Mitt immunförsvar verkar ha packat väskan och dragit

Har din läkare nämnt någon av diagnoserna hidradenitis suppuritiva eller prurigo nodularis? Jag har det sistnämnda, många allmänläkare som missar dessa diagnoser. Googla och kolla om det kan stämma på dig och ta upp det med din läkare i så fall.

Inte hört något om, men ska absolut kolla upp det!
 
Alltså fy fan, jag lider verkligen med dig. Vilken mardröm!

Det är förvånansvärt plågsamt, måste jag erkänna. Det är en sådan psykisk tortyr när det under en kort period försvinner och jag tror att det äntligen är över, för att sedan komma tillbaks med full kraft. Nu i startfasen av semestern var det så illa att jag seriöst övervägde om självskadebeteende eller någon form av berusning skulle kunna dämpa. Jag trodde jag skulle slita av mig huden, jag stod inte ut.

Eftersom det kommit och gått har min förhoppning på att det ska gå över av sig självt vägt över, så jag har inte heller legat på vården. Men efter denna semester kommer jag att se till att jag får en ordentlig utredning hemma. Min läkare sa att jag skulle återkomma om det inte blir bättre, så remissen gäller fortfarande. Jag känner att jag måste få svar nu, det har pågått sedan augusti och jag håller på att tappa förståndet helt. Jag har passat på att dokumentera hur det har sett ut så det känns bra att ha något konkret att visa läkaren, om det skulle ha lagt sig helt inför besöket.
 
Inser att du inte bett om diagnoser men vill ändå nämna att jag hade något liknande som läkarna till slut förklarade som stressad hud. Antihistamin dagligen under en längre period gjorde att det upphörde helt, men antihistamintabletter tog även bort den omedelbara klådan direkt om du inte testat det.

Förstår din frustration helt och hållet, man behöver väl inte ens träna till något särskilt för att tycka att det är trist att vara sjuk?
 
Jag har ingen aning faktiskt, det verkar ta sig olika uttryck beroende på vilken del av kroppen det är. På händerna är det små blåsor, på resten av kroppen kan det variera från röda prickar till vita knottror till inga prickar alls utan bara röda fält. Eller inte ens det utan det bara kliar. Ibland väldigt intensivt på specifika ställen och ibland "pirrar" det i hela huden och den är så öm att det nästan räcker med att bara smeka den. Min amatörmässiga sammanfattning av det hela är att huden reagerar på någonting, som kommer inifrån eller utifrån vet jag inte, men den reagerar och då tar det sig alla möjliga uttryck. Tror även att livets första soleksem är en reaktion på samma känslighet som kommer någonstans ifrån.

Eksem är en är vanligt vid stress. Den första sjukdomen @Maoam nämner är autoimmun... och den sistnämnda verkar också ha en immunologisk/stress-komponent i vissa fall.

Kanske läge för ett till läkarbesök?

Edit: Såg att du tänkt kolla upp det hela... bra! :up:
 
Inser att du inte bett om diagnoser men vill ändå nämna att jag hade något liknande som läkarna till slut förklarade som stressad hud. Antihistamin dagligen under en längre period gjorde att det upphörde helt, men antihistamintabletter tog även bort den omedelbara klådan direkt om du inte testat det.

Förstår din frustration helt och hållet, man behöver väl inte ens träna till något särskilt för att tycka att det är trist att vara sjuk?

Äter antihistamin och det hjälper! Fick tag på tabletter efter lite apoteksbesök nu på resan. Intressant att höra att det beskrivits som stressad hud, för det är precis så jag upplever det. Värt att undersöka noggrannare!

För övrigt avslutar jag semestern med en härlig matförgiftning, i trevlig kombination med tropisk storm så att det regnar in på mig här i badrummet. Livet leker. Nä, nu vill jag hem.
 
Äter antihistamin och det hjälper! Fick tag på tabletter efter lite apoteksbesök nu på resan. Intressant att höra att det beskrivits som stressad hud, för det är precis så jag upplever det. Värt att undersöka noggrannare!

För övrigt avslutar jag semestern med en härlig matförgiftning, i trevlig kombination med tropisk storm så att det regnar in på mig här i badrummet. Livet leker. Nä, nu vill jag hem.

Men oj :heart:heart
 

Klockan är 03.50 här nere och taxin plockar upp mig för att åka mot flygplatsen efter den numer uteblivna frukosten. När jag satt och skrev i den här tråden vid kl. 22 så vågade jag för första gången under resan tänka högt att ”Det blev åtminstone ingen matförgiftning denna gång!” Haha alltså, jag kan inte göra annat än att skratta.

Jag väljer att tro att jag har god karma och att det här vänder snart.
 
Jag förstår dig till fullo. Jag blir sjuk varannan vecka under vinterhalvåret. Jag har nu inte kunnat löpträna sedan i början på oktober pga förkylningar. Jag brukar ändå träna på gym eftersom jag annars aldrig skulle kunna träna. Jag har provat det mesta, men absolut inget hjälper. Ibland funderar jag i desperation på att göra som han skidåkaren Johan Ohlsson inför VM, då han bodde helt isolerad i en stuga på fjället under lång tid för att kunna träna utan förkylningar...Det enda som återstår som då också verkar vara ett problem för dig är stress. Det förefaller som stress är den stora boven. Och jag tänker att där kanske du kan göra några ytterligare justeringar? Om du arbetar heltid, kanske gå ner i arbetstid för att få mer vila/återhämtning? Jag förstår dig verkligen, vi är många som kämpar med urkasst immunförsvar.
 
Jag förstår dig till fullo. Jag blir sjuk varannan vecka under vinterhalvåret. Jag har nu inte kunnat löpträna sedan i början på oktober pga förkylningar. Jag brukar ändå träna på gym eftersom jag annars aldrig skulle kunna träna. Jag har provat det mesta, men absolut inget hjälper. Ibland funderar jag i desperation på att göra som han skidåkaren Johan Ohlsson inför VM, då han bodde helt isolerad i en stuga på fjället under lång tid för att kunna träna utan förkylningar...Det enda som återstår som då också verkar vara ett problem för dig är stress. Det förefaller som stress är den stora boven. Och jag tänker att där kanske du kan göra några ytterligare justeringar? Om du arbetar heltid, kanske gå ner i arbetstid för att få mer vila/återhämtning? Jag förstår dig verkligen, vi är många som kämpar med urkasst immunförsvar.

Gå ner i tid känns som en drastisk åtgärd eftersom jobbet just nu är helt okej tempo. Däremot kommer jag nog se över fritiden så det vilas mycket, och inte dras igång massa planer jämt. Jobb och marathonträning får räcka den här våren, med lite färre utvalda sociala sammankomster. Låter lockande att isolera sig! På mitt jobb har precis alla förskolebarn hemma O_o Det är rena döden. Särskilt när de ibland ska ta med sina sjuklingar in på kontoret för ”Ska bara hämta datorn” och jag gömmer mig typ under skrivbordet.

Nu har jag i alla fall tagit mig till flygplatsen, hittat ett lugnt hörn och sitter och sippar på en smoothie. Känner mig mumifierad efter att ha gjort av med precis all vätska i kroppen under natten :D
 
Ni får stå ut med ytterligare ett självömkande inlägg men jag tror jag håller på att lägga mig ner och ge upp här på flygplatsgolvet. Jag är på mellanlandning och flyget hit var förfärligt. Jag satt och småkräktes i munnen hela vägen och svetten bara rann, det var turbulent och jag hade två skrikande barn i vardera öra. Mellanlandningen är 8 h lång och jag har försökt sova men det går inte. Jag har feberfrossa och muskelvärk och trots att jag fortfarande mår väldigt illa så verkar det ha tagit tvärstopp när jag försöker kräkas (vilket visserligen kanske är ett tecken på bättring). Försökte hitta mig vidare till viloavdelningen men tillslut gav benen upp av all värk, så jag fick tag på en bagagevagn att hänga mig på så att jag lyckades stappla mig fram till ett apotek. Köpte värktabletter och sjönk ner på golvet utanför i väntan på att de ska börja värka. När effekten var tillräcklig för att ställa mig upp igen så släpade jag mig in på en toalett och stortjöt några minuter. Nu sitter jag här. Jag har så sjukt ont i hela kroppen, det känns som att jag ska kräkas hela tiden men inget kommer, jag feberfrossar och svettas vartannat och jag är så svag i kroppen att jag knappt kan stå upp. Flyget går om 4 h, 10 h flygning för att sedan ta ytterligare en mellanlandning på 3 h och 2 h flygning hem. Jag vill typ kasta in handduken och ge upp. Härmed bor jag helt enkelt i Singapore framöver. Har pratat med sambon som flög hem några dagar innan mig och han känner sig maktlös.

Buke, giv mig styrka. Ska jag dricka mycket vatten eller blir det bara värre då? Finns det mer piller än värktabletter som jag kan köpa när jag ändå krälar runt här i apotekets närområde? Bör jag äta eller inte? Och framför allt, giv mig styrka att komma hem :heart
 
Ni får stå ut med ytterligare ett självömkande inlägg men jag tror jag håller på att lägga mig ner och ge upp här på flygplatsgolvet. Jag är på mellanlandning och flyget hit var förfärligt. Jag satt och småkräktes i munnen hela vägen och svetten bara rann, det var turbulent och jag hade två skrikande barn i vardera öra. Mellanlandningen är 8 h lång och jag har försökt sova men det går inte. Jag har feberfrossa och muskelvärk och trots att jag fortfarande mår väldigt illa så verkar det ha tagit tvärstopp när jag försöker kräkas (vilket visserligen kanske är ett tecken på bättring). Försökte hitta mig vidare till viloavdelningen men tillslut gav benen upp av all värk, så jag fick tag på en bagagevagn att hänga mig på så att jag lyckades stappla mig fram till ett apotek. Köpte värktabletter och sjönk ner på golvet utanför i väntan på att de ska börja värka. När effekten var tillräcklig för att ställa mig upp igen så släpade jag mig in på en toalett och stortjöt några minuter. Nu sitter jag här. Jag har så sjukt ont i hela kroppen, det känns som att jag ska kräkas hela tiden men inget kommer, jag feberfrossar och svettas vartannat och jag är så svag i kroppen att jag knappt kan stå upp. Flyget går om 4 h, 10 h flygning för att sedan ta ytterligare en mellanlandning på 3 h och 2 h flygning hem. Jag vill typ kasta in handduken och ge upp. Härmed bor jag helt enkelt i Singapore framöver. Har pratat med sambon som flög hem några dagar innan mig och han känner sig maktlös.

Buke, giv mig styrka. Ska jag dricka mycket vatten eller blir det bara värre då? Finns det mer piller än värktabletter som jag kan köpa när jag ändå krälar runt här i apotekets närområde? Bör jag äta eller inte? Och framför allt, giv mig styrka att komma hem :heart
Kram. Lider med dig. :heart

Det är svårt att veta om du bör dricka vatten eller inte. När jag hade magsjuka deluxe för många år sedan så spydde jag av vattnet när jag fortfarande var i akuta fasen. Men små klunkar vätskeersättning eller blåbärssoppa om det finns, kanske går.
 
Ni får stå ut med ytterligare ett självömkande inlägg men jag tror jag håller på att lägga mig ner och ge upp här på flygplatsgolvet. Jag är på mellanlandning och flyget hit var förfärligt. Jag satt och småkräktes i munnen hela vägen och svetten bara rann, det var turbulent och jag hade två skrikande barn i vardera öra. Mellanlandningen är 8 h lång och jag har försökt sova men det går inte. Jag har feberfrossa och muskelvärk och trots att jag fortfarande mår väldigt illa så verkar det ha tagit tvärstopp när jag försöker kräkas (vilket visserligen kanske är ett tecken på bättring). Försökte hitta mig vidare till viloavdelningen men tillslut gav benen upp av all värk, så jag fick tag på en bagagevagn att hänga mig på så att jag lyckades stappla mig fram till ett apotek. Köpte värktabletter och sjönk ner på golvet utanför i väntan på att de ska börja värka. När effekten var tillräcklig för att ställa mig upp igen så släpade jag mig in på en toalett och stortjöt några minuter. Nu sitter jag här. Jag har så sjukt ont i hela kroppen, det känns som att jag ska kräkas hela tiden men inget kommer, jag feberfrossar och svettas vartannat och jag är så svag i kroppen att jag knappt kan stå upp. Flyget går om 4 h, 10 h flygning för att sedan ta ytterligare en mellanlandning på 3 h och 2 h flygning hem. Jag vill typ kasta in handduken och ge upp. Härmed bor jag helt enkelt i Singapore framöver. Har pratat med sambon som flög hem några dagar innan mig och han känner sig maktlös.

Buke, giv mig styrka. Ska jag dricka mycket vatten eller blir det bara värre då? Finns det mer piller än värktabletter som jag kan köpa när jag ändå krälar runt här i apotekets närområde? Bör jag äta eller inte? Och framför allt, giv mig styrka att komma hem :heart

Fy, det låter fruktansvärt! :heart Jag är inte sjukvårdskunnig men tror på vätska - små mängder (typ en munfull i taget) men ofta. Du vill inte bli uttorkad också! Och någon form av kalorier skulle jag också försöka mig på, något snällt mot magen (typ vitt bröd) eller åtminstone någon dricka som inte är vatten. Så kör vi vid magsjuka.
 
Är du verkligen i skick att flyga? Kanske du skulle ta några dar att hämta krafter först? Kram.

När jag satte mig på förra planet så var jag nog inte det, men det visste jag inte då. Nu har jag åtminstone slutat kräkas och behöva gå på toaletten så jag håller hoppet uppe, förhoppningsvis gör värktabletterna sitt och eftersom jag knappt sovit sen natten till lördag är min förhoppning att jag ska somna på nästa plan.

Men ja, blir det värre igen kanske jag får stanna kvar.
 
Kram. Lider med dig. :heart

Det är svårt att veta om du bör dricka vatten eller inte. När jag hade magsjuka deluxe för många år sedan så spydde jag av vattnet när jag fortfarande var i akuta fasen. Men små klunkar vätskeersättning eller blåbärssoppa om det finns, kanske går.

Fy, det låter fruktansvärt! :heart Jag är inte sjukvårdskunnig men tror på vätska - små mängder (typ en munfull i taget) men ofta. Du vill inte bli uttorkad också! Och någon form av kalorier skulle jag också försöka mig på, något snällt mot magen (typ vitt bröd) eller åtminstone någon dricka som inte är vatten. Så kör vi vid magsjuka.

Hittar nog ingen blåbärssoppa här men om jag har tur kanske det finns banansmoothie någonstans!
 
När jag satte mig på förra planet så var jag nog inte det, men det visste jag inte då. Nu har jag åtminstone slutat kräkas och behöva gå på toaletten så jag håller hoppet uppe, förhoppningsvis gör värktabletterna sitt och eftersom jag knappt sovit sen natten till lördag är min förhoppning att jag ska somna på nästa plan.

Men ja, blir det värre igen kanske jag får stanna kvar.
Ja kan du sova så kanske det går bra. Tror också på små klunkar med vätska, lite sött så du får lite energi. Hitta ett lugnt hörn.
 
Ni får stå ut med ytterligare ett självömkande inlägg men jag tror jag håller på att lägga mig ner och ge upp här på flygplatsgolvet. Jag är på mellanlandning och flyget hit var förfärligt. Jag satt och småkräktes i munnen hela vägen och svetten bara rann, det var turbulent och jag hade två skrikande barn i vardera öra. Mellanlandningen är 8 h lång och jag har försökt sova men det går inte. Jag har feberfrossa och muskelvärk och trots att jag fortfarande mår väldigt illa så verkar det ha tagit tvärstopp när jag försöker kräkas (vilket visserligen kanske är ett tecken på bättring). Försökte hitta mig vidare till viloavdelningen men tillslut gav benen upp av all värk, så jag fick tag på en bagagevagn att hänga mig på så att jag lyckades stappla mig fram till ett apotek. Köpte värktabletter och sjönk ner på golvet utanför i väntan på att de ska börja värka. När effekten var tillräcklig för att ställa mig upp igen så släpade jag mig in på en toalett och stortjöt några minuter. Nu sitter jag här. Jag har så sjukt ont i hela kroppen, det känns som att jag ska kräkas hela tiden men inget kommer, jag feberfrossar och svettas vartannat och jag är så svag i kroppen att jag knappt kan stå upp. Flyget går om 4 h, 10 h flygning för att sedan ta ytterligare en mellanlandning på 3 h och 2 h flygning hem. Jag vill typ kasta in handduken och ge upp. Härmed bor jag helt enkelt i Singapore framöver. Har pratat med sambon som flög hem några dagar innan mig och han känner sig maktlös.

Buke, giv mig styrka. Ska jag dricka mycket vatten eller blir det bara värre då? Finns det mer piller än värktabletter som jag kan köpa när jag ändå krälar runt här i apotekets närområde? Bör jag äta eller inte? Och framför allt, giv mig styrka att komma hem :heart
Men kära - finns det ingen sjukvårdespersonal tillgänglig på flygplatsen som kan ge dig nån akuthjälp??

:heart :heart :heart
 
Men kära - finns det ingen sjukvårdespersonal tillgänglig på flygplatsen som kan ge dig nån akuthjälp??

:heart :heart :heart

Jag funderade på det också men vet inte vad jag ska säga :nailbiting: Behöver bara någonstans att lägga mig ner egentligen och hoppas på det bästa. Nu är jag uppe på benen igen och ska se om någon kan transportera mig på en liten såndär golfbil till närmsta viloområde.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: hag391
·
Kropp & Själ Har nu snart gett upp om hoppet till att få bättre hälsa och mående. Har nu snart 1 1/2 år kommit igång med träning. Allt ifrån ridning...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: Tassetass
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 007
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp