Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Håller helt med.

Och funderar samtidigt om mängden hundar som omsätts varje år. Gatuhundarna, insmugglade hundar, svenska massuppfödningar (valpfabriker). Hur fasen kan de hitta så många köpare varje år? Jag fattar inte det. Det måste ju sammanlagt vara massor av hundar.

Kan bara hålla med veterinären. Vill man göra nytta så skänk pengar till kastreringsprojekt av gatuhundar istället.

Mår illa av alla dessa sk "djurskydds" organisationer.

Veterinärinspektör Maria Cedersmyg har tittat närmare på gatuhundsföreningarna och anser att myndigheterna för hundarnas bästa måste få kontroll över införseln, då många hundar är så rädda att adoptionen hit närmast är att se som djurplågeri.

:bow: Fetmarkerade är något jag tyckt ganska länge men det vågar man ju nästan inte yppa utan att bli halshuggen. Jag klarar inte längre av att titta på div djurräddnings program då väldigt många djur räddas till varje pris trots att nästan alla skulle mått bättre av att få somna och slippa stressen det innebär för dem att fortsätta livet :(

Tänker bara kommentera det hon sa om att vi glömmer bort svenska omplaceringshundar.

Jag har funderat på att ta en omplacering från Sverige MEN många är inte kastrerade/steriliserade och många går inte ihop med andra hundar. Och jag är inte intresserad av att betala flera tusen för hund som ofta, inte alltid, har problem och sedan betala för kastrering/sterilisering. De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.

Så fuck smittskydd eller det faktum att gatuhundar kan ha mentala problem som vi kanske får jobba i flera år med för att få bort (om det går), de är ju kastrerade...

Så fuck smittskydd eller det faktum att gatuhundar kan ha mentala problem som vi kanske får jobba i flera år med för att få bort (om det går), de är ju kastrerade...

Förutom tiken som fick en valpkull några veckor efter ankomst......

Ursäkta mig?? Vad är det där för jävla attityd. Så jag får inte uttrycka min åsikt? Har varken sagt bu eller bä om artikeln i fråga. Ville bara kommentera att det kan vara en orsak till att det de svenska omplaceringshundarna inte blir omplacerade.
Kan inte se någonstans att jag skrivit att det är varken bra eller dåligt att ta in omplaceringshundar från utlandet. Så gör inte utfall och ta förgivet var jag står i frågan, tack.

Senast ändrad:

De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.

Hur vet du det innan? En svensk omplacering kan du besöka, låta träffa familjens övriga hundar, ha kontakt med folk som känner hunden sen innan, se interagera i grupp och du vet att den är van vid vårt samhälle.

En gatuhund kan de säga vad sjutton de vill om, det enda du som köpare får är några väl utvalda (säljande) bilder och filmsnuttar, samt en tillrättalagd historia. Dessutom utsätts hunden för en extremt påfrestande resa som kan personlighetsförändra vilken hund som helst. Och den reser helt utan trygghet, kommer fram till vilt främmande.

Ganska stort risktgagande för att slippa betala för en kastrering, kan jag tycka...

kl

jag är ju inne på min tredje helt svenska omplacering och även om jag aldrig haft för tanke att ta någon utomlands har jag ibland surfat runt på deras sidor, men för det mesta har hundarna verkat väldigt osäkra mentalt. Vilket är väntat visserligen men det känns ju verkligen som att köpa grisen i säcken.

Alla mina tre är små hundar (får man ofta höra att såna finns inte att adoptera i Sverige) som fungerat med andra hundar och 2/3 med katter. Utan jakt och även om min ena är ganska tveksam mentalt så visste jag det när jag tog honom. Jag har inte haft bråttom att hitta mina hundar men det har inte tagit åratal heller. Jag förstår inte riktigt varför folk verkar tycka det är så otroligt svårt att hitta en lämplig hund i Sverige. På blocket kommer det in flera sidor nya hundar varje dag, det är ju inte svårt att räkna ut att många av dom behöver nya hem.

tillägg: Ingen av mina har varit kastrerade, min tik har jag dock kastrerat efteråt. Det ser jag dock inte som ett stort problem

Tänker bara kommentera det hon sa om att vi glömmer bort svenska omplaceringshundar.

Jag har funderat på att ta en omplacering från Sverige MEN många är inte kastrerade/steriliserade och många går inte ihop med andra hundar. Och jag är inte intresserad av att betala flera tusen för hund som ofta, inte alltid, har problem och sedan betala för kastrering/sterilisering. De flesta gatuhundarna kan ju åtminstone vara med andra hundar.

Om du tittar på hundstallet, absolut. Tittar man däremot på blocket, hör sig för bland uppfödare osv så ser läget helt annorlunda ut. Tittar man på de olika rasklubbarnas hemsidor finns det massvis av underbara hundar till salu. Där har du dessutom fördelen av att de är renrasiga och reggade, så du kan inte bara ha hunden på prov och se att den verkligen fungerar, du kan även gå in på nätet och kolla upp hundens stamtavla osv för att se så att det inte finns flera sjuka hundar bakom den. På så sätt får du med stor chans en hund som inte bara är snäll, trevlig och fin, utan även frisk och sund och kommer från seriös avel. Vore det inte bra att stödja sådant?

Ursäkta mig?? Vad är det där för jävla attityd. Så jag får inte uttrycka min åsikt? Har varken sagt bu eller bä om artikeln i fråga. Ville bara kommentera att det kan vara en orsak till att det de svenska omplaceringshundarna inte blir omplacerade.
Kan inte se någonstans att jag skrivit att det är varken bra eller dåligt att ta in omplaceringshundar från utlandet. Så gör inte utfall och ta förgivet var jag står i frågan, tack.

Klart du får, jag menar med på att det är ett rätt så kortsiktigt tänkande. Sedan är det ju inte så att alla svenska omplaceringshundar kostar skjortan så det är inte givet att det blir billigare med en gatuhund (särskilt inte om man måste betala för att få hjälp med en stackars förstörd krake som man fått skeppad hem till sig).

I Sverige omplaceras antagligen de allra flesta hundar privat via sina ägare eller uppfödare. Djurhemshundar utgör väl tack och lov en minoritet, men tyvärr är jag rädd för att svenskar har blivit rätt dåliga på att söka hund. Vi har blivit amerikaniserade och tror att vi hittar alla omplaceringsdjur i djurhem. Så är det ju inte. Således tittar folk på Hundstallet och ser hundar de inte vill ha eller klarar av och så tror de att det är kört.

Och sen vill man gärna hitta sin hund genast, om inte få hem den direkt så åtminstone välja ut den på en hjärteknipande bild. Måste man vänta två månader på att rätt hund ska dyka upp så blir det ju jättejobbigt...

Jag har två Blocket omplaceringar helt utan olater. Två småhundar, en renras som är SKK reggad och en blandras. Enkla trevliga hundar, så visst finns det bra omplaceringar

Om du tittar på hundstallet, absolut. Tittar man däremot på blocket, hör sig för bland uppfödare osv så ser läget helt annorlunda ut. Tittar man på de olika rasklubbarnas hemsidor finns det massvis av underbara hundar till salu. Där har du dessutom fördelen av att de är renrasiga och reggade, så du kan inte bara ha hunden på prov och se att den verkligen fungerar, du kan även gå in på nätet och kolla upp hundens stamtavla osv för att se så att det inte finns flera sjuka hundar bakom den. På så sätt får du med stor chans en hund som inte bara är snäll, trevlig och fin, utan även frisk och sund och kommer från seriös avel. Vore det inte bra att stödja sådant?

*Gillar som fan* :D

Hur vet du det innan? En svensk omplacering kan du besöka, låta träffa familjens övriga hundar, ha kontakt med folk som känner hunden sen innan, se interagera i grupp och du vet att den är van vid vårt samhälle.

En gatuhund kan de säga vad sjutton de vill om, det enda du som köpare får är några väl utvalda (säljande) bilder och filmsnuttar, samt en tillrättalagd historia. Dessutom utsätts hunden för en extremt påfrestande resa som kan personlighetsförändra vilken hund som helst. Och den reser helt utan trygghet, kommer fram till vilt främmande.

Ganska stort risktgagande för att slippa betala för en kastrering, kan jag tycka...

Jag har inte skrivit någonstans att jag tänkt köpa en gatuhund. Hur jag antar mig veta att den går ihop med andra hundar är för att dom ofta är i "hägn", av det jag sett på hemsidor.

Sen är jag en av dom som vill ha hundar som inte ska avlas på kastrerade, men den diskussionen hör inte hit.

Äntligen!!
Jag har länge varit rätt anti allt med rädda hundar utomlands!
Särskilt gatuhundar, många av dom är födda och uppväxta på gatan och helt plötsligt fångas dom in och ska bo i hundgårdar på hemmen som fångat dom för att sen flyga hit och därefter kanske hamna i lägenhet med koppelpromenader.
Det anser jag är på snudden djurplågeri att helt vända upp och ner på en varelses liv för man själv anser den har det dåligt. Hunden själv vet ju inget annat mer än att den blir utsatt för stress efter stress.

Jag själv har en blocket-omplacering som är renrasig och reggad i skk. Vi har idag jättemånga svenska omplaceringar som behöver nya hem och som är mycket lättare att kolla upp och hitta rätt hund.
Du har möjlighet att besöka den innan köp och se hur den agerar i hemmiljö med kända och okända människor.
Många utlandsomplaceringar säljs med dom fortfarande är kvar i hemlandet så när dom kommer hit har du inget annat val att plocka hem hunden för den har ingen annanstans att ta vägen.

En gatuhund är ju van att leva i en slags flock som styrs helt igenom hundar. Här styrs hundmötena av oss människor så finns inga garantier att dom går ihop med andra hundar.

Jag själv har en omplacering som går utmärkt ihop med andra hundar. Han är visserligen inte kastrerad men har inte funnits behov att göra det på honom.
Vill man ha en kastrerad hund så kan man väl betala för det?
Med svenska hundar kan du möta den med andra hundar oftast innan du köper den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 701
Kropp & Själ När jag sammanfattade 2018 så blev det tyvärr en ganska trist sammanfattning av diverse åkommor och ohälsa. Jag har alltid varit en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 042
Senast: Voeux
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix