gick att ha lös. Sådana saker går inte alltid att träna bort.

Kruxet med blandraser är just att valpen inte alls behöver bli det minsta lik sina föräldrar. Den kan få anlag som inte alls framträder hos föräldern och bli en helt annan typ av hund. Exempelvis kan en blandrasvalp efter en riktig soffpotatis bli en vilde som kräver två timmars hjärngympa om dagen. Anlaget att bli en energisk hund har då funnits hos soffpotatis-föräldern, men dämpats av något annat. Det dämpande anlaget fördes dock inte över till valpen och så blev det ett energiknippe. Det är en mindre trevlig överraskning om man vill ha en trevlig familjehund för sällskap och promenader.

Just Schäfer och Labrador brukar inte bli några riktiga katastrofhundar, men den typ av blandning som kallas Alaskan Husky är en speciell typ av hund. De är avlade för drag, att springa fort och länge. Samtidigt har de ofta en utpräglad flockinstinkt som gör det svårt att ensamhetsträna dem och får de tillfälle, dvs när de kommer lösa, vill de jaga. Det är hundar som ligger nära vargen i beteende. Hundar som är både tama och vilda på samma gång. Det är härliga djur när de springer i flock framför släden på fjället, men mindre trevliga då de placeras i lägenhet och inte får utlopp för sitt behov av att löpa. Och återigen, din valps mamma behöver inte alls vara så här för att ge sådana här valpar. Risken är stor att dessa anlag finns där ändå.

*suck*
Det är en egen ras, (enligt mina källor inkl. uppfödaren av mamman). MEN rasen är utvecklad genom blandras avel... Okej?

Tack för orden man jag har redan bestämt mig...

Och TACK :bow: för att det finns NÅGON som vet att det finns en hund som heter Alaska Husky!! Ingen verkar förstå.
Jag vet att det är en hund som är framavlad för att springa länge, å fort. En uthållig krake med andra ord... Å schäfer å labbe är ju rätt aktiva åxå. Men jag har en hundklubb jag ska gå med i, å jobba med hunden, samt att jag har kunniga vänner som gladligen hjälper mig med min valp, då jag vet att det är mycket jobb, helst å klara ut själv...!

Min bästis fick igår hem en 3årig JackRussel, inte uppfostrad. Kan inga kommandon... Inte ens sitt å ligg. Så vi får träna tillsammans! :)

Nu har jag äntligen kommit på vad min lille valp ska heta! Dö inte nu är ni snälla... Tyvärr (till en dels besvikelse) så blir det inte Torsten inte heller Play Boy som jag tyckte va ett fränt namn.
Utan det blir Viking eftersom han e född i Vikingstad. Så det blir till å kalla honom för Lilla Vikke-Vire...!!
01_2.gif

Han är bara för söt min lille kille. Som jag har skrivit tidigare, bilder kommer...

Här ni får nöja er med dessa så länge den ljusa valpen är min, samt den som liger uppåner på den understa...
peka.jpg

upponer.jpg

Sorry att dom blev så stora, kunde inte minska ner dom... :crazy:

Blandningen mellan Siberian husky och Alaskan malamute kallas Alaskan Husky, men det är ingen egen ras utan det är en blandras. Skk och FCI har inte godkänt den som en egen ras. Tror inte heller att Jadzia menade att det var en egen ras. Kan tyvärr inte se dina bilder.

När jag läste ett av dina tidigare inlägg, där du skrev att
mamman såg ut som en dingo och var någon afrikansk urhund, tänkte jag direkt att det nog var en Rodesian Ridgeback, men nu är det helt plötsligt en sk Alaskan Husky. :confused: Tycker att det är stor skillnad mellan en afrikansk hund (rodde?) och en polarhund. Kan du inte sätta in en bild på mamman också?

Faktum är att mamman ser ut som en dingo... INTE en Rohdesian! Jag trodde det va en liten urhund. Men så va inte fallet. URSÄKTA MIG att man tar fel. Men kan det inte vara så att hundar kan likna andra raser...
Har inte bra bilder på mamman, men gör försök...

Nej det syns ju att det inte är någon rodde. Tyckte bara att det var stor skillnad på en dingo och en polarhund. Det är många gånger svårt att gissa vad det är för raser i en blandras, de har ju ofta ett eget utseende.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka