Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

De utbildar sina jourfamiljer och alla som är aktiva i arbetet med hundarna. För min del kunde jag lika gärna tagit en omplacering i från sverige. Det var tillfälligheter som gjorde att det blev en från kanarieöarna istället.

P.s Jag vet bara hur det går till i den föreningen jag haft kontakt med. Hur andra gör har jag ingen aning om. Viktigt för mig är att de är seriösa och kunniga. Tittade runt i sverige först och det verkar ju finnas både bra och dåliga föreningar/organisationer även här. Att de är svenska är ingen garanti. Man får göra lite efterforskningar själv.

<snip>

När det sedan gäller vana vid andra hundar så är det som någon sa, att det är en sak att leva i en hundgård med andra och en helt annat att möta hundar i koppel. En vän till mig har just det problemet, hennes gatuhund är totalt jävla rabiat när han möter andra hundar och det slår helt slint för hunden och alla bithämningar försvinner i ett trollslag så det är bara att vänta tills han lugnar ned sig själv för man tar inte i honom när han kommer upp i varav. Hemma hos henne är han dock en ängel men jag skulle då aldrig lita på honom.

Och till kastreringen. Blir så arg på att folk inte fattar att inköps kostnad och ev kastrering är ganska liten utgift i jämförelse med vad hunden kommer att kosta i resten av sitt liv! Vet inte vad kasteringskostnaderna ligger på just nu men inte handlar det om (jämförelse vis) så många månader av kostnaderna för ett skapligt foder :grin:
Så ser man kastrering som en jobbig kostnad tror jag man allvarligt ska fundera på om en hund är lämplig överhuvetaget från ekonomisk synpunkt.

Min svagerska fick en omplacering som kom till Sverige som gatuhund. Det storsta problemet hon hade med hunden var att den var hund aggressive sa den blev helt hysterisk bara den sag en annan hund. Hon blev helt rabiat och som du sager hade valdigt latt till bett nar hon gick igang.
Hon fick sprutan redan vid 6 ars alder da hon hade flera allvarliga sjukdommar. Jag vet inte exact vad det var da svagerskan ar precis sa clueless som vi namnt tidigare nar det kommer till hund.:grin:

Tja jag tog över en 1½ årig BC tik, fin stamtavla, men, hon var rädd för får, annars var hon allt jag kunde önska (skulle ha henne till bruks), jag o uppfödaren var väl inte nära vänner men hade träffats då o då under de senaste decennierna på diverse SVaK möten etc.
Vi hade tät kontakt både via mail o telefon innan det bestämdes att hon skulle komma till mig.
Tiken var kvar hos uppfödaren då hon var tänkt som blivande avelstik, föll på det där med fåren.

Hur det föll ut? Rena katastrofen. Så ingen kan få mig att tro på att man får bra o ärlig/heltäckande info av personer i ett annat land, som dessutom vill kränga hundar.

Hur det föll ut? Rena katastrofen. Så ingen kan få mig att tro på att man får bra o ärlig/heltäckande info av personer i ett annat land, som dessutom vill kränga hundar.
Nej heltäckande kan det aldrig bli. Att den informationen var ärlig tvivlar jag inte ett ögonblick på. Då hade jag inte gått vidare. Ingen vinstintresse finns heller vilket jag tycker är bra. Eftersom jag känner till personen och vet en hel del om denne så visste jag att denne var pålitlig, vilken syn på djur och djurhållning denne har osv. Sen beror det ju på vilka krav man har själv. Om jag hade haft en räcka med krav så skulle jag inte skaffat en hund som enbart en kontakt träffat. Då hade jag velat träffa den själv inklusive hundens föräldrar, syskon osv. Nu hade inte vi så höga krav så därför gick det bra. Vi sökte inte en hund för tävling eller någon specifik typ av träning utan en familjemedlem till.
Det gäller ju att kunna matcha önskemålen med hunden.
Som sagt, det var mycket tillfälligheter som gjorde att det blev en adopterad hund. Jag kunde lika gärna tagit en omplacering eller köpt en hund i vårt land. Jag säger inte att adoption är det bästa. Bara att det kan vara ett alternativ för vissa. Det passar säkert inte alla.
Oseriösa föreningar eller organisationer däremot borde man försöka få stopp på. Att vi inte får in smittor tex är viktigt.

Senast ändrad:

Jag vill ta hand om de hundar som ingen annan vill ha och ville se om det finns en seriös organisation, säger hon.

Vilken snäääll människa. För såna hundar finns det ju inte en enda i Sverige heller. :grin:

Återinför registreringskravet och en hundskatt som finansierar det hela,
Skattat registrerad hund = chippad hund.
Ochippad hund = lika med oförsäkrad och oskattad hund
och att myndigheterna ska ha rätt och skyldighet att omedelbart avliva och destruera en sådan hund på ägarens bekostnad.
Ägaren skulle i det här fallet vara den som senast sågs ha hand om djuret.
Ingen hund skulle chippas utan att den har dokument + att den friskförklaras av veterinär, inkl karensveckor.

Hårt? javisst,men det är betydligt hårdare om vi får in några av de allvarliga sjukdommar vi har i södra eller östra europa....
Då skulle plötsligt en hund som är chippad ha ett värde, även den hund som lämnas bort för att ägaren inte kan eller vill ta hand om den. Den är ju sas. inne i systemet och kan därför övertas utand de kostnader eller risker en importhund medför.

Senast ändrad av en moderator:

Så vågar folk helt plötsligt inte plocka in lösspringande hundar och lämna till polisen eftersom man då per automatik räknas som hundens ägare om den visar sig vara ochippad?

Så vågar folk helt plötsligt inte plocka in lösspringande hundar och lämna till polisen eftersom man då per automatik räknas som hundens ägare om den visar sig vara ochippad?

:DDe är ju då inte den som senast hade hand om hunden, de gjorde ju det polisen ska göra, dvs fångade in hunden och kom med den till polisen.
Men det är klart, om man har hunden kvar utan åtgärd några dagar så.....

Men om mässingen ser ett gäng tuffa grabbar med ett parhundar och dessa är ochippade så försöker man fastställa vems hunden är, om inte det går så får medel tas från den fond som hundskatten bygger upp, för att lägga ikull o destruera hunden/hundarna

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 701
Kropp & Själ När jag sammanfattade 2018 så blev det tyvärr en ganska trist sammanfattning av diverse åkommor och ohälsa. Jag har alltid varit en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 042
Senast: Voeux
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix