Kraftig allergisk reaktion

Märkligt att du inte fått dom förrän nu när du fick en sån stor reaktion förra gången :nailbiting:

Min mamma måste ha med sig epipen trots att hon är 68 och aldrig haft nån större reaktion, kanske för att dom vet anledningen i hennes fall.

Jag behövde inte få adrenalin första gången, då räckte betapred.
Resterande gånger har inte varit så allvarliga så det är väl därför.
Läkaren idag sa att det inte är säkert att allergicentrum kommer hålla med om att jag ska ha med dem hela tiden. Vi får se vad som händer helt enkelt.

Som jag skrev så har jag nu två epipen som jag alltid ska ha med mig tillsammans med antihistamin och betapred 😊
De har inte ansett det varit nödvändigt, då har jag klarat mig med betapred.

Tar värktabletter kanske en gång om året och inga andra mediciner så det är inte fallet här iaf. Men skönt att de hittade orsaken för dina symptom.
Jag har alltid adrenalin med och kortison
Och informerar var de finns. På jobbet vet de att de ligger i locket på min väska i mitt klassrum

Hittade min gamla tråd.
Mina reaktioner har fortsatt komma med 3 - 6 månader mellanrum. Är utredd på allergicentrum men de hittar inget samband och vet inte vad det är jag reagerar på mer än att det alltid börjar utomhus.
Det har inte blivit mer än nässelutslag och slöhet som jag kunnat häva med mer antihistaminer och kortison.

Igår blev det dock mycket, mycket värre. Skulle gå en promenad på eftermiddagen, efter kanske 1,5 kilometer kände jag den brännande känslan och smygande klåda. Vände och gick tillbaka igen. Den här gången eskalerade det väldigt snabbt, jag började få stickningar och dom domningar i ansiktet och runt munnen, blodtrycket sjönk väldigt snabbt, jag började må illa och tappade orienteringen, som att jag var riktigt full. Stannade, försökte få kontroll över min andning utan resultat. Kunde inte gå en meter till och fick lägga mig ner på vägen. Trodde jag skulle dö där och då, 700 meter från min lägenhet.

Lyckades till slut ringa en släkting som bara vara några minuter bort. Kortisonet hjälpte inte alls och jag höll på att bli medvetslös. Ambulans tillkallades och var där på 10 minuter, tack och lov att jag bor på rätt ställe i landet.
De kunde inte känna någon puls, min andning var katastrof, temperaturen var nere på 35 grader.
De fick ge mig dubbel dos adrenalin och körde in mig som prio 1 till akuten.
Jag repade mig ganska snabbt när jag väl fick hjälp.
Fick stanna kvar över natten för observation och har fått en vårdplan. Får inte lämna hemmet utan adrenalin och en ny utredning ska göras.
Jag fattar inte varför mitt immunförsvar plötsligt vill döda mig 😅
Fy så läskigt!
Min kollega har fått liknande återkommande hela livet. Han har nu till slut fått börja med någon förebyggande medicin (antikroppar) han tar som spruta, 2 injektioner en gång i månaden plus någon nyare antihistamin och självklart adrenalinsprutor till nödfall. Kortison och ”vanlig” antihistamin funkade inte alls.
Man vet fortfarande inte vad han reagerar på.

Fy så läskigt!
Min kollega har fått liknande återkommande hela livet. Han har nu till slut fått börja med någon förebyggande medicin (antikroppar) han tar som spruta, 2 injektioner en gång i månaden plus någon nyare antihistamin och självklart adrenalinsprutor till nödfall. Kortison och ”vanlig” antihistamin funkade inte alls.
Man vet fortfarande inte vad han reagerar på.

Ja, det är så himla skumt 😅
Jag var ju 35 när det plötsligt bara bröt ut från ingenstans.
Är ju fullt frisk annars, inte varit sjuk en endaste gång på två år 😅

Jag behövde inte få adrenalin första gången, då räckte betapred.
Resterande gånger har inte varit så allvarliga så det är väl därför.
Läkaren idag sa att det inte är säkert att allergicentrum kommer hålla med om att jag ska ha med dem hela tiden. Vi får se vad som händer helt enkelt.

För min mamma är det så att hon har en bunt födoallergier i grunden, men problemet är inte allergierna i sig utan att hon i sin tur är allergisk mot sina kroppsegna antihistaminer.. Men hon har alltså aldrig ens behövt åka till sjukhus för detta (akut) men ska ändå har med sina epipen, det va därför jag reagerade på att det är först nu du fått dina, det känns ju verkligen som att det är en viktig backup för dig när du fått såna reaktioner.

Hoppas dom hittar vad som är fel!

För min mamma är det så att hon har en bunt födoallergier i grunden, men problemet är inte allergierna i sig utan att hon i sin tur är allergisk mot sina kroppsegna antihistaminer.. Men hon har alltså aldrig ens behövt åka till sjukhus för detta (akut) men ska ändå har med sina epipen, det va därför jag reagerade på att det är först nu du fått dina, det känns ju verkligen som att det är en viktig backup för dig när du fått såna reaktioner.

Hoppas dom hittar vad som är fel!

Kanske är skillnad när man vet vad det är och haft det länge?
Mitt är ju så himla oregelbundet och beter sig väldigt märkligt 😅
Men det känns tryggt att ha dem. Flera av mina kollegor känns lite väl peppade på att äntligen få en legitim anledning att få hugga mig I benet 🤣

Kanske är skillnad när man vet vad det är och haft det länge?
Mitt är ju så himla oregelbundet och beter sig väldigt märkligt 😅
Men det känns tryggt att ha dem. Flera av mina kollegor känns lite väl peppade på att äntligen få en legitim anledning att få hugga mig I benet 🤣

Hon har antagligen haft det större delen av livet men det är först ett par år sedan dom började kolla det på allergicentrum, men sen fick hon sprutorna rätt direkt som backup, kanske va dom snabbare för att en av grejerna hon visar allergi mot är jordnötter och det är ju känt för att snabbt gå åt helvete.

Hon har antagligen haft det större delen av livet men det är först ett par år sedan dom började kolla det på allergicentrum, men sen fick hon sprutorna rätt direkt som backup, kanske va dom snabbare för att en av grejerna hon visar allergi mot är jordnötter och det är ju känt för att snabbt gå åt helvete.

Det kan jag tänka mig. De jag känner som har nötter, bistick osv har alltid pennor med 😊

Hittade min gamla tråd.
Mina reaktioner har fortsatt komma med 3 - 6 månader mellanrum. Är utredd på allergicentrum men de hittar inget samband och vet inte vad det är jag reagerar på mer än att det alltid börjar utomhus.
Det har inte blivit mer än nässelutslag och slöhet som jag kunnat häva med mer antihistaminer och kortison.

Igår blev det dock mycket, mycket värre. Skulle gå en promenad på eftermiddagen, efter kanske 1,5 kilometer kände jag den brännande känslan och smygande klåda. Vände och gick tillbaka igen. Den här gången eskalerade det väldigt snabbt, jag började få stickningar och dom domningar i ansiktet och runt munnen, blodtrycket sjönk väldigt snabbt, jag började må illa och tappade orienteringen, som att jag var riktigt full. Stannade, försökte få kontroll över min andning utan resultat. Kunde inte gå en meter till och fick lägga mig ner på vägen. Trodde jag skulle dö där och då, 700 meter från min lägenhet.

Lyckades till slut ringa en släkting som bara vara några minuter bort. Kortisonet hjälpte inte alls och jag höll på att bli medvetslös. Ambulans tillkallades och var där på 10 minuter, tack och lov att jag bor på rätt ställe i landet.
De kunde inte känna någon puls, min andning var katastrof, temperaturen var nere på 35 grader.
Fick stanna kvar över natten för observation och har fått en vårdplan. Får inte lämna hemmet utan adrenalin och en ny utredning ska göras.
Men usch vad läskigt.
Hoppas de kan hitta en orsak så du får veta vad som orsakar.
Bra att du har epipens nu.

Ta hand om dig!

Hittade min gamla tråd.

Fy satan så otäckt! Hoppas vården hittar vad den bakomliggande orsaken är fort, och var rädd om dig ♥️

En kompis till mig fick konstiga allergiattacker, dock mycket mildare än dina, med nässelutslag över hela kroppen och panikkliande. Tackolov aldrig andningspåverkan. Hen hade något så bisarrt som köttallergi utlöst av fästingbett utomlands så det finns ju mycket konstiga saker som kroppen kan hitta på.

Jag har en bekant som haft vad som låter väldigt likt det du beskriver. Hinner inte skriva utförligt nu, men jag vill göra ett inlägg för att hitta tillbaka när jag har lite mer tid.

Min bekanta blev oerhört dålig, väldigt ofta och tätt under en period, men är i dag fri från de problemen.

Fy satan så otäckt! Hoppas vården hittar vad den bakomliggande orsaken är fort, och var rädd om dig ♥️

En kompis till mig fick konstiga allergiattacker, dock mycket mildare än dina, med nässelutslag över hela kroppen och panikkliande. Tackolov aldrig andningspåverkan. Hen hade något så bisarrt som köttallergi utlöst av fästingbett utomlands så det finns ju mycket konstiga saker som kroppen kan hitta på.

De testade massor saker sist, noll reaktion förutom björk.
Vi har gått igenom vad jag ätit varje gång, hudvård, tvättmedel, rengöringsmedel osv. Det finns inget samband alls, inte årstid, inte tid på dygnet, igår var det tex fem timmar sen jag åt något och det var något jag äter nästan varje dag. Jag hade varit aktiv hela dagen, cyklat, galopptränat med hästen, städat, tvättat, handlat. Saker jag gör jämt.
Sen pang bom så håller jag på att dö 😅
Dagen innan var ganska lik med motion ridning, städning, lång promenad på eftermiddagen, inga problem alls.

Jag tycker det låter alldeles förfärligt, skönt att det gick bra och så bra att du har epipens nu ❤️

Men jag måste bara skriva...sedan du skrev det skämtet med dina kollegor 🙈 jag får hela tiden upp en bild av en kvinna framför en data, vid sitt skrivbord med en epipenna i låret och en kollega som ser rätt nöjd ut. ... Kvinnan ser mindre nöjd ut och säger typ, ....- " Dude,, wtf...Jag Nööös" 🤷🤷🤦🙈

Blev också lite skrämd av tråden så ska uppdatera mina egna utgåtta epipennor till nya färska ☺️ (har aldrig haft nån så våldsam reaktion men har fått pennor för säkerhets skull)

Jag tycker det låter alldeles förfärligt, skönt att det gick bra och så bra att du har epipens nu ❤️

Men jag måste bara skriva...sedan du skrev det skämtet med dina kollegor 🙈 jag får hela tiden upp en bild av en kvinna framför en data, vid sitt skrivbord med en epipenna i låret och en kollega som ser rätt nöjd ut. ... Kvinnan ser mindre nöjd ut och säger typ, ....- " Dude,, wtf...Jag Nööös" 🤷🤷🤦🙈

Blev också lite skrämd av tråden så ska uppdatera mina egna utgåtta epipennor till nya färska ☺️ (har aldrig haft nån så våldsam reaktion men har fått pennor för säkerhets skull)

Min bild är mer att någon av killarna kommer fälla mig och sen vråla till de andra.
Vi måste rädda Bison! Sen kommer de troligen slåss om vem som ska hugga mig och det kommer sluta med att de sätter bägge pennorna på en gång, en i varje ben 😂
En frågade igår om han kan hugga med vad som helst.
"Tror inte skruvmejsel kommer ha någon vidare effekt faktiskt 😒"
"Tänkte att det kommer göra ont så du vaknar till lite."
"Tack men nej tack 😅"

Men skämt å sido, de är verkligen jättegulliga och har skickat massor med meddelanden till mig ❤️

Jag tror att jag kan ha har berättat det här förut i någon tråd, men det får ni leva med.

