Kraftig allergisk reaktion

Jag tror att jag kan ha har berättat det här förut i någon tråd, men det får ni leva med.

Min yngsta fick en kraftig allergisk reaktion som tvååring. Hon fick urtekaria och angioödem helt ur det blå hemma en kväll. Ansikte, händer och fötter svullnade upp så fort så det gick att se i realtid hur svullnaden ökade. Mycket otäckt. Som tur var svullnade hon inte igen i halsen.
Barnet var förkyld vid tillfället och det bedömdes vara en autoimmun reaktion på förkylningsviruset hon hade i kroppen. Det har aldrig återkommit, peppar, peppar...

Jag tänker att ett litet barns immunförsvar kanske är lite omoget fortfarande, jag har inte hört om att detta drabbat någon vuxen i allafall, men våra kroppar är bra konstiga ibland.
Själv bröt astmaliknande och allergiliknandesymtom ut vid just 35-års åldern. Jag blev senare diagnostiserad med sensorisk hypersensibilitet. Men jag har aldrig haft något anfall som krävt adrenalin.
Skönt t att du har Epipen att ta till nu.
Det där har jag varit med om i 20 års åldern faktiskt. Fick Tavegyl av läkaren och en förklaring att det troligen var förkylningen kroppen reagerade på?! Kändes märkligt, men fanns inget annat onormalt. Även om jag är allergisk mot en del ju.

Har märkt nu igen att jag reagerar på ena hundens saliv, när hon slickat på mig för jag utslag och klåda av hennes saliv. Hon har precis flyttat hit för en månad sedan drygt, så värst var det då, då reagerade jag nog lite på pälsen också tror jag, när hon låg hos mig i sängen. Nu är det bara saliven, och inte lika mycket som då.

har haft det på några hundar tidigare jag träffat och haft, känns märkligt, jag som har hund och vuxit upp sedan jag föddes med hund, gjort prov på VC, blodprov, som visade att jag inte är allergisk mot häst, hund eller katt. Inte heller björk tex även om jag reagerar mot björk vareviga år....

Reagerar mot kodein med utslag över hela kroppen till slut och klåda, svullnade upp över händerna väldigt tydligt och hade klåda i ansikte, mun, hals och det kändes liksom inom mig hur det kliade, väldigt otäckt. Så kodein undviker jag gärna ;)

Idag har jag gått promenad till stallet, så skönt att komma ut! Igår låg jag bara i soffan och såg 30 avsnitt av Vänner, Oscar hade the time of his life, jag hade tråkigt som fan 😅

Mår precis som vanligt och ser fram emot att jobba imorgon!
Läkaren sa igår att det är ett trauma att vara med om detta. Jag känner ingenting, det gjorde jag inte efter min förra olycka när jag också var nära att stryka med. Det verkar heller aldrig komma ifatt senare. Vet inte om det beror på att jag är något autistisk som person.
Verkar vara ett större trauma för min omgivning än för mig och jag känner att det räcker mer än väl att alla andra är konstant oroliga för mig.
En kompis skrev igår och frågade varför jag inte bara kan vara som en vanlig människa och få ryggskott eller nageltrång, måste jag vara så dramatisk hela tiden och skrämma slag på min omgivning 😅
Det är därför man brukar prata om "potentiellt traumatisk händelse", för att det helt enkelt är väldigt olika om vi blir traumatiserade eller inte när vi är med om otäcka saker. Du är nog helt normal och det är väl snarare något positivt att du är "robust" sas och klarar av att hantera läskiga saker utan att det sätter spår efteråt.

För övrigt liknande med mig efter min olycka för två år sedan. Min omgivning har varit (och fortfarande är) betydligt mer påverkade av det än vad jag är :)

Idag har jag gått promenad till stallet, så skönt att komma ut! Igår låg jag bara i soffan och såg 30 avsnitt av Vänner, Oscar hade the time of his life, jag hade tråkigt som fan 😅

Mår precis som vanligt och ser fram emot att jobba imorgon!
Läkaren sa igår att det är ett trauma att vara med om detta. Jag känner ingenting, det gjorde jag inte efter min förra olycka när jag också var nära att stryka med. Det verkar heller aldrig komma ifatt senare. Vet inte om det beror på att jag är något autistisk som person.
Verkar vara ett större trauma för min omgivning än för mig och jag känner att det räcker mer än väl att alla andra är konstant oroliga för mig.
En kompis skrev igår och frågade varför jag inte bara kan vara som en vanlig människa och få ryggskott eller nageltrång, måste jag vara så dramatisk hela tiden och skrämma slag på min omgivning 😅

Jag är lite likadan, får jag ingen reaktion direkt så brukar det inte hända så mycket mer. Med det sagt, jag har fortfarande mardrömmar ibland efter bilsabotaget för ett år sedan men det har blivit bättre. Jag gissar att det är lite skillnad mellan en ren olycka och att någon verkligen vill en illa.

När jag kraschade (första gången :laugh: ) med en King Cab hände det ingenting efteråt egentligen, jag spände mig lite när jag märkte att bilen hade dåligt grepp ett tag efter men inte mer än så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 107
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 093
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka