Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Veterinärinspektör Maria Cedersmyg har tittat närmare på gatuhundsföreningarna och anser att myndigheterna för hundarnas bästa måste få kontroll över införseln, då många hundar är så rädda att adoptionen hit närmast är att se som djurplågeri.
Så fuck smittskydd eller det faktum att gatuhundar kan ha mentala problem som vi kanske får jobba i flera år med för att få bort (om det går), de är ju kastrerade...
Verkar som kraven på en importhud är lägre.
PL
De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.
Tänker bara kommentera det hon sa om att vi glömmer bort svenska omplaceringshundar.
Jag har funderat på att ta en omplacering från Sverige MEN många är inte kastrerade/steriliserade och många går inte ihop med andra hundar. Och jag är inte intresserad av att betala flera tusen för hund som ofta, inte alltid, har problem och sedan betala för kastrering/sterilisering. De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.
Ursäkta mig?? Vad är det där för jävla attityd. Så jag får inte uttrycka min åsikt? Har varken sagt bu eller bä om artikeln i fråga. Ville bara kommentera att det kan vara en orsak till att det de svenska omplaceringshundarna inte blir omplacerade.
Kan inte se någonstans att jag skrivit att det är varken bra eller dåligt att ta in omplaceringshundar från utlandet. Så gör inte utfall och ta förgivet var jag står i frågan, tack.
Om du tittar på hundstallet, absolut. Tittar man däremot på blocket, hör sig för bland uppfödare osv så ser läget helt annorlunda ut. Tittar man på de olika rasklubbarnas hemsidor finns det massvis av underbara hundar till salu. Där har du dessutom fördelen av att de är renrasiga och reggade, så du kan inte bara ha hunden på prov och se att den verkligen fungerar, du kan även gå in på nätet och kolla upp hundens stamtavla osv för att se så att det inte finns flera sjuka hundar bakom den. På så sätt får du med stor chans en hund som inte bara är snäll, trevlig och fin, utan även frisk och sund och kommer från seriös avel. Vore det inte bra att stödja sådant?
Hur vet du det innan? En svensk omplacering kan du besöka, låta träffa familjens övriga hundar, ha kontakt med folk som känner hunden sen innan, se interagera i grupp och du vet att den är van vid vårt samhälle.
En gatuhund kan de säga vad sjutton de vill om, det enda du som köpare får är några väl utvalda (säljande) bilder och filmsnuttar, samt en tillrättalagd historia. Dessutom utsätts hunden för en extremt påfrestande resa som kan personlighetsförändra vilken hund som helst. Och den reser helt utan trygghet, kommer fram till vilt främmande.
Ganska stort risktgagande för att slippa betala för en kastrering, kan jag tycka...
Tänker bara kommentera det hon sa om att vi glömmer bort svenska omplaceringshundar.
Jag har funderat på att ta en omplacering från Sverige MEN många är inte kastrerade/steriliserade och många går inte ihop med andra hundar. Och jag är inte intresserad av att betala flera tusen för hund som ofta, inte alltid, har problem och sedan betala för kastrering/sterilisering. De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.