Min yngsta fick en kraftig allergisk reaktion som tvååring. Hon fick urtekaria och angioödem helt ur det blå hemma en kväll. Ansikte, händer och fötter svullnade upp så fort så det gick att se i realtid hur svullnaden ökade. Mycket otäckt. Som tur var svullnade hon inte igen i halsen.
Barnet var förkyld vid tillfället och det bedömdes vara en autoimmun reaktion på förkylningsviruset hon hade i kroppen. Det har aldrig återkommit, peppar, peppar...

Jag tänker att ett litet barns immunförsvar kanske är lite omoget fortfarande, jag har inte hört om att detta drabbat någon vuxen i allafall, men våra kroppar är bra konstiga ibland.
Själv bröt astmaliknande och allergiliknandesymtom ut vid just 35-års åldern. Jag blev senare diagnostiserad med sensorisk hypersensibilitet. Men jag har aldrig haft något anfall som krävt adrenalin.
Skönt t att du har Epipen att ta till nu.

Min bild är mer att någon av killarna kommer fälla mig och sen vråla till de andra.
Vi måste rädda Bison! Sen kommer de troligen slåss om vem som ska hugga mig och det kommer sluta med att de sätter bägge pennorna på en gång, en i varje ben 😂
En frågade igår om han kan hugga med vad som helst.
"Tror inte skruvmejsel kommer ha någon vidare effekt faktiskt 😒"
"Tänkte att det kommer göra ont så du vaknar till lite."
"Tack men nej tack 😅"

Men skämt å sido, de är verkligen jättegulliga och har skickat massor med meddelanden till mig ❤️

Haha, herregud 😆

härligt med så fina kollegor ❤️

Klådan kom först och när jag kollade så hade jag massa utslag. Hann inte tänka så mycket, blev inte rädd eller stressad över det innan illamåendet och yrseln kom.
Enligt läkaren kan utslagen sätta sig även på insidan av kroppen, därav illamåendet.
Ingen andnöd men fick inte luft som vanligt.

Åt väl ett par timmar innan allt drog igång.
Jag är inte stressad, det var lite kallare idag än tidigare men jag var bra klädd och frös inte.
Vissa kan få nässelutslag av tex köld på händerna. Men du hade ju ridit tidigare ute så det borde inte vara en sådan chock.

(jag har fått, ganska sällan och bara nässelfeber inte som du, av så olika saker som NSAID, även lite, om jag är lite låg, köld på händerna, bassängbad en enda gång (tänker att det kan varit NSAID i vattnet av folk med Volterenkräm) o en viss sorts köpt geggig sallad som inte finns längre, den var mest pålitlig 100%.)

Vissa kan få nässelutslag av tex köld på händerna. Men du hade ju ridit tidigare ute så det borde inte vara en sådan chock.

(jag har fått, ganska sällan och bara nässelfeber inte som du, av så olika saker som NSAID, även lite, om jag är lite låg, köld på händerna, bassängbad en enda gång (tänker att det kan varit NSAID i vattnet av folk med Volterenkräm) o en viss sorts köpt geggig sallad som inte finns längre, den var mest pålitlig 100%.)

Det var 5 plus dessutom 😅
Förra gången jag fick en reaktion var i april/maj, då var det bara nässelutslag över kroppen.

Tar inga läkemedel öht förutom allergitabletter.

Idag har jag gått promenad till stallet, så skönt att komma ut! Igår låg jag bara i soffan och såg 30 avsnitt av Vänner, Oscar hade the time of his life, jag hade tråkigt som fan 😅

Mår precis som vanligt och ser fram emot att jobba imorgon!
Läkaren sa igår att det är ett trauma att vara med om detta. Jag känner ingenting, det gjorde jag inte efter min förra olycka när jag också var nära att stryka med. Det verkar heller aldrig komma ifatt senare. Vet inte om det beror på att jag är något autistisk som person.
Verkar vara ett större trauma för min omgivning än för mig och jag känner att det räcker mer än väl att alla andra är konstant oroliga för mig.
En kompis skrev igår och frågade varför jag inte bara kan vara som en vanlig människa och få ryggskott eller nageltrång, måste jag vara så dramatisk hela tiden och skrämma slag på min omgivning 😅

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 107
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 093
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka