Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...
crazy skrev:
Klart att det finns prutmöjligheter på även dyrare hästar.Frågan är ju vad hästen är värd i köparens ögon...likaväl som vart säljarens smärtgräns går.
Det tycker jag var klokt sagt. Jag, som letar häst just nu, har ju en prisnivå att röra mig på. Hittar jag en fantastiskt häst, som verkligen passar mig och det jag vill kunna använda hästen till, så är jag beredd att gå upp ett snäpp till. Hellre lägga några extra tusenlappar och få hästen som har kapacitet, som jag kan ha roligt tillsammans med läääänge, än köpa en billigare häst som har begränsningar och som jag inte kommer någonstans med om några år, som inte passar mina behov.
En billig (sämre?) häst kostar lika mycket varje månad, som en bra (dyr?) häst. De extra tusenlapparna i inköpspris tycker jag faktiskt är småpotatis på lång sikt (och jag är inte miljonär, nej).
MEN den ska vara prisvärd FÖR MIG. Att hon har en fantastisk stamtavla och även kan användas i avel, struntar väl jag i... Eller att hans pappa vunnit en superdupertävling - so what? Det är pris-argument som inte biter på mig, om jag varit tydlig om vad jag letar efter. Däremot kan ju en häst ändå vara prisvärd FÖR MIG, trots att några av kronorna beror på att hans pappa vunnit superdupertävlingen, om det "klickar" mellan oss.
---
En annan sak - jag är på lite dåligt humör idag - jag kan förstå säljarna när det ringer ev köpare och beskriver sig själva som superryttare och sedan rider förskräckligt mm. Men alla är inte sådana, och jag orkar inte höra den historien varje gång man pratar med en ny säljare, eller ständigt ifrågasättas. Vem vet, säger ni likadant om mig efter jag varit och provridit? Hur blir mitt förtroende för er som säljare? Jag är ingen Kyra, men jag har koll på läget vad gäller vissa delar (dressyrsidan) och kan rida en "normalhäst" i form, men mindre koll vad gäller andra delar (gångarter, isis, nytt för mig), och letar efter en häst som kan "hjälpa mig i början, och utvecklas med mig på sikt". Ibland känns det som man ska be om ursäkt för att man öht ringer på en annons
.
Men hur många rider perfekt? Gör ni säljare det?
Usch, hade tråkigt samtal med en säjare nyss, känner mig lite ilsk. Bara ventilerar lite, sorry.