Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Ok jag ger mig, ni är för många mot "stackars" ensamma mig. :angel:

Tack CRAZY!!!! För att du förstod hur jag menade....allt går ju att misstolka om man vill :smirk:

Och till Puppan....

Begära bilder: Jo det finns en hel del som tydligen gillar att få bilder mailade till sig, antagligen så samlar de på dem.

Ang. uttalandet om byten i serier så menar jag att mång frågar efter ett svårklassämne och har bara ambitioner att rida i skogen. Upp till var och en, men lite onödigt att betala för nåt man inte kan utnyttja...

Avbetalning: Banken lånar ut pengar...

Och personen (jag antar jag) som du anser tycka sig vara för mer än andra, är en tjej på 25 år med handikapp som varken kan eller vill rida/tävla högre än LA. Personligen skulle jag aldrig ge 150.000:- för en häst som tävlat PS dressyr, skulle aldrig kunna sitta ner i traven. Och inte för en som har kapacitet för 140 banor heller eftersom jag vet att jag aldrig skulle våga hoppa ett sånt hinder.

Och jag skulle aldrig säga:
Här har du hundra papp, men jag tänkte att du behöver kanske inte pengarna så akut så jag kan la betala av resten av pengarna ex antal år framöver....

Säljaren behöver oftast sina stålar.... ;)

Det var så lite så... ;) :D

Ja oftast är det som så...att säljaren behöver pengarna direkt för ett eller annat syfte. ;)

Som sagt inte alltid hästar säljs för att de måste säljas. :angel:

Det kan likaväl vara för att kunna göra en annan investering inför framtiden ex byte av att avla annan ras eller något annat.Så det är inte alla som har möjlighet att erbjuda avbetalning...förr när ränterna var höga hade jag kunnat förstå varför man inte vill ta lån men idag är räntorna så pass bra- så varför tveka??

Dessutom de jag vet om som erbjuder häst på avbetalning säljer hästarna till ett pris kontant och ett annat pris på avbetalning...så man kan säga att det blir ränta därmed - och ingen dålig sådan heller. ;)

Håller man på med hästar finns det ofta många hål att stoppa pengarna i.... ;) :D

Ja du förstår vad de menar va? ;)

Även om man har dyslexi kan man ju ändå trots stavfel etc få fram lite mer om vad det är man söker när man mailar på en annons..dvs det blir mer än någon enstaka mening. ;)

Är man osäker på hur någon ska uppfatta ens brev kan man ju alltid lägga till med "ursäkta stavningen, men jag har dyslexi"...det tycker jag inte alls är fel.I allafall om man känner sej osäker på hur brevet blir bemött. ;)

Det är nog många gånger lätt att tro att det kan vara barn som sitter och skriver...man är ju inte mer än mänsklig :o .Bara för att man kan stava rätt betyder det ju inte att man skulle vara smartare än någon annan.... ;) :angel:

vad du ahr tänkt ta för hästen är inte så intresnsat just nu menvarför ens lägga ner tid påa tt skciak ett mail om man inte har råd. om en häst har bra stam kostar dom! och om dom ser fina ut utöverdet så blir det ju inte billigare. puckon det finns..

Svarade på en annons härromdagen. Fick ett mailsvar tillbaka, det första personen gjorde var atthon bad om ursäkt för sin svenska, hon var danska, så det blev en blandning mellan svenska och danska. Blir betydligt bättre att hantera ett mail om dom förklarar sig med en gång, precis som du säger.

Ja jag får då då alltid lägga till ett litet "ursäkta" för mej själv när jag skickar mail till USA,Tyskland osv....man vet att man rabblar på och det är ju inte alltid det blir 100% rätt precis! ;)

Jag menar...bättre att försöka än inte alls! :banana:

Ja det är ju så onödigt att reta upp folk bara för att man inte har råd. ;)

Ursäkta, men jag trodde att du hört historien om räven och rönnbären...
Det var en räv som ville ha några fina rönnbär. Men de satt högt och hur han än hoppade så nådde han inte de lockande bären. Till slut tröttnade han, satte sig ner och muttrade: "De är säkert sura i alla fall"....

Dvs att "köparna" nog väldigt gärna vill ha hästen men inte har råd, och därför hittar på en massa fel på hästen/försöker få ner priset.

:confused: Var det avsett för mig? Vad har jag sagt som fick dig att dra den historien?

Det var menat till mej! ;)

Aha då förstår jag vitsen med det hela...jag visste inte om det var menat som en pik mot mej som säljare eller de som köpare. ;) :D

Tack för att du förtydligade det! :bow:

Usch, det är inte lätt att varken sälja eller köpa häst... :(

Jag försöker sälja mitt sto som är lite speciell i sitt sätt, för mig är det viktigare att hitta "rätt" person än att få ut mesta möjliga pengar för hästen. Men hur ska man skriva det i en annons på ett bra sätt? Skriver man "bud" eller "pris disk" så ringer ju varenda fattig männniska och undrar om de kan få låna hästen, få den på avbetalning eller ger skambud.
Nu ringer bara de som har pengarna, men som är helt olämpliga som köpare i mitt tycke. Vet inte hur många jag har sagt nej till vid det här laget, men man måste ju få ställa krav som säljare också.
Jag önskar nästan att nån underbar människa skulle ringa och pruta lite istället...men det ska man väl inte önska sig för då får jag väl skänka bort hästen till slut... :mad:

Hej Knyttet!!!

Att läsa köpes annonserna brukar vara lönande. Då skriver de ofta vad de söker och va de ska ha hästen till. Även där vill folk ha kanonhästar till lite pengar. Men där har säljaren möjlighet att välja själv....

Misströsta inte! Mitt ena sto påminner väldigt mycket om ditt i sätt och allt.Detta har dock förändrats mycket nu efter andra fölet(tack och lov).

Många menar att fölen/hästarna blir som man fostrar dem.Detta sto är hanterad och fostrad sedan dag 1.Speciell har hon alltid varit.Det som krånglar till det många gånger är att dels är hon smart och reagerar kraftigt på saker och ting...men även att hon är en psykiskt stark individ med åsikter om ALLT.Säger man nu gör vi så här-så frågar hon - varför gör du inte så här istället?...så tycker hon att hon hade en smartare idé än en självt.Men som sagt stor stor skillnad idag....

Ang avbetalning.

Jag skulle definitivt avråda alla privatsäljande personer att gå med på avbetalning - framförallt när det gäller djur.

Om varan efter ett tag inte uppfyller förväntningarna eller om värdet försvinner (skada etc) så uppstår många gånger en frän ovilja från köparen att fullfölja avbetalningen. Som privatperson hade du vid fullobetald vara inte behövt oroa dig med de krav som föreligger köparen men har du gått med på avbetalning så kan detta sluta i en lååång process - ngt som privatpersoner inte orkar med.

Därutöver förstår jag inte att hästfolk har så svårt att förstå att köpt är köpt.
Som säljare skall du gladeligen svara på alla de typer av frågor en köpare kommer med och gladeligen gå med på klinikbes+röntgen och se till att sopa rent utanför din dörr för att det är inte omöjligt att den presumtive köparen så småningom hittar "fel" på hästen och vill lämna tillbaka den. Har du då gått med på ovanstående så är du som privatsäljare tryggad.

Köpt är köpt. När du inhandlat en häst från privatperson så har du tagit över ansvaret - A1 försäkra hästen i köpeskillingen så behöver du inte oroa dig.

Ett råd till köparen: snåla inte på klinikbes+röntgen - det lönar sig att göra en rejäl utredning av hästen du skall köpa - har du köpt av privatperson så är det inte "bara" att lämna tillbaka - det finns inget juridiskt stöd i frågan om det inte finns solklar bevisning.

Kloka ord...så sant så sant!

Och så kan man som jag se till att hästen är röntgad och besiktigad och allt och så visar det sig att veterinären förmodligen gett ett helt felaktigt utlåtande.

Man är aldrig hundra säker!

Hej
Jag tycker att det är ganska så oförskämt att börja ifrågasätta priset på något man inte ens har sett. Jag tycker att det är mycket oseriöst att tex pruta när man ringer på en annons. Vilket pris man sätter är ju helt upp till säljaren. Usch för tråkiga köpare, om det nu finns liknande hästar till lägre pris köp den istället.

crazy skrev:
Klart att det finns prutmöjligheter på även dyrare hästar.Frågan är ju vad hästen är värd i köparens ögon...likaväl som vart säljarens smärtgräns går. ;)

Det tycker jag var klokt sagt. Jag, som letar häst just nu, har ju en prisnivå att röra mig på. Hittar jag en fantastiskt häst, som verkligen passar mig och det jag vill kunna använda hästen till, så är jag beredd att gå upp ett snäpp till. Hellre lägga några extra tusenlappar och få hästen som har kapacitet, som jag kan ha roligt tillsammans med läääänge, än köpa en billigare häst som har begränsningar och som jag inte kommer någonstans med om några år, som inte passar mina behov.

En billig (sämre?) häst kostar lika mycket varje månad, som en bra (dyr?) häst. De extra tusenlapparna i inköpspris tycker jag faktiskt är småpotatis på lång sikt (och jag är inte miljonär, nej).

MEN den ska vara prisvärd FÖR MIG. Att hon har en fantastisk stamtavla och även kan användas i avel, struntar väl jag i... Eller att hans pappa vunnit en superdupertävling - so what? Det är pris-argument som inte biter på mig, om jag varit tydlig om vad jag letar efter. Däremot kan ju en häst ändå vara prisvärd FÖR MIG, trots att några av kronorna beror på att hans pappa vunnit superdupertävlingen, om det "klickar" mellan oss.
---
En annan sak - jag är på lite dåligt humör idag - jag kan förstå säljarna när det ringer ev köpare och beskriver sig själva som superryttare och sedan rider förskräckligt mm. Men alla är inte sådana, och jag orkar inte höra den historien varje gång man pratar med en ny säljare, eller ständigt ifrågasättas. Vem vet, säger ni likadant om mig efter jag varit och provridit? Hur blir mitt förtroende för er som säljare? Jag är ingen Kyra, men jag har koll på läget vad gäller vissa delar (dressyrsidan) och kan rida en "normalhäst" i form, men mindre koll vad gäller andra delar (gångarter, isis, nytt för mig), och letar efter en häst som kan "hjälpa mig i början, och utvecklas med mig på sikt". Ibland känns det som man ska be om ursäkt för att man öht ringer på en annons :confused: .
Men hur många rider perfekt? Gör ni säljare det?
Usch, hade tråkigt samtal med en säjare nyss, känner mig lite ilsk. Bara ventilerar lite, sorry.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